SMC´s bankursers framtid?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag kör på samma kapacitet som jag "alltid" gör.
Jag vet inte vad jag ska kalla det, jag kan köra varv på varv i samma spår, det finns marginal att rätta till misstag men jag vet inte om jag kan hävda att det är 70%?
Det var väl där diskussionen började egentligen.

Men jag tränar inte för att få så mycket fart som möjligt med mig genom kurvan. Utan för att få ner farten fort och vara beredd att macka på gas direkt när jag släpper bromsen.

Jag försöker ju även få ut röven på hojen så att jag har vridit upp hojen mot rakan när jag når mitt apex/släppabromsenogegaspunkt.

Supermoto, inte roadracing. :)

Vad är syftet med att få ned farten fort?

mojja83

Guest
Detta luktar ju väldigt lite SMC:va

Jag kan ju ha fel som vanligt.

Varför köra på sämre utrustning än man behöver och varför ha dyra orginal saker monterade på hojen när krasch grejerna kostar 1/10 del att köpa in.

Och smc´s instruktörer är inte sämre än att dom säger till när det är dags att ta testa steg 5 och 6.

Jag kan ärligt talat säga att jag körde helgens övningar på 80% av min kapacitet till 90% av tiden och jag hade inte en enda AIiIIIiiiiiiiiiiiii upplevelse.

Körde i tisdags med Cajback och ökade tempot betydligt och trivdes fortfarande väldigt bra, Smc är kurs och utbildning och utbildning och förståelse för min motorcykel anser jag göra mig till en bättre pilot både till vardags och när jag kör med andra arrangörer på banorna runt om i sverige.

Om du tycker att en skadad cykel är dyr att reparea då har du inte en aning vad en skadad människa kostar samhället.

Hellre 1000 skadade cyklar om man kan rädda 1 människa från invaliditet än tvärtom tycker jag !

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Håller med dig till 100% ang tempo och träning. När jag ligger på så kör jag väl t.ex. 1:15 - 1:16 på åsen. Mitt "trevligt att träna tempo" är 1:19 - 1:21. Det är knappast några 70%, men då känner jag att jag har marginaler samtligt som jag inte tappar flytet genom kurvorna. Jag kan hålla mina spår, bromspunkter m.m. sänker man tempot mer så måste man tänka om helt.

Jag har själv gått SMC kurser i 3 år nu. Tycker att SMC gör ett hästjobb och hjälper massor med folk, dom har hjälpt mig otroligt mycket att bli en mycket bättre och säkrare förare. Dock så tycker jag att "kvalitén" på instruktörerna har blivit betydligt sämre det senaste året. Instruktörerna i snabb grupp håller ofta god kvalité, men i lugn och mellan är det ibland ett skämt. Minns framför allt en gång då man slog ihop alla som gick steg 4 till en grupp. Säkert 2 eller 3 ggr under den dagen höll jag på att krocka med instruktörer som gjorde idiotiska manövrar. T.ex. som att vingla ut från depån i 50 km/h medans jag kommer i 240 - 250 på rakan. Spårbyten på raksträckor m.m. Man får känslan av att SMC har "tagit vad dom fått" i instruktörsväg, utan egentlig kontroll på vad folk kan. Det gäller absolut inte majoriteten, men det har blivit väldigt många fler än tidigare.

Det största "problemet" när det gäller att man får "fel"-folk, med "fel" menar jag då folk som är där för att köra fort typ sådana som mig, är nog att SMC ofta lyckas sno till sig dom bästa datumen. Vi blir ofta hänvisade till steg 5/6.
När det gäller steg 5/6 så har det väl bara varit 2 st dubbeldagar i år vad jag kunde se i årets kalender. Då känns det inte helt schysst att hänvisa oss till dessa dagar 2 tillfällen på en hel säsong, det kommer bli så att "vi" kommer till dom vanliga kurserna också. Skulle man inte kunna kombinera dom vanliga dagarna med en steg 6 grupp också? Alternativt nån avart där det inte är krav på licens men försäkringen heller inte gäller, men med instruktörernas goda hjälp?

Intressant resonemang. Håller med dig och Peter till stor del.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så olyckor under SMC:s kurser återfinns med största sannolikhet inte i Trafikverkets statistik.

Vilket jag inte tycker dom skall heller, isf skall alla omkullkörningar på crossbanor, andra bandagar lyftas in i statistiken också.

Sen att försäkringen gäller är ju mer eller mindre en formalitet för att folk skall våga ta steget att fortbilda sig.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)

Det blir singelolycka om du inte kolliderat med någon givetvis. Vi frågade Galne dansken i helgen om krascherna på kurserna höjer Sveriges mc-olyckor-statistiken, hans svar var att det var väldigt lite. Det kraschas inte SÅÅ mycket men med tanke på SMC's nollvision FÖR mycket.

(jag förbehåller mig för ev. missuppfattning av Danskens uttalande, jag förstår inte vad han säger hälften av gångerna) ;-)
Med vänlig hälsning, Jonas

mojja83

Guest
Jag saknar ord att beskriva vad jag känner över Mojjas senaste inlägg. View attachment 370215

Varför åker hälften av era instruktörer runt med den utrustning jag rabblade upp?

Något som var pinsamt att se var alla avåkningar instruktörerna ställde till med och ja jag var även uppe på måndagen och det var fan än värre tur det inte fanns elever där för att bevittna eländet :arsele

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Sorry att jag fulquotar lite, men Word!
Håller med, själv drog jag vinstlotten och fick Tom som instruktör helgen som var. Finns fler instruktörer i samma klass och det är verkligen som att vinna en miljon eftersom det i det närmaste är en garanti för att man får ut nåt av kursen. Har ingen uppfattning om hur det är i lugnare grupper men sista gången jag körde i medelgruppen fick jag i princip bara rådet att öva på "flyt".. vad är det för råd att få för 1700:-? (sen vet jag ju att flyt för min del till 99% beror på blicken,, men ja...)

Ibland drar man vinstlotten. Tom, Gjers, Per-Åke m.fl. är just sådana. Mitt knep för att få dessa är att välja snabb grupp, steg 4 och sen den snabbaste av den snabba gruppen.

Det är precis sådana tips som du fick som jag tycker visar nivån på vissa instruktörer. Vet kompisar som är på steg 4 men kvar i mellan grupp som kört hela dagar med rådet "tänk på blicken". Absolut är blicken viktig, men en skarp instruktör ändrar infallsvinkel efter 2 pass när man märker att det rådet man gett inte hjälper. Tyvärr så tror jag att det i många fall beror på okunskap från instruktörernas sida. Ett sånt tips kan jag också ge polaren, då kan vi ta en vanlig bandag och dricka öl för dom sista hundralapparna.

Nu är det egentligen fel att "klaga" på folk som gör det här ideellt. Men det är irriterande när man vet att dom flesta är så mycket bättre.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vad är syftet med att få ned farten fort?

Att kunna hålla så hög fart som möjligt så länge som möjligt på rakan.

Sen tror jag att det är lätt/roligt att träna på för man får svar direkt på om man lyckades. Man behöver inte köra ett varv och se hur det slog på timern.

Jag blev tvungen att fundera, men anledningen till att jag började med det var för att träna på att låta bakhjulet glida.

Men vilket som, jag tror att vi kommit ifrån frågeställningen.

Hur vet jag när jag kör på 70%?

Jag gör "misstag" men får ingen förhöjd puls.
Jag kan rädda mig kvar på banan trots att jag gör missarna.

Hade det varit allmän väg hade jag suttit i fronten på en lastbil. Men så beter jag mig inte i trafiken.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Förbättra ingångshastighet.... pricka apex.... Är det trafiksäkerhetsövningar?

Ja faktiskt. Förra säsongen mötte jag en bil i en dold kurva. Ingen av oss hade räknat med möte så vi väjde bägge. Jag höll mig på hjulen, men tog kurvan ute i gräset. Detta skrämde mig och jag kör bara sämre och sämre. Antingen bromsar jag till närapå stillastående i kurvorna eller så sejfar jag och tar kurvan på mittlinjen, långt från den där läskiga kanten. Inget av alternativen är särskilt trafiksäkert. Därför är det ju sjukt bra att kunna nöta bort det där hjärnspöket på bana. När det är borta och jag slutar tänka asfaltskant asfaltskant asfaltskant så kommer jag bli en mycket säkrare förare.
Trafiksäkerhet definierat.

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Gotland är ett dilemma i flera avseenden. Många deltagare har aldrig eller nästan aldrig kört där. Dessa mixas sedan med de som HAR kört där och kan banan aningen bättre. Båda kategorierna har dock erfarenhet av kurser sedan tidigare och BRUKAR ju köra i gruppen X varför de anmäler sig till gruppen X även här. När i själva verket man KANSKE borde anmält sig till gruppen X - en hastighetsgrupp dvs. gå ner ett snäpp.

Hur skall deltagarna veta detta? Det kan de inte veta. Så ansvaret hamnar då på oss som arrangerar det hela. Här kan vi bli bättre. Fast det är inte självklart HUR mer än...flytta deltagare. Efter hand blir forlk varma i kläderna, säg efter en hel kursdag. Så det är först efter 1:a dagen och i västa fall frammåt lunch 2:a dagen man ser vilka som skall flyttas upp/ned.

Mvh!
// Niklas

Jag tycker det skulle kunna vara tydligare vid gruppindelningen dag för dag att folk faktiskt "jobbat sig upp" under helgen. Men jag är väldigt nöjd med SMC Väst's upplägg rent generellt. Det är väl mest en fråga om att jag måste lita mer på mig själv i fortsättningen. Jag har absolut tempo att köra i snabbare grupp och där slipper jag störa mig på att hinna ikapp folk :)

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Hua?? Senast jag var på Kinnekulle med SMC väst, så var det ingen som klotade på dessa två dagar. Fantastiskt!
Sen kör man sporthoj så har man inte råd att försäkra ändå, dvs man kör trafik eller halv. Då belastar man ju ändå inte försäkringskollektivet så länge det inte är nga personskador och man själv är vållande.... eller???
Att man sedan synar asfalten när man övar är väl bättre än att man gör det i trafiken. Bah... förstår faktiskt inte kritiken alls.. :va
Jag kör med min hoj som insats... blir den skrot så blir det silvertape och racehoj av den....

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Jag har gått några smckurser och tycker att dom varit kanon. Visst har det blivit en del personer som kört av, men att köra av på bana under översikt av instruktörer och med en ambulans på plats känns som ett bra mycket bättre alternativ än att råka köra av på vanlig landsväg. Att man även på bana kan råka ut för oförutsetta händelser är ju ändå så mycket tryggare an att råka ut för det ute i trafiken. Motorcyklar som kör i samma riktning där en förare blir rädd för en kurva är ingenting jämfört med bilister som sitter och snackar i nallen och vinglar på fel sida vägen. Man blir på något sätt "tränad" på oförutsedda händelser.

Eftersom dom flesta människor besitter någon form av självbevarelsedrift så tror jag det är väldig få personer som går ut på en bana och tänker "jag är odödlig, jag har försäkring som gäller". Det var möjligheten att köra på bana med försäkrad hoj som gjorde att jag tog steget som jag aldrig ångrat. Men inte en enda gång på bana har jag ens tänkt tanken, det är lungt, nu kan jag ösa på för jag är försäkrad. Som någon sagt i tråden innan så är ju inte dom materiella det dyra, det är personskadorna.

Nu har ju jag själv valt att gå vidare från smc och kör racekittat och betalar själv för skrotet. Men anser att smc är en bra organisation som tillför mycket till mcfolket. Det kommer alltid finnas galningar runtomkring oss, men låt oss möta dom på en bana fri från rullgrus och alla kör åt samma håll, än på en landsväg där dom anser att det är Isle of Man.

/Göran

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Smc är bra till viss del,dom introducerar nytt folk till bankörning och lär dom basic do and donts. Ja sen har dom sina steg som jag inte vet så mkt om men det är väl mer avancerade steg ju högre nivå,vilket också är positivt.
Dock tycker jag inte försäkringar ska gälla under smc körningar heller,enda som är relevant är väl att man har nån form av olycks/skade försäkring för person skador.Det är fortf inte rättvist att danne 21 ska ha skyhög premie på sin r1 som han enbart kör gata med när ett gäng kör bana där krascherna bidrar till hans premie höjning. Åka bana är en hobby,har man inte råd så åker man inte.

Last edited:

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 -08
Smc är bra till viss del,dom introducerar nytt folk till bankörning och lär dom basic do and donts. Ja sen har dom sina steg som jag inte vet så mkt om men det är väl mer avancerade steg ju högre nivå,vilket också är positivt.
Dock tycker jag inte försäkringar ska gälla under smc körningar heller,enda som är relevant är väl att man har nån form av olycks/skade försäkring för person skador.Det är fortf inte rättvist att danne 21 ska ha skyhög premie på sin r1 som han enbart kör gata med när ett gäng kör bana där krascherna bidrar till hans premie höjning. Åka bana är en hobby,har man inte råd så åker man inte.

Att Danne 21 har en skyhög premie beror nog främst på att hans kompis Matte 21 har kraschat sin retta, blivit invalidiserad och kostar försärkingsbolagen mångmiljonbelopp i form av rehabiliteringskostnader, inkomstersättning och allt vad det heter.
På bana/kurser blir det sällan ens några personskador och försäkringsbeloppen är förhållandevis låga om man jämför olyckorna som sker i trafiken.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

De få R1-krascherna på bana höjer inte dannes premie, det gör krascherna på gatan då
personskadorna oftast är betydligt allvarligare på gatan och det är personskadorna som
kostar. Maskinskadornas kostnad är försumbar i sammanhanget.

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bra poäng Ricken! Jag avskyr det där med "70%" som det pratas om hela tiden.

(bortklippt)

Säg då att man åker runt Åsen på 1:20.. ska man köra på 70% av det så betyder det att man ska köra runt på ~1:40.
Är det bara jag som tycker att allting rasar om man är för långt från sitt egna tempo?

Personligen tycker jag att folks tempo inte är så avgörande, utan anser mer att så länge det ser stabilt och avslappnat ut så spelar hastigheten inte så stor roll.

Min tolkning av 70% har iaf aldrig varit att det skulle vara 70% av max hastighet/varvtid. Utan 70% av mental förmåga/belastning.

För mig skiljer det bara ett par sekunder i varvtid på t.ex. Gelleråsen.

Kör jag på 50% av mental förmåga kör jag kanske 5 sekunder långsammare (ej vetenskapligt uträknat bara ett mellan tummen å pekfingret exempel) och klarar då (oftast) av att ta mig runt banan tryggt och säkert trots att jag samtidigt observerar vad en deltagare gör samt memorerar vilken deltagare i gruppen det är och vilken feedback jag skall ge efter passet.

Och ja, körningen blir helt värdelös om man går ner till 70% av sitt tempo. Är faktiskt inte helt enkelt att ligga före och visa ett vettigt spår eller ett bra exempel på gaskontroll när man coachar deltagare som håller ett mycket lägre tempo än man själv brukar hålla.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Hur är det med oss som vill lära sig att köra hoj, hur den reagerar och så på ett säkert sätt då? Jag har kört bana hela året så ofta jag kan. Känner mig tusentalls gånger bättre på att köra, lärt mig gränser och hur viktigt det är med marginaler. Jag kör lugnare i trafiken eftersom att bankörningen tar ner begäret att köra fort. Jag har aldrig kraschat på banan och kör inte för att pressa varvtider där heller, kör bara för att ha kul och givetvis gasa ur lite på ett förhållandevis säkert sätt! Lägger de ner dessa trafikövningar kommer jag inte köra a'la ghostrider på vägarna men finns säkert andra själar som inte tänker på samma sätt.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Förbättra ingångshastighet.... pricka apex.... Är det trafiksäkerhetsövningar?

Om du inte kan välja ut ett apex och få din motorcykel att ta sig till den punkten du valt ut, är du speciellt säker i trafiken då? För mig känns det läskigt att slumpmässigt bara låta hojen hamna lite hur som helst på vägen.

Och vill man inte ha RÄTT hastighet i ingången av en kurva?
Vad händer om man kör för fort in i kurvan?
Vad är riskerna med att man kör "för långsamt" in i kurvan och sedan snabbt vill få upp farten för att hinna ifatt kompisarna igen?
Kan det vara bra att träna på och bli bättre på att bedöma vilken hastighet man faktiskt har inför en kurva?
Vad händer med gaskontrollen när man har rätt hastighet in i kurvan, och hur påverkar det greppet?
...jo jag kan hålla på resten av kvällen såhär...

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Det va ett exempel på ett av faktorerna som kan komma upp med många krascher, det jag vill påpeka är att har man inte råd så håller man sig undan.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Detta luktar ju väldigt lite SMC:va

Jag kan ju ha fel som vanligt.

Mojja83 kör som deltagare på kurserna, och har som alla andra deltagare egna personliga mål med sin körning. Och egen prägel på sin hoj.

Vissa deltagare vill köra med slicks och krashkåpor och kommer med hojen på släp.

Andra kör sina touring bmw:s med packväskor. Det finns plats för alla kategorier hojåkare att få ut något på en kursdag.

Jag har som instruktör blivit frånåkt av deltagare i åldern 50+ på BMW-lok i regnväder. Hur kul som helst :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!