SMC´s bankursers framtid?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
SGM: då var det ju knappast så jäkligt som man hade trott, jag hade fantiserat om en riktigt fet jävla kraschfest!!.. :D

:rolleyes:

Tänk dig en situation där man står tre personer och pratar. Person 1 (han med filmerna) säger "A". Person 2 (du) svarar "B". Då vill person 3 (jag) inflika med en kommentar eftersom denne tycker att "A" och "B" sammanvägt är nåt person 3 inte kan hålla med om.
Förstår du nu? (retorisk fråga!)

Då tycker jag du kan byta ut "du" (jag) till "ni" (mojja83 och jag) i svaret där du citerade mig och på fråga "C" är svaret = NEJ. :sissy

För att klargöra, till alla er som undrar om Person 2 (jag) PM:at Person 1 (mojja83) om filmer för att "hänga ut någon" är svaret = NEJ. :tungan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Att köra med SMC verkar väldigt jobbigt om man läser denna tråden.

Tur att jag håller mig till vanliga vilda västern-bandagar där man kan köra som man vill i lugn och ro så länge man håller spåret, slipper fula västar, kan hetsa varandra hej vilt i depån och jämföra tider så mycket det går. :hihi :näsblod

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Intressant fokusering på sista dagarna på Gelleråsen och deras AI/resurs-pass :D

Jag personligen skiter faktiskt fullkomligt i hur det ser ut när de/ni har egna pass att köra av er i. Tycker till och med att de/ni kan vara värda att få lite egen träning/lek/whatever. Kanske är det tveksamt med försäkringarnas vara eller inte vara om det bombas på, men men.

Något jag däremot upplever som lite mer illa är att få en instruktör som verkar fokuserad på att sätta nya personliga tider UNDER de pass jag har betalat för att köra en steg 4 kurs med förhoppningen att få lika mycket övningar, feedback och hjälp som tidigare kurser. Har mycket svårt att se hur en instruktör som ligger och pressar ska kunna hålla koll på oss deltagare samtidigt (jmf med att vi ska köra 70% för att kunna öva)

Är inte ett dugg intresserad av att höra att min instruktör körde 1.xx för att jaga ikapp oss osv. eller att han sänkte sitt pers. med x.x sekunder det här passet. Det här kan man tyvärr inte uppleva som något annat än total skenhelighet när man som deltagare uppmanas att sänka tempot för att göra sina övningar :D.

Det här är dock en engångsföreteelse för mig, har annars oftast haft kanoninstruktörer som alltid hittat på bra övningar och feedback/hjälp, och kommer köra fler gånger med SMC.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser en viss likhet mellan SMC:s rekrytering av baninstruktörer och Försvarsmaktens rekrytering av soldater till fredsbevarande insatser. Att det gäller att hitta och sålla bort solospelare med förhöjd självbild som primärt är intresserade av att bomba och bränna, och istället värva de som är goda gruppmedlemmar, har ledar- och instruktörstalang och kan ta folk. Endast skicklighet och ett "brinnande intresse" för vapnet (motorcykeln) duger ju inte.

SMC har ju dock med de "mjuka" kraven på sina instruktörer enligt SMC:s hemsida.
4. Har du rätt attityd för att vara ett föredöme?
5. Tycker du det är kul att lära ut?
6. Är du utåtriktad och inte rädd att prata med okända människor?

Så om man trots detta har fått felrekryterade instruktörer, dvs tex självförälskade individer blott intresserade av billig bantid och att glänsa inför andra, ja då borde ju dessa avslöjas i elevernas obligatoriska mail-utvärderingar kan jag tycka?

Själv har jag stött på ngn diva, men merparten av instruktörerna jag mött på Knix och storbana har varit bra. Dvs ödmjuka och primärt fokuserade på oss elever. Tex Mattias L, Bengt A, Goe, Catman mfl. De två senaste åren har jag dock inte kört på varken Knix eller storbana, så mina intryck gäller ju inte de senaste rekryteringarna.

Det är nog också så att unga killar på sporthoj inte alltid är en oproblematisk elevgrupp att hantera. Jag får ofta intrycket att det där finns en (i förhållande till övriga motorcykelgrupper) ngt större andel lättkränkta individer med auktoritetsproblem. Det brinner lättare i proppskåpet sas. Kanske är det bra att ha äldre instruktörer till de yngre och vice versa. Då brukar det bli lite mindre prestigeproblem mellan instruktör/elev.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mojja83 kör som deltagare på kurserna, och har som alla andra deltagare egna personliga mål med sin körning. Och egen prägel på sin hoj.

Vissa deltagare vill köra med slicks och krashkåpor och kommer med hojen på släp.

Andra kör sina touring bmw:s med packväskor. Det finns plats för alla kategorier hojåkare att få ut något på en kursdag.

Jag har som instruktör blivit frånåkt av deltagare i åldern 50+ på BMW-lok i regnväder. Hur kul som helst :)

Jag läser det du skriver och förstår ju att alla skall vara välkomna.

Ber om ursäkt för att jag fortsätter att använda Mojja83 i detta men vad jag förstår och läst i hans tidigare inlägg här och i andra trådar så är han fortfarande kvar i BKK och har inte gått vidare till SHK.

Om det är som jag uppfattat det så TYCKER jag inte att slicks, däckvärmare hör hemma där. kanske för den enskilde förarens ego men absolut inte för SMC att fortbilda i trafiksäkerhet, och absolut inte för dom andra deltagarna i den grupp det körs i.

Givetvis måste instruktörerna vara lyhörda och se att utbildningsnivån är olika, och här kommer den springande punkten i mitt resonemang.

Om instruktörerna och SMC tycker att det är ok att köra en BKK med däckvärmare och slicks så har man ju totalt skitit i att killen/tjejen faktiskt hör hemma i SHK och tvingar en bra förare till en utbildning han egentligen inte behöver.

Jag har väl som vanligt fel men det är så jag tycker iaf.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
BKK / SHK är exakt samma sak. :) Med skillnad att de lockar olika klientel, vilket gör SHK till lite mer "rocknroll" med tonvikten på sporthojar.

Annars är det exakt samma sak.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det beror på hur man definierar apex. För mig är apex en punkt man aktivt väljer som förare som den punkt där man är som närmast kurvans inre kant. Det är inte alltid önskvärt att välja en punkt som är grusbelagd, och absolut inte lämpligt att välja en punkt som är upptagen av en skördetröska. På bana är det oftast enklare då apex faktiskt är precis i kanten av asfalten och det oftast är fritt från grus och andra främmande föremål. Därför använder man med fördel en motorbana som övningsområde.

Nu är det ju inte så att man väljer en apex på mittlinjen om man ser den, men väldigt många gör det om man inte ser tröskan som kommer.

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Att köra med SMC verkar väldigt jobbigt om man läser denna tråden.

Tur att jag håller mig till vanliga vilda västern-bandagar där man kan köra som man vill i lugn och ro så länge man håller spåret, slipper fula västar, kan hetsa varandra hej vilt i depån och jämföra tider så mycket det går. :hihi :näsblod

Jo, kanske om man bara har den här tråden som underlag :gnissla

Har kört ett antal dagar med SMC och har aldrig upplevt de som jobbiga och tyckte inte heller att det var något speciellt under lördag och söndagen på Gelleråsen, kanske beror på vilken grupp man körde i.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Laptimer är väl inte ajabaja utan ett bra instrument för att bekräfta att körtekniken man övat är effektiv om varvtiderna sjunker trots att det känns som man kör lugnare/med mer marginaler.

De styrdokument som används av SMC instruktörerna och som finns tillgängliga för allmän nedladdning på smc hemsidan nämner användande av laptimers i pedagogiskt syfte

(Råd och riktlinjer för sporthojskurs, är iofs lite gammal nu men tills den nya versionen är helt klar gäller den faktiskt fortfarande: http://svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf )

Det man måste vara försiktig med är att försäkringsbolag oftast skriver att försäkringen inte gäller vid träning inför tävling och att tidtagning därför inte får förekomma.

Nu länkar du ju till SHK och det är väl inte det vi pratar om här:va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag läser det du skriver och förstår ju att alla skall vara välkomna.

Ber om ursäkt för att jag fortsätter att använda Mojja83 i detta men vad jag förstår och läst i hans tidigare inlägg här och i andra trådar så är han fortfarande kvar i BKK och har inte gått vidare till SHK.

Om det är som jag uppfattat det så TYCKER jag inte att slicks, däckvärmare hör hemma där. kanske för den enskilde förarens ego men absolut inte för SMC att fortbilda i trafiksäkerhet, och absolut inte för dom andra deltagarna i den grupp det körs i.

Givetvis måste instruktörerna vara lyhörda och se att utbildningsnivån är olika, och här kommer den springande punkten i mitt resonemang.

Om instruktörerna och SMC tycker att det är ok att köra en BKK med däckvärmare och slicks så har man ju totalt skitit i att killen/tjejen faktiskt hör hemma i SHK och tvingar en bra förare till en utbildning han egentligen inte behöver.

Jag har väl som vanligt fel men det är så jag tycker iaf.

Nu har ju jag fått förmånen att lära känna både Mojjet och SMC lite grann.

Och ska skjuta ner ditt inlägg i punktform:

1. BKK och SHK är exakt samma sak. Skillnaden är som SGM att de lockar ´lite olika klientel vilket gör grupperna lite mer homogena och inställningen på deltagarna aningen annorlunda, men kursinnehållet är detsamma.

2. Mojja är väl snarare ett strålande exempel där SMC VERKLIGEN lyckats. Han kommer nämligen med all sannolikt aldrig att åka gata mer öht, och hamnar därför aldrig i den statistik han med lika stor sannolikhet annars hade hamnat i.

3. Däcksvärmare skadar inget, dock förstås att det för förstågångsbesökaren ser avskräckande ut ("huuuga, hör jag verklien hemma här"). Samtidigt är kurserna för alla, och Mojja t.ex har under sommaren utvecklats enormt. Nästa år är det nog att gå vidare till licensträningar och snart ta steget till Griden på riktigt. Passade han där för några kurser sen? Tveksamt! Vad skulle han då ha gjort? Han valde att köra kurser för att snabbare lära sig rätt, och det har ju funkat rätt bra ändå..

Bombarn Bitt

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
CBR1100XX, R1, NC700SA, Vespa Touring
Läser alla inlägg med glädjeblandad sorg!

Nej Mojja83, mina banrekord är inte 1.26 dom är snabbare än så men det är inte så jag mäter min framgång.

Jag mäter dom hur mina deltagare upplevt sin dag på en bana tillsammans med mig,

Har du aldrig, Mojja, varit på bana med oss jag kan jag varmt rekommendera det.

Är du fullärd som hojåkare vill jag JÄTTEGÄRNA få dig intresserad av att vara instruktörsaspirant!!!

För då behöver vi dig! Inget skitsnack!

Hojåkning är UNDERBART, låt os dela med oss till alla andra!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu länkar du ju till SHK och det är väl inte det vi pratar om här:va

VBK - BKK (Broms och KurvKurs) samt SHK (SportHojsKurs) är idag det som kallas Avancerad Kurs (hålls på storbana), steg 1-4. SMC Sport steg 5-6 är den nya verksamheten, licenskurs och träning.

Till skillnad från Dig tycker jag inte däcken eller värmare är någon big deal när det gäller steg 1-4. Jag tänker att vissa i de mest olycksdrabbade riskgrupperna kör på 20-minuters skurna slicks, köpta av någon rejsputte, när det åks gata. Jag tycker det blir lite fånigt att tvinga dessa att "bygga om" bara för att passa in på en kurs av motorcyklister för motorcyklister. Och vill folk använda värmare för att spara lite slitage och snabbare känna sig trygga under passen ser jag inget ont i det?

Då är nog inställningen och attityd när det gäller körning och övningar i stället för maskin och utrustning viktigare, att det körs för att utvecklas och lära sig. Jakt på PB hör inte hemma på försäkrad kurs, vare sig bland instruktörer eller deltagare. Då är det nog dags för SMC Sport eller annan klubb.

Och där verkar vi ju vara överens:)

Mina 2p

Last edited:

mojja83

Guest
Läser alla inlägg med glädjeblandad sorg!

Nej Mojja83, mina banrekord är inte 1.26 dom är snabbare än så men det är inte så jag mäter min framgång.

Jag mäter dom hur mina deltagare upplevt sin dag på en bana tillsammans med mig,

Har du aldrig, Mojja, varit på bana med oss jag kan jag varmt rekommendera det.

Är du fullärd som hojåkare vill jag JÄTTEGÄRNA få dig intresserad av att vara instruktörsaspirant!!!

För då behöver vi dig! Inget skitsnack!

Hojåkning är UNDERBART, låt os dela med oss till alla andra!

Nej jag har aldrig varit på bana bombar apex på små vägarna här hemma och älskar när bönderna kört med sina leriga däck i min favorit knäskrapar kurva :tungan

Varför plockade du bort filmerna du tidigare lagt upp en länk till här på SH?

För att vara allvarlig är jag långt ifrån fullärd och kommer nog aldrig att bli det heller.

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Man kan ju göra klart att slicks och däckvärmare hör INTE hemma på en BKK kurs. Det borde vara alldeles uppenbart.
Så jag kan ju bryta ner detta i några punkter som kanske tydliggör detta för mig själv alldeles uppenbara.

Vi tar det i en historieform så blire ju trevligare.
Sven som är en gammal BMWägare vill fortbilda säg, har får tipset att han ska gå en BKK kurs. Sagt och gjort han bokar in sig för en dag på Knudan. När han kommer dit så hamnar han i Grön grupp, för han har INTE gått någon SMCkurs innan. Så, där hör han hemma.

Sture har kört hoj ett tag, han köpte faktiskt en racehoj på blocket. Eller det kanske inte var så mycket racehoj, men det är slicks på den. Så det är en del race. Stures polare har också racehojar så dom åker på några bandagar och Sture börjar bli känna att han kan köra. Men han har ju hört att SMC har kurser så han bokar in sig. Han kommer i grön grupp, för han har ju inte gått en SMCkurs förut.

Sven och Sture landar en lördag nere på Knudan, nu skare rejsas. Sture börjar preppa upp cykeln för däckvärmarna ska ju vara på så man får upp tempen, minst 1timme innan. Sven han glider mest runt och snackar med folket som är på plats.

Nu har dom delats in i grupperna och vi kan börja köra.

Nu kan vi börja ställa upp våra punkter.
1. Sture ska snart ut, han river av värmarna och och släpper ner hojen på backen. -"Fan vilket klibb!"
Sven han drar på sig den gröna västen och glider fram till gridden han med... -"Skulle jag plockat av packväskorna?"

Dom åker ut på banan informationen som givits är att man måste köra ett par varv så man får temp i däcken, men detta är ju inget för Sture som vet om att hans däck är 80grader, nu ska rullen vridas!

Jag tror jag slutar med historien här och bara summerar ihop det.
Dom som har slicks med värmare, kan ju ladda från kurva 1. Bara att mosa på, på knudan kommer dom kört 1varv innan dom andra kommit till idioten. Sen råkar det bli en olycka.... alla kör in på gridden och väntar, nu står man där med sin slicks ca 10min, denna dag äre bara 16grader.. lite molningt. Så när det ska släppas på igen så kommer Mr Slick att vara den som klotar först. Folk kan köra snabbt och en del kör saktare, men slicks och värmare på samma ruta som vanliga gatdäck skapar en väldig obalans i gruppen rent hastighetsmässigt.

Jag kör själv med slicks (bak), och precis det jag beskriver här märks på en gång om det är en vanlig bandag eller kvällskörning. Kör du i den snabba gatgruppen så är skillnaden markant i början, och kanske rent av stressar andra som inte tänker på att dom ska värma upp däcken innan det laddas.

Detta är mina högst personliga åsikter som självklart på något sätt är prejudcerande från och med nu :)

/Göran

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
VBK - BKK (Broms och KurvKurs) samt SHK (SportHojsKurs) är idag det som kallas Avancerad Kurs (hålls på storbana), steg 1-4. SMC Sport steg 5-6 är den nya verksamheten, licenskurs och träning.

Till skillnad från Dig tycker jag inte däcken eller värmare är någon big deal när det gäller steg 1-4. Jag tänker att vissa i de mest olycksdrabbade riskgrupperna kör på 20-minuters skurna slicks, köpta av någon rejsputte, när det åks gata. Jag tycker det blir lite fånigt att tvinga dessa att "bygga om" bara för att passa in på en kurs av motorcyklister för motorcyklister. Och vill folk använda värmare för att spara lite slitage och snabbare känna sig trygga under passen ser jag inget ont i det?

Då är nog inställningen och attityd när det gäller körning och övningar i stället för maskin och utrustning viktigare, att det körs för att utvecklas och lära sig. Jakt på PB hör inte hemma på försäkrad kurs, vare sig bland instruktörer eller deltagare. Då är det nog dags för SMC Sport eller annan klubb:)

Mina 2p

Du förstår nog prexis vad jag menar om du bara vill, jag tror jag börjar få fatt i dina tankar:)

Läser dina inlägg på ett helt annat sätt numera.

Frizk

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
s1000rr
... eller så "tjänar" försäkringsbolagen på deltagarna vågar prova på bana första gången (just för att försäkring gäller), kanske bli "biten" och börja köra oförsäkrat med andra bandagsarrangörer. Alternativet "bomba bulten" blir INTE billigare för bolagen i längden.

Krasherna kan väl knappast göra mycket på trafik-premien då personskador är ovanliga? Många av de som krashat på årets kurser (inkl. mig själv :)) kör juh dessutom halvförsäkrat, så varör skulle det vara ett problem för bolaget överhuvudtaget?

Självklart trist med avåkningar, hoppas bolagen hellre pröjsar några få billiga avåkningar på bana än dyra krasher på bogan eller bulten, även 2013 :) Och stort tack till SMC för att ni orkar anordna dessa kurser trots diverse gnällspikar!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har ju jag fått förmånen att lära känna både Mojjet och SMC lite grann.

Och ska skjuta ner ditt inlägg i punktform:

1. BKK och SHK är exakt samma sak. Skillnaden är som SGM att de lockar ´lite olika klientel vilket gör grupperna lite mer homogena och inställningen på deltagarna aningen annorlunda, men kursinnehållet är detsamma.

2. Mojja är väl snarare ett strålande exempel där SMC VERKLIGEN lyckats. Han kommer nämligen med all sannolikt aldrig att åka gata mer öht, och hamnar därför aldrig i den statistik han med lika stor sannolikhet annars hade hamnat i.

3. Däcksvärmare skadar inget, dock förstås att det för förstågångsbesökaren ser avskräckande ut ("huuuga, hör jag verklien hemma här"). Samtidigt är kurserna för alla, och Mojja t.ex har under sommaren utvecklats enormt. Nästa år är det nog att gå vidare till licensträningar och snart ta steget till Griden på riktigt. Passade han där för några kurser sen? Tveksamt! Vad skulle han då ha gjort? Han valde att köra kurser för att snabbare lära sig rätt, och det har ju funkat rätt bra ändå..

1. BKK och SHK (numera steg 1-4 och 5-6) är absolut inte exakt samma sak..

2. Mojja är ett lysande exempel på att han hittat hem till bana tack vare SMC, synd bara att han var tvungen att klota så många gånger i !!! regi. Om det beror på dålig styrning till att bärja med låter jag vara osagt.

3. Jag tycker fortfarande inte det är ok att rulla ut med värmda slicks på en BKK (1-4) för det tar liksom bort iden med just en BKK enligt mig, du lär dig köra din egen hoj efter dina möjligheter för att klara dig på gata och där är förvärmda slicks ajabaja och enligt mig förkastliga. Lite som att köra halkkörningen för B kort med regndäck.

Kommer man upp i SHK (4-5) så har man kanske lite andra intentioner då vi börjar prata Licenskurser.

Trådens frågeställning var ju varför det klotas så mycket på SMSs kurser och där får tyvärr Mojja klä skott i denna tråden då han gått ut så publikt med sina tråkigheter, även om det verkar gå riktigt bra nu.

Jag kanske har totalmissat SMSs mål och syfte med BKK och isf tar jag tillbaka allt jag skrivit i denna tråd.

Mina 2 ören.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Din dumma mas. Du vet att jag tycker om dig men du har fel fel fel!
BKK och SHK är samma samma. Enda skillnaden är att grundtempot är högre på en SHK men dem körs båda med stegen 1-4. Steg 5-6 är det nya påhittet som kallas SMC Sport och är inte samma sak som SportHojsKurs. Inom SMC Sport är det snack om licenskurs och licensträning.
:tungan :arsele :krama

Gillar inte riktigt dina lokarasistiska påhopp:D

Jag viker mig gärna om jag har fel i fakta. jag fick info att det numera heter 1-4 och 5-6 och det var därför dom hamnade innom parentes. så du säger att 1-4 är samma sak som 5-6 eller missupfattar jag dig:va

Skit samma jag TYCKER ändå det är fel att gå ut med värmda slicks på en "BKK".

mojja83

Guest
Gillar inte riktigt dina lokarasistiska påhopp:D

Jag viker mig gärna om jag har fel i fakta. jag fick info att det numera heter 1-4 och 5-6 och det var därför dom hamnade innom parentes. så du säger att 1-4 är samma sak som 5-6 eller missupfattar jag dig:va

Skit samma jag TYCKER ändå det är fel att gå ut med värmda slicks på en "BKK".

Varför är det så himla fel? Vad har du hakat upp dig på?

Körde bkk steg 2 mellan grupp på lördagen blev kvar där ett pass innan förflyttning till steg4 snabb grupp ordnades.
Viss t i steg 1,2 kanske inga värmare behövs, Men börjar man köra snabb grupp och piloterna cruisar runt i allt mellan 1.17-1.25 tider så är det ju högaktuellt med däck som klarar detta tempo 15 varv i sträck.

Att halka runt på ett på pilot road 2ct då hade ju orsakat många olyckor.
Att man sedan kan köpa på sig skurna slicks för fickpengar av raceputtarna skadar ju inte direkt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!