SMC´s bankursers framtid?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Det där tycker jag är fel, jag lär mig mer genom att närma mig gränsen sakta så att jag känner, och lär mig hantera, varningssignalerna för hur det inte ska kännas.

Eller hur det ska kännas för att ligga på gränsen om man vill uttrycka det så.

Med den insikten har du möjligheten att kunna köra snabbt! Har heller aldrig förstått vitsen med att krascha. Har man gjort det har man inte bara närmat sig gränsen för fort, utan man har dessutom passerat den.
 

mojja83

Guest
Det är ju samma sak här. Har alla samma däcktyp så äre ju inget problem. Men kör en del med slicks o värmare och andra inte så blir det stor temposkillnad. Antar att du även då har med dig extra fälgpar som du kan ha med regndäck till? Eller?

Sista kursen jag gick med SMC nere på knutstorp så stod det helt klart i anmälan att man INTE fick ha slicks och däckvärmare, man fick däremot ha krashkåpor så länge hojen var inreggad. Så det som är lite konstigt här är ju att det verkar vara olika reglemente vid olika tillfällen?


Tyvärr har jag ännu inte skaffat mig en extra uppsättning fälgar men nya regndäck är inköpta som jag kränger på om det verkar bli en blöt dag på banan.

Inreggad hoj verkar man inte komma ifrån vart man än vänder sig inom smc världen och det är helt OK för min del.

"Banhojen jag åker bandagar/kurser med är endast trafikförsäkrad under dom dagarna jag kör smc´s kurser annars är den avställd och används inte på gata överhuvudtaget Alt trailas den runt sevrige för att leka av mig på olika bandagar.

Banåkning och kursdagar är för mig en hobby och något jag finner väldigt roligt och givande och jag är nästan övertygad om att jag nästa år kommer ta licens och köra steg 5 och 6 med smc och även halka ner och ta ett par steg 4 bara för att det är så in i norden roligt.

Att ni på knutststorp inte får använda er av däcksvärmare tycker jag endast låter konstig. Jag körde helgens övningar på Åsen i ett 1.25-1-27 tempo 90% av tiden då jag kollar mitt video matrial trots att jag körde stadiga 1.20 och oftast höga 1.19 tider i tisdags med en annan arrangör och hade personbästa på extremt låga 1.19 tider.
Smc är för mig kurs och utbildning och vill jag köra på värmar däck för att skaffa mig mer marginaler så borde detta uppmuntras istället för att förkastas.

Bästa möjliga matrial gör att marginalerna ökar och att olyckorna minskar.

Innan jag började med värme däck lämnade jag asfalten 25% av mina dagar på banan efter att jag började med värmedäck så har jag 9 bandagar på rad utan att ha lämnat asfalten.

Visst har jag taggat ner ordentligt och skyndar ytterst långsamt för tillfället men jag kan inte säga att dom skurna slicksen jag numera kör bandagar på inte har gett mig ökat självförtroende och även större tillit till cykeln vilket har medfört att jag kör mjukare och mera avslappnat än jag gjorde tidigare.

Just my 2 cent.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
... vill jag köra på värmar däck för att skaffa mig mer marginaler så borde detta uppmuntras istället för att förkastas.

Motivet varför vi kör så i skåne är enkelt. Vi vill ha så mycket tid som möjligt med dig ÄVEN när du är i depån. Sätta på/ta av däckvärmare, och ännu värre kränga däck regn/slicks om vartannat bara pga. regnskurar) stjäl tid. Av samma skäl gäller samma regler för oss instruktörer i skåne. Vi är där för dig som deltagare och skall inte stjäla av den tiden.

Bästa möjliga matrial gör att marginalerna ökar och att olyckorna minskar.

Rent faktamässigt, utan att bedömma din körförmåga (som jag inte vet ett skvatt om), har man mer grepp med slicks (om man kör tillräckligt fort HELA tiden) eller med regndäck (här är större förtjänst än med slicks vs. gatdäck i torrt). Men det GÅR att köra med gatdäck oavsett vilken hoj man kör på och att hålla sig på hjulen samtidigt som det går fort. Vi har en hel hög deltagare som bevisar detta gång efter annan utan att gå omkull.

Jag förstår varför du väljer att köra på däck som bidrar till att hålla dig på hjulen, om jag har förstått det hela rätt!? Men utan att lära sig köra (för att vara simpel i min analys) korrekt/säkert är det bara en tidsfråga innan man vurpar igen. Skillnaden denna gången är att det kommer gå avsevärt mycket snabbare = ökad risk för personskador! :näsblod

Så länge du inte ökar ditt tempo utan använder det ökade greppet för att öka marginalerna OCH bibehåller dessa marginaler är det ju ett bra hjälpmedel. Tyvärr gäller dock de regler som gäller i de olika distrikten så det innebär att du måste stämma av med resp. arrangör/TL innan varje kurs för att veta om det är tillåtet med däckvärmare eller ej.

Mvh!
// Niklas
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
E
Gillar inte riktigt dina lokarasistiska påhopp:D

Jag viker mig gärna om jag har fel i fakta. jag fick info att det numera heter 1-4 och 5-6 och det var därför dom hamnade innom parentes. så du säger att 1-4 är samma sak som 5-6 eller missupfattar jag dig:va

Skit samma jag TYCKER ändå det är fel att gå ut med värmda slicks på en "BKK".

Lokarasistiska påhopp var någonting nytt. Om du verkligen tog illa vid dig ber jag om ursäkt men jag trodde du kände mig bättre. Tydligen är folk väldigt känsliga och jag uttrycker mig nog lite för hårt. :-(
Nu har jag inte läst alla inläggen som kommer efter ditt, men BKK och SHK är samma SHK fast på en SHK försöker man rikta in sig på deltagare med sporthojar och inte mopeder som min. Steg 5-6 är SMC Sport och skall ej förväxlas med SHK.

Det finns dem som håller med dig angående däckvärmare och slicks. Därför är det inte tillåtet på SMC Skånes kursdagar. En del av anledningen till detta är att det inte är förenligt med trafiksäkerhet vilket SMC arbetar för.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
E
Klipp..
Det finns dem som håller med dig angående däckvärmare och slicks. Därför är det inte tillåtet på SMC Skånes kursdagar. En del av anledningen till detta är att det inte är förenligt med trafiksäkerhet vilket SMC arbetar för.

Värt att påpeka är kanske att det du skriver är SMC Skånes åsikt angående slicks och trafiksäkerhet.
Varje distrikt styr själva över sådant här, alltså har SMC Skåne sina bestämmelser, vilka f.ö. inte stämmer överens med hur resten av landet ser på det.
Så du må ju tycka så. Men jag kan faktiskt inte, inte ens med bästa vilja i världen påstå att jag håller med.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Värt att påpeka är kanske att det du skriver är SMC Skånes åsikt angående slicks och trafiksäkerhet.
Varje distrikt styr själva över sådant här, alltså har SMC Skåne sina bestämmelser, vilka f.ö. inte stämmer överens med hur resten av landet ser på det.
Så du må ju tycka så. Men jag kan faktiskt inte, inte ens med bästa vilja i världen påstå att jag håller med.

Ja, det är SMC Skåne det gäller för. Alla distrikt har rätt att själva styra över sina kursdagar, på gott och ont.
Min åsikt om detta är iaf inte jag medveten om att ha yttrat. Dock kan jag se fördelar med båda synsätten.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Motivet varför vi kör så i skåne är enkelt. Vi vill ha så mycket tid som möjligt med dig ÄVEN när du är i depån. Sätta på/ta av däckvärmare, och ännu värre kränga däck regn/slicks om vartannat bara pga. regnskurar) stjäl tid. Av samma skäl gäller samma regler för oss instruktörer i skåne. Vi är där för dig som deltagare och skall inte stjäla av den tiden.

Mvh!
// Niklas


Det här är den bästa motiveringen till att åka på gatdäck på kurs.
/Stefan
 

mojja83

Guest
Det här är den bästa motiveringen till att åka på gatdäck på kurs.
/Stefan

Ja det tar ju en halv evighet att få ett par värmare :rofl
5 minuter och då är även vattenflaskan fylld.

Bättre argument än så får ni gärna komma med för att lämna värmarna på hyllan.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
E

klipp...

Det finns dem som håller med dig angående däckvärmare och slicks. Därför är det inte tillåtet på SMC Skånes kursdagar. En del av anledningen till detta är att det inte är förenligt med trafiksäkerhet vilket SMC arbetar för.

Ja, det är SMC Skåne det gäller för. Alla distrikt har rätt att själva styra över sina kursdagar, på gott och ont.
Min åsikt om detta är iaf inte jag medveten om att ha yttrat. Dock kan jag se fördelar med båda synsätten.

Då har jag fel och har misstolkat ditt inlägg där det anges att "En del av anledningen till detta är att det inte är förenligt med trafiksäkerhet vilket SMC arbetar för." Jag antar istället(eftersom det inte skrivs ut) att det är SMC Skånes åsikt då och håller inte med dem istället.
Mitt fel och ditt rätt.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Det här är den bästa motiveringen till att åka på gatdäck på kurs.
/Stefan

Ja, det är en fullgod motivering.

Ja det tar ju en halv evighet att få ett par värmare :rofl
5 minuter och då är även vattenflaskan fylld.

Bättre argument än så får ni gärna komma med för att lämna värmarna på hyllan.

Japp, om man under pågående kurs tycker att man måste byta från regn till slicks (eller vice versa) t.ex.
Det stjäl tid från deltagarna även om jag kan göra det på 10 minuter. Det här gäller ju inte deltagarna som kan hoppa över ett körpass om de så önskar. Det kan ju inte en instruktör. Men det går ju att lösa på annat sätt.
 

mojja83

Guest
Ja, det är en fullgod motivering.



Japp, om man under pågående kurs tycker att man måste byta från regn till slicks (eller vice versa) t.ex.
Det stjäl tid från deltagarna även om jag kan göra det på 10 minuter. Det här gäller ju inte deltagarna som kan hoppa över ett körpass om de så önskar. Det kan ju inte en instruktör. Men det går ju att lösa på annat sätt.

Jag snackar om att ta på värmare fylla vattenflaska. Ska regndäck på under kursdag har ju mc-butiken full däckverkstad med sig och utför jobbet till en rimlig penning.

Nästa säsong har jag extra fälgar då gör jag bytet själv på en kvart och har ändå 45 minuter kvar av teoripasset den gången mellan körningen.

Förstår inte uppståndelsen om värmare och förlorad kurstid då instruktörer själva kör med värmare. Ska då dom elever som får en instruktör som kör på slicks och värmare få utbildningen billigare då det försvinner så dyrbara teoriminuter mellan passen för deltagarna eller det kanske räcker med 55 minuters teori istället för 60?


Edit: Sry såg nu att du talade ur instruktörsperspektiv och inte om deltagarna.

Men jag skulle tyckt synd om dom instuktörer som hade tvingats hänga på dom snabbaste deltagarna i snabb grupp under lördagen och söndagen om dom inte hade fått köra på bandäck.

Som jag innan skrivit finns folk som kör 1.11 tider på sportmax men hur många varv kommer man innan dom överhettas i det tempot?
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jag snackar om att ta på värmare fylla vattenflaska. Ska regndäck på under kursdag har ju mc-butiken full däckverkstad med sig och utför jobbet till en rimlig penning.

Nästa säsong har jag extra fälgar då gör jag bytet själv på en kvart och har ändå 45 minuter kvar av teoripasset den gången mellan körningen.

Förstår inte uppståndelsen om värmare och förlorad kurstid då instruktörer själva kör med värmare. Ska då dom elever som får en instruktör som kör på slicks och värmare få utbildningen billigare då det försvinner så dyrbara teoriminuter mellan passen för deltagarna eller det kanske räcker med 55 minuters teori istället för 60?


Edit: Sry såg nu att du talade ur instruktörsperspektiv och inte om deltagarna.

Men jag skulle tyckt synd om dom instuktörer som hade tvingats hänga på dom snabbaste deltagarna i snabb grupp under lördagen och söndagen om dom inte hade fått köra på bandäck.

Som jag innan skrivit finns folk som kör 1.11 tider på sportmax men hur många varv kommer man innan dom överhettas i det tempot?

:7peta :hihi Läs först, skäll sedan.

När det gäller det sista ser jag det som ett möjligt problem med. Men jag skulle inte ens försöka. Finns säkert andra som kan tjöra gatdäck i den hastigheten. Inte jag dock. Det gör jag nog för övrigt inte ens med världens bästa däck heller :näsblod
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nästa säsong har jag extra fälgar då gör jag bytet själv på en kvart och har ändå 45 minuter kvar av teoripasset den gången mellan körningen.

...

Men jag skulle tyckt synd om dom instuktörer som hade tvingats hänga på dom snabbaste deltagarna i snabb grupp under lördagen och söndagen om dom inte hade fått köra på bandäck.


Ofta så är det ett körpass om 20 minuter per timme, dvs 40 minuter över till feedback/teori/vattenflaskor mellan passen. Jag brukar ge "mina" deltagare 4-5 minuter efter körpasset att ordna med toabesök, vattenflaskor och ev. däckvärmare. Anledningen är att jag inte vill att någon skall vara stressad över något som inte hunnits med när vi skall prata utan jag tycker det är bättre att vänta tills pulsen gått ner och man blivit mottaglig för inlärning igen.

Själv så har jag alltid haft gatdäck när jag kört som instruktör, just för att slippa lägga tid på fälgbyte ifall det börjar regna/torka upp. Har aldrig haft problem att hinna med att instruera i snabb grupp på torr bana, däremot har jag valt att köra med marginal när det regnat och haft enstaka snabba deltagare som jag tappat bort efter några kurvor. Det går bra att instruera de snabbaste deltagarna ändå genom att ställa sig vid sidan av banan och observera och vänta till feedbacken efter passet istället för att instruera direkt på banan.

Oftast är det så mycket långsam trafik på banan också så de snabbaste får ändå dra ner tempot lite emellanåt så man hinner ifatt :)
 

mojja83

Guest
Ofta så är det ett körpass om 20 minuter per timme, dvs 40 minuter över till feedback/teori/vattenflaskor mellan passen. Jag brukar ge "mina" deltagare 4-5 minuter efter körpasset att ordna med toabesök, vattenflaskor och ev. däckvärmare. Anledningen är att jag inte vill att någon skall vara stressad över något som inte hunnits med när vi skall prata utan jag tycker det är bättre att vänta tills pulsen gått ner och man blivit mottaglig för inlärning igen.

Själv så har jag alltid haft gatdäck när jag kört som instruktör, just för att slippa lägga tid på fälgbyte ifall det börjar regna/torka upp. Har aldrig haft problem att hinna med att instruera i snabb grupp på torr bana, däremot har jag valt att köra med marginal när det regnat och haft enstaka snabba deltagare som jag tappat bort efter några kurvor. Det går bra att instruera de snabbaste deltagarna ändå genom att ställa sig vid sidan av banan och observera och vänta till feedbacken efter passet istället för att instruera direkt på banan.

Oftast är det så mycket långsam trafik på banan också så de snabbaste får ändå dra ner tempot lite emellanåt så man hinner ifatt :)


Men nu är inte alla instruktörer lika schnabba som du :) I lördags och söndags fanns det med deltagare som hade väldigt högt tempo och körde ledigt och snyggt. Ha det så kul med dina gatdäck då :krama

Men shit the same tycker även att det i fortsättningen ska vara ok att köra på värmardäck för dom som vill och dom som vill köra gatdäck ska självklart få göra det.

Alltid bra när alternativ finns så länge det fungerar och inte stör verksamheten eller andra deltagare mina värmare är monterade på 5 minuter det tycker jag är en försumbart liten stund mellan varje pass!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker det ger mig mer att åka med instruktörer i SMC som bryr sig om att hjälpa mig rätta till konstiga beteenden på moppen, snarare än att käfta om huruvida jag förvärmer mina däck med hjälp av elektronikens under.

Fokus på rätt ställe tack!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men nu är inte alla instruktörer lika schnabba som du :) I lördags och söndags fanns det med deltagare som hade väldigt högt tempo och körde ledigt och snyggt. Ha det så kul med dina gatdäck då :krama

När jag kör så fort att jag vill ha slicks har jag ändå så fullt upp med min egen körning att jag inte kan vara till någon större hjälp för deltagarna :crash
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kände mig helt lost där ett tag när ni talar om däckvärmare och regndäck på SMC-kurs. Känns bra att det blev förtydligat att man har olika regler i olika distrikt. Själv har jag bara kört med SMC-Skåne genom åren och kan som sagt inte komma ihåg att någon använt däckvärmare eller skiftat till regndäck när det regnat.
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Kort reflektion gällande SMC's bankurser i framtiden.


1. Jag tycker inte SMC ska ändra sitt upplägg för att locka de sk. riskförarna.
2. Jag tycker SMC ska bli mer toleranta gällande oreggade banhojar (med trafikförsäkring), slicks, värmare etc.
3. Jag tycker SMC's moral-kärringar och paragrafryttare bör varva ner och slappna av.
4. Jag tror att SMC måste sänka priserna för att kunna locka fler kunder som går fler kurser oftare. Det är så man utvecklas och sveriges mc-förare blir säkrare. Inte genom att några få går en kurs/sommar.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top