SMC går ihop med California Superbike School!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Jag började läsa tråden med glädje eftersom jag mer än gärna skulle betala för en sån kurs. :)

Men efter att ha läst inläggen om scientologerna känner jag bara :död.

Eftersom det verkar vara allmänt känt att CSS drivs av en person från scientologerna måste man fråga sig hur SMC resonerade?
Stuntar de i fakta, hoppas de att det inte ska komma upp till diskussion eller vad?

Det jag har läst och sett om denna sekt genom åren gör att jag inte kommer att delta i utbildningen!
Religon & politik bryr jag mig inte i, jag går gärna en kurs bara den är bra, oavsett vem som arrangerar så är syftet att tjäna pengar och ge utbildning, att ha en affärside som inte är kommersiell lär inte funka.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
@sandstream

Hur är det relevant att grundaren av CSS är scientolog? Och varför skulle SMC som är både politiskt och religiöst oberoende ta hänsyn till det? CSS är väl inte någon frikyrka bara för att grundaren är religiös på ett sätt som de flesta inte kan relatera till.

Om du vill avstå från bra utbildning trots att han troligen inte ens kommer att vara på plats så får du väl göra det men det känns som en rätt svag protest mot scientologerna. Kom ihåg att du skrev i en annan tråd att du tyckte Collateral var en bra film, Tom Cruise är scientolog. Du stödjer ju honom och scientologerna genom att se hans filmer, det är ju ungefär lika relevant.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Ninjaboy skrev:
Hur är det relevant att grundaren av CSS är scientolog? Och varför skulle SMC som är både politiskt och religiöst oberoende ta hänsyn till det? CSS är väl inte någon frikyrka bara för att grundaren är religiös på ett sätt som de flesta inte kan relatera till.

Om du vill avstå från bra utbildning trots att han troligen inte ens kommer att vara på plats så får du väl göra det men det känns som en rätt svag protest mot scientologerna. Kom ihåg att du skrev i en annan tråd att du tyckte Collateral var en bra film, Tom Cruise är scientolog. Du stödjer ju honom och scientologerna genom att se hans filmer, det är ju ungefär lika relevant.
Jag betalade inte för hans film, så mig tjänade det inget på :D

Problemet som jag ser det är att medlemmarna i CoS (scientologerna) spenderar sina pengar på att komma högre upp i en organisation som inte anser att folk ska få tycka vad de vill och uttrycka detta.

Om jag deltar i kursen, som självklart drivs av ekonomiska intressen, så är chanserna stora att en del av min avgift kommer att hamna hos Cos.
Det vill jag inte och kommer därför inte att delta.

Det står var och en fritt att välja vad man vill göra med sina pengar så jag fördömmer inte dem som kommer att delta. Det är helt upp till dem.

Hade utbildningen varit gratis hade det varit en annan potatis enligt mig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I vissa lägen kan ändamålen faktiskt helga medlen:
Är man beroende av tunga droger kan det vara värt att bli tex scientolog om det känns som det enda sättet att ta sig ur beroendet, drogrehab är faktiskt något (det enda?) scientologerna är bra på.

Hur som helst har jag förståelse för Keith Codes "religon"stillhörighet och tycker att det kan vara OK att sammarbeta med CSSeurope eftersom företaget så vitt jag vet inte har koppling till scientologerna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Själv är jag betydligt mer orolig för följande uttalande på SMC:s hemsida:

SMC:s trafiksäkerhetsansvarige Jesper Christensen skrev:
Kurserna som California Superbike School arrangerar är helt och hållet inriktade på trafiksäkerhet och den som tror att kursen går ut på att göra snabbare varvtider göre sig inte besvär. Allt går ut på att skapa säkrare trafikanter
Ändrar SMC kursinnehållet tillsammans med CSS eller är verkligen CSS nivå 1 kurs helt inriktad på trafiksäkerhet eller är det bara SMC:s tolkning? :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ninjaboy skrev:
Själv är jag betydligt mer orolig för följande uttalande på SMC:s hemsida:Inskickat av SMC:s trafiksäkerhetsansvarige Jesper Christensen
Kurserna som California Superbike School arrangerar är helt och hållet inriktade på trafiksäkerhet och den som tror att kursen går ut på att göra snabbare varvtider göre sig inte besvär. Allt går ut på att skapa säkrare trafikanter


Ändrar SMC kursinnehållet tillsammans med CSS eller är verkligen CSS nivå 1 kurs helt inriktad på trafiksäkerhet eller är det bara SMC:s tolkning? :va
Usch va hemskt, trafiksäkerhet är väl inget att ha....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
GSXR1100R skrev:
Usch va hemskt, trafiksäkerhet är väl inget att ha....
Jo visst är det bra men har man Superbike i namnet och startades av en RR förare m m så borde man väl inte rakt av utesluta att varvtider kan tänkas bli bättre också. Självklart kan de höra ihop men att som SMC gör gå ut på det här viset gör ju inte deras gubbstämpel mindre direkt. Om jag bara vill ha trafiksäkerhet så kan jag gå mycket billigare på deras avrostningar m m. Jag hade i alla fall förväntat mig en baninriktad kurs, inte en trafikinriktad kurs som hålles på bana.

Så här står det på CSS sida. Självklart har man nytta av sånt i trafiken, det är det jag menar med att det kanske är SMC:s tolkning av det.

Level I
When you come to our LEVEL I cornering school you get a full briefing on each of the six most common errors riders from novice to world class racers make and why you make them. We give you the ways and the means (on-track exercises) to correct and control such observable errors as: uncertain corner entry speeds, rider generated instability, intermittent traction, sloppy turn entry positioning, imprecise steering and poor bike/rider interface. Then we tease you with a taste of the level II drills; vision and corner positioning. These drills aren't vague guesses about riding, they're Crystal Clear.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ninjaboy skrev:
Själv är jag betydligt mer orolig för följande uttalande på SMC:s hemsida:


Ändrar SMC kursinnehållet tillsammans med CSS eller är verkligen CSS nivå 1 kurs helt inriktad på trafiksäkerhet eller är det bara SMC:s tolkning? :va

Skulle tro att det bara är en marknadsföringsgrej(som dessutom förmodligen är helt sann). Den riktar sig inte bara till förarna. Den måste nog riktas även till Försäkringsbolag etc och då kanske man inte säger -Hej FB, vill ni försäkra oss när vi försöker sätta varvrekord?

(jag bara gissar asså)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#Olsson# skrev:
Skulle tro att det bara är en marknadsföringsgrej(som dessutom förmodligen är helt sann). Den riktar sig inte bara till förarna. Den måste nog riktas även till Försäkringsbolag etc och då kanske man inte säger -Hej FB, vill ni försäkra oss när vi försöker sätta varvrekord?

(jag bara gissar asså)
SMC utbildar trafikanter inte RR förare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Css ÄR inriktade på trafiksäkerhet (genom optimal kontroll av hojen), dom har dock en raceskola också:
http://www.coderace.com/

Tänk på att ordet superbike i USA används för effektstark sporthoj lika mycket som RR diciplinen.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Mycket olika frågor???
Jag svarar troligen utan bra struktur - hoppas det går bra...

SMC är enligt mina åsikter enda organisation som kan ge "Pang på Rödbetan" för oss som kör hoj (och tycker om att gassa lite!). Själv, är jag inte sån där helt nöjd med SMC - och då ka jag gå och köpa öl f.200 spen i stället - eller börja att ändra på inriktningen i SMC.
Jag valte det sista - och jowist jag är inte poppis överallt - men , jag har mina åsikter och söker att få andre med..

Bl. a på sporthoj har det skrivits att California Superbike School är bäst - så därför tester vi och ser om det kommer att funka bra. Kursen som vi kör är 120% standard, så om du är på Steg 1 m. CSS i Dubai eller på Gelleråsen spelar inga roll - det är exact samma kurs och samma instruktörer.
Pris f. kursen på Gelleråsen 3.000 kr f. SMC medlem - och för icke medlem 3.200 :va
CSS samarbetet med SMC, är liknande det som Norske Motorcyklisters Central Organisation har (som iövrigt kan ge nedsatte prämier på ett F-bolag). Scientologi snacken - läs vänligen kommentaren på SMCs forum från CSS Norge..

Ja, det är bra att SMC får F-bolagens Ok - kanske SMC FÖK (Försäkrings Kommitten) kommer med trevliga nyheter runt MC Mässen.
Korrekt att SMC, bl. a med hjälp av BMW MC Klubben (som förre året hade typ 12 övninger på bana) har fått bra resultat med F-bolagen - eftersom att SMC har ganska höga krav och strukturer på körningarna på bana - (altså broms & kurvteknik kurserna).

Runt dom bra trafikövningar etc., som bl.a jätteduktiga Instruktörer (t. ex. Hannes) och klubber håller (ex. Sydskaanes Emse, LMS, MCE, sporthoj.com, etc..) - dom burde enligt min helt personliga åsikt bli en naturlig del av SMC´s omgivning :tummenupp Sålunde kan man troligen få Ok på försäkringen. Men, här måste vi rocka tunga åsikter...

Ska vi ändra på värden, får vi göra det ihop - även om vi inte blir 100% överens i allt :tummenupp
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ninjaboy skrev:
...plus att du får en ganska bra tidning.

Detta MÅSTE vara någon outgrundlig avart av sällsynt sarkasm eller liknande...
För mycket kan man kalla tidningen MC-Folket, men "bra" är INTE ett av de epiteten!!
Gränsfall på vilket jag helst läser på skithuset( dasset för er som ej är ifrån Småland... :tungan ) - sambons "Hänt i veckan" el MC-Folket.
Står ungefär lika mycket "intressant" ( :rolleyes: ) i de båda...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
#Olsson# skrev:
Skulle tro att det bara är en marknadsföringsgrej(som dessutom förmodligen är helt sann). Den riktar sig inte bara till förarna. Den måste nog riktas även till Försäkringsbolag etc och då kanske man inte säger -Hej FB, vill ni försäkra oss när vi försöker sätta varvrekord?

(jag bara gissar asså)

:tummenupp :lol :D Och ka man samtidigt lära dej att ta skinnkostumen på ute på klandsväg - då passar det ju :fyllisar
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
El Presidente skrev:
Detta MÅSTE vara någon outgrundlig avart av sällsynt sarkasm eller liknande...
För mycket kan man kalla tidningen MC-Folket, men "bra" är INTE ett av de epiteten!!
Gränsfall på vilket jag helst läser på skithuset( dasset för er som ej är ifrån Småland... :tungan ) - sambons "Hänt i veckan" el MC-Folket.
Står ungefär lika mycket "intressant" ( :rolleyes: ) i de båda...
Jag är intresserad av att åka bortom hemstadens korvkiosk och då ser jag ingen tidning som har bättre tips om resande t ex. MC-folket är min breda tidning, sedan har jag nu Sport Rider för mitt smalare intresse. Fungerar bra. :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Galne Dansken skrev:
Bl. a på sporthoj har det skrivits att California Superbike School är bäst - så därför tester vi och ser om det kommer att funka bra. Kursen som vi kör är 120% standard, så om du är på Steg 1 m. CSS i Dubai eller på Gelleråsen spelar inga roll - det är exact samma kurs och samma instruktörer.
Pris f. kursen på Gelleråsen 3.000 kr f. SMC medlem - och för icke medlem 3.200 :va
CSS samarbetet med SMC, är liknande det som Norske Motorcyklisters Central Organisation har (som iövrigt kan ge nedsatte prämier på ett F-bolag). Scientologi snacken - läs vänligen kommentaren på SMCs forum från CSS Norge..
Tack för utförligt svar av insatt person! :tummenupp
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Stort tack till de som jobbar inom SMC!

Ni gör ett bra jobb! :tummenupp :Bugar
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Pejo skrev:
Men saken är den att allt SMC gör inte är bra, och dom är inte heller en helig ko.

Lite roligt att den här debatten kom upp precis nu, när det är dags att förnya medlemskapet... ska man, eller ska man inte, ska man, eller ska man inte.... *grubbel*.

Och HW - har man if så har man väl ingen fördel av att SMC arrangerar? Då är man väl 'outlaw' i alla fall?

Gå med i en MC klubb i Uppsala sen blir du SMC medlem genom dom och vips så får du åka på Rörken gratis varje måndag :tummenupp Om du inte gynnar IF förstås :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top