T-Bag
Demented Moron
Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?.
Last edited:
Varför inte ta escapen mycket trevligare när man blir skitnödig i tröset
Btw tröset är ett fint ställe att trigga överlevnadsinstinkterna
I min värld är det när deltagaren kan fokusera på övningen i fråga till 100%, utan att bli störd av sen bromsning, nedväxlingar etc.Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?.
Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?.
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.
Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.
Har jag då kört över min förmåga!
Köra hoj är litet som att dricka sprit, för att få största möjliga nöje så ska man veta när det är dags att ta det lugnt så att man inte gör illa sig.
Jag blev ju aldrig skitnödig, det var ju det som var grejen.
Lugn o sansad hela vägen. Så då svängde jag senare helt enkelt, men var det över min förmåga eller vad?
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.
Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.
Har jag då kört över min förmåga!
Så de som kör omkull i Worldsuperbike, MotoGP osv under sighting lap eller warmup lap (vilket händer ibland) körde över sin förmåga?
Vem kan bedöma om någon kör över sin förmåga?
;-)
Vänligen, Jonas.
Kan inte ni SMC avancerade instruktörer förklara för oss "vanliga" vad 70% och förmåga betyder då?.
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.
Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.
Har jag då kört över min förmåga!
Nej, du testade gränser och tummade på marginalerna. En instruktör hade kanske coachat dig till att pröva andra sätt att förbättra ingångshastigheten till den kurvan. Det kanske hade gått att lägga ner hojen och pricka apex trots högre ingångshastighet och senare svängpunkt om du hade tränat mer på snabbstyrning först, t.ex. det Keith Code kallar för "pivot steering".
Förbättra ingångshastighet.... pricka apex.... Är det trafiksäkerhetsövningar?
Förbättra ingångshastighet.... pricka apex.... Är det trafiksäkerhetsövningar?
Om du använder färdigheterna du skaffar dig på bana och inte höjer ditt tempo på gata så ja då har du helt plötsligt skaffat dig mycket större marginaler.
Pricka apex tränade jag på hela helgen (egenträning), det är en grym blickövning, kräver timing och precision...skulle vilja påstå att det är extremt trafiksäkert att kunna placera hojen exakt där jag vill.
/J
Om man skiter i att gå omkull bara så är problemet löst
Apex på gata måste nästan ses som ett Extremt beteende. Det kan ju komma en skördetröska ju.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |