SMC-Sthlm broms och kurvkurser juni + aug 2004!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Enligt uppgift finns det i skrivande stund (måndag 24 maj) några platser kvar till SMC-Stockholms Broms & Kurvkurser i juni och augusti!

Så är du med i SMC, och känner behov av att lära dig hantera din hoj bättre, samt har en ledig helg och lite pengar över, så... anmäl dig bums!

//B

Saxat från http://www.smcstockholm.se och mer info om kursen här: http://www.smcstockholm.se/default.asp?page=kurser-read&id=5

Broms & Kurvkurs juni och augusti (Specialhelg för klass 7 hojar i aug)

I år blir det tvåkurstillfällen på Gelleråsens motorstadion utanför Karlskoga, varav den andra helgenär speciellt reserverad för hojar i försäkringsklass 7. Där kommer vi anpassa övningarna efter en indivduell plan.

Det ger dig möjligheter att skapa styrkor för att bli bättre på att hantera olika utmaningar och situationer.

Kursdatum: 19-20 juni alla typer av mc är välkommen!
7-8 aug reserverad för hojar försäkringsklass 7.

OBS! Försäkringsbolaget if har i år ändrat sin tolkning av Trafikskadelagen, och ger inte ersättning för skador som uppstår på inhägnat tävlingsområde. Vi tvingas därför neka deltagare med cykeln försäkrad hos if tillträde till våra broms- och kurvtagningskurser i år. Vi arbetar förstås febrilt för att få till undantag för oss i SMC, men tills annat meddelas här så är det detta som gäller.

(If´s märkesförsäkring (BMW, Honda Pan-European, Triumph) täcker fram
till midsommar även SMC´s kurser på inhägnat tävlings område, dvs kursen i juni!)

Första anmälningsdag: 17 maj efter kl.12.oo
Pris 2100:-

Anmälan görs på telefon 08-649 0878 Anmälan är bindande. Kurserna är mycket populära och med begränsat antal platser, så först till kvarn....

Du som är under 25 år får 200 kr i rabatt på kurspriserna (gäller ej Endagars VIP-kurs)

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Någon som har erfarenhet av kursen? Har haft hojkort länge, men inser varje dag att det finns mycket att lära, och är klart intresserad att bli bättre. Vill bara inte riskera att pynta 2100:- för kurs 1A i mc-körning...
/Hasse

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Noll
HansJ skrev:
Någon som har erfarenhet av kursen? Har haft hojkort länge, men inser varje dag att det finns mycket att lära, och är klart intresserad att bli bättre. Vill bara inte riskera att pynta 2100:- för kurs 1A i mc-körning...
/Hasse

Exakt samma för mig, men jag har redan petalat. Tänkte som så att det ska mycket till om man lyckas att INTE lära sig något på en sån kurs ... sen om det är värt 3 papp är en annan sak. De få erfarenheter jag har av SMCs instruktörer har uteslutande varit positiva så jag gambla lite och slängde in pengarna idag ... nu när de ändå finns ;)

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Är det någon som varit på SMC:s broms & kurvkurs förut?

Det står så här på deras hemsida:
"Vi inleder med bromsövningar,
för att sedan åka ut och "lära" oss banan."

Vad innebär det? Är det en kort stund med bromsövningar och sedan banåkning för hela slanten eller är det konbanor, följa John osv osv? :) Är det fri fart på banan?

Står också om någon specialhelg "Specialhelg för klass 7 hojar". ????

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Finns de ingen "kurs" som är gratis som är varje måndag?
Har fått för mig att de som är medlemmar i smc ska få köra helt fritt
på bana varje måndag nära sthlms området? eller är de bara min öskan? :)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
hmm... man kanske ska hugga på det här? :)
förutom hojarna då.. hur skiljer sig de två helgerna i övrigt? tänker på upplägget och de moment som ingår osv....

sleeper

Knastrig grusman
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
2008 XT660R, NTV650(RR)
Se till att gå kursen, var inte orolig att du inte lär dig något. Du väljer trots allt nivån på "din" kurs när du fyller i enkäten.

Målet med denna kurs är att ha roligt samt att du lär dig hålla dig vid liv längre i trafiken. En bonus för de flesta är att man blir snabbare på bana då man kör bättre.

Tänk bara på att detta är ingen utpräglad bankurs där målet är att få låga varvtider (kolla www.mckursen.nu för sån't).

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KRK skrev:
Är det någon som varit på SMC:s broms & kurvkurs förut?

Det står så här på deras hemsida:
"Vi inleder med bromsövningar,
för att sedan åka ut och "lära" oss banan."

Vad innebär det? Är det en kort stund med bromsövningar och sedan banåkning för hela slanten eller är det konbanor, följa John osv osv? :) Är det fri fart på banan?

Står också om någon specialhelg "Specialhelg för klass 7 hojar". ????

Skulle inte slänga upp tråden om det inte var något jag kan rekommendera/varit på... :7peta :tungan

Varit på SMC-Sthlm B&K -96, -98, -00. Vet givetvis inte vad som ev. förändrats sedan -00, men -00 var det...

På fredag kväll el. lördag morgon, besiktning av hoj, koll bromsar, kjedja, däck, osv osv.. Sedan lite teoretisk genomgång, lite manöverbana, tips om hur sitta på hojen, tex när man bromsar, bromsövningar, inklusive pröva sitta bakpå instruktör, lära sig knipa om tank och hålla emot med ryggmuskler vid bromsning, MYCKET lärorikt!

Efter det ut och mala runt på banan i mindre grupper där man byter placering, kolla spårval, och olika moment som köra på samma växel, styra med kroppen, kolla bromspunkter på banan osv. Blandat tempo. Och så lite korvgrillning och hojsnack på lördagskvällen!

Fortsättning söndag, i grupp fram till lunch. Därefter en lite mer fri körning i olika grupper, med olika regler kring omkörning, samtidigt som det var instruktörer som höll koll på att man inte förivrade sig. Såg det säkert ut så var det nog "fri fart"...

Är/var ingen bankörningskurs, utan kurs i att lära sig hantera sin hoj på ett säkert sätt, samtidigt som man lärde känna Gelleråsen på ett lugnt sätt, och kanske gå vidare med en bankörningskurs om man vill det, annars komma ut på landsväg efteråt som en säkrare förare, efter att ha haft en jäkligt kul helg!

Kört hoj länge, men lärt mig mycket på kurserna, framförallt kring bromsteknik kurvteknik, inse hur mycket det går lutar med hojen osv... (Kör "bara" landsväg) och är ganska säker på att det jag fått med mig från kurserna räddat mig från diket några gånger, bara att kunna bromsa fullt, bara för att sedan kasta ner tvärt, är guld värt på landsväg när ett mötande hinder dyker upp...

Vet inte vad som skiljer vanliga helgen från klass 7-helgen, men funderar skarpt på att hänga på om det finns några platser kvar, är 3 år sedan sist, får se om helgen är obokad!

/B

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Slänger in ett inlägg här också då, jag vill gärna samåka med någon till den här kursen. Har släp med plats för 2 hojar men ingen bra bil..

Hur skall ni andra bo? Man kanske kunde fixa boende ihop också?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Attans trodde det var fullt men... Anmält sig o polarn just nyss. På SMCs nr lät hennes beskrivning precis som benkar's.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
benkar skrev:
Skulle inte slänga upp tråden om det inte var något jag kan rekommendera/varit på... :7peta :tungan
Hej,
det trodde jag inte heller, men det kan ju vara en bra kurs fast på nybörjar-nivå, det var det jag ville höra. tack för info, funderar starkt på den!
/Hasse

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HansJ skrev:
Hej,
det trodde jag inte heller, men det kan ju vara en bra kurs fast på nybörjar-nivå, det var det jag ville höra. tack för info, funderar starkt på den!
/Hasse

Jo, jag skulle kanske tagit med en "beskrivning" från början också...

Tror man kan samanfatta det med att kursen kanske inte är något att gå på om det är ren bankörning man är ute efter, då är nog "vanliga" bankörningar att rekommendera, men om man vill bli bättre/säkrare på landsväg, är SMC B & K värd varje krona!

/B

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har ringt angående lite boende. BodaBorg hade fullt, tydligen nån kajak/kanot grej den helgen. Inga stugor på banan går att hyra heller.

Det måste ju vara fler än jag som ska dit. Så hur tänker ni bo och vill någon slippa behöva köra hojen dit? [Skitbra med släp hem ju om man vurpar ]

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bikerbitch skrev:
Jag har ringt angående lite boende. BodaBorg hade fullt, tydligen nån kajak/kanot grej den helgen. Inga stugor på banan går att hyra heller.

Det måste ju vara fler än jag som ska dit. Så hur tänker ni bo och vill någon slippa behöva köra hojen dit? [Skitbra med släp hem ju om man vurpar ]

http://www.varmland.org/detail.html?id=3869&a=10 :tungan

/B

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Jag skulle vilja delta men då jag har IF som försäkringsbolag så får jag inte delta.... snyft. :(
Denna kurs är tydligen för klass7 hojar men klassas inte som en "avrostningskurs". Personligen tycker jag att det är just vad den är, aktiv körning och kurvtagning på bana. En mkt värdefull erfarenhet som sagt.
/ape

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är det en hel helg man signar upp på eller är det en utav dagarna man får välja på?

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Noll
Bikerbitch skrev:
Hur fasen ska man få tag i folk som ska dit. Arghh

Jag ska dit! Måste vara bra många fler på SH som oxå ska med .... Ordna en ny tråd med lämpligt namn med stora bokstäver ...

Jag har tyvärr ingen bil så jag kan inte hjälpa dig där. Däremot är jag sugen på den andra platsen i ditt släp ;)

Hyra dragbil kanske? Beroende på vikt på släpet blir det väl 1000-1500 för hela helgen.

Om inte annat borde vi kunna ordna en samåkning för de som ska åka hoj dit.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept