Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag skulle vilja säg nytt ljud. Träning hjälper. Det är samma sak med tings placering. Hästen kan ignorera ett ting 100 ridturer. Flytta det till andra sidan av vägen och hästen blir misstänksam.

Eftersom min häst är van vid att stanna när vi möter något gör hon det per automatik. Stannar den andra och vill att vi ska passera blir hon misstänksam, vilket innebär att det krävs lite övertalning. Det kan alltså skapa mer förvirring att en bil/hoj stannar och slår av motorn än om de passerar oss när vi står stilla.

*Att en häst blir misstänksam eller rädd innebär ej per automatik att den löper amok.

Låter rimligt men samtidigt utesluter det inte att ovana ljud kan ligga utanför vårt hörområde och att vi därför inte fattar vad som är orsaken till reaktionen eller drar fel slutsats därom.

Lite nyfiken på om inte hästen precis som så många andra djur har lite vassare hörselorgan än vad vi har?

Edit;

Enligt en snabb googling har hästen ungefär samma hörselomfång som vi. A_NN_A har alltså rättare än jag i mina gissningar.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Låter rimligt men samtidigt utesluter det inte att ovana ljud kan ligga utanför vårt hörområde och att vi därför inte fattar vad som är orsaken till reaktionen eller drar fel slutsats därom.

Lite nyfiken på om inte hästen precis som så många andra djur har lite vassare hörselorgan än vad vi har?

Edit;

Enligt en snabb googling har hästen ungefär samma hörselomfång som vi. A_NN_A har alltså rättare än jag i mina gissningar.

Både hörsel och syn är väl rätt lika. Skillnaden är ju att de ser tidigare än oss långt bak och inte ser det som är direkt framför näsan på dom. Därför brukar jag också visa hästen vad som händer om jag inte är säker på att hon uppfattat det.

Jag tror att rutin är viktigt och som någon sagt innan, är ryttaren den stressiga typen kommer det givetvis smitta av sig på djuret.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har hästar på gården. Man blir tokig på dem.
De störs inte ett dugg om jag står inne i en container och torrgasar med raka rör och tjejerna tar hästarna förbi rakt utanför dörren.
Tar frugan ut hästarna tidigt på morgonen och en presenning prasslar till får de panik. Har en luftkompressor som slår till väldigt oregelbundet någon gång ibland. Den fixar de aldrig. Full panik då den startar..

Har jag glömt ställa båten på "rätt ställe" vägrar de helt enkelt gå förbi den. Traktorn har de "lärt sig ofta är lika med mat" och den förlåter de "nästan" alltid oavsett var den dyker upp.

Hästar är svåra djur och reagerar efter annan logik än vi kan förutse. Men förändring i alla former runtomkring dem är ett orosmoment, helt klart. Även om de kan lära sig att "förändring" är normalt i vissa situationer.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Har hästar på gården. Man blir tokig på dem.
De störs inte ett dugg om jag står inne i en container och torrgasar med raka rör och tjejerna tar hästarna förbi rakt utanför dörren.
Tar frugan ut hästarna tidigt på morgonen och en presenning prasslar till får de panik. Har en luftkompressor som slår till väldigt oregelbundet någon gång ibland. Den fixar de aldrig. Full panik då den startar..

Har jag glömt ställa båten på "rätt ställe" vägrar de helt enkelt gå förbi den. Traktorn har de "lärt sig ofta är lika med mat" och den förlåter de "nästan" alltid oavsett var den dyker upp.

Hästar är svåra djur och reagerar efter annan logik än vi kan förutse. Men förändring i alla former runtomkring dem är ett orosmoment, helt klart. Även om de kan lära sig att "förändring" är normalt i vissa situationer.

:rofl :rofl

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kul tråd. :D Speciellt som löjligt många av cheyerna på SH är eller har varit hEstcheyer. Det kräver ungefär samma sorts galenskap för att stå över en galopperade hEst som att köra sporthoj.

Men alltför få ryttare står över en galopperade hEst. Alltför många hEstar står i en liten hage och rids i ett ridhus. Vilket liv. :(

Cool ryttare = cool hEst. Nervös ryttare = nervös hEst. :fakta

hEsten är ett flyktdjur. Den behöver läskiga saker för att inte tappa stinget. Finns det inget läskig hittar den på. Påhittade faror (småsaker som pippi i diket) är svårt att förutse.
Polisens hästar tränas på läskiga saker. För dem är lite trafik en skitsak. Klart de inte blinkar.

Rida på väg är för mig mest ett vinterproblem då djupsnö gör att det är svårt att komma fram någon annanstans, och alla snöskotrar släpper inte av. :brynad

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
En stilla undran...

Vilka ljud är det som upprör djuren ifråga mest? Vet man ens det? Vilka frekvenser uppfattar ett hästöra?

Kanske är det inte bara de ljud vi uppfattar som stör djuret utan kanske än mer de som ligger utanför vårt hörområde? Alltså att mc kan producera hög och lågfrekventa ljud som triggar igång djurets flyktinstinkt utan att vi, ryttare eller motorcyklister, har en aning därom?

Nonsens?

(En tanke då jag inte uppfattar någon enhetlighet ifråga om vad som skrämmer utifrån hur mina mc låtit.)

Är hästägare och kör hoj, min häst är det mest trafiksäkra man kan sitta på, men ibland blir dom skrämda. Det behöver inte vara hojen som skrämmer dem, utan trollet i diket :)

Tror inte det är ljudet som skrämmer dem alls, utan eventuellt skvättande grus på benen, likaså om man möter en bil med otäckt släp efter, hästen är bered på bilen men inte på släpet för det syns inte iförväg.

Min hoj låter inte mycket, makens hoj låter mer, har försökt lära honom att inte dra fullgas när han möter hästar utan att rulla förbi i lugnt tempo.

Varför rider vi på vägarna överhuvudtaget? Ja, det är inte självvalt...
Kan jag så kliver jag av vägen, ner i diket om det går både för att häst och bil/mc förare skall känna sig tryggare. Men ibland finns det inte val, och en bit på vägen är ofta en nödvändighet för att komma till skogen.

Jag som ryttare hejar och tackar alla mc/bil/traktor förare som saktar ner, likaså förväntar jag mig ett tack när jag petar ner hästen i ett vattenfyllt dike för att passagen skall bli bra för deras del.

Med lite ömsesidig hänsyn så får nog vi alla plats.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är alltid bättre att förebygga problem än att bli tvungen att hantera situationen när den uppstår. Alltså äter jag så många hästar jag hinner!

Och bullrar så lite som bara möjligt.

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Det är alltid bättre att förebygga problem än att bli tvungen att hantera situationen när den uppstår. Alltså äter jag så många hästar jag hinner!

Och bullrar så lite som bara möjligt.

Förmodligen polsk hEst. Det är brist på svenskt hästkött till t.ex. Gustavskorv. Få svenska hEstar är tjänliga som människoföda, pga tidigare medicinbehandling. :fakta

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Passerade två hästar med ryttare idag! En vänsterhand med försök till trevlig hälsning från mig, tror ni jag fick en tillbaka? :rolleyes:

Varken hästar eller ryttare var nervösa men det är kanske jobbigt i Sverige att hälsa på folk man inte känner...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Motorcyklar är ju dom flesta inte rädda för om dom inte är oranga och går på varvstoppet utan ljuddämpare.

Stora ryggsäckar sådana här 130 liters....då jävlar - då tror dom man är ett troll:D

Hästen känner in te igen kroppsformen...helt väck kan dom bli

Man måste gå 25 meter in i skogen...dumpa ryggsäcken sedan gå ut på stigen och prata...trots det så går hästen förbi så här :3freak - då måste bruttan leda förbi hestfan

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
I höstas vart jag med under motdemonstrationen när nazisterna marscherade på 75-årsdagen av Kristallnatten här i Stockholm. Många ridande poliser på plats. En kvinnlig polis och hennes häst kom närmare och närmare mig där jag stod. Cool häst. Det slutade att den använde min högra axel som huvudstöd. Den vilade helt enkelt huvudet på min axel. Ryttaren märkte inte detta utan satt och spanade på annat. Hästen hade fullt förtroende för mig verkar det som. Skojig liten incident som varade i över fem minuter. När den kvinnliga polisen tittade ner och såg vad som stod till blev hon sur. JAG hade ju inte gjort någonting. Jag bara stod där. Och agerade hästhuvudstöd. :lol

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag undrar var vissa av er är och kör när hästar är ute på vägar där bilar kör över 100km/h :va
Hur många hästar ser ni på vägar där det är 70km/h och uppåt? Om ni ska vara helt ärliga.

Tja ta idag (igår)* som exempel. ca 35 mil körda.
1 hest med inte allt för stor ryttare korsade vägen (70 väg) kan vara barn, kan vara dverg ? vem vet...
Med tanke på denna diskussionstråden så tänkte man ju till lite mer på just hestskit, 3 dynghögar passerade vad jag kan komma ihåg.
och en hest som ville rejsa, den sprang ner till staketet och sprang parallellt med mig när jag rullade förbi. den förlorade om det nu råkar vara viktigt.
Antal hestar passerade inhägnade under dagen kan väl ha varit runt 100 talet eller så.

Så helt erligt så är det en hel del hestar och hest folk som bor utmed områdena åtminstone jag kör vid.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Tja ta idag (igår)* som exempel. ca 35 mil körda.
1 hest med inte allt för stor ryttare korsade vägen (70 väg) kan vara barn, kan vara dverg ? vem vet...
Med tanke på denna diskussionstråden så tänkte man ju till lite mer på just hestskit, 3 dynghögar passerade vad jag kan komma ihåg.
och en hest som ville rejsa, den sprang ner till staketet och sprang parallellt med mig när jag rullade förbi. den förlorade om det nu råkar vara viktigt.
Antal hestar passerade inhägnade under dagen kan väl ha varit runt 100 talet eller så.

Så helt erligt så är det en hel del hestar och hest folk som bor utmed områdena åtminstone jag kör vid.

Trots det bara en häst som korsade vägen du körde på. Att de bor längs med vägen är inte samma sak som att de är ett problem på den.

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
I höstas vart jag med under motdemonstrationen när nazisterna marscherade på 75-årsdagen av Kristallnatten här i Stockholm. Många ridande poliser på plats. En kvinnlig polis och hennes häst kom närmare och närmare mig där jag stod. Cool häst. Det slutade att den använde min högra axel som huvudstöd. Den vilade helt enkelt huvudet på min axel. Ryttaren märkte inte detta utan satt och spanade på annat. Hästen hade fullt förtroende för mig verkar det som. Skojig liten incident som varade i över fem minuter. När den kvinnliga polisen tittade ner och såg vad som stod till blev hon sur. JAG hade ju inte gjort någonting. Jag bara stod där. Och agerade hästhuvudstöd. :lol

:tummenupp En av ridskolehästarna brukade jag klia under hakan och då la han sitt stora huvud på min axel. Mysigt. :krama

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
:tummenupp En av ridskolehästarna brukade jag klia under hakan och då la han sitt stora huvud på min axel. Mysigt. :krama

Dom är riktigt fogliga, jag demonstrerade styckningsdetaljer på en krake och den rörde inte en min.

Polistjejen uppepå däremot var lite purken....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Trots det bara en häst som korsade vägen du körde på. Att de bor längs med vägen är inte samma sak som att de är ett problem på den.

Nja
Man får ju visa hänsyn även till de som befinner sig nära.
Rider någon i en paddock precis bredvid vägen så vill man ju inte att de skall få problem, eller hur.
så även om risken för mig är markant mindre, så är det ju inte det för den som rider där.

men visst det var en gång som det var en hest som korsade just där jag var, vi gör dock skillnad på ordet "Bara".

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
:krama:krama:krama
Hahaha alltid samma sak..

Någon lägger upp en vettig och legitim påminnelse här på SH, och vad blir svaret? Jo, 423 retard inlägg:näsblod
Aja, dock kul läsning. Vet att ni alla är medvetna om djur kring och på vägarna. Men glöm inte att växla ner, dra in kopplingen, vinka och glid förbi :tummenupp
:krama

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Självfallet har alla fordon, allt från trampcykel till 24 meters långtradare inkl alla motorcyklar (detta är ju ett MC forum) sitt rättfärdigande ute på vägarna.

Men vet du om en sak... varken cykeln, motorcykeln eller långtradaren får spelet om någon signalerar med ett kompressorhorn som avger 145db. MEN - det får däremot hästen! Ska vi då ta hänsyn till att en förvirrad hästägare har bestämt sig för att h*n ska rida få en offentlig väg där trafiken rullar på i 100 km/h eller högre?

Mitt svar är NEJ!

Hästar ska vara ute på landet långt ifrån offentliga vägar. Fordon... allt ifrån trampcyklar, mopeder o motorcyklar till bilar långtradare ska vara ute på offentliga vägar!

Det mest optimala vore ju naturligtvis om vi kunde få till en lagstiftning om förbud mot ridning på allmän väg. Får väl ta o maila samtliga politiska partier nu... när det är valår. :rock

Min åsikt har alltså INGET med att jag ogillar varken hästar eller hästägare utan enbart för att inga olyckor ska ske!
Men helt seriöst, när såg du senast en häst komma traskandes på motorvägen?

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Dom är riktigt fogliga, jag demonstrerade styckningsdetaljer på en krake och den rörde inte en min.

Polistjejen uppepå däremot var lite purken....

En gång när jag hade landat på Arlanda kom en polishund fram och luktade på mig så jag klappade den, när polisbrewden upptäckte det blev hon skitarg.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati