SMC´s bankursers framtid?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?. :dummer

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Varför inte ta escapen mycket trevligare när man blir skitnödig i tröset :)

Btw tröset är ett fint ställe att trigga överlevnadsinstinkterna :D:D

Jag blev ju aldrig skitnödig, det var ju det som var grejen. :)

Lugn o sansad hela vägen. Så då svängde jag senare helt enkelt, men var det över min förmåga eller vad?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag tror och hoppas att SMC-kurserna inte skulle försvinna även om försäkringsskyddet försvann. Var annars skulle man få fortbildningen? Antalet kurser kanske skulle minska något och tempot skulle säkert sjunka lite men de har fortfarande så pass bra rykte och cred att efterfrågan skulle finnas kvar.

Många deltagare kör ju också på vanliga bandagar och har ordnat kraschpuckar/olycksfallsförsäkring/kåpor etc utefter det. Prisskillnaden för "egen träning" på bandag och vidareutbildningen på kursdag är ju ofta inte heller så stor räknat i kronor per varv, framförallt om man ser till kompetenshöjning/varv/krona.

Ingen verksamhet är 100% felfri, inte ens om allt utförs av robotar. Det är tråkigt att stor del av samhället tror/förväntar sig/kräver det i allt större utsträckning (samtidigt som egenansvaret minskar :( ).
Därför har vi försäkringsbolag, och dessa har ofta en hygglig verklighetsuppfattning också, samtidigt som de flesta verksamheter har någon form av kvalitetsarbete. Att SMC School har det framgår ju med all önskvärd tydlighet av Niklas inlägg.
Det går inte att förvänta sig att samtliga instruktörer (eller andra yrkesverksamma oavsett bransch) ska vara klippta och skurna samt med mångårig erfarenhet - mao perfekta - samtidigt som instruktörerna inte kan förhindra alla vurpor hur mycket förmaningar de än ger deltagarna.

Att fela är mänskligt! Är det en sol bakom molnen eller moln framför solen? Välj hur du vill se på saken (livet) och kom med ett konstruktivt förslag för varje klagomål, så ses vi på banorna även 2013!

:tummenupp

Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?. :dummer
I min värld är det när deltagaren kan fokusera på övningen i fråga till 100%, utan att bli störd av sen bromsning, nedväxlingar etc.

Temposänkningen är ju mer för att deltagaren ska få ut så mycket som möjligt av kursen än att han/hon inte ska vurpa. När man pushar går man ofta tillbaka till gamla (o)vanor.

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Syftet med att sänka tempot lite är för att ge utrymme att träna in nya färdigheter genom att ge sig själv lite extra mentalt utrymme att hinna tänka på vad man håller på med. Det kräver en del disciplin då det är lätt att tappa fokus på vad man egentligen övar på att förbättra. Det skulle jag kalla för "xx% av mental förmåga" och mycket av detta kommer från Keith Codes twist of the wrist böcker.

Genom att inte köra på gränsen så undviker man även att "trycka så hårt" på sina panikknappar/överlevnadsreaktioner.

Säg att man på kurs tränar på spårval och att hitta apex i kurvorna. Man drar ner tempot så att man verkligen klarar av att utföra övningen och träffar apex i varje kurva. När man på detta sätt befäst den goda vanan att pricka apex kan man sedan öka tempot succesivt. När man slutar pricka sina apex varje gång i varje kurva så kör man "över sin förmåga" för den övningen. Och kör man så pass över sin förmåga att man inte prickar sina apex så tränar man ju bara på att misslyckas vilket är rätt bortkastad tid om man strävar efter förbättring i sin körning.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.

Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.

Har jag då kört över min förmåga!

Du har en poäng där.

Sen är det ju skillnad på dig och någon med mindre erfarenhet. Du har sannolikt bättre koll på var din (brist på) förmåga placerar dig på asfalten än t.ex. någon som första gången besöker en bana och haft kortet i tre veckor.
Du kanske inte kört över din förmåga men kanske börjar närma dig gränsen.

Köra hoj är litet som att dricka sprit, för att få största möjliga nöje så ska man veta när det är dags att ta det lugnt så att man inte gör illa sig. :)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nu har jag inte läst hela tråden, men...

Jag tycker att risken att krascha på en smc kurs känns mindre än "inspirerade" gruppkörningar på allmänväg. Undantaget är väl om det ösregnar och man åker ändå för att man är där och har betalt, medan en vanlig gatkörning hade man stannat hemma om det blir skitväder.

Visst kan det vara kul att köra om någon och lite spännande att "jaga" någon på bana. Men åtminstone för mig som inte har några tävlingsambitioner utan bara kör för att det är roligt och för att förhoppningsvis bli bättre på att köra. Så gör det inte mig så mycket om jag blir frånåkt på bana. När körpasset är slut så samlas man ändå på samma plats och kan snacka skit, så vad gör det då om någon har åkt ett varv mer än en själv?

På gruppkörningar om tempot ska skruvas upp till en nivå man har svårt att hänga med är inte lika kul. Att köra på gränsen på allmänväg och inte kunna njuta av körningen är ingen höjdare.
Att hela tiden bli frånåkt och att alla ska behöva vänta hela tiden är inte så kul heller. Om såna situationer uppstår beror mycket på vilka man åker med.

Jag vet inte om detta inlägg tillförde något. Men jag tycker det är enklare att köra i mitt tempo på en smc körning på storbana än gruppkörning på allmänväg.

Resultat
Krascher smc kurser = 0
Krascher gruppkörningar > 0 (fler än 0) :/

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Köra hoj är litet som att dricka sprit, för att få största möjliga nöje så ska man veta när det är dags att ta det lugnt så att man inte gör illa sig. :)

Den var rolig!! :hihi

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag blev ju aldrig skitnödig, det var ju det som var grejen. :)

Lugn o sansad hela vägen. Så då svängde jag senare helt enkelt, men var det över min förmåga eller vad?

Nej, du testade gränser och tummade på marginalerna. En instruktör hade kanske coachat dig till att pröva andra sätt att förbättra ingångshastigheten till den kurvan. Det kanske hade gått att lägga ner hojen och pricka apex trots högre ingångshastighet och senare svängpunkt om du hade tränat mer på snabbstyrning först, t.ex. det Keith Code kallar för "pivot steering".

Jag är absolut inte emot att man testar sig fram på banan för att se vad som fungerar eller inte fungerar. Men på en kurs kan det vara bra att utnyttja sin instruktör och se om det finns ett säkrare sätt att testa på än det sätt man hade tänkt testa gränsen på.

Hade en deltagare i somras som ville testa gränsen för grepp vid inbromsning på blöt bana. Tyvärr hittade han på ett eget sätt, och det var att trycka hårdare och hårdare på bromsen inför ejes tills framhjulet började släppa. Och ja det släppte, och ja det går att få gnistregn även på blöt bana. Jag hade hellre sett att han bromsade hårt redan i början av inbromsningen och sedan helt enkelt väntat tills framhjulet började släppa för att då lätta på bromsen och undvika marksyning.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.

Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.

Bra poäng Ricken! Jag avskyr det där med "70%" som det pratas om hela tiden.

Jag förstår poängen med det, att man ska ta det lugnt när man övar. Och jag kör sällan spec. fort på just SMC-kurser utan försöker öva.. men fortfarande.. varje förarmöte och massor med gånger under dagen hör man just 70% och "förmåga".. om någon klotar eller råkar vingla till nån gång så är det givet att denne kört mer än 70% och stämplas som "kraschrisk" för resten av dagen.

Gör precis som dig, brukar välja ut en specifik kurva, ofta en kurva som jag känner mig rätt bekväm i, och "testar" nånting annat, nånting nytt... svänger medvetet på ett annat ställe, tar ett annat spår, whatever -för att testa. Ibland blir det inte som man tänkt sig (behöver inte betyda krasch, men kan bli konstigt ändå). Har man kört över sin förmåga då?

Säg då att man åker runt Åsen på 1:20.. ska man köra på 70% av det så betyder det att man ska köra runt på ~1:40.
Är det bara jag som tycker att allting rasar om man är för långt från sitt egna tempo?

Personligen tycker jag att folks tempo inte är så avgörande, utan anser mer att så länge det ser stabilt och avslappnat ut så spelar hastigheten inte så stor roll.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Så de som kör omkull i Worldsuperbike, MotoGP osv under sighting lap eller warmup lap (vilket händer ibland) körde över sin förmåga?

Vem kan bedöma om någon kör över sin förmåga?

;-)

Vänligen, Jonas.

Det måste ha skett ett missförstånd någon stans för vi pratar inte om termen "att köra över sin förmåga" och "max 70%" samtidigt. För det är 2 olika saker.

70% kommer från forskning där man konstaterat att vi människor börjar göra misstag när vi kör över 70% av vår förmåga. HUR man här har mätt upp 70% vet jag inte men för vår del (SMC:s del) är det mindre viktigt att veta då vi enbart kollar after misstag för att då veta att man inte är 100% trygg.

Mvh!
// Niklas

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har ju SMC mer eller mindre publikt gått ut med att "kör inte som en dåre på gatan utan kom till oss och gasa av dig på bana"

Jag har kört med SMC och tycker det är bra, men efter många inspirerande mil på lika inspirerande vägar så kändes steg 1 som en dyr historia som bara gav SMC någonting.

Ett litet omtänk kanske kan få stort utslag i att mindska klotorna.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jag kan tycka att efter att ha sett hur vissa kör (mig inkluderad vid flera tillfällen) på kurserna, så är det väldigt frikostigt med ett vagnskadeskydd.
Tror att det vore bättre/rättvisare för kollektivet ifall fortbildning genom SMC gav en kännbar premiesänkning istället.
Detta sagt med vetskapen om vad minsta lilla krasch kostar fb/premiebetalare att reparera.
//C.Yniker

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Nej, men du har kört över 70% av din förmåga då din plan, som ändå va att köra i ett annat spår än vad det blev misslyckades.

Sedan rent körtekniskt förutsätter det du skriver i princip att du innan ditt bromstest du "friköpt" dig extra marginaler vid utgången innan du flyttar fram din bromspunkt OCH din instyrningspunkt 3-5m utan att trigga ÖR. Så i princip är det med denna extra friköpta maginalen möjligt att köra under 70% av din förmåga av den enkla anledningen att du har sänkt din hastighet innan bromsningen startar vlket gör det hela rätt meningslöst.

Eller vad är meningen med så stora marginaler vid 100% körning att du klarar av att flytta din svängpunkt 3-5m samtidigt som du höjer din ingångshastighet OCH kraftigt minskar dina marginaler vid utgången?

Hänger du med på frågeställningen? Lätt att det blir rörigt i text, tydligare på whiteboard.

Mvh!
// Niklas

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Nej, du testade gränser och tummade på marginalerna. En instruktör hade kanske coachat dig till att pröva andra sätt att förbättra ingångshastigheten till den kurvan. Det kanske hade gått att lägga ner hojen och pricka apex trots högre ingångshastighet och senare svängpunkt om du hade tränat mer på snabbstyrning först, t.ex. det Keith Code kallar för "pivot steering".

Förbättra ingångshastighet.... pricka apex.... Är det trafiksäkerhetsövningar?

mojja83

Guest

Om du använder färdigheterna du skaffar dig på bana och inte höjer ditt tempo på gata så ja då har du helt plötsligt skaffat dig mycket större marginaler.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Pricka apex tränade jag på hela helgen (egenträning), det är en grym blickövning, kräver timing och precision...skulle vilja påstå att det är extremt trafiksäkert att kunna placera hojen exakt där jag vill. :)

/J

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om du använder färdigheterna du skaffar dig på bana och inte höjer ditt tempo på gata så ja då har du helt plötsligt skaffat dig mycket större marginaler.

Om man skiter i att gå omkull bara så är problemet löst:)

Apex på gata måste nästan ses som ett Extremt beteende. Det kan ju komma en skördetröska ju.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Pricka apex tränade jag på hela helgen (egenträning), det är en grym blickövning, kräver timing och precision...skulle vilja påstå att det är extremt trafiksäkert att kunna placera hojen exakt där jag vill. :)

/J

Jo det är det ju men jag tycker det låter lite konsigt att använda de uttrycken ändå. Om man inte visste bättre och hörde nån prata om bättre ingångshastighet och att pricka apex så skulle man ju kunna tro att det var farten de var ute efter och inte trafiksäkerhet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!