SMC´s bankursers framtid?

mojja83

Guest
Om man skiter i att gå omkull bara så är problemet löst:)

Apex på gata måste nästan ses som ett Extremt beteende. Det kan ju komma en skördetröska ju.



Skulle vara intressant att höra i vilka delar du delar upp dina kurvor :)

Jag brukar iallafall ha en instyrningspunkt ett apex och en utgångspungt. Sedan om det står 70 km/h på mätaren eller 120 spelar mindre roll för mig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nej, men du har kört över 70% av din förmåga då din plan, som ändå va att köra i ett annat spår än vad det blev misslyckades.

Sedan rent körtekniskt förutsätter det du skriver i princip att du innan ditt bromstest du "friköpt" dig extra marginaler vid utgången innan du flyttar fram din bromspunkt OCH din instyrningspunkt 3-5m utan att trigga ÖR. Så i princip är det med denna extra friköpta maginalen möjligt att köra under 70% av din förmåga av den enkla anledningen att du har sänkt din hastighet innan bromsningen startar vlket gör det hela rätt meningslöst.

Eller vad är meningen med så stora marginaler vid 100% körning att du klarar av att flytta din svängpunkt 3-5m samtidigt som du höjer din ingångshastighet OCH kraftigt minskar dina marginaler vid utgången?

Hänger du med på frågeställningen? Lätt att det blir rörigt i text, tydligare på whiteboard.

Mvh!
// Niklas

Rörigt var bara mellannamnet. :hihi

Jag har maxhastighet vid depåutfarten på gåsen. Så jag har 171-174 km/h varje gång jag bromsar inför kurva 1. Så det blir väldigt bra att träna broms där då jag vet att jag ha samma fart varje gång.

Planen var att bromsa till apex oavsett bromspunkt. Sluta gasa, nypa bromsen och börja svänga. Nå apex och släppa bromsen där för att gå på gas.
Nu bommade jag apex för jag tappade en hel hög med referenser så det kändes som att det gick tokfort där jag borde vikit ner mer mot böjen.

Men fortfarande ingen höjd puls under eller efter.

Of topic vart det, men men. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rörigt var bara mellannamnet. :hihi

Jag har maxhastighet vid depåutfarten på gåsen. Så jag har 171-174 km/h varje gång jag bromsar inför kurva 1. Så det blir väldigt bra att träna broms där då jag vet att jag ha samma fart varje gång.

Planen var att bromsa till apex oavsett bromspunkt. Sluta gasa, nypa bromsen och börja svänga. Nå apex och släppa bromsen där för att gå på gas.
Nu bommade jag apex för jag tappade en hel hög med referenser så det kändes som att det gick tokfort där jag borde vikit ner mer mot böjen.

Men fortfarande ingen höjd puls under eller efter.

Of topic vart det, men men. :)

Vi bryter ner det (och stjäl tråden, sorry). När du kör 100% av din förmåga på Gelleråsen, eftersom det är den vi pratar om. Och bromsar så sent du bara kan för att ändå lyckas få det spår du VILL ha. Hur mycket asfalt (i meter) har du då kvar till banans vänsterkant vid din utgång i kurva #1?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vi bryter ner det (och stjäl tråden, sorry). När du kör 100% av din förmåga på Gelleråsen, eftersom det är den vi pratar om. Och bromsar så sent du bara kan för att ändå lyckas få det spår du VILL ha. Hur mycket asfalt (i meter) har du då kvar till banans vänsterkant vid din utgång i kurva #1?

Lite osäker, men jag uppskattar det till 1-1,5m till dom nya curbsen.
Betänk nu då att jag tränar inte på snabbast tid utan på inbromsningen.
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Jag körde omkull på Gotland och det var givetvis mitt eget fel. Men upptakten till min avåkning var en väldigt ojämn grupp. Det är väldigt svårt att koncentrera sig på sina övningar, sina spår osv när man ständigt hinner ikapp andra deltagare. Kanske borde det finnas fler hastighetsgrupper. Kanske borde det vara mer flexibelt att flytta deltagare som är "för långsamma" eller "för snabba" ... Jag blev iaf frustrerad av att ständigt hinna ikapp folk till. Gjorde en omkörning, hamnade bakom en ny grupp. Blåste förbi på rakan och bromsade bra men att gå från 30-40% av sin "kapacitet" till att köra 90% av sin kapacitet är en svår omställning... iaf för mig på en, för mig, ny hoj. Blev en omkullbromsning efter rakan. Jag klarade mig bra och kostnaden för olyckan tog jag själv. Jag kommer aldrig anmäla mig till medelgrupp igen... den är alldeles för ojämn. Så då får det bli snabb, där jag sannolikt är bland de 20% långsammaste... Blir fel hur man än gör...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lite osäker, men jag uppskattar det till 1-1,5m till dom nya curbsen.
Betänk nu då att jag tränar inte på snabbast tid utan på inbromsningen.

70%-regeln utgår från ditt max dvs. snabbaste tid. Tolkar jag dig rätt att du menar att du redan innan du ändrar din bromspunkt, instyrningspunkt-apex-utgång och ingångshastighet kör på lägre förmåga än 100% i så fall faller resonemanget 70% då det utgår från ditt max som är 100%.

Finns i så fall ingen mening med att fortsätta resoemanget och jag ser inte någon mening med att öva bromsning till en gräns där du riskerar åka av om syftet inte är att öka din ingångshastighet med bibehållet apex/utgång?

Ex. Om du inför ett bromstest kör på 50% av din förmåga funkar det naturligtvis alldeles utmärkt att göra misstag och ändå bibehålla lugnet och därmed också kontrollen. Men om du kör på mer än 70% av din förmåga ökar risken att trigga ÖR och därmed göra misstag. Det här kan du och vet hur det funkar.

Syftet med att flytta fram en bromspunkt, i den mån man nu kör med dem, är ju, på bana, att bromsa ner hastigheten på kortare sträcka dvs. bromsa effektivare.

Det innebär att man innan man pressar sin gräns för hur hårt man vågar bromsa redan ligger på sin gräns för när det känns aningen osäkert.

Att du lyckas med konsstycket att bromsa hårdare men inte lyckas få ner hastigheten vid instyrningspunkten till en hastighet man känner sig trygg med och därmed missa den med 3-5m i syfte att sänka hastigheten till någt bekant som man är bekväm med MEN missa sitt apex med...mer än 3-5m i vetskap om att man i normala fall bara har 1-1,5m marginal vid utgången triggar ÖR hos de allra flesta av oss, flera gånger om.

Om du inte hör till denna skaran människor är du unik på annat sätt än varje individ är unik. Allt du gör, från det att du påbörjar din inbromsning under detta test trycker på våra reflexer.

Det är ologiskt att man skall lyckas med det du vill påstå så länge man hör till den stora massan av oss människor som HAR reflexter.
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bra poäng Ricken! Jag avskyr det där med "70%" som det pratas om hela tiden.

Jag förstår poängen med det, att man ska ta det lugnt när man övar. Och jag kör sällan spec. fort på just SMC-kurser utan försöker öva.. men fortfarande.. varje förarmöte och massor med gånger under dagen hör man just 70% och "förmåga".. om någon klotar eller råkar vingla till nån gång så är det givet att denne kört mer än 70% och stämplas som "kraschrisk" för resten av dagen.

Gör precis som dig, brukar välja ut en specifik kurva, ofta en kurva som jag känner mig rätt bekväm i, och "testar" nånting annat, nånting nytt... svänger medvetet på ett annat ställe, tar ett annat spår, whatever -för att testa. Ibland blir det inte som man tänkt sig (behöver inte betyda krasch, men kan bli konstigt ändå). Har man kört över sin förmåga då?

Säg då att man åker runt Åsen på 1:20.. ska man köra på 70% av det så betyder det att man ska köra runt på ~1:40.
Är det bara jag som tycker att allting rasar om man är för långt från sitt egna tempo?

Personligen tycker jag att folks tempo inte är så avgörande, utan anser mer att så länge det ser stabilt och avslappnat ut så spelar hastigheten inte så stor roll.

Håller med dig till 100% ang tempo och träning. När jag ligger på så kör jag väl t.ex. 1:15 - 1:16 på åsen. Mitt "trevligt att träna tempo" är 1:19 - 1:21. Det är knappast några 70%, men då känner jag att jag har marginaler samtligt som jag inte tappar flytet genom kurvorna. Jag kan hålla mina spår, bromspunkter m.m. sänker man tempot mer så måste man tänka om helt.

Jag har själv gått SMC kurser i 3 år nu. Tycker att SMC gör ett hästjobb och hjälper massor med folk, dom har hjälpt mig otroligt mycket att bli en mycket bättre och säkrare förare. Dock så tycker jag att "kvalitén" på instruktörerna har blivit betydligt sämre det senaste året. Instruktörerna i snabb grupp håller ofta god kvalité, men i lugn och mellan är det ibland ett skämt. Minns framför allt en gång då man slog ihop alla som gick steg 4 till en grupp. Säkert 2 eller 3 ggr under den dagen höll jag på att krocka med instruktörer som gjorde idiotiska manövrar. T.ex. som att vingla ut från depån i 50 km/h medans jag kommer i 240 - 250 på rakan. Spårbyten på raksträckor m.m. Man får känslan av att SMC har "tagit vad dom fått" i instruktörsväg, utan egentlig kontroll på vad folk kan. Det gäller absolut inte majoriteten, men det har blivit väldigt många fler än tidigare.

Det största "problemet" när det gäller att man får "fel"-folk, med "fel" menar jag då folk som är där för att köra fort typ sådana som mig, är nog att SMC ofta lyckas sno till sig dom bästa datumen. Vi blir ofta hänvisade till steg 5/6.
När det gäller steg 5/6 så har det väl bara varit 2 st dubbeldagar i år vad jag kunde se i årets kalender. Då känns det inte helt schysst att hänvisa oss till dessa dagar 2 tillfällen på en hel säsong, det kommer bli så att "vi" kommer till dom vanliga kurserna också. Skulle man inte kunna kombinera dom vanliga dagarna med en steg 6 grupp också? Alternativt nån avart där det inte är krav på licens men försäkringen heller inte gäller, men med instruktörernas goda hjälp?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
70%-regeln utgår från ditt max dvs. snabbaste tid. Tolkar jag dig rätt att du menar att du redan innan du ändrar din bromspunkt, instyrningspunkt-apex-utgång och ingångshastighet kör på lägre förmåga än 100% i så fall faller resonemanget 70% då det utgår från ditt max som är 100%.

Finns i så fall ingen mening med att fortsätta resoemanget och jag ser inte någon mening med att öva bromsning till en gräns där du riskerar åka av om syftet inte är att öka din ingångshastighet med bibehållet apex/utgång?

Jag kör på samma kapacitet som jag "alltid" gör.
Jag vet inte vad jag ska kalla det, jag kan köra varv på varv i samma spår, det finns marginal att rätta till misstag men jag vet inte om jag kan hävda att det är 70%?
Det var väl där diskussionen började egentligen.

Men jag tränar inte för att få så mycket fart som möjligt med mig genom kurvan. Utan för att få ner farten fort och vara beredd att macka på gas direkt när jag släpper bromsen.

Jag försöker ju även få ut röven på hojen så att jag har vridit upp hojen mot rakan när jag når mitt apex/släppabromsenogegaspunkt.

Supermoto, inte roadracing. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Håller med dig till 100% ang tempo och träning. När jag ligger på så kör jag väl t.ex. 1:15 - 1:16 på åsen. Mitt "trevligt att träna tempo" är 1:19 - 1:21. Det är knappast några 70%, men då känner jag att jag har marginaler samtligt som jag inte tappar flytet genom kurvorna. Jag kan hålla mina spår, bromspunkter m.m. sänker man tempot mer så måste man tänka om helt.

Jag har själv gått SMC kurser i 3 år nu. Tycker att SMC gör ett hästjobb och hjälper massor med folk, dom har hjälpt mig otroligt mycket att bli en mycket bättre och säkrare förare. Dock så tycker jag att "kvalitén" på instruktörerna har blivit betydligt sämre det senaste året. Instruktörerna i snabb grupp håller ofta god kvalité, men i lugn och mellan är det ibland ett skämt. Minns framför allt en gång då man slog ihop alla som gick steg 4 till en grupp. Säkert 2 eller 3 ggr under den dagen höll jag på att krocka med instruktörer som gjorde idiotiska manövrar. T.ex. som att vingla ut från depån i 50 km/h medans jag kommer i 240 - 250 på rakan. Spårbyten på raksträckor m.m. Man får känslan av att SMC har "tagit vad dom fått" i instruktörsväg, utan egentlig kontroll på vad folk kan. Det gäller absolut inte majoriteten, men det har blivit väldigt många fler än tidigare.

Det största "problemet" när det gäller att man får "fel"-folk, med "fel" menar jag då folk som är där för att köra fort typ sådana som mig, är nog att SMC ofta lyckas sno till sig dom bästa datumen. Vi blir ofta hänvisade till steg 5/6.
När det gäller steg 5/6 så har det väl bara varit 2 st dubbeldagar i år vad jag kunde se i årets kalender. Då känns det inte helt schysst att hänvisa oss till dessa dagar 2 tillfällen på en hel säsong, det kommer bli så att "vi" kommer till dom vanliga kurserna också. Skulle man inte kunna kombinera dom vanliga dagarna med en steg 6 grupp också? Alternativt nån avart där det inte är krav på licens men försäkringen heller inte gäller, men med instruktörernas goda hjälp?

På Kemora var det en steg 6 grupp.
 

mojja83

Guest
Jag körde omkull på Gotland och det var givetvis mitt eget fel. Men upptakten till min avåkning var en väldigt ojämn grupp. Det är väldigt svårt att koncentrera sig på sina övningar, sina spår osv när man ständigt hinner ikapp andra deltagare. Kanske borde det finnas fler hastighetsgrupper. Kanske borde det vara mer flexibelt att flytta deltagare som är "för långsamma" eller "för snabba" ... Jag blev iaf frustrerad av att ständigt hinna ikapp folk till. Gjorde en omkörning, hamnade bakom en ny grupp. Blåste förbi på rakan och bromsade bra men att gå från 30-40% av sin "kapacitet" till att köra 90% av sin kapacitet är en svår omställning... iaf för mig på en, för mig, ny hoj. Blev en omkullbromsning efter rakan. Jag klarade mig bra och kostnaden för olyckan tog jag själv. Jag kommer aldrig anmäla mig till medelgrupp igen... den är alldeles för ojämn. Så då får det bli snabb, där jag sannolikt är bland de 20% långsammaste... Blir fel hur man än gör...


Mycket ursäkter lite självinstinkt :) Kompis jag har kraschat mer på 1 säsong än vissa gjort under hela sitt liv det är okej tillslut blir det bara en känsla av ohhhh inte nu igen.

Ska man köra mycket bandagar så skaffa en vardaglig hoj klä den i combat rustning ( kraschkåpor,kraschpuckar,skyddskåpor för motor,koppling,generator) på med bandäck skaffa värmare och sedan är det bara att köra ta åt sig av instuktörerna och ha roligt.

Samma dag jag skaffade bandäck och värmare var även samma dag jag slutade krascha marginalerna ökar drastiskt med riktiga däck.

Att det sedan finns folk som kär 1.09 tider på åsen med sportmax däck bekommer mig inte ett dugg så duktig är inte jag och jag vill ha däck som är så bra som möjligt och förlåter så mycket som möjligt.

Jag tror många vurpor hade kunnat undvikits om folk kört på bättre däck ärligt talat.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag körde omkull på Gotland och det var givetvis mitt eget fel. Men upptakten till min avåkning var en väldigt ojämn grupp. Det är väldigt svårt att koncentrera sig på sina övningar, sina spår osv när man ständigt hinner ikapp andra deltagare. Kanske borde det finnas fler hastighetsgrupper. Kanske borde det vara mer flexibelt att flytta deltagare som är "för långsamma" eller "för snabba" ... Jag blev iaf frustrerad av att ständigt hinna ikapp folk till. Gjorde en omkörning, hamnade bakom en ny grupp. Blåste förbi på rakan och bromsade bra men att gå från 30-40% av sin "kapacitet" till att köra 90% av sin kapacitet är en svår omställning... iaf för mig på en, för mig, ny hoj. Blev en omkullbromsning efter rakan. Jag klarade mig bra och kostnaden för olyckan tog jag själv. Jag kommer aldrig anmäla mig till medelgrupp igen... den är alldeles för ojämn. Så då får det bli snabb, där jag sannolikt är bland de 20% långsammaste... Blir fel hur man än gör...

Gotland är ett dilemma i flera avseenden. Många deltagare har aldrig eller nästan aldrig kört där. Dessa mixas sedan med de som HAR kört där och kan banan aningen bättre. Båda kategorierna har dock erfarenhet av kurser sedan tidigare och BRUKAR ju köra i gruppen X varför de anmäler sig till gruppen X även här. När i själva verket man KANSKE borde anmält sig till gruppen X - en hastighetsgrupp dvs. gå ner ett snäpp.

Hur skall deltagarna veta detta? Det kan de inte veta. Så ansvaret hamnar då på oss som arrangerar det hela. Här kan vi bli bättre. Fast det är inte självklart HUR mer än...flytta deltagare. Efter hand blir forlk varma i kläderna, säg efter en hel kursdag. Så det är först efter 1:a dagen och i västa fall frammåt lunch 2:a dagen man ser vilka som skall flyttas upp/ned.

Mvh!
// Niklas
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ska man köra mycket bandagar så skaffa en vardaglig hoj klä den i combat rustning ( kraschkåpor,kraschpuckar,skyddskåpor för motor,koppling,generator) på med bandäck skaffa värmare och sedan är det bara att köra ta åt sig av instuktörerna och ha roligt.

Detta luktar ju väldigt lite SMC:va

Jag kan ju ha fel som vanligt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har själv gått SMC kurser i 3 år nu. Tycker att SMC gör ett hästjobb och hjälper massor med folk, dom har hjälpt mig otroligt mycket att bli en mycket bättre och säkrare förare.

Sorry att jag fulquotar lite, men Word!
Har också fått ut otroligt mkt och tycker att kurserna är grymt bra och lärorika!
Det är imponerande att alla gör det där ideellt, på sin fritid och i många fall "offrar" semesterdagar på det
Jag själv försöker dra mitt strå till stacken genom att jobba på kursdagarna när det behövs (dock inte som instruktör).

Instruktörerna i snabb grupp håller ofta god kvalité,

Håller med, själv drog jag vinstlotten och fick Tom som instruktör helgen som var. Finns fler instruktörer i samma klass och det är verkligen som att vinna en miljon eftersom det i det närmaste är en garanti för att man får ut nåt av kursen. Har ingen uppfattning om hur det är i lugnare grupper men sista gången jag körde i medelgruppen fick jag i princip bara rådet att öva på "flyt".. vad är det för råd att få för 1700:-? (sen vet jag ju att flyt för min del till 99% beror på blicken,, men ja...)

Vi blir ofta hänvisade till steg 5/6.
När det gäller steg 5/6 så har det väl bara varit 2 st dubbeldagar i år vad jag kunde se i årets kalender. Då känns det inte helt schysst att hänvisa oss till dessa dagar 2 tillfällen på en hel säsong, det kommer bli så att "vi" kommer till dom vanliga kurserna också.

Samma här, jag är inte på något sätt fullärd men skulle nog passa bättre i steg 5/6 i dagsläget. Jag är inte intresserad av hurvida försäkringen gäller eller inte utan vill bli snabbare på bana. Däremot så är jag inte heller det minsta intresserad av att ta licens. Kör för skojs skull, kommer aldrig tävla, struntar i hur man "startar" bra osv.. Det gör att jag i dagsläget får köra rena bandagar vilket är synd då jag gärna har en instruktör som kollar på mig och kommer med tips. Därför fortsätter jag boka steg 4.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
SMC:s kansli blir nog också fel:)

Xibalba - Vilken statistik och vems?

SMC har koll på vurporna under kurserna.
Polismyndigheten rapporterar inga olyckor på bana (statistiken som Trafikverket använder).
Försäkringsbolagens statistik är, vad jag vet, inte officiell.

Så olyckor under SMC:s kurser återfinns med största sannolikhet inte i Trafikverkets statistik.


Maila nån på smc:s kansli och fråga.
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Pricka apex tränade jag på hela helgen (egenträning), det är en grym blickövning, kräver timing och precision...skulle vilja påstå att det är extremt trafiksäkert att kunna placera hojen exakt där jag vill. :)

/J

Har läst i massa trådar där du har framstått som jobbig och dryg men efter denna tråden
Där du radat upp bra inlägg så har jag helt ändrat åsikt om dig. De är alltid kul när man kan göra de. Bra gjort :tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top