Jag saktar inte ner eller drar in kopplingen när jag kommer ifatt hestar! Senast idag passerade jag två i bredd.
Jag såg att varken hestar eller ryttare var spattiga så det var bara att glida förbi och sätta upp vänster hand i en trevlig hälsning! Tror någon att jag fick en likadan tillbaka?
Precis som man i trafiken med erfarenhet kan "läsa" en idiot som byter fil utan att blinka innan kan man se om hesten eller dess ryttare är spattiga.
Min erfarenhet är att våra fyrfotade vänner inte gillar oväntade ljud så om jag plötsligt drar in kopplingen eller på annat sätt ändrar ljudet så skapar jag ett problem för ryttare med fyrfota vän. Jag har en sporthoj från 60-talet som inte låter direkt lite
men jag har
aldrig med denna eller andra ljudliga motorcyklar skrämt en hest!
Däremot har jag varit med om att jag passerat med mycket ljud utan reaktion från ryttare eller hest och haft kamrat bakom med nästan ljudlös hoj som dragit in koppling och skrämt kräket så det blev lite besvärligt för båda "ryttarna"!
Nu har jag visserligen viss erfarenhet av att sitta i sadeln även på icke motoriserat men jag kan inte säga att jag är så erfaren som jag är på motorcykel.
Hänsyn är bra och tillsammans med kunskap blir det ännu bättre!
Förra året mötte Mrs B och jag en hestcheay som vinkade som bara den. Mrs B har ingen erfarenhet av våra hamburgerköttproducerande vänner så hon fortsatte medans jag saktade ner och frågade vad hon vinkade för. Det ser inte ut som hesten är spattig, vad vinkar du för, frågade jag? Hon medgav att hesten inte var spattig så varför? Jag förklarade att hon bara gjorde sig själv och andra med samma intresse en otjänst att vinka när hon bara verkade ogilla oss och inte hade ett nervöst djur med sig... Och
nej det gick inte över skyltad hastighet...