SMC´s bankursers framtid?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Apex på gata måste nästan ses som ett Extremt beteende. Det kan ju komma en skördetröska ju.

pricka apex på väg... då hamnar man ju i gruset..

Det beror på hur man definierar apex. För mig är apex en punkt man aktivt väljer som förare som den punkt där man är som närmast kurvans inre kant. Det är inte alltid önskvärt att välja en punkt som är grusbelagd, och absolut inte lämpligt att välja en punkt som är upptagen av en skördetröska. På bana är det oftast enklare då apex faktiskt är precis i kanten av asfalten och det oftast är fritt från grus och andra främmande föremål. Därför använder man med fördel en motorbana som övningsområde.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mojja83 kör som deltagare på kurserna, och har som alla andra deltagare egna personliga mål med sin körning. Och egen prägel på sin hoj.

Vissa deltagare vill köra med slicks och krashkåpor och kommer med hojen på släp.

Andra kör sina touring bmw:s med packväskor. Det finns plats för alla kategorier hojåkare att få ut något på en kursdag.

Jag har som instruktör blivit frånåkt av deltagare i åldern 50+ på BMW-lok i regnväder. Hur kul som helst :)

Som jag skrev, jag har väl fel som vanligt.

Men lite skenheligt är det, en laptimer på en Er5a är ajabaja för det är ju inte varvtiderna utan körtekniken man är där för.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Är det ingen som har en länk till diskussionen på smc-forumet om bankörning. Tror det var en 'marie' som höjde stämningen i den tråden. Dock är den nog nått/några år gammal.
Har letat men hittar inte igen den. Kanske nån som kan tipsa 'marie' om den här tråden så kanske skriver lite inlägg o förgyller tråden :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Som jag skrev, jag har väl fel som vanligt.

Men lite skenheligt är det, en laptimer på en Er5a är ajabaja för det är ju inte varvtiderna utan körtekniken man är där för.

Laptimer är väl inte ajabaja utan ett bra instrument för att bekräfta att körtekniken man övat är effektiv om varvtiderna sjunker trots att det känns som man kör lugnare/med mer marginaler.

De styrdokument som används av SMC instruktörerna och som finns tillgängliga för allmän nedladdning på smc hemsidan nämner användande av laptimers i pedagogiskt syfte

(Råd och riktlinjer för sporthojskurs, är iofs lite gammal nu men tills den nya versionen är helt klar gäller den faktiskt fortfarande: http://svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf )

Det man måste vara försiktig med är att försäkringsbolag oftast skriver att försäkringen inte gäller vid träning inför tävling och att tidtagning därför inte får förekomma.
 

mojja83

Guest
Är det ingen som har en länk till diskussionen på smc-forumet om bankörning. Tror det var en 'marie' som höjde stämningen i den tråden. Dock är den nog nått/några år gammal.
Har letat men hittar inte igen den. Kanske nån som kan tipsa 'marie' om den här tråden så kanske skriver lite inlägg o förgyller tråden :)

Skulle hellre haft tillgång till smc´s speziale forum dit endast smc folk har tillträde och länkat in det i den här tråden när det gäller den gångna helgen på Åsen.

Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,

Tur att dessa guldkorn finns och att dom tar hand om även sporthojsåkarna som vill lära sig att använda sina maskiner som det är tänkt istället för att vara som många av dom andra skitnödiga och stelbenta sprättarna som springer runt och tror dom är bäst och kan allt och bara vill mästra.

Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.

Film finns på det mesta kanske blir en best of film om jag blir nog sne.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Varför åker hälften av era instruktörer runt med den utrustning jag rabblade upp?


Något som var pinsamt att se var alla avåkningar instruktörerna ställde till med och ja jag var även uppe på måndagen och det var fan än värre tur det inte fanns elever där för att bevittna eländet :arsele

Japp, helgen på Gelleråsen var pinsam och som sagt var något vi varken accepterar eller låter bero. Vi tar tag i det med alla ideella resurser vi bara kan!

Det positiva, för att nu inte bara stirra sig blind på en enda helg och endast 3st. kursdagar när SMC arrangerat närmare 200 kurstillfällen/år de senaste åren är att vi på flera håll i landet fått ner krascherna bland instruktörer och aspiranter till en bra låg nivå (ex. 0st. i SMC Väst). Och det är ju bra!

Fast nöjd skall man aldrig vara nr jag jobbar med säkerhet då det alltid finns förbättringar att göra så arbetet fotlöper även där.

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det beror på hur man definierar apex. För mig är apex en punkt man aktivt väljer som förare som den punkt där man är som närmast kurvans inre kant. Det är inte alltid önskvärt att välja en punkt som är grusbelagd, och absolut inte lämpligt att välja en punkt som är upptagen av en skördetröska. På bana är det oftast enklare då apex faktiskt är precis i kanten av asfalten och det oftast är fritt från grus och andra främmande föremål. Därför använder man med fördel en motorbana som övningsområde.

OK, vi reder ut begreppet apex i förhoppning att vi alla skall "prata samma språk" och förstå varandra.

Apex är den punkt/plats PÅ banan/vägen där ditt spår är närmast innerkanten i en kurva. Det kan vara innerkanten på bana men i trafik är det i SMC:s sammanhang oftast innerkanten på DITT körfält men KAN vara innerkanten på vägen beroende på sikt mm. Så apex kan vara 10cm från kurvans innerkant men lika väl 2m OM det nu var där jag var närmast.

Om jag har PLANEN att vara 10cm från banans innerkant OCH siktar dit, dvs. tittar dit när jag styr in MEN hamnar någon annan stans har jag missat mitt apex.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Laptimer är väl inte ajabaja utan ett bra instrument för att bekräfta att körtekniken man övat är effektiv om varvtiderna sjunker trots att det känns som man kör lugnare/med mer marginaler.

De styrdokument som används av SMC instruktörerna och som finns tillgängliga för allmän nedladdning på smc hemsidan nämner användande av laptimers i pedagogiskt syfte

(Råd och riktlinjer för sporthojskurs, är iofs lite gammal nu men tills den nya versionen är helt klar gäller den faktiskt fortfarande: http://svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf )

Det man måste vara försiktig med är att försäkringsbolag oftast skriver att försäkringen inte gäller vid träning inför tävling och att tidtagning därför inte får förekomma.

Tidtagning är ett verktyg vi FÅR ta till MEN endast om syftet är att på ett pedagogiskt sätt bekräfta en deltagares utveckling under en dag/del av dag.

Det är mycket sällan vi använder det. Jag har än så länga aldrig sett behovet att tillåta det bland mina elever. Hur andra instr. har gjort får de svara för.

Det är vi instruktlörer som avgör/bestämmer om en deltagare får använda tidtagning. Det skall då ske endast del av körpasset och får på inga vilkor äventyra någons säkerhet dvs. körningen skall fortfarande vara felfri och trygg för alla parter. Är den inte det avbryts körpasset och vi tar in deltagaren i depån för en dialog.

Om vi sedan har deltagare som använder tidtagningsutrustning utan vår vetskap (ex. dolt under cuts/sadel kopplat till smartphone) är inget vi kan styra över då det är utanför vår kontroll. Men ser vi det tar vi dock tag i det.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Skulle hellre haft tillgång till smc´s speziale forum dit endast smc folk har tillträde och länkat in det i den här tråden när det gäller den gångna helgen på Åsen.

Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,

Tur att dessa guldkorn finns och att dom tar hand om även sporthojsåkarna som vill lära sig att använda sina maskiner som det är tänkt istället för att vara som många av dom andra skitnödiga och stelbenta sprättarna som springer runt och tror dom är bäst och kan allt och bara vill mästra.

Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.

Film finns på det mesta kanske blir en best of film om jag blir nog sne.

Jag tar gärna del av det material du har. Som jag skrivit tidigare har vi ett jobb framför oss där vi måste få till en förändring på flera håll i landet. Ditt videomaterial kan ev. komma till användning i detta ändamål. Så om du har tid/ork får du gärna sätta ihop lite material där instruktörer eller deltagare (både och funkar) gör direkta fel/farligheter på banan. Om du inte har något emot att det sedan används av oss i utbildningssyfte för våra instruktörer och aspiranter.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det ingen som har en länk till diskussionen på smc-forumet om bankörning. Tror det var en 'marie' som höjde stämningen i den tråden. Dock är den nog nått/några år gammal.
Har letat men hittar inte igen den. Kanske nån som kan tipsa 'marie' om den här tråden så kanske skriver lite inlägg o förgyller tråden :)

"Marie" håller sig borta från flera diskussioner allt sedan ett tag tillbaks då "Marie" har svårt att vara konstruktiv utan oftast är destruktiv i syfte att förstöra. Den typen av individer göre sig icke besvär då de sällan vågar stå för alla åsikter i verkliga livet öga mot öga. Finns ingen mening med att ens bry sig om människor som endast har som önskemål att söndra. Dessa skall man ignorera till 100%.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Skulle hellre haft tillgång till smc´s speziale forum dit endast smc folk har tillträde och länkat in det i den här tråden när det gäller den gångna helgen på Åsen.
Det är många som vill ha tillgång till det men håller vissa diskussioner stängda för andra.
Inte för att vi är hemlighetsfulla men vi har ganska högt i tak när vi diskuterar och för att det inte ska missförstås eller misstolkas, är det bäst att "prata" i ett mera privat forum.
Vi tar även upp händelser, och andra saker som påverkar vårt jobb eller vår inställning till saker o ting.

Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,
Tur att dessa guldkorn finns och att dom tar hand om även sporthojsåkarna som vill lära sig att använda sina maskiner som det är tänkt istället för att vara som många av dom andra skitnödiga och stelbenta sprättarna som springer runt och tror dom är bäst och kan allt och bara vill mästra.
De flesta instruktörerna ser till deltagarens behov.
De har deltagarens bästa i minne samt att försöka hålla det på en nivå som stämmer med det vi lär ut. (trafiksäkerhet mao)
En del av oss har varit med tillräckligt länge för att se saker på ett annat sätt.
Men att kalla resten av oss(SMC's instruktörskår) för stelbenta sprättar är inte riktigt rätt. Däremot så funkar inte alla instruktörer med alla deltagare. Personkemi spelar också roll.
Jag har haft deltagare som jag inte kunnat lära någonting då personkemin inte har stämt. Då lämnar man över delatagern till en annan instruktör.
Denna helgen var det enormt mycket steg 4 och väldigt många snabba.
SMC steg 1-4 är fortfarande gatorienterat och inriktar sig på att ta sig runt kurvorna säkert....inte snabbt.
Det blir en motstridighet där, oavsett om man vill eller inte.....
Handen på Hjärtat Mojje....det var inte för att öka dina marginaler i trafiken som du var där eller hur :)

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?
Det blir en gallring av folk.
Alla som vill bli Instruktör blir inte det.
Däremot har en del folk med "dold agenda" slunkit igenom.
SMC Väst och Skåne har riktigt bra metoder och utbildningar för att få fram intresserade, bra och duktiga instruktörer.
Hela vårt AIA-program ses över just nu.
Men nej, du som deltagare ska inte behöva undra vad instruktören framför dig sysslar med.
Hoppas denna deltagare säger till sin instruktör eller TL om något sånt sker.

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.
Oacceptabelt beteende.
Det är dock inte speciellt vanligt att deltagare med instruktör när de kör helt egna träningspass

Det SKA ändå inte förekomma, oavsett vilken färg du har på västen.
Denna helg verkar ha varit ett undantag från hur vi normalt uppför oss.
Varför håller vi på att ta reda på.


Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.
Film finns på det mesta kanske blir en best of film om jag blir nog sne.

Om du blir tillräckligt sne och klipper ihop en rulle, så lämna gärna materialet till mig
Vi ska ha internutbildningar och och som Niklas sa, ett sådant material är guld värt i utbildningssyfte.
Jag tror att det skadar vår verksamhet om det läggs ut på tuben.
Ge oss istället en chans att fixa problemen.
mao ring mig när det är dags för videokväll :)

Tackar samtidigt för det beröm jag har fått i denna tråden.
Sånt värmer själen och gör mig motiverad att fortsätta.
Men tyvärr är det det många deltagare som struntar i att utvärdera sin instruktör.
De fyller bara i 4:eek:r på allt och skickar sen in.
För att vi ska kunna bli bättre som instruktörer, måste vi få feedback.
Bra eller dålig spelar ingen roll, så länge den är konstruktiv.

/Tom
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
"Marie" håller sig borta från flera diskussioner allt sedan ett tag tillbaks då "Marie" har svårt att vara konstruktiv utan oftast är destruktiv i syfte att förstöra. Den typen av individer göre sig icke besvär då de sällan vågar stå för alla åsikter i verkliga livet öga mot öga. Finns ingen mening med att ens bry sig om människor som endast har som önskemål att söndra. Dessa skall man ignorera till 100%.

Men erkänn att hon livade upp trådarna rejält, hon fick många smc skribenter att gå i taket. Det jag minns bäst var nog hur hon fick smc-folket att skrika högt av smärta när hon funderade på att kontakta försäkringsbolagen o berätta om hur smc bedrev rr-träningen med helförsäkringen.

Åtminstånde jag fick mig väldigt många skratt när hon blandade sig i trådarna. :banana
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,

....

Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.

Roligt att du får med mig i den listan tillsammans med ett gäng mycket mer erfarna och duktiga instruktörer. Beröm värmer alltid :rodnar

Som instruktör händer det att man beter sig konstigt på banan. Tar konstiga spår eller låter bli att gasa där man brukar gasa m.m. Vi har ju fokus på att instruera våra deltagare och kanske ligger i ett "sidospår" för att kunna se en deltagare i lite vinkel för att kolla hur förankringen ser ut eller vad som helst.

Som färsk i instruktörsrollen har jag gjort en del saker på banan som jag snabbt lärt mig inte var så lämpliga, oftast handlar det om att jag valt dåliga tillfällen att dra ner tempo för att vänta in deltagare som legat bakom med syfte att vinka förbi så jag kan ligga och observera något. Ibland har detta orsakat missförstånd eller farliga situationer, som t.e.x. att en deltagare valde att ta mig på utsidan i utgången av S:et när jag själv höll ut mot samma kant för att vinka förbi en deltagare på andra sidan. Tur att det alltid ligger extrakallingar med i packningen...

Men du kanske menade något annat med konstigt beteende, och där håller jag med om att du gärna skall förse SMC med videomaterialet och dina kommentarer så att vi kan lära oss något av det!

Det krävs inte sådär vansinnigt mycket för att man skall bli instruktör för SMC. Går man alla kursstegen, är intresserad av teorin, kör snyggt och bra och gillar att instruera så kan man anmäla sitt intresse. Så bara för att vi kör omkring i gula/orange västar behöver det inte betyda att vi är några felfria gudalika varelser som aldrig kommer göra några misstag. Vi är helt vanliga hojåkare som tycker det är kul att köra bana och trivs med att kunna förmedla lite av det vi lärt oss vidare till andra hojåkare. Och får vi lite feedback kan vi förbättra oss till nästa tillfälle.

Att köra utan respekt för övriga på banan är långt ifrån OK, oavsett om det handlar om instruktörer eller kursdeltagare. Även där behövs feedback, så man blir medveten om att man kör så att man stör andra.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
(ex. 0st. i SMC Väst).

Men med tanke på att Väst-instruktörer kört av eller varit inblandade i incidenter på körningar med andra distrikt så är det ju uppenbarligen inte instruktörerna det är skillnad på, utan snarare kanske kursdagarna. Isåfall borde man försöka bena ut vad de olika distrikten gör olika och plocka russinen ur kakan från de olika distrikten så att säga.

För sakens skull så vill jag nämna att det varit 0 resursvurpor i år åtminstone bland Sthlmsresurserna oavsett bana vi kört på och vi har ingen utbildning alls (annat än att några av oss gått rätt mkt kurser som deltagare).
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De få R1-krascherna på bana höjer inte dannes premie, det gör krascherna på gatan då
personskadorna oftast är betydligt allvarligare på gatan och det är personskadorna som
kostar. Maskinskadornas kostnad är försumbar i sammanhanget.

Har du siffror på det eller är det ett antagande?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
För sakens skull så vill jag nämna att det varit 0 resursvurpor i år åtminstone bland Sthlmsresurserna oavsett bana vi kört på och vi har ingen utbildning alls (annat än att några av oss gått rätt mkt kurser som deltagare).

Det är ju bra! Kul att höra, jag glädjs med er. Bra jobbat!:tummenupp

Hur skall det kunna upprepas dvs. vad skall behållas 2013 och kanske förstärkas i det sätt/beteende som gör att denna gemensamma grupp klarat sig från vurpor? Något russin måste man ju kunna plocka även ur denna kakan?

// Niklas
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är ju bra! Kul att höra, jag glädjs med er. Bra jobbat!:tummenupp

Hur skall det kunna upprepas dvs. vad skall behållas 2013 och kanske förstärkas i det sätt/beteende som gör att denna gemensamma grupp klarat sig från vurpor? Något russin måste man ju kunna plocka även ur denna kakan?

// Niklas

Självklart. Vi har pratat rätt mkt om det där.
Dels är alla överrens om att prio 1 är att inte vara ivägen eller riskera deltagare. "Inte synas" på banan.
Sen har vi försökt sprida ut lite vilka som jobbar och vilka som kör, så att inte alla lite snabbare eller alla som känner varandra extra bra, är ute på banan samtidigt. Det är lätt att hornen växer ut och att man gärna vill "hänga på" polaren och kanske därför har mindre marginaler än normalt eller kör tightare inpå deltagare bara för att man själv kan.

Allt detta är givetvis inte applicerbart på AI/AIA, men om jag tänker på AI-passet (som jag körde i i Söndags) så upplevde iaf jag att det blev "bomba!" direkt ut ur depån. (jag vet att många kör med värmare) men det var i princip bara Jerry och jag som tog ett par tre "lugna" varv i början av passet.

Jag vet ju givetvis inte, men jag kan tänka mig att det blev lite "race:a med polarna" där.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Vi (resurser) har ju ingen "roll" på banan utan kör på vår lediga tid. Ska inte märkas, vilket vi försökt vara extra noggranna med. T ex hellre vänta till en raksträcka eller använda fastlane med att köra om även fast det går utmärkt att köra om på andra ställen. Inte ligga nära framförvarande vare sig i djupled eller på bredden. Visa "onödigt" mkt hänsyn och omdöme oavsett om det är någon vi känner eller helt okänd som ligger framför. Alla är med på det, och det har funkat bra. Gör någon nåt "fel" så har vi inga problem att kommentera det med varandra heller. Hellre stabilt och roligt än fort.

(detta är dock en grej som kanske inte är särskilt applicerbar på AI/AIA eftersom ni på ett annat sätt behöver ligga och kolla på folk osv, men bara som ett exempel).
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top