Heter det inte hest-cheyer...?
Seriöst. Vissa delar av året åker jag mycket hoj precis norr om huvudstaden och en sak som slagit mig är mängden 13-14 åriga tjejer sittandes på dessa flera hundra kilos köttstycken, ofta på asfaltvägar bland övrig trafik. Visst, både jag och mina vänner ser till att slå av i god tid och att inte framkalla överraskande ljud precis då man passerar kraken, men ändå...? Vilket känns som den största trafikfaran...? Ett hojgäng ute på bombarrepa eller en fyrtio kilos trettonåring som försöker manövrera flera hundra kilo cavallo med mindre stabilt psyke...?
KOnstigt, jag har nog åkt hoj i tio år på samma vägar norr om Stockholm, har aldrig sett en trettonåring på häst. Kanske beror på att jag har annat att koncentrera mig på förvisso, men det är knappast ett jättevanligt fenomen. Tycker inte det är några hästar ute alls, förutom runt Kårsta när man kommer från Brottby.
Tycker inte det är för mycket begärt att man visar hänsyn mot samtliga i ens närvaro heller för den delen, vare sig det är ryttare, hästar, hundar, cyklister, bilar, motorcyklister eller andra.