SMC´s bankursers framtid?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Några år sedan på Knutstorp. Har för mig att det redan har diskuterats.
Behöver du mer detaljer kan vi ta det i ett PM här eller på FB. Vill inte riskera att hänga ut instruktören i fråga.

Skicka gärna PM där du försöker beskriva var det inträffade, vilket däck som tappade greppet först, hur instr. hanterade gas resp. broms samt ev. instyrning vid olycksögonblicket. Samt viktigast av allt instruktörens attityd/inställning innan vurpan.

Vem är inte viktigt då det är så lång tid sedan.

Mvh!
// Niklas

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Mycket läsvärt för den som inte har 1:a handsinfo. vilket jag tyvärr har då jag var TL då Torstein skadade sig och dessutom låg 30-40m bakom när han gick omkull och var först på plats!

Tänkvärt!

Torstein var ett av de välkända ansikten man alltid såg på SMC-kurserna. En läsvärd blogg som jag hoppas att många läser!

Jag hoppas att SMC-kurserna fortsätter i samma anda som tidigare. Det är oundvikligt att det inträffar incidenter. Man kan minska riskerna men inte ta bort dem helt och hållet.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Skicka gärna PM där du försöker beskriva var det inträffade, vilket däck som tappade greppet först, hur instr. hanterade gas resp. broms samt ev. instyrning vid olycksögonblicket. Samt viktigast av allt instruktörens attityd/inställning innan vurpan.

Vem är inte viktigt då det är så lång tid sedan.

Mvh!
// Niklas

:va:va:va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur ser olyckstatistiken ut rent praktiskt?

Blir en banolycka under SMC en "singelolycka med sporthoj i trafik" som alla andra?

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Han kör ok, men inte mer. Han hade inte en chans i regnet i fredags. :D

Rätt, jag kör ok men inte mer än så och det duger för mig. Så länge jag har en kontinuerligt positiv utveckling som mc-förare är jag nöjd! ;-)

För övrigt körde jag på Knutstorp i fredags så menar du Gelleråsen var det någon annan du refererar till.

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Är de mycket crasher annars på bandagar? vågar man åka dit, har aldrig provat att åka på bana...

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Är de mycket crasher annars på bandagar? vågar man åka dit, har aldrig provat att åka på bana...

Jag tycker absolut att du ska boka in dig på en SMC kurs så fort du bara kan. Det är oerhört lärorikt samtidigt som det är sjukt kul. Dock måste jag varna dig lite, det är vanebildande! :näsblod

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Jag vet att du körde på Knutstorp i fredags. Det var därför jag skrev som jag skrev. :tungan
Jag var där också. Hoppade dock över sista passet då jag var nöjd. Var dessutom väldigt blöt om fötterna.

Det var en blöt men givande kursdag där vi hade förvånansvärt få avåkningar, iaf fram tills jag åkte. Hoppas verkligen att det inte blev några fler sista timmen heller. :tummenupp

Vilken grupp körde du i?

Nej, inga fler vurpor = skönt!

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Intressant tråd!
Tänkte vinkla ämnet lite med att hänga upp mig på en detalj.
På SMC's kurser så säger man ofta att vi skall ligga på 70% av vår förmåga för att vi skall kunna lära oss något.
Vidare så talas det om här på tråden och annars, om personer som legat över sin förmåga och därav krashat.

Men vad menas egentligen med ordet "förmåga" i dessa sammanhang?

Om person A kan köra runt Gelleråsen på tiden 1.10 utan problem flera gånger, så borde man kunna säga att han har förmågan att köra runt på den tiden. Eller hur?

Om person A krashar då han nästa varv kör på en tid som skulle blivit 1.40 körde han då över sin förmåga?

Person B som aldrig kört 1.10, har han förmågan att kunna göra det?

När gäller förmågan? Har den ett bästföre datum?

Om person A kunde köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?
Om person B kommer att kunna köra 1.10 tider har han då förmågan att göra det?

(tid runt banan är inte ämnet här, utan är till för att vi ska ha ett mått att mäta med)

Finns det något bättre ord att beskriva vad SMC menar med 70% av deltagares och instruktörers förmåga?

;-)

Mvh Jonas

mojja83

Guest
Intressant tråd!
På SMC's kurser så säger man ofta att vi skall ligga på 70% av vår förmåga för att vi skall kunna lära oss något.
Vidare så talas det om här på tråden och annars, om personer som legat över sin förmåga och därav krashat.

Om person A kan köra runt Gelleråsen på tiden 1.10 utan problem flera gånger, så borde man kunna säga att han har förmågan att köra runt på den tiden. Eller hur?

Om person A krashar då han nästa varv kör på en tid som skulle blivit 1.40 körde han då över sin förmåga?

(tid runt banan är inte ämnet här, utan är till för att vi ska ha ett mått att mäta med)

Finns det något bättre ord att beskriva vad SMC menar med 70% av deltagares och instruktörers förmåga?

;-)

Mvh Jonas

Ordbajseri på hög nivå:hihi

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Intressant tråd!

;-)

Mvh Jonas

Enkelt uttryckt: Om du kör 100% felfritt kör du under 70%. Gör du ett enda misstag eller fler kör du över.

Mvh!
// Niklas

R5+1

Guest
Försök själv...
Nej, jag påstår inte att jag kan göra det, inte heller att det är lätt. Men jag körde på A.T.T. för ett par veckor sen, där gjordes precis det. Fråga de instruktörerna hur de gjorde.:)

En massa filosofiska "vaddå"
Ska väl du veta, du är ju AI.;)

Vill sätta guldstjärna i kanten till TS som startade den här tråden.:tummenupp Bevisligen behövde det här diskuteras!:tungan

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Enkelt uttryckt: Om du kör 100% felfritt kör du under 70%. Gör du ett enda misstag eller fler kör du över.

Mvh!
// Niklas

Så de som kör omkull i Worldsuperbike, MotoGP osv under sighting lap eller warmup lap (vilket händer ibland) körde över sin förmåga?

Vem kan bedöma om någon kör över sin förmåga?

;-)

Vänligen, Jonas.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Intressant tråd!

;-)

Mvh Jonas

Ja, det är jättesvårt att relatera till procentsatser och tempo i sammanhang som våra kurser. För egen del lägger jag ribban vid hastig pulshöjning och "oj-oj-oj-oj-oj/känsla". Det är också så jag försökt att kommunicera ut det till de jag haft i mina grupper när jag varit instruktör. Vet att det kanske låter luddigt, men känns det bra i magen så är det bra. I alla fall för mig. Jag är blott GI, så jag har inte kört som instruktör på Gelleråsen eller motsvarande. Dock så är ju regeln om hur nära sin maxförmåga man bör ligga lika oavsett storlek på bana.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ja, det är jättesvårt att relatera till procentsatser och tempo i sammanhang som våra kurser. För egen del lägger jag ribban vid hastig pulshöjning och "oj-oj-oj-oj-oj/känsla". Det är också så jag försökt att kommunicera ut det till de jag haft i mina grupper när jag varit instruktör. Vet att det kanske låter luddigt, men känns det bra i magen så är det bra. I alla fall för mig. Jag är blott GI, så jag har inte kört som instruktör på Gelleråsen eller motsvarande. Dock så är ju regeln om hur nära sin maxförmåga man bör ligga lika oavsett storlek på bana.

Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.

Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.

Har jag då kört över min förmåga!

mojja83

Guest
Jag bromsar in mot tröset, har flyttat min bromspunkt ett snäpp längre bara för att prova. Inser ganska omgående att jag kommer inte att få ner farten tillräckligt för att svänga där jag vill.
Fortsätter bromsa och svänger som jag brukar fast 3-5m senare. Är ute vid bankanten innan jag får ner hojen och kan svänga igenom böjen.

Jag är fullt medveten om det hela tiden att jag har bromsat för sent och inte kan hålla mitt spår genom kurvan. Men jag är kvar på asfalten. Ingen förhöjd puls. Inge problem med att köra vidare i samma tempo som förut och bromsa lite tidigare nästa gång.

Har jag då kört över min förmåga!

Varför inte ta escapen mycket trevligare när man blir skitnödig i tröset :)

Btw tröset är ett fint ställe att trigga överlevnadsinstinkterna :D:D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...