Bra synpunkt, det är väl så att SMC är ett välkänt varumärke hos FB, svårt för övriga föreningar att få till samma villkor som SMC.HW skrev:Fan vad alla var positiva idag.. här kommer lite negativa reflektioner:
SMC har på något underligt vis någon form av ensamrätt på bankörningar med försäkring.
Som alla vet är det snart inget bolag som godkänner bankörning, och då hänvisar dom till svårtydlighet av grundlagen. Detta problem finns dock inte när dom magiska bokstäverna SMC finns med i arrangörsnamnet.
Att nu SMC börjar samarbeta med åtminstone ett utomstående bolag är ju precis som alla readan påstått, skitbra för de få som bor i närheten, har tid just den dagen osv. För alla andra är det rent åt helvete.
Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation med 80 000 medlemmar borde i mitt tycke inte utnyttja sin monopolställning i en så viktig och omdebatterad fråga utan istället arbeta aktivt för att hjälpa så många som möjligt av sina medlemmar. Bara medlemsavgifterna borde inbringa runt 15 mil. årligen till kassan så att utnyttja sitt monopol i kommersiellt syfte, vilket dessutom drabbar både andra branchföretag och idéella idrottsföreningar känns löjligt.
Jag försökte förra sommaren att få ett samarbete med SMC i hopp om att få SMC:s välsignelse för LMS Trafikövningar. Detta gick minsann inte. När vi däremot mitt i sommaren på samma bana med samma instruktörer körde en aggressivare "sporthojskurs", då fick den olycklige stackaren som körde omkull plötsligt 75% rabatt på självrisken.
Varför? Jo det stod SMC på skaderapporten!
Är man medlem i SMC får man rabatt hos försäkringsbolaget och kör man omkull i SMC:s regi får man rabatt hos samma försäkringsbolag
Är det bara jag som tycker det låter som en klubb för inbördes beundran?
/HW
GSXR1100R skrev:Bra synpunkt, det är väl så att SMC är ett välkänt varumärke hos FB, svårt för övriga föreningar att få till samma villkor som SMC.
Samarbete med CSS kräver antagligen undertecknande av nåt slags avtal om vad man får och inte får. De är ju amerikaner...Pejo skrev:Ja, bara det är så, och inte så att SMC lånar SCC's namn för att arrangera konkörning....
Pejo skrev:Lite roligt att den här debatten kom upp precis nu, när det är dags att förnya medlemskapet... ska man, eller ska man inte, ska man, eller ska man inte.... *grubbel*?
Fegis!HW skrev:Jag har mitt inbetalningskort här... i papperskorgen!
/HW
OT!HW skrev:Feg? Våga vägra vara kommunist! Jag handlar inte på systemet heller!
Ace Niki skrev:Sag pa deras hemsida att det troligen kommer kosta over 2000 spann... sa det ar inte gratis precis. /AN (fran Italiensk dator)
Varför ska allt vara gratis? Hur får CSS det att gå ihop? Genom statsbidrag?Pejo skrev:Då kommer det nog mestadels 'redan frälsta', resten kör nog bogesund eller uiilar i stan.
Jåke skrev:Varför ska allt vara gratis?
Inte en personlig fråga Pejo, ditt inlägg får bara vara exempel...
Så är det, det kan jag utan omsvep ge dig rätt i....Pejo skrev:Och dom som tycker "det där" är dyrt skiter nog i det.... Kanske är det dessa som skulle ha störst nytta av kursen ?
Vem vet i detta läge vad det är?Pejo skrev:utan smc's mål var visst ett annat ?
Vissa FB dock inte alla anser att SMC bedriver en säker och seriös utbildning, LMS arrangerar trafikövningar med duktiga instruktörer, i mina ögon är det samma verksamhet.Goodstuff skrev:HW har några väl underbyggda poängr i sitt resonemang som jag inte reflekterat över. Att SMC inte är intresserade av att låta andra seriösa arrangörer av bankörningar, bankörning är ju en av SMCs nya käpphästar för att få ner olyckstalen för sporthojar, få vara med och utbilda motorcyklisterna med försäkringsbolagens goda minne är inte bra, motsägelsefullt och farligt nära pampfasoner.
CSS-samarbetet är säkert bra men det finns mer att göra och där gör tex LMS ett mycket bra och kontinuerligt arbete men SMC verkar inte vara intresserade av att lyssna på det. Som medlem blir jag förbannad när jag läser det.
Jag började läsa tråden med glädje eftersom jag mer än gärna skulle betala för en sån kurs.t-rex skrev:http://www.xenu.net/
Läs och begrunda. Ta sedan ställning till om ni vill sponsra Scientologer. Det är en äcklig samling människor.
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|