Varför yrar ni om släp? Man kör väl inte rally med släp heller...? Och hur vet ni att det var jag som körde?
https://www.youtube.com/watch?v=VEOApUuQhJg
Varför yrar ni om släp? Man kör väl inte rally med släp heller...? Och hur vet ni att det var jag som körde?
Holy smoke,moralen på denna sidan blir bara värre och värre.
Klart så in i helvete att man visar respekt och slår av och ev frirullar. Allt annat beteende är ju idiotiskt. Ni som skriver massa skit hur fan är ni uppfostrade??
Vänta tills ni får barn,då kommer ni att stå vid tomtgränsen och gapa på alla som kör som idioter utan för JUST er tomt.
Handlar om respekt på alla håll OCH nä jag är inte alltid BÄST men nästan. Kör själv som en idiot fast på väl utvalda ställen.
- Klart man måste ta hänsyn till hästar då de räknas som fordon OM de har ett släp/kärra efter sig. Detta berättigar dem till att vara på vägarna. Detta betyder, enligt trafikförordningen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/):
•Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
•Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
•Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
•Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
•Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön.
•Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
•Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.
•Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.
osv osv. Att enbart ni som har sporthojar och tror ni äger vägarna - TÄNK OM!
- Visst är det här ett forum för sk sporthojar.
- Visst är många kommentarer ganska ironiska, men fullkomligt idiotiska, nedvärderande och egotrippade.
Varför ska det vara så? Varför inte läsa på istället för att rabbla en massa rappakalja bara för att det ska vara så? Då borde väl sporthojar hållas på banorna, inte vanliga trafiken och utsätta oskyldiga för trafikfaror. För det är ju det många gör.
Sverige HAR varit/ÄR beroende av hästen och andra dragdjur, punkt! Då borde vi alla respektera varandra i trafiken.
Detta var absolut ingen uppläxning, snarare upplärning av vissa som verkar totalt ignoranta och/eller okunniga personer som verkar ha begränsade kunskaper om vilka trafikregler som gäller.
Yep, tog bara den första videon jag hittade.Vi kan i Sverige med.
Maffigare.
Självfallet har alla fordon, allt från trampcykel till 24 meters långtradare inkl alla motorcyklar (detta är ju ett MC forum) sitt rättfärdigande ute på vägarna.Låter lite som en herre jag pratade med för några år sedan.
Han ansåg att det inte behövde finnas mer trafik än transport och kollektiv.
Allt annat skulle bannlysas från vägarna. Han var ju inte helt ute o cyklade
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.Sverige HAR varit/ÄR beroende av hästen och andra dragdjur, punkt! Då borde vi alla respektera varandra i trafiken.
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.
Detta var absolut ingen uppläxning, snarare upplärning av vissa som verkar totalt ignoranta och/eller okunniga personer som verkar ha begränsade kunskaper om vilka trafikregler som gäller.
Äsch, det där har du bara hittat på!
Var parkerar man den om man tar hesten till jobbet/affären?
Haha, skitkul. Det skulle jag kunna tänka mig att prova på för sköjs skull. Men jag förstår fortfarande inte var kombon Tjerring och släp kom in...
Tycker mig minnas att det var någon som sa något om att det var det värsta som fanns i trafiken.
Det finns (eller fanns iaf för några år sedan) några få som avverkar skog med häst där terrängen är så jävlig att man inte vill köra med maskiner, men då kör man dit hästen med släp.
En kompis använder häst professionellt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5757316
Jodå, det finns nog en handfull som använder hästen kommersiellt i skogen....
Jag ifrågasätter naturligtvis inte uppgifterna men sannolikheten att denna lilla grupp som fortfarande använder hästen som dragdjur ute i skogen skulle få sin häst skrämd av en hojåkare som flänger fram i överljudsfart o utan ljuddämpare får väl ses som obefintlig. Då är det nog större sannolikhet att hästen oturligt nog skulle få en meteorit i huvudet o skulle dö av den anledningen.Det finns (eller fanns iaf för några år sedan) några få som avverkar skog med häst där terrängen är så jävlig att man inte vill köra med maskiner, men då kör man dit hästen med släp.
Självfallet har alla fordon, allt från trampcykel till 24 meters långtradare inkl alla motorcyklar (detta är ju ett MC forum) sitt rättfärdigande ute på vägarna.
Men vet du om en sak... varken cykeln, motorcykeln eller långtradaren får spelet om någon signalerar med ett kompressorhorn som avger 145db. MEN - det får däremot hästen! Ska vi då ta hänsyn till att en förvirrad hästägare har bestämt sig för att h*n ska rida få en offentlig väg där trafiken rullar på i 100 km/h eller högre?
Mitt svar är NEJ!
Hästar ska vara ute på landet långt ifrån offentliga vägar. Fordon... allt ifrån trampcyklar, mopeder o motorcyklar till bilar o långtradare ska vara ute på offentliga vägar!
Det mest optimala vore ju naturligtvis om vi kunde få till en lagstiftning om förbud mot ridning på allmän väg. Får väl ta o maila samtliga politiska partier nu... när det är valår.
Min åsikt har alltså INGET med att jag ogillar varken hästar eller hästägare utan enbart för att inga olyckor ska ske!
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|