SMC UPPSALA LÄNS Årsmöte

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
ReDan skrev:
För jag är inte sugen på att spendera min fritid med att göra saker som inte är
roliga. Jag gör fan sällan det. Till och med tvätta är roligare än åka på möte
och tafatt försöka sätta mig in i hur smc's organisation fungerar och komma
med bra förslag på förändringar.
Har kanske fått denna uppfattning efter smc's årsmöte uppe på slottet som var träligt
till punkt och pricka. Det som faktiskt var roligt var träffa massa goa personer
på kaffepusen.

./Anders
Det finns mycket som är roligt här i livet, vi som lägger ner tid inom föreningslivet tycker det är roligt.
Även om man inte är intresserad av att gå på möten så är vi väldigt tacksamma för förslag och ideer från våra medlemmar.
Bara för att man föreslagit något så behöver man inte gå på mötet, även om jag personligen tycker man ska det.
Det absolut viktigaste är att ni medlemmar talar om för oss i styrelsen vad vi ska driva för frågor.
Tyvärr är det så att delar av årsmöten är formella och tråkiga, men stadgarna säger att mötena ska hållas på ett visst sätt.

Återigen, vi vill ha ERA åsikter, funderingar och ideer. hur dom läggs fram är inte det viktiga. Det viktiga är att era åsikter kommer fram. Det bästa sättet är att, precis som ordis skriver, lägga in en motion senast 2 veckor innan årsmötet.
Men det funkar också att skicka in ett mail till någon av medlemmarna i styrelsen så tar vi upp frågan.

//Ajoksu :)

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
JoH skrev:
....
Sen blir nog inte folk mer intresserade att gå när det slängs ut beska kommentarer på forum om medlemmars dåliga deltagande.......
.

Ovanstående tar jag åt mig. Men jag blir lite sur när medlemmar inte visar intresse för den förening man är delaktig i, detta gäller inte bara SMC.
Är själv inte med i styrelsen p.g.a tidsbrist men jag åker på mötet ändå för att höra andras åsikter samt att framföra min egen.
Om uppslutningen är bra så sporrar detta styrelsen till att jobba hårdare för medlemmarna, så fungerar tyvärr de flesta av oss människor......

Jag kan hålla med om att de flesta (års)möten är ganska tråkiga tillställningar men jag säger som Alfons Åbergs Farmor "Man måste ha tråkigt för att veta när man har roligt" :)

Dessa "tråkiga" tillställningar brukar ofta rendera i ganska kul aktiviteter, typ rörken m.m.

//B

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Bear skrev:
Men jag blir lite sur när medlemmar inte visar intresse för den förening man är delaktig i, detta gäller inte bara SMC.
Så om man inte har tid, ork, lust eller av andra anledningar inte kan närvara på mötena är det då bättre att gå ur föreningen?

Det finns så himla mycket "måsten" i livet och det känns inge kul att ens hobby också måste bli ett "måste". Ibland tycker jag att det borde räcka med att man visar sin uppskattning genom att faktiskt vara medlem och betala medlemsavgiften.

Jag inser att utan frivilliga eldsjälar så är SMC ingenting och jag beundar alla i styrelsen och alla andra som lägger ner tid och ork. Men det jag blir less på är att man så fort man är med i en förening (vilket kan bli ganska många om man har fler intressen) så ska man ha dåligt samvete för att man inte går på möten. Kan det inte räcka med att man är medlem?

Jag förstår att ni vill ha feedback, finns det inget annat sätt att få det på? (via detta forum, mail eller vadsomhelst).

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Sb skrev:
Så om man inte har tid, ork, lust eller av andra anledningar inte kan närvara på mötena är det då bättre att gå ur föreningen?

Det finns så himla mycket "måsten" i livet och det känns inge kul att ens hobby också måste bli ett "måste". Ibland tycker jag att det borde räcka med att man visar sin uppskattning genom att faktiskt vara medlem och betala medlemsavgiften.

Jag inser att utan frivilliga eldsjälar så är SMC ingenting och jag beundar alla i styrelsen och alla andra som lägger ner tid och ork. Men det jag blir less på är att man så fort man är med i en förening (vilket kan bli ganska många om man har fler intressen) så ska man ha dåligt samvete för att man inte går på möten. Kan det inte räcka med att man är medlem?

Jag förstår att ni vill ha feedback, finns det inget annat sätt att få det på? (via detta forum, mail eller vadsomhelst).

Jag hoppas o tror inte att Bear menar att man ska ur om man känner att, det man har tid med är att vara stödmedlem.

Jag är påsättovis glad att inte alla våra medlemmar kommer till mötet (2933 st 2005) det skulle bli svårt med tanke på utrymme etc. Fast vore det så skulle vi nog anpassa oss till det förstås.

Så jag tycker inte det handlar om att vissa individer ska finnas med på mötet. Men några fler än 0,68% av våra 2933 medlemmar kanske man skulle kunna förvänta sig utan att sända ut en känsla på en massa måsten och dåliga samveten till samtliga individer.

Och som både jag och ajoksu skrev tidigare. De som inte har tid lust eller ork, kan sända oss ett mail eller haffa oss på Rörken, fjällnoraträffen eller någon annanstans om det har en åsikt eller ett förslag etc. Forumet här kan till viss del också fylla den funktionen. Tex diskussionen vi håller nu är ju en sådan. Det är något som får oss alla att fundera lite. Både medlemmar och Styrelsemelemmar hoppas jag.

:)

/Ordis

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Lite fakta...

För att belysa det här med 0,68% vad det egentligen innebär i sammanhanget? måste alla medlemmar var på årsmötet?

På Årsmötet 2005 (1 gång per år) deltog 20st medlemmar av de 20 var 11st styrelsemedlemmar eller hade andra uppdrag för styrelsen såsom revisorer etc.

Som jag nämnde tidigare så har vi 2933 medlemmar och 2% av den skaran skulle bli 56 personer vilket jag i dagsläget skulle se som en rätt rimlig närvaro (inkl styrelsemedlemmar på ca 10-15 personer) 2,5% vore roligt och över förväntan.

Alltså är det ju rätt många som inte skulle "behöva" närvara.

Hoppas den infon belyser det hela lite i en annan dager.

/Ordis

Gabor

Guest
Ska egentligen inte lägga mig i diskussionen om närvaro på möten. Av en del anledningar så har årets timing för mig varit helt katastrofal. :huvet .
Men faktum kvarstår. de flesta hoj farare tycker nog att smc å möten förknippade är i deras ögon trågigt nödvändigt ont.
Genom alla åren har det varit lika dant, på smc nivå likadant som klubbnivå....folk kommer så fort det snackas FEST, eller BANKÖRNING....
Att man inte dyker upp på möten kan vara dels för att man tycker att det inte ger något och att man inte kan ge något heller. Tråkiga möten har många varit med om många gånger om, det ältas å snackas strunt om en massa man inte kan råda över, inte viljan att ta i eller risken att man blir vald tillnågot som man inte vill syssla med.

Samtidigt så är det väl så att den som inte säger något samtycker å är nöjd med det som sker. Gnäll över att det inte händer något, det får i alla fall mig att fundera lite över vilka som tycker så...

Peronligen så har smc -uppsala skött sig mycket bra, på senaste åren mycket bättre än någonsin. Har själv på klubbnivå sedan början på 80 talet suttit i styrelse i många år. Det är alltid en liten kärn klick av eldsjälar som skött det mesta tunga jobben. En Eloge till alla dessa... :Bugar :tummenupp

RÖRKEN....vet att många drar sig för att åka ut numera...för uppstyrd verksamhet, för mycket folk, för mycket smc......

Trots det så har jag förstått att året varit mer eller mindre fullt av hojare.

Bara att fortsätta å ligga i, bättre verksamhet får vi nog leta efter..

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Bluegreengrey skrev:
De som inte har tid lust eller ork, kan sända oss ett mail eller haffa oss på Rörken, fjällnoraträffen eller någon annanstans om det har en åsikt eller ett förslag etc. Forumet här kan till viss del också fylla den funktionen.

Visst men det kan ju vara så att man kanske inte har några förslag eller åsikter, för att man tycker allt är bra som det är.
Och jag tycker mig iallafall ha läst lite då och då positiva kommentarer till er från oss medlemmar här på forumet, men såklart vi kan bli bättre på att framföra vad vi tycker.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Dom (års)möten jag har varit med på har som någon skrev bara varit formalia och redovisning av sånt vi har gjort (ganska trist för dom flesta gissar jag). Nu är det väl så årsmöten är och det är kanske inget att göra något åt, men av samma anledning tror jag det blir svårt att få folk att komma på dessa (oxå därför jag valde att inte vara där). Visst kan man framföra sina idéer under övriga punkter men vem orkar genomlida ett antal timmar av formaliteter innan man får säga sitt?

Varför inte anordna någon annan form av träff/möte/fest när man som medlem kan få tillfälle att komma med idéer och förslag? Något som kanske är lite mindre formellt än ett årsmöte.

(tror dessutom att 0.68% är dubbelt så mycket som närvaron på riksårsmötet...)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
jesper skrev:
Dom (års)möten jag har varit med på har som någon skrev bara varit formalia och redovisning av sånt vi har gjort (ganska trist för dom flesta gissar jag). Nu är det väl så årsmöten är och det är kanske inget att göra något åt, men av samma anledning tror jag det blir svårt att få folk att komma på dessa (oxå därför jag valde att inte vara där). Visst kan man framföra sina idéer under övriga punkter men vem orkar genomlida ett antal timmar av formaliteter innan man får säga sitt?

Varför inte anordna någon annan form av träff/möte/fest när man som medlem kan få tillfälle att komma med idéer och förslag? Något som kanske är lite mindre formellt än ett årsmöte.

Jag håller med Jesper jag:nicka

Regor McGregor

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
BMW K75 bland annat
Jag tillhör dom där som har svårt att låta bli att engagera sig i styrelsearbete och såna har det "alltid" funnits och kommer förhoppningsvis alltid att finnas.

Men jag vet att det finns massor av medlemmar som bara pröjsar medlemsavgiften och överlåter åt oss att sköta det nödvändiga och formella arbetet. Årsmöten är svåra att göra skojiga...

Det betyder inte att man är mindre värd för det. Som Ordis var inne på, skulle det vara hemst opraktiskt om alla kom på mötena. Alla medlemmarna bidrar ju med en medlemsavgift som ska gå till våra gemensamma kostnader.

Men jag håller med om att vi borde ha nåt bra forum för att fånga upp idéer och tankar från medlemmarna. Här kanske?? Nytt forum på SMC:s hemsida? Borde kanske höra hemma där men det kanske inte är där man är?

Som resultat av den här tråden, har jag en känsla av att kommer ut nåt bra i andra änden. Uppsala ligger alltid i framkant, så håll ut!

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Sb skrev:
Visst men det kan ju vara så att man kanske inte har några förslag eller åsikter, för att man tycker allt är bra som det är.
Och jag tycker mig iallafall ha läst lite då och då positiva kommentarer till er från oss medlemmar här på forumet, men såklart vi kan bli bättre på att framföra vad vi tycker.

Jo vi har fått feedback etc. Vi är inte supermissnöjda med det. på något vis.

jesper skrev:

Hmmm, Nu vet jag att du Avskyr möten som pesten jesper ;)

Men mötet är inte så himla långt o tråkigt. Nu hade vi INGET att diskutera/debattera för ingen hade något (men jag är säker på att det finns åsikter som kunnat diskuterats/debateras men som inte kommer fram riktigt, det är ju inte bara vi här på SH som är SMC Medlemmar)
I år tog det en hel Timme + fika o mingel på för de som ville.

Alltså mötets formalia tog 1 timme , SÅ utöver den timmen så kunde det blir timmar av sådant som NI vill prata om isf.

Nåväl, jag känner att jag nog sagt det jag kan säga så här långt. Och som Regor McGregor sa. Jag tror tråden så här långt har givit något åt oss både medlemmar o styrelse att fundera på till nästa år. Och det tycker jag är bra.

Trevlig Helg på er

/C

PS. Det är inte riktigt rättvis att jämföra riksårsmötet med vårat, det kostar pengar och är lång resväg för väldigt många. Vi har olika förväntingar på näraro på de mötena Ds

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...