Jag skulle vilja säg nytt ljud. Träning hjälper. Det är samma sak med tings placering. Hästen kan ignorera ett ting 100 ridturer. Flytta det till andra sidan av vägen och hästen blir misstänksam.
Eftersom min häst är van vid att stanna när vi möter något gör hon det per automatik. Stannar den andra och vill att vi ska passera blir hon misstänksam, vilket innebär att det krävs lite övertalning. Det kan alltså skapa mer förvirring att en bil/hoj stannar och slår av motorn än om de passerar oss när vi står stilla.
*Att en häst blir misstänksam eller rädd innebär ej per automatik att den löper amok.
Låter rimligt men samtidigt utesluter det inte att ovana ljud kan ligga utanför vårt hörområde och att vi därför inte fattar vad som är orsaken till reaktionen eller drar fel slutsats därom.
Lite nyfiken på om inte hästen precis som så många andra djur har lite vassare hörselorgan än vad vi har?
Edit;
Enligt en snabb googling har hästen ungefär samma hörselomfång som vi. A_NN_A har alltså rättare än jag i mina gissningar.
Last edited: