SMC-kurser/dagar 2009

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur tar du dej ned? Skulle va kul o dra söderut på nåt skoj,:tummenupp
Förmodligen med hojen på ett släp där även sambo's hoj står, eventuellt knölar vi in en tredje nånstans så själv får man väl sitta på mittkonsollen... :3freak
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
SMC-kurser i all ära. Jag har kört en kurs med SMC dels för att det är kul och nyttigt att köra med instruktörer, men också för att man får rabatt på försäkringen via Folksam, fint,,, men jag hörde nått om en skyhög självrisk istället, typ 10 - 15000. Är det så, någon som vet????????
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det finns 2 typer av försäkringar med rabatt hos Folksam.
1. Bara rabatt för att du är SMC-medlem. rabatten blir då på en av deras basförsäkringar.

2. Sporthojsförsäkringen. Fås bara från och med när du har fullgjort steg1 i en BKK eller SHK med SMC. Steg 1 och steg 4 innehåller försäkringsinfon som gör det möjligt att utnyttja denna speciella SH-försäkring.

Självrisken på denna SHF är 25%. Oavsett om det är stöld eller vagnskada.
Detta gör att du kan påverka din självrisk genom att tex. skita i att byta ljuddämparen/svingen med 2cm repa i eller att lacka om kåpan istället för att byta den.

Men JA, det är kan bli dyrt med en nyare hoj. Och det är inte säkert att premien minskar jämfört mot det bolag du har nu.
Men för de fleesta SH-åkare, så är försäkringen en bättre deal jämfört med vad de har/hade.

Hoppas jag har varit till hjälp.

/Tom
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
kommer att köra på kinnekulle 2-3 maj, om det är ngn som planerar att åka ner från/förbi sthlm och har en plats över på släpet och vill dela soppa så kan ni väl pm:a!
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Det finns 2 typer av försäkringar med rabatt hos Folksam.
1. Bara rabatt för att du är SMC-medlem. rabatten blir då på en av deras basförsäkringar.

2. Sporthojsförsäkringen. Fås bara från och med när du har fullgjort steg1 i en BKK eller SHK med SMC. Steg 1 och steg 4 innehåller försäkringsinfon som gör det möjligt att utnyttja denna speciella SH-försäkring.

Självrisken på denna SHF är 25%. Oavsett om det är stöld eller vagnskada.
Detta gör att du kan påverka din självrisk genom att tex. skita i att byta ljuddämparen/svingen med 2cm repa i eller att lacka om kåpan istället för att byta den.

Men JA, det är kan bli dyrt med en nyare hoj. Och det är inte säkert att premien minskar jämfört mot det bolag du har nu.
Men för de fleesta SH-åkare, så är försäkringen en bättre deal jämfört med vad de har/hade.

Hoppas jag har varit till hjälp.

/Tom

Hur mycket rabatt är det på försäkringen ifall man bara är medlem i smc? Är det någon viss procent av basbeloppet?
 

brutalissimo

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Första till höger, sen vänster efter rondellen
Hoj
-10 Aprilia RSV4 Factory
gelleråsen söndag 31/5

Kan inte åka på min bandag / Sporthojskurs SMC, på Gelleråsen 2008-05-31..
därför är den till salu nu Snabb grupp / Steg 4 kurs Personlig coaching.
Brukar iofs alltid gå att byta grupp om annan passar bättre.

PM:a eller ring hellre på 0768 88 99 55

1450 kr (bandagen 1250kr/steg4 coaching 200kr)
 

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R
Kinnekulle 21-22/8

Hej, klurar på att anmäla till Sporthojs kursen på Kullen någon alt. båda dessa dagar...

- Är det ett lämpligt upplägg att köra steg 1 ena dagen följt av steg 2 dagen efter? Vad rekomenderas?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är det någon som har plats för mig+hoj på någon transport från stockholm till/från gelleråsen?

Gäller för kurserna 28/6 (dock har jag bara reservplats nu), 13/7, 30/7 (4-dagars) och 6/9.

Alternativt någon som vill dela plats+soppa i ett ekipage bestående av jeep grand cherokee + hästsläp = 2.5-3 liter milen typ...
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Hej, klurar på att anmäla till Sporthojs kursen på Kullen någon alt. båda dessa dagar...

- Är det ett lämpligt upplägg att köra steg 1 ena dagen följt av steg 2 dagen efter? Vad rekomenderas?

Hej !!

Helt riktigt - om du har möjlighet att köra båda dagarna, dvs steg 1 och steg 2, så kommer du att få ut mest, då stegen bygger på varandra.

/ Micke

SMC Väst
 

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R
Hej !!

Helt riktigt - om du har möjlighet att köra båda dagarna, dvs steg 1 och steg 2, så kommer du att få ut mest, då stegen bygger på varandra.

/ Micke

SMC Väst


OK...skall försöka få till det båda dagarna.

- Hur är upplägget på övningarna?... blir det även 'normal' bankörning i steg 1 och 2, dvs körning där man långsamt kan bygga upp känslan varv efter varv?
 

Skrollster

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Ort
Göteborg, sandarna
Hoj
Röd ZX6R -99
Blev av med min hoj i natt och är inbokad på 2 kurser i kinnekulle om 2 veckor, någon som vet vad som gäller? Kan man få tillbaka kursavgiften/sälja kursplatsen annars så får jag ta det med försäkringsbolaget för de lär inte hinna skaka fram en hoj till mig på 2 veckor. och jag har inte råd att ligga ute med pengarna tills jag får ersättning.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
- Hur är upplägget på övningarna?... blir det även 'normal' bankörning i steg 1 och 2, dvs körning där man långsamt kan bygga upp känslan varv efter varv?

Förstår nog inte riktigt vad du menar med "normal" bankörning. Stegen är uppbyggda på det viset att de flesta pass under dagen kör man och åtminstone första delen av passen övar man på en specifik övning. Tempot styr man själv (så länge vi bedömer det som säkert för dig och för övriga på banan).

En bra genomgång och förberedelse kan vara att skumma igenom det informationsmaterial om kurserna som finns här http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3713


Blev av med min hoj i natt och är inbokad på 2 kurser i kinnekulle om 2 veckor, någon som vet vad som gäller? Kan man få tillbaka kursavgiften/sälja kursplatsen annars så får jag ta det med försäkringsbolaget för de lär inte hinna skaka fram en hoj till mig på 2 veckor. och jag har inte råd att ligga ute med pengarna tills jag får ersättning.

Riktigt trist att du fått hojjen stulen! :mad:
Håller tummarna den snart är åter. Har du lagt ut info i en tråd på Gbg-forumet om den? Effektivt sätt att få många att spana lite extra och inte helt ovanligt det faktiskt leder till att den hittas :)

Om få tillbaka kursavgiften så står det på SMC hemsida. Tror det är lite sent och det som gäller är att du försöker sälja platsen privat (inga problem för SMC med det, ska nog bara anmälas dit om vem det kommer vara som kör och hojj etc).

Står såhär på SMC "Avbokningsavgift på 150 kronor tas ut vid avbokning mer än 30 dagar före kursens genomförande. 15-30 dagar före genomförandet av kursen återbetalas halva kursavgiften. Avbokning 0-15 dagar före genomförandet återbetalas ej. Nytt för 2008 är att det går att teckna ett avbeställningsskydd för endast 80 kronor"
 

Skrollster

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Ort
Göteborg, sandarna
Hoj
Röd ZX6R -99
Riktigt trist att du fått hojjen stulen! :mad:
Håller tummarna den snart är åter. Har du lagt ut info i en tråd på Gbg-forumet om den? Effektivt sätt att få många att spana lite extra och inte helt ovanligt det faktiskt leder till att den hittas :)

Klart jag la ut en tråd om det

Om få tillbaka kursavgiften så står det på SMC hemsida. Tror det är lite sent och det som gäller är att du försöker sälja platsen privat (inga problem för SMC med det, ska nog bara anmälas dit om vem det kommer vara som kör och hojj etc).

Enligt Patrik på SMC så var det inte ok att sälja platsen såvidare inte personen som man säljer till var anmäld till reserv plats.

och ena kursen är inte fullbokad så då kan jag enligt hans resonemang inte sälja kursen vidare.
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
PERKELE :mad:

Någon som är intresserade av bankörning Gelleråsen den 13 juli?
Jag har fått förhinder, så damen & jag måste ställa in. Vi har alltså två platser till förfogande.

Å andra sidan, om nån vill byta liv med mig den 13:e så funkar ju det oxå... :rolleyes:
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Hur väljer jag rätt grupp/tempo?

Jag har precis anmält mig och betalt för BKK kursen den 4'e september på Gelleråsen... jag valde långsam grupp för jag vet inte om jag är snabb eller långsam, trodde det var sporthojskursen när jag anmälde mig, men bkk kurs så kanske jag borde valt snabb eller mellan... kan man ändra och vad kan vara rätt nivå för mig?! Kört hoj sen 1994 varav de flesta varit sporthojar men kört alldeles för lite bana... hur vet man vilken nivå man är på?! Jag vill ju inte kryssa runt bland customhojar på banan direkt...:confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top