Man kan ju göra klart att slicks och däckvärmare hör INTE hemma på en BKK kurs. Det borde vara alldeles uppenbart.
Så jag kan ju bryta ner detta i några punkter som kanske tydliggör detta för mig själv alldeles uppenbara.
Vi tar det i en historieform så blire ju trevligare.
Sven som är en gammal BMWägare vill fortbilda säg, har får tipset att han ska gå en BKK kurs. Sagt och gjort han bokar in sig för en dag på Knudan. När han kommer dit så hamnar han i Grön grupp, för han har INTE gått någon SMCkurs innan. Så, där hör han hemma.
Sture har kört hoj ett tag, han köpte faktiskt en racehoj på blocket. Eller det kanske inte var så mycket racehoj, men det är slicks på den. Så det är en del race. Stures polare har också racehojar så dom åker på några bandagar och Sture börjar bli känna att han kan köra. Men han har ju hört att SMC har kurser så han bokar in sig. Han kommer i grön grupp, för han har ju inte gått en SMCkurs förut.
Sven och Sture landar en lördag nere på Knudan, nu skare rejsas. Sture börjar preppa upp cykeln för däckvärmarna ska ju vara på så man får upp tempen, minst 1timme innan. Sven han glider mest runt och snackar med folket som är på plats.
Nu har dom delats in i grupperna och vi kan börja köra.
Nu kan vi börja ställa upp våra punkter.
1. Sture ska snart ut, han river av värmarna och och släpper ner hojen på backen. -"Fan vilket klibb!"
Sven han drar på sig den gröna västen och glider fram till gridden han med... -"Skulle jag plockat av packväskorna?"
Dom åker ut på banan informationen som givits är att man måste köra ett par varv så man får temp i däcken, men detta är ju inget för Sture som vet om att hans däck är 80grader, nu ska rullen vridas!
Jag tror jag slutar med historien här och bara summerar ihop det.
Dom som har slicks med värmare, kan ju ladda från kurva 1. Bara att mosa på, på knudan kommer dom kört 1varv innan dom andra kommit till idioten. Sen råkar det bli en olycka.... alla kör in på gridden och väntar, nu står man där med sin slicks ca 10min, denna dag äre bara 16grader.. lite molningt. Så när det ska släppas på igen så kommer Mr Slick att vara den som klotar först. Folk kan köra snabbt och en del kör saktare, men slicks och värmare på samma ruta som vanliga gatdäck skapar en väldig obalans i gruppen rent hastighetsmässigt.
Jag kör själv med slicks (bak), och precis det jag beskriver här märks på en gång om det är en vanlig bandag eller kvällskörning. Kör du i den snabba gatgruppen så är skillnaden markant i början, och kanske rent av stressar andra som inte tänker på att dom ska värma upp däcken innan det laddas.
Detta är mina högst personliga åsikter som självklart på något sätt är prejudcerande från och med nu
/Göran