Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du är säkert rätt att fråga, en gång i mitt liv såg jag några som red i diket, varför gör man inte det då möjligheten finns?

Glaskross, plåtburkar och andra sopor som lämnats där av kärleksfulla idioter i bilar som tycker att naturen är deras sophög.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så upplever inte jag det. Folk hälsar och tackar oftast bara man försöker hålla undan.
Nästan alla passerar i en vettig hastighet.

Visst är det så, men trots det kände sig länsman som startade tråden sig nödgad att försöka finna den där sista procenten på ett hojforum.

Kan ju knappast vara en slump.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag saktar inte ner eller drar in kopplingen när jag kommer ifatt hestar! Senast idag passerade jag två i bredd.
Jag såg att varken hestar eller ryttare var spattiga så det var bara att glida förbi och sätta upp vänster hand i en trevlig hälsning! Tror någon att jag fick en likadan tillbaka? :rolleyes:

Precis som man i trafiken med erfarenhet kan "läsa" en idiot som byter fil utan att blinka innan kan man se om hesten eller dess ryttare är spattiga.

Min erfarenhet är att våra fyrfotade vänner inte gillar oväntade ljud så om jag plötsligt drar in kopplingen eller på annat sätt ändrar ljudet så skapar jag ett problem för ryttare med fyrfota vän. Jag har en sporthoj från 60-talet som inte låter direkt lite :rolleyes: men jag har aldrig med denna eller andra ljudliga motorcyklar skrämt en hest!
Däremot har jag varit med om att jag passerat med mycket ljud utan reaktion från ryttare eller hest och haft kamrat bakom med nästan ljudlös hoj som dragit in koppling och skrämt kräket så det blev lite besvärligt för båda "ryttarna"! :tungan

Nu har jag visserligen viss erfarenhet av att sitta i sadeln även på icke motoriserat men jag kan inte säga att jag är så erfaren som jag är på motorcykel.

Hänsyn är bra och tillsammans med kunskap blir det ännu bättre! :tummenupp

Förra året mötte Mrs B och jag en hestcheay som vinkade som bara den. Mrs B har ingen erfarenhet av våra hamburgerköttproducerande vänner så hon fortsatte medans jag saktade ner och frågade vad hon vinkade för. Det ser inte ut som hesten är spattig, vad vinkar du för, frågade jag? Hon medgav att hesten inte var spattig så varför? Jag förklarade att hon bara gjorde sig själv och andra med samma intresse en otjänst att vinka när hon bara verkade ogilla oss och inte hade ett nervöst djur med sig... Och nej det gick inte över skyltad hastighet...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag saktar inte ner eller drar in kopplingen när jag kommer ifatt hestar! Senast idag passerade jag två i bredd.
Jag såg att varken hestar eller ryttare var spattiga så det var bara att glida förbi och sätta upp vänster hand i en trevlig hälsning! Tror någon att jag fick en likadan tillbaka? :rolleyes:

Precis som man i trafiken med erfarenhet kan "läsa" en idiot som byter fil utan att blinka innan kan man se om hesten eller dess ryttare är spattiga.

Min erfarenhet är att våra fyrfotade vänner inte gillar oväntade ljud så om jag plötsligt drar in kopplingen eller på annat sätt ändrar ljudet så skapar jag ett problem för ryttare med fyrfota vän. Jag har en sporthoj från 60-talet som inte låter direkt lite :rolleyes: men jag har aldrig med denna eller andra ljudliga motorcyklar skrämt en hest!
Däremot har jag varit med om att jag passerat med mycket ljud utan reaktion från ryttare eller hest och haft kamrat bakom med nästan ljudlös hoj som dragit in koppling och skrämt kräket så det blev lite besvärligt för båda "ryttarna"! :tungan

Nu har jag visserligen viss erfarenhet av att sitta i sadeln även på icke motoriserat men jag kan inte säga att jag är så erfaren som jag är på motorcykel.

Hänsyn är bra och tillsammans med kunskap blir det ännu bättre! :tummenupp

Förra året mötte Mrs B och jag en hestcheay som vinkade som bara den. Mrs B har ingen erfarenhet av våra hamburgerköttproducerande vänner så hon fortsatte medans jag saktade ner och frågade vad hon vinkade för. Det ser inte ut som hesten är spattig, vad vinkar du för, frågade jag? Hon medgav att hesten inte var spattig så varför? Jag förklarade att hon bara gjorde sig själv och andra med samma intresse en otjänst att vinka när hon bara verkade ogilla oss och inte hade ett nervöst djur med sig... Och nej det gick inte över skyltad hastighet...

Vet hon om att du kallar henne fru B, som i fru grävling?:D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu blev jag tveksam. Om man ser en canine på vägen då? Bromsa eller gasa?
Gasa, lyft framhjulet och mosa med bakhjulet!:tummenupp

(Betänkt dock att du, för en kort stund, kan få sämre fäste så har du inte en Modärn hoj med Versting-kontroll så måste du vara mjuk i högerhanden. Men det kommer med åren!:))

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det är ju klart dom flesta visar hänsyn, men undrar om det inte är nervösa ryttare som gör det än värre i många fall, se bara på t.ex Cesar Milan hur han handskas med hYndar.
Inte konstigt att det går runt runt och 90grader ut i trafiken med havremoppar om kusken är rädd, nervös, orolig etc, det känner djur av.
Det skulle kunna förklara varför det ser så jäkla oroligt ut vid vägkanten i många fall....
Det kanske är en sån ryttare som inte hör hemma på vägarna.

Eller?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag tar det alltid lugnt när det är djur i krokarna. När jag körde chopper med raka rör stannade jag alltid hojen och slog av motorn tills hästen var utom synhåll om det gick när jag var ute och körde på landsbygden. Respekt och hänsyn mot djur ska vara en självklarhet lika mycket som att man inte skrämmer livet ur barn.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Jag är på lite av samma spår. Det man själv blir rädd för och kan hoppa till av är ju saker som dyker upp plötsligt och som man inte märkt av att de var på ingående. Samma sak borde ju gälla med djur som till exempel hästar. Undantaget de som är allmänt trafikrädda då, men jag förutsätter att de inte tar ut sådana i trafiken.

Så att hålla jämn gas och gärna på en hög växel så att ljudvolymen hålls nere, samt att hålla ut så långt det går när man passerar borde funka bra. Då hör hästen att man är på ingående men ljudet är jämt och utan överraskningar vid passerandet. Sedan spelar det ju in vad det är för typ av väg, med bredd, hastighet och så. Samt hur mycket hojen faktiskt låter.

Och i exemplet med din polare där kan ju faktiskt du vara en del i varför hästen blev skrämd. Den hade helt enkelt fokus på dig efter att du passerat och hörde och såg bara din hoj, så när din polare gled förbi oväntat blev hästen överraskad. Samma scenario har ju hänt en själv när man varit ute som fotgängare. Ett fordon brummar förbi utan att man bryr sig men när det nästan direkt efter kommer ett till helt ljudlöst håller man på och skiter ner sig. :näsblod

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är på lite av samma spår. Det man själv blir rädd för och kan hoppa till av är ju saker som dyker upp plötsligt och som man inte märkt av att de var på ingående. Samma sak borde ju gälla med djur som till exempel hästar. Undantaget de som är allmänt trafikrädda då, men jag förutsätter att de inte tar ut sådana i trafiken.

Så att hålla jämn gas och gärna på en hög växel så att ljudvolymen hålls nere, samt att hålla ut så långt det går när man passerar borde funka bra. Då hör hästen att man är på ingående men ljudet är jämt och utan överraskningar vid passerandet. Sedan spelar det ju in vad det är för typ av väg, med bredd, hastighet och så. Samt hur mycket hojen faktiskt låter.

Och i exemplet med din polare där kan ju faktiskt du vara en del i varför hästen blev skrämd. Den hade helt enkelt fokus på dig efter att du passerat och hörde och såg bara din hoj, så när din polare gled förbi oväntat blev hästen överraskad. Samma scenario har ju hänt en själv när man varit ute som fotgängare. Ett fordon brummar förbi utan att man bryr sig men när det nästan direkt efter kommer ett till helt ljudlöst håller man på och skiter ner sig. :näsblod

Nu var det helt säkert inte min hoj som skrämde för jag var långt framför. Vi var dessutom många som passerade djuret i fråga men bara den tysta hojen med förare som slog av och drog in kopplingen som skrämde hästen! :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du aldrig har sett ryttare på vägarna kring Sälna, Mällösa, Markim och Frösunda eller upp mot Lunda och Göttröra, då kan du aldrig ha åkt där...? Hela området Väsby - Vallentuna verkar ju vara fullt med ridhus och hästgårdar och transporter mellan dessa verkar vara mycket vanliga. Jag kan inte påstå att jag stött på ryttare varje gång jag åkt dessa vägar, men säkert var annan gång i snitt...? Värst är definitivt Skånela-vägen. Har åkt den några gånger per sommar under mer än femton år och jag vete fan om jag någonsin åkt den utan att stöta på ryttare...? Om ryttarna är tretton år vet jag inte, jag har inte stoppat dem för legkontroll. Vissa av dem är dock oroväckande små till växten, därav mitt antagande att det handlar om barn.

Jag har inga som helst problem med hänsynsbiten. Det hindrar mig dock inte att tycka att ryttare på landsväg är olämpligt, särskilt när det handlar om barn på ytterst lättskrämda hästar.

Mycket märkligt, är i princip de vägarna jag kör och jag minns inga hästar direkt. Några av de vägar du nämner tycker jag är mindre spännande ur MC-synpunkt så dem vet jag förvisso inget om. :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu var det helt säkert inte min hoj som skrämde för jag var långt framför. Vi var dessutom många som passerade djuret i fråga men bara den tysta hojen med förare som slog av och drog in kopplingen som skrämde hästen! :)
Jag menade inte att det var din hoj som skrämde, utan att den kanske tog uppmärksamheten så att den tysta hojen överraskade djuret ännu mer. Men oavsett så var min poäng just den att det är oftast sakerna som överraskar som skrämmer, inte det man hörs komma. (undantaget bombarrepor då)

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Sedan kan man förutom det jag redan nämnt som anledning till varför INTE hästar ska befinna sin på allmänna vägar även belysa trafiksäkerheten för MC-åkaren. Det är inte så roligt att komma på två hjul o helt plötsligt upptäcka att en häst har besudlat vägen med sin avföring på ett antal kilo. Dvs i klarspråk - hästen har skitit på vägen o på vägen ligger det kanske 10 kg hästskit som hojåkaren kanske i en kurva måste avstyra från att åka in i.

När såg du senast en hästägare ha med sig skyffel o kvast för att rengöra vägen som hästägarens kära vän har gjort vägen livsfarlig att åka på för oss som åker på två hjul?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En stilla undran...

Vilka ljud är det som upprör djuren ifråga mest? Vet man ens det? Vilka frekvenser uppfattar ett hästöra?

Kanske är det inte bara de ljud vi uppfattar som stör djuret utan kanske än mer de som ligger utanför vårt hörområde? Alltså att mc kan producera hög och lågfrekventa ljud som triggar igång djurets flyktinstinkt utan att vi, ryttare eller motorcyklister, har en aning därom?

Nonsens?

(En tanke då jag inte uppfattar någon enhetlighet ifråga om vad som skrämmer utifrån hur mina mc låtit.)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
En stilla undran...

Vilka ljud är det som upprör djuren ifråga mest? Vet man ens det? Vilka frekvenser uppfattar ett hästöra?

Kanske är det inte bara de ljud vi uppfattar som stör djuret utan kanske än mer de som ligger utanför vårt hörområde? Alltså att mc kan producera hög och lågfrekventa ljud som triggar igång djurets flyktinstinkt utan att vi, ryttare eller motorcyklister, har en aning därom?

Nonsens?

(En tanke då jag inte uppfattar någon enhetlighet ifråga om vad som skrämmer utifrån hur mina mc låtit.)

Jag skulle vilja säg nytt ljud. Träning hjälper. Det är samma sak med tings placering. Hästen kan ignorera ett ting 100 ridturer. Flytta det till andra sidan av vägen och hästen blir misstänksam.

Eftersom min häst är van vid att stanna när vi möter något gör hon det per automatik. Stannar den andra och vill att vi ska passera blir hon misstänksam, vilket innebär att det krävs lite övertalning. Det kan alltså skapa mer förvirring att en bil/hoj stannar och slår av motorn än om de passerar oss när vi står stilla.

*Att en häst blir misstänksam eller rädd innebär ej per automatik att den löper amok.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati