SMC - Steg 5/6 - 26-27 april 2014

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Liten fråga:
Är det någon av er som har köpt Biltemas siffersats och vill sälja några siffror till mig?

Det känns ju lite onödigt att köpa hela satsen för 99,90 kr när jag bara behöver tre 4:eek:r och tre 1:eek:r. Ja, jag har nummer 41 registrerat i Speedster Cup.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm..
KOm att tänka på en sak när jag satt på jobbet idag, om man skaffar något gammalt banlik, måste man fixa MC-id på steg 6 körningarna?

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Hmm..
KOm att tänka på en sak när jag satt på jobbet idag, om man skaffar något gammalt banlik, måste man fixa MC-id på steg 6 körningarna?

Vad jag (tror jag) hört så är det endast tävlingar som det är viktigt men kan förstås ha fel

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
MC-ID endast för tävling, Under träning kan du använda vilket lika som helst så länge den går igenom säkerhetsbesiktningen.

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Liten fråga:
Är det någon av er som har köpt Biltemas siffersats och vill sälja några siffror till mig?

Det känns ju lite onödigt att köpa hela satsen för 99,90 kr när jag bara behöver tre 4:eek:r och tre 1:eek:r. Ja, jag har nummer 41 registrerat i Speedster Cup.

Vi kan gå ihop. Jag behöver tre sexor och tre nollor...

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Fick ni inte ett gäng frågor att besvara?

Bara beta av dom. Notera vilken punkt i reglementet som gav svaret på frågan så kan ni beta av klassrumsdelen på nolltid. Problemet är att halva gänget kommer ha missat att man skulle gå igenom frågorna INNAN kursen så får man sitta och dra det ett varv till under två timmar när man helst bara vill tugga i sig lite pizza, ta en bärs och sova ett par timmar innan det roliga pangandet på banan börjar nästa dag.

Jag fick inga frågor... Fast de kanske har insett att halva gänget inte svarat på dem innan kursen och kör frågestunden på plats för alla istället. Men man borde väl kunna käka pizza under tiden, eller?

Licenskurs i underställ och skoteroverall! Det vore en syn att stilla bedja om. :banana
Fast klart varmare och soligare vore förstås trevligare. :rolleyes:

Underställ har jag alltid, annars blir det så jämrans svårt att flå av skinnstället. :3freak

Vi kan gå ihop. Jag behöver tre sexor och tre nollor...

Lysande! :tummenupp Skall du eller jag köpa ett set?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Licenskurs i underställ och skoteroverall! Det vore en syn att stilla bedja om. :banana
Fast klart varmare och soligare vore förstås trevligare. :rolleyes:

Man kan ju alltid köpa biltemas skoteroverall och lite crossskydd så är man väl säjf sen? :hihi

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Nu vet jag inte säkert om arrangörerna från SMC läser här. Men jag provar att ställa frågan ändå.

Kommer det finnas möjlighet att testa ljud under den här helgen? Det skulle underlätta för kommande säsong om man vid begäran kan få bli extra kollad på vad man har för ljudnivå vid förbifart. Det finns ju ett antal åtgärder som man kan ta till, men det är inte lika uppenbart vilken effekt på ljud dessa ger. Så det vore bra att kunna få detta svart på vit :fakta.

Detta kräver dock att man inte blir svartflaggad och hemskickad vid andra passeringen som ev ligger över 95 dB nivån.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu vet jag inte säkert om arrangörerna från SMC läser här. Men jag provar att ställa frågan ändå.

Kommer det finnas möjlighet att testa ljud under den här helgen? Det skulle underlätta för kommande säsong om man vid begäran kan få bli extra kollad på vad man har för ljudnivå vid förbifart. Det finns ju ett antal åtgärder som man kan ta till, men det är inte lika uppenbart vilken effekt på ljud dessa ger. Så det vore bra att kunna få detta svart på vit :fakta.

Detta kräver dock att man inte blir svartflaggad och hemskickad vid andra passeringen som ev ligger över 95 dB nivån.

Jag är inte inblandad i arrangemanget, men det är inte troligt att dessa dagar lämpar sig för att ta reda på hur högt man kan låta. Jag kan även ha fel i sak, men vad jag förstått så:

På helger som inte är inplanerade som "bullerdagar" är man extra hårda med att hålla på ljudet.
Så det lär inte finnas utrymme för "extra tolerans" mot de som försöker testa bullergränser.

Det som kan finnas är en "nu börjar ni närma er gränsen för högt buller" flagga vilket isåfall kommer presenteras vid förarmötet på morgonen. Kommer den flaggan ut så vet ni att tar ni i hårdare så kommer svartflaggan troligen fram.

Sätt i db-killers/kör med originalsystem från start, vänta inte på första varningen för att byta sedan.

Ta gärna upp frågan med träningsledaren på plats så tror jag nog att man hjälper till inom ramarna för vad som går att göra under helgen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är inte inblandad i arrangemanget, men det är inte troligt att dessa dagar lämpar sig för att ta reda på hur högt man kan låta. Jag kan även ha fel i sak, men vad jag förstått så:

På helger som inte är inplanerade som "bullerdagar" är man extra hårda med att hålla på ljudet.
Så det lär inte finnas utrymme för "extra tolerans" mot de som försöker testa bullergränser.

Det som kan finnas är en "nu börjar ni närma er gränsen för högt buller" flagga vilket isåfall kommer presenteras vid förarmötet på morgonen. Kommer den flaggan ut så vet ni att tar ni i hårdare så kommer svartflaggan troligen fram.

Sätt i db-killers/kör med originalsystem från start, vänta inte på första varningen för att byta sedan.

Ta gärna upp frågan med träningsledaren på plats så tror jag nog att man hjälper till inom ramarna för vad som går att göra under helgen.

Är väl intressant att veta även om man fixar alla åtgärder innan, låter jag 89 med en killer i så vet jag iaf. var jag ligger, låter jag 95,5 så vet jag att jag måste göra mer. Sen, "ta i mer" funkar inte för mig iaf., ligger inte och tar det lugnt, enda som skiljer är lite lägre instyrningshastighet och aningen mjukare på gasen ut. Maxljudnivån lär vara samma. Jag offrar gärna ett pass på test, lämpligt avstånd mellan oss och 2-3 varv med mätning.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu har jag inte koll på hur det är tänkt med "programmet" - men, jag tycker Ni ska lyfta frågan med Träningsledaren - om det är paus för lunch - kanske man kan testa lite buller där.. Kom ihåg att SMC´s mät utrustning är SMC´s egen och den är inte top prof..
(Ska se om jag kan få tag i nån, med bättra grejor - det finns nog på banan..!!)

Om någon av Er som ska gå Steg 5 Licenskurs inte har fått papper - kontakta då flux SMCs kansli..
Jag kan mistänka att det kanske har varit nått fel, runt utskick av dessa.. maila info@svmc.se

Ha så kul på Gelleråsen...

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har helgarderat mig! Beställde både torrdäck och regndäck idag...

Jag har lämnat in min banhoj för att få på ett set Dunlop Sportsmart 2 idag. Det får funka tills jag har hittat ett set fälgar till...

Jag var in till den närmaste reklamfirman också och fick mig lite plastfilm i en grönfärg så nära RAL6024 att vi båda var överens om att det kunde lura även en Svemo-kontrollant. :tungan

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Jag har lämnat in min banhoj för att få på ett set Dunlop Sportsmart 2 idag. Det får funka tills jag har hittat ett set fälgar till...

Jag var in till den närmaste reklamfirman också och fick mig lite plastfilm i en grönfärg så nära RAL6024 att vi båda var överens om att det kunde lura även en Svemo-kontrollant. :tungan

Vilken typ av plastfilm är det? Med lim som man värmer på?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC