SMC´s bankursers framtid?

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Har upplevt att det är lite dubbelmoral bland vissa instruktörer på SMC. Först står dom och talar om för kursdeltagarna hur noga det är med säkerheten, t.ex hastighetsbegränsning i depå, säkra omkörningar, inte köra fortare än vad man klarar, bakhjulsåkning förbjuden osv. Vid brott mot dessa regler får man packa ihop och åka hem.
Av vad jag har sett gäller dock detta inte om man är instruktör då jag har sett:
-instruktörer som åkt på bakhjulet i depå och på banan.
-instruktörer som korsat heldragen linje i depå-utfarten och vikt ut på banan precis framför en annan deltagare.
-instruktörer som försökt köra om en deltagare i ingången till en kurva, instruktören hade dock högre fart än han klarade och hamnade i sandfållan, hade deltagaren inte uppfattat ljudet av instruktörens låsta bakhjul och väntat med att svänga in i kurvan hade han blivit torpederad.

Personligen tycker jag det är helt ok att köra som dessa instruktörer om man innan körningen går ut o säger till alla även kursdeltagarna att det är bara att "bomba järnet i dag".
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad blev utfallet av slutdagarna på gelleråsen 2012 då?. Förra året var det väl en 8-10 stycken som gick i backen.

Handen på hjärtat, hur många är det som går ut och kör 70% av sin förmåga på en kursdag?. Inte många skulle jag gissa på. Inte ens en instruktör som ska ligga bakom nån som är lite snabbare än denna.

När man har varit på några kurser och har inställningen att man vill gå ut o köra så fort man bara kan...... då äre dags att ta steget vidare till SMC sport/licens och köra oförsäkrat på steg 6/licensträningarna. Istället för att kanske sitta och våldföra sig på älsklingen med helförsäkrat.

...du är en vis, men lite underlig, man. :crash :yoparty

Jag blir personligen lite brydd över denna konstanta diskussion runt varvtider, på våra kurser...det tjötas det om friskt i varenda buske snart (även i denna tråden...definition av ironi för övrigt). :död
I helgen satte jag skygglappar för allt, fokuserade på min egen träning, och det var fokus på "bomba apex" både lördag och söndag, att hela tiden försöka klippa apex, inget annat.

och det var både jäkligt kul - och ofattbart nyttigt, blicken och spåret är något jag slarvar friskt med när man jobbar och kikar på andra.


Tid kan säkerligen vara ett bra pedagogiskt hjälpmedel (som det till och med står på pränt i materialet vi baserar utbildningen på), men...när det är rätt tydligt att det används i ren penismätar-tävling, då är det en attitydsförändring som lär till (eller flytta över den körningen till steg 5/6).

Det går utmärkt att lägga det på lagom nivå, och träna på detaljer, åka säkert med hänsyn, och ändå ha en kul dag. :3freak Visst är det förvånande?

Har jag en deltagare en kursdag som åker säkert, med ett tempo där jag inte längre kan åka konstiga spår, med marginal nog över att ha tid att kika på deltagaren, ja då är det ju så, min personliga reaktion är - svinfränt!
Då får man jobba på andra sätt helt enkelt.

Man behöver inte laptimers, racegummi och antispinn för en givande kursdag...det räcker med åkglädje, respekt och hänsyn.

/l.ack.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag är kluven, tycker SMC:s kurser är toppen, har lärt mig otroligt mycket, en ny värld öppnade sig. Träffat fantastiska instruktörer men jag blev lite förbryllad när jag deltog i en kurs på Kinnnekulle.

När jag rullade in med min splitternya ZX10:a och genomgick säkerhetskontroll var intruktören eld och lågor, han frågade om jag visste vad jag egentligen hade köpt och berättade att han tävlade med en likadan maskin. Han frågade om jag ville att han skulle köra min maskin med mig bakpå så skulle han visa vad den gick för. Visst, tänkte jag, det kunde kanske vara kul att sätta lite standard vad den klarar av och frågade vem som pröjsar ifall vi skulle klota. Han ville inte svara, jag frågade 3 gånger innan han utbrast:
- Jag är instruktör, vi klotar inte, vi gör bara inte det.

Jag bad att få tänka på saken under dagen. Vid andra passet klotade han rejält med sin egen hoj (kalla däck). Jag är väl medveten att det förmodligen inte hade hänt om han kört min hoj men visst höjde man något på ögonbrynen.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har upplevt att det är lite dubbelmoral bland vissa instruktörer på SMC. Först står dom och talar om för kursdeltagarna hur noga det är med säkerheten, t.ex hastighetsbegränsning i depå, säkra omkörningar, inte köra fortare än vad man klarar, bakhjulsåkning förbjuden osv. Vid brott mot dessa regler får man packa ihop och åka hem.
Av vad jag har sett gäller dock detta inte om man är instruktör då jag har sett:
-instruktörer som åkt på bakhjulet i depå och på banan.
-instruktörer som korsat heldragen linje i depå-utfarten och vikt ut på banan precis framför en annan deltagare.
-instruktörer som försökt köra om en deltagare i ingången till en kurva, instruktören hade dock högre fart än han klarade och hamnade i sandfållan, hade deltagaren inte uppfattat ljudet av instruktörens låsta bakhjul och väntat med att svänga in i kurvan hade han blivit torpederad.

Personligen tycker jag det är helt ok att köra som dessa instruktörer om man innan körningen går ut o säger till alla även kursdeltagarna att det är bara att "bomba järnet i dag".

Inom alla grupperingar finns det människor som gör fel. En del VET att de gör fel andra är tankspridda eller annan mänsklig orsak. Inget av detta är acceptabelt och varje gång det inträffar reagerar vi andra och lyfter problemet i första hand med individen i fråga och i andra hand med för dagen ansvariga TL.

Jag beskriver här bara hur det fungerar på de kursdagar jag kör/har kört på. Sedan finns andra sätt att reagera på. Andra sätt som kanske är mer eller mindre bra.

Vår rätt svåra uppgift är att likställa alla så vi alla har samma bild av vad som är rätt och fel. Vad som är gott föredömme och icke. Detta skall sedan balanseras mot att vi inte skall upplevas som tråkiga/moralkärringar.

Vi jobbar kort och gott på det men kan behöva all konkret input på lösningsförslag vi bara kan få.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag är kluven, tycker SMC:s kurser är toppen, har lärt mig otroligt mycket, en ny värld öppnade sig. Träffat fantastiska instruktörer men jag blev lite förbryllad när jag deltog i en kurs på Kinnnekulle.

När jag rullade in med min splitternya ZX10:a och genomgick säkerhetskontroll var intruktören eld och lågor, han frågade om jag visste vad jag egentligen hade köpt och berättade att han tävlade med en likadan maskin. Han frågade om jag ville att han skulle köra min maskin med mig bakpå så skulle han visa vad den gick för. Visst, tänkte jag, det kunde kanske vara kul att sätta lite standard vad den klarar av och frågade vem som pröjsar ifall vi skulle klota. Han ville inte svara, jag frågade 3 gånger innan han utbrast:
- Jag är instruktör, vi klotar inte, vi gör bara inte det.

Jag bad att få tänka på saken under dagen. Vid andra passet klotade han rejält med sin egen hoj (kalla däck). Jag är väl medveten att det förmodligen inte hade hänt om han kört min hoj men visst höjde man något på ögonbrynen.

Oprofessionellt! Inte att vurpa för det var garanterat inte hans avsikt. Men hans beteende mot dig!
Vad har du för förslag på hur man får en sådan person att agera annorlunda. Lek med tanken att han i stället hade varit glad för din skull (över en ny hoj) och berömt dig för valet av maskin samt gett dig konstruktiv feedback på din egna körning/utveckling av dagen. Och ändå gått omkull (oavsett orsak). Hade din känsla/reaktion blivit annorlunda?

För övrigt känne rjag inte igen vuirpan/incidenten du pratar om från i år men jag har ju inte varit över allt, men nästan! ;-) Förhoppningsvis når vi även denna instruktör unde rhösten/vintern.

Mvh!
// Niklas
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Alltid lika kul med övermodiga instruktörer. :näsblod
Åkte med en instruktör som tjatat på mig halva dagen, då jag klotat min egen hoj, att jag skulle åka bak på honom. Var starkt tveksam från början och fick se mina fördomar infrias då han nyper frambromsen och vi går omkull. :crash

Var/när inträffade detta?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!

200kg mc är tung att få på foten, bröstkorgen eller huvudet så även om det oftast går bra skall man ha stor respekt för krafterna som är involverade och riskerna med en krasch. Genom årens lopp då jag tillbringat många dagar i/kring depån i olika roller har flera mycket allvarliga incidenter med tragisk utgång för den/de inblandade inträffat. Det är bara en tidsfråga innan nästa.

Vad är det som säger att det inte blir du...eller jag? Så se till att göra allt Ni kan för att bibehålla det grepp ni har. Det är lättare att bibehålla det än att återfå ett tappat grepp.

Mvh!
// Niklas
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det är väl få saker man lär sig så mycket av som en krasch? På bana blir man generellt inte skadad så kostnaden för försäkringsbolagen är marginell!

Det där tycker jag är fel, jag lär mig mer genom att närma mig gränsen sakta så att jag känner, och lär mig hantera, varningssignalerna för hur det inte ska kännas.

Eller hur det ska kännas för att ligga på gränsen om man vill uttrycka det så.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skit i det, kom med något konstruktivt i stället!

Konstruktivt?

Inför nolltolerans?
En krasch är en för mycket?
Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser?

Eller näe, då skulle ni ju inte få något underlag för verksamheten.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om inte SMC har utbildning av förare, Hur ska man då kunna lära sig mer??? :va
Prova på egen hand? på gatan? Tror inte att det är någon bra utbildningsplats. SMC's intruktörer har så enormt mycket erfarenhet och kunskap, och jag tycker att det är helt fantastiskt bra att de vill dela med sig av den. :) :Bugar

Att olyckor händer, beror det på att det är ett arrangemang, eller att någon försatt sig i en situation han/hon inte riktigt behärskar? Den förare som kraschar på bandag kanske skulle ha kraschat i vilket fall, fast någon annanstans, om SMC inte hade haft kurs?

Då körkortutbildningen tyvärr måste fokuseras alltför mycket på ett idiotiskt lågfartsprov, så läggs alldeles för lite tid på riktig körning. En nybliven körkortstagare saknar mycket av de kunskader som verkligen behövs. Här fyller SMC en stor funktion. :tummenupp Synd att inte fler utnyttjar möjligheten till fortbildning.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Oprofessionellt! Inte att vurpa för det var garanterat inte hans avsikt. Men hans beteende mot dig!
Vad har du för förslag på hur man får en sådan person att agera annorlunda. Lek med tanken att han i stället hade varit glad för din skull (över en ny hoj) och berömt dig för valet av maskin samt gett dig konstruktiv feedback på din egna körning/utveckling av dagen. Och ändå gått omkull (oavsett orsak). Hade din känsla/reaktion blivit annorlunda?

För övrigt känne rjag inte igen vuirpan/incidenten du pratar om från i år men jag har ju inte varit över allt, men nästan! ;-) Förhoppningsvis når vi även denna instruktör unde rhösten/vintern.


Mvh!
// Niklas

Det hände för ett par år sedan, det sista jag vill är att hänga ut en enskild instruktör, shit happens liksom. Många undrade givetvis vad som hade hänt och varför men det kom väldigt bra feedback om incidenten under dagen. Lessen om du fått intrycket att jag tycker kurserna inte är bra, det är snarare tvärtom. Kan tänka mig att gå fler, har massor kvar att lära dessutom är det ju sjukt kul.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Konstruktivt?

Inför nolltolerans?
En krasch är en för mycket?
Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser?



Eller näe, då skulle ni ju inte få något underlag för verksamheten.

Inför nolltolerans? - Så genom att säga att vi inte tillåter någon vurpa kommer vi att klara av att inte vara mänskliga, eller hur tänkte du här?

En krasch är en för mycket? - Rätt tänkt men vi lever i en verklighet som innebär att vi människor gör misstag. Sedan om det är en människa som på sin fritid på idéell basis vill bidra till att minska antalet dödsolyckor på mc ute på vägarna eller det är du som kör bil till jobbet på morgonen spelar ingen roll. Du/vi gör misstag, tyvärr.

Varken instruktör eller deltagare får boka fler kurser? - Skulle bli svårt att få någon att leva upp till det precis som alla orealistiska mål. Skall du känna engagemang/motivation måste du tro att du kan uppnå målet. Att då sätta upp orealistiska mål varken gagnar verksamheten/övergripande målet eller speciellt konstruktivt, snarare destruktivt.

Så du får en chans till. Kan du komma med något konstruktivt som leder oss frammåt mot målet färre vurpor (instr./deltagare) och självklart skall verksamheten fortgå.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det hände för ett par år sedan, det sista jag vill är att hänga ut en enskild instruktör, shit happens liksom. Många undrade givetvis vad som hade hänt och varför men det kom väldigt bra feedback om incidenten under dagen. Lessen om du fått intrycket att jag tycker kurserna inte är bra, det är snarare tvärtom. Kan tänka mig att gå fler, har massor kvar att lära dessutom är det ju sjukt kul.

Du får tycka vad du vill om kurserna. Det är din rätt, men när man lägger fram en berättelse som den du beskrev när vi pratar om något som är akuellt i tid förväntar man sig att syftet skall vara något i stil med att vi kan ta tag i det och få till en förändring till det bättre inte höra om incidenter där någon speciell individ/grupp har gjort fel/misstag och som i dagsläget är svårt/näst intill omöjligt att agera på.

Vill man finns garanterat mängder med incidenter genom årens lopp som inträffat där instruktörer har vurpat likväl som det finns deltagare som vurpat och forumskrivare som vurpat (men som sällan vill/vågar berätta om det). Men skall vi ha nytta av informationen får det efterföljas av en bra analys så vi kan gå till grunden med orsaken så vi har något konkret att jobba med/mot.

Mvh!
// Niklas
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Tid kan säkerligen vara ett bra pedagogiskt hjälpmedel (som det till och med står på pränt i materialet vi baserar utbildningen på), men...när det är rätt tydligt att det används i ren penismätar-tävling, då är det en attitydsförändring som lär till (eller flytta över den körningen till steg 5/6).

Jag tror inte tidtagning hör hemma på en kursdag. För då tänds den där lilla tävlingsgnistan kanske mot polarn eller att man vill förbättra. Visst jag bygger bara mina antaganden på (att köra så fort man bara kan) mig själv efter hur jag var när jag var på första säsongens bandagar o smc kurser, dock hade jag fått reparera hojjen själv om jag kraschade och på den tiden jagade jag inte tider heller.

Håller på att bygga om gixxern till gata så jag dyker antagligen upp på några steg 1-4 kurser nästa år. :crash:hej
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top