SMC går ihop med California Superbike School!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Man får kalla det vad man vill men det är uppenbart att det är bättre att vara med än att inte vara med. :tummenupp
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Sag pa deras hemsida att det troligen kommer kosta over 2000 spann... sa det ar inte gratis precis. Men vissa saker far kosta nastan vad som helst :hoppa
/AN (fran Italiensk dator)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Fan vad alla var positiva idag.. här kommer lite negativa reflektioner: :va

SMC har på något underligt vis någon form av ensamrätt på bankörningar med försäkring.
Som alla vet är det snart inget bolag som godkänner bankörning, och då hänvisar dom till svårtydlighet av grundlagen. Detta problem finns dock inte när dom magiska bokstäverna SMC finns med i arrangörsnamnet. :rolleyes:

Att nu SMC börjar samarbeta med åtminstone ett utomstående bolag är ju precis som alla readan påstått, skitbra för de få som bor i närheten, har tid just den dagen osv. För alla andra är det rent åt helvete.

Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation med 80 000 medlemmar borde i mitt tycke inte utnyttja sin monopolställning i en så viktig och omdebatterad fråga utan istället arbeta aktivt för att hjälpa så många som möjligt av sina medlemmar. Bara medlemsavgifterna borde inbringa runt 15 mil. årligen till kassan så att utnyttja sitt monopol i kommersiellt syfte, vilket dessutom drabbar både andra branchföretag och idéella idrottsföreningar känns löjligt.

Jag försökte förra sommaren att få ett samarbete med SMC i hopp om att få SMC:s välsignelse för LMS Trafikövningar. Detta gick minsann inte. När vi däremot mitt i sommaren på samma bana med samma instruktörer körde en aggressivare "sporthojskurs", då fick den olycklige stackaren som körde omkull plötsligt 75% rabatt på självrisken.
Varför? Jo det stod SMC på skaderapporten! :tummenupp

Är man medlem i SMC får man rabatt hos försäkringsbolaget :pannkyss och kör man omkull i SMC:s regi får man rabatt hos samma försäkringsbolag :pannkyss

Är det bara jag som tycker det låter som en klubb för inbördes beundran?

/HW
Bra synpunkt, det är väl så att SMC är ett välkänt varumärke hos FB, svårt för övriga föreningar att få till samma villkor som SMC.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
GSXR1100R skrev:
Bra synpunkt, det är väl så att SMC är ett välkänt varumärke hos FB, svårt för övriga föreningar att få till samma villkor som SMC.

Men saken är den att allt SMC gör inte är bra, och dom är inte heller en helig ko.

Lite roligt att den här debatten kom upp precis nu, när det är dags att förnya medlemskapet... ska man, eller ska man inte, ska man, eller ska man inte.... *grubbel*.

Och HW - har man if så har man väl ingen fördel av att SMC arrangerar? Då är man väl 'outlaw' i alla fall?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pejo skrev:
Ja, bara det är så, och inte så att SMC lånar SCC's namn för att arrangera konkörning....
Samarbete med CSS kräver antagligen undertecknande av nåt slags avtal om vad man får och inte får. De är ju amerikaner...

Det finns även en diskussion om huruvida samarbetet egentligen är så bra med tanke på CSS's anknytning till Scientologkyrkan. Inte så lång men med potential för att bli intressant:

http://www.motorcyklisterna.org/forum/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=000118
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Pejo skrev:
Lite roligt att den här debatten kom upp precis nu, när det är dags att förnya medlemskapet... ska man, eller ska man inte, ska man, eller ska man inte.... *grubbel*?

Jag har mitt inbetalningskort här... i papperskorgen!

/HW
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HW skrev:
Feg? Våga vägra vara kommunist! Jag handlar inte på systemet heller!
OT! :spammer :bladder :4skrika





:hihi

Jag har själv mina dubier angående medlemskapet. Seriösa sådana...men jag har kommit till en sorts jämvikt där jag insett att det inte är konceptet i sig det är fel på, utan personerna som styr organisationen. När det gäller kommunismen funkar inte praktiken, och teorin bara så länge man inte tar hänsyn till människan...

Dock fortsätter jag hänvisa till tråden på SMC's eget forum då jag vet att välformulerade inlägg där tar bättre på tjänstemännen och vissa delar av styrelsen än vad inlägg på SH gör :huvet
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad är det egentligen som är fel med SMC? I alla år som jag varit med har jag hört hur folk blir förvånade över att man är med. De kan aldrig ge något bra skäl till varför dock. Mest sånt som att alla där kör custom och liknande. Ja, det är säkert en del i styrelsen som kör custom men jag möter custom-åkare varje dag på vägen också, inte tänker jag sluta åka hoj för det.

De futtiga 200:- SMC kostar per år tjänar man ju lätt igen i form av rabatter förutom att tidningen faktiskt är värd det, åtminstone för oss som tar oss utanför hemstan med hojen. De kanske inte är optimerade för oss sporthojare men custom-åkarna tycker säkert att det är för många offroadisar i SMC också och så vidare. Ingen blir riktigt nöjd men som helhet finns det ingen som gör så mycket för att vi ska kunna åka vidare. Jag skulle stödja dem, och därmed mitt eget hojåkande, även utan tidning och rabatter.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Läs mitt inlägg igen. Dom har genom sin storlek skaffat sig ett anseende som gynnar dom själva men som samtidigt bromsar resten av mc-branchen. Börjar dom nyttja det kommersiellt eller favorisera enskilda organisationer eller företag så är det dags att kliva av tåget. ALLA mc-åkare som under kontrollerade former vill utbilda sig eller leka av sig på inhägnat område lagligt lider av att dom SMC är försäkringsbolagens gulleungar. Det är inte SMC som sådant jag protesterar emot, det är deras uppenbara belåtenhet och självgodhet som hindrar dom från att ens undersöka säkerheten hos andra arrangörer. Ända till nu då när dom släppt till ett företag som inte haft några körningar i sverige på ett antal år....
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ace Niki skrev:
Sag pa deras hemsida att det troligen kommer kosta over 2000 spann... sa det ar inte gratis precis. /AN (fran Italiensk dator)

Då kommer det nog mestadels 'redan frälsta', resten kör nog bogesund eller uiilar i stan.

Och en bandag/kursdag, för ett litet begränsat antal 'redan frälsta', är det så mycket att hurra för 'i kampen mot mc-döden' ?

(förutom det grejs dom [smc] redan gör och har gjort etc)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag menade inte dig speciellt Hannes, det är ju ett antal inlägg som är skeptiska till SMC och jag ville egentligen inte ha en debatt om det, speciellt inte i den här tråden, utan var bara intresserad av varför det är "fel" på SMC. Töntstämpeln är den man oftast får höra. Du har ju krockat med dem som arrangör så du har väl en personlig anledning till att slänga ditt inbetalningskort, det köper jag.

Tidigare hade jag väldigt bra premie hos Holmia och dessutom SMC-rabatt. Då var det drägligt att ha hoj. Sedan gick Holmia upp i Trygg-Hansa och SMC-rabatten försvann och det var inte längre givet vart man skulle försäkra. Många av oss har saknat någon form av rabatt på försäkringen, alla kan ju inte köra BMW och Triumph och vilka det nu är som har bra märkesförsäkringar. Det här är ju i alla fall en sorts förmån som vi SMC:are är tacksamma över. Att jämföra trafikövningarna på Sviestad med kurserna CSS håller är ju inte riktigt relevant, den ena är ju en friåkning så fort man är ute på banan och den andra är en hårt styrd kurs även när man sitter på hojen. SMC är ju mer ute efter att utbilda folk än att förnöja folk. Trafikövningarna på Sviestad, och säkert alla andra bandagar, är jättebra för trafiksäkerheten, men bara för folk som redan har en säker attityd.

Kanske skulle det räcka att ha någon representant för SMC på plats på trafikövningarna för att de ska vara kvalificerade försäkringsmässigt, vad vet jag? Låt Galne Dansken köra gratis. :hihi
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pejo skrev:
Då kommer det nog mestadels 'redan frälsta', resten kör nog bogesund eller uiilar i stan.
Varför ska allt vara gratis? Hur får CSS det att gå ihop? Genom statsbidrag?

Inte en personlig fråga Pejo, ditt inlägg får bara vara exempel...
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jåke skrev:
Varför ska allt vara gratis?

Inte en personlig fråga Pejo, ditt inlägg får bara vara exempel...

Hmm.... vill du att allt ska vara gratis (utan att bli personlig) ?

Självklart får saker och ting kosta, men alla har inte samma prioriteringar. Och dom som tycker "det där" är dyrt skiter nog i det.... Kanske är det dessa som skulle ha störst nytta av kursen ?

Det klart som sjutton att kursen är värd pengarna... Men nu kanske inte målgruppen är densamma som vanligt, och det handlar kanske inte för CSS att tjäna pengar, utan smc's mål var visst ett annat ? :tungan
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HW har några väl underbyggda poängr i sitt resonemang som jag inte reflekterat över. Att SMC inte är intresserade av att låta andra seriösa arrangörer av bankörningar, bankörning är ju en av SMCs nya käpphästar för att få ner olyckstalen för sporthojar, få vara med och utbilda motorcyklisterna med försäkringsbolagens goda minne är inte bra, motsägelsefullt och farligt nära pampfasoner.
CSS-samarbetet är säkert bra men det finns mer att göra och där gör tex LMS ett mycket bra och kontinuerligt arbete men SMC verkar inte vara intresserade av att lyssna på det. Som medlem blir jag förbannad när jag läser det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pejo skrev:
Och dom som tycker "det där" är dyrt skiter nog i det.... Kanske är det dessa som skulle ha störst nytta av kursen ?
Så är det, det kan jag utan omsvep ge dig rätt i....
Pejo skrev:
utan smc's mål var visst ett annat ? :tungan
Vem vet i detta läge vad det är?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
HW har några väl underbyggda poängr i sitt resonemang som jag inte reflekterat över. Att SMC inte är intresserade av att låta andra seriösa arrangörer av bankörningar, bankörning är ju en av SMCs nya käpphästar för att få ner olyckstalen för sporthojar, få vara med och utbilda motorcyklisterna med försäkringsbolagens goda minne är inte bra, motsägelsefullt och farligt nära pampfasoner.
CSS-samarbetet är säkert bra men det finns mer att göra och där gör tex LMS ett mycket bra och kontinuerligt arbete men SMC verkar inte vara intresserade av att lyssna på det. Som medlem blir jag förbannad när jag läser det.
Vissa FB dock inte alla anser att SMC bedriver en säker och seriös utbildning, LMS arrangerar trafikövningar med duktiga instruktörer, i mina ögon är det samma verksamhet.

Det FB är rädda för och inte kan skilja på är ovanstående utbildning vs bandagar utan handledare, därför borde SMC kunna certifiera instruktörerna i LMS så att deras trafikövningar jämställes med SMC:s BKK.

Vi som kör på SRW har föråkare vid behov, men man kan knappast kalla det för utbildning, snarare självutveckling, dom som vill får hjälp av rutinerade förare.

Viktigt att poängtera är dock att vi har väldigt få avåkningar per år jämfört med andra arrangörer av bandagar, vad det beror på är nog att dom flesta känner varandra och man kör i den grupp som har ett passande tempo, ingen prestige bara kul :tummenupp
 

sandstream

Guest
t-rex skrev:
http://www.xenu.net/
Läs och begrunda. Ta sedan ställning till om ni vill sponsra Scientologer. Det är en äcklig samling människor.
Jag började läsa tråden med glädje eftersom jag mer än gärna skulle betala för en sån kurs. :)

Men efter att ha läst inläggen om scientologerna känner jag bara :död.

Eftersom det verkar vara allmänt känt att CSS drivs av en person från scientologerna måste man fråga sig hur SMC resonerade?
Stuntar de i fakta, hoppas de att det inte ska komma upp till diskussion eller vad?

Det jag har läst och sett om denna sekt genom åren gör att jag inte kommer att delta i utbildningen!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top