Läs Torstein's Blogg och återkom efter.
Mycket läsvärt för den som inte har 1:a handsinfo. vilket jag tyvärr har då jag var TL då Torstein skadade sig och dessutom låg 30-40m bakom när han gick omkull och var först på plats!
Tänkvärt!
Läs Torstein's Blogg och återkom efter.
Några år sedan på Knutstorp. Har för mig att det redan har diskuterats.
Behöver du mer detaljer kan vi ta det i ett PM här eller på FB. Vill inte riskera att hänga ut instruktören i fråga.
Läs Torstein's Blogg och återkom efter.
Mycket läsvärt för den som inte har 1:a handsinfo. vilket jag tyvärr har då jag var TL då Torstein skadade sig och dessutom låg 30-40m bakom när han gick omkull och var först på plats!
Tänkvärt!
Skicka gärna PM där du försöker beskriva var det inträffade, vilket däck som tappade greppet först, hur instr. hanterade gas resp. broms samt ev. instyrning vid olycksögonblicket. Samt viktigast av allt instruktörens attityd/inställning innan vurpan.
Vem är inte viktigt då det är så lång tid sedan.
Mvh!
// Niklas
Han kör ok, men inte mer. Han hade inte en chans i regnet i fredags.
Är de mycket crasher annars på bandagar? vågar man åka dit, har aldrig provat att åka på bana...
Jag vet att du körde på Knutstorp i fredags. Det var därför jag skrev som jag skrev.
Jag var där också. Hoppade dock över sista passet då jag var nöjd. Var dessutom väldigt blöt om fötterna.
Det var en blöt men givande kursdag där vi hade förvånansvärt få avåkningar, iaf fram tills jag åkte. Hoppas verkligen att det inte blev några fler sista timmen heller.
Vilken grupp körde du i?
Nej, inga fler vurpor = skönt!
Intressant tråd!
Tänkte vinkla ämnet lite med att hänga upp mig på en detalj.
På SMC's kurser så säger man ofta att vi skall ligga på 70% av vår förmåga för att vi skall kunna lära oss något.
Vidare så talas det om här på tråden och annars, om personer som legat över sin förmåga och därav krashat.
Men vad menas egentligen med ordet "förmåga" i dessa sammanhang?
Om person A kan köra runt Gelleråsen på tiden 1.10 utan problem flera gånger, så borde man kunna säga att han har förmågan att köra runt på den tiden. Eller hur?
Om person A krashar då han nästa varv kör på en tid som skulle blivit 1.40 körde han då över sin förmåga?
Person B som aldrig kört 1.10, har han förmågan att kunna göra det?
När gäller förmågan? Har den ett bästföre datum?
Om person A kunde köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
Om person B kommer att kunna köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
(tid runt banan är inte ämnet här, utan är till för att vi ska ha ett mått att mäta med)
Finns det något bättre ord att beskriva vad SMC menar med 70% av deltagares och instruktörers förmåga?
;-)
Mvh Jonas
Intressant tråd!
Tänkte vinkla ämnet lite med att hänga upp mig på en detalj.
På SMC's kurser så säger man ofta att vi skall ligga på 70% av vår förmåga för att vi skall kunna lära oss något.
Vidare så talas det om här på tråden och annars, om personer som legat över sin förmåga och därav krashat.
Men vad menas egentligen med ordet "förmåga" i dessa sammanhang?
Om person A kan köra runt Gelleråsen på tiden 1.10 utan problem flera gånger, så borde man kunna säga att han har förmågan att köra runt på den tiden. Eller hur?
Om person A krashar då han nästa varv kör på en tid som skulle blivit 1.40 körde han då över sin förmåga?
Person B som aldrig kört 1.10, har han förmågan att kunna göra det?
När gäller förmågan? Har den ett bästföre datum?
Om person A kunde köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
Om person B kommer att kunna köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
(tid runt banan är inte ämnet här, utan är till för att vi ska ha ett mått att mäta med)
Finns det något bättre ord att beskriva vad SMC menar med 70% av deltagares och instruktörers förmåga?
;-)
Mvh Jonas
Skönt!
Körde i den mysiga gruppen med Barta!
Nej, jag påstår inte att jag kan göra det, inte heller att det är lätt. Men jag körde på A.T.T. för ett par veckor sen, där gjordes precis det. Fråga de instruktörerna hur de gjorde.Försök själv...
Ska väl du veta, du är ju AI.En massa filosofiska "vaddå"
Enkelt uttryckt: Om du kör 100% felfritt kör du under 70%. Gör du ett enda misstag eller fler kör du över.
Mvh!
// Niklas
Intressant tråd!
Tänkte vinkla ämnet lite med att hänga upp mig på en detalj.
På SMC's kurser så säger man ofta att vi skall ligga på 70% av vår förmåga för att vi skall kunna lära oss något.
Vidare så talas det om här på tråden och annars, om personer som legat över sin förmåga och därav krashat.
Men vad menas egentligen med ordet "förmåga" i dessa sammanhang?
Om person A kan köra runt Gelleråsen på tiden 1.10 utan problem flera gånger, så borde man kunna säga att han har förmågan att köra runt på den tiden. Eller hur?
Om person A krashar då han nästa varv kör på en tid som skulle blivit 1.40 körde han då över sin förmåga?
Person B som aldrig kört 1.10, har han förmågan att kunna göra det?
När gäller förmågan? Har den ett bästföre datum?
Om person A kunde köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
Om person B kommer att kunna köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
(tid runt banan är inte ämnet här, utan är till för att vi ska ha ett mått att mäta med)
Finns det något bättre ord att beskriva vad SMC menar med 70% av deltagares och instruktörers förmåga?
;-)
Mvh Jonas
Ja, det är jättesvårt att relatera till procentsatser och tempo i sammanhang som våra kurser. För egen del lägger jag ribban vid hastig pulshöjning och "oj-oj-oj-oj-oj/känsla". Det är också så jag försökt att kommunicera ut det till de jag haft i mina grupper när jag varit instruktör. Vet att det kanske låter luddigt, men känns det bra i magen så är det bra. I alla fall för mig. Jag är blott GI, så jag har inte kört som instruktör på Gelleråsen eller motsvarande. Dock så är ju regeln om hur nära sin maxförmåga man bör ligga lika oavsett storlek på bana.
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.
Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.
Har jag då kört över min förmåga!
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs VM-kva... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |