Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Inget ont om din kroppslängd, vighet eller uppfinningsrikedom - men tycker du att det är lämpligt att på allmän väg framföra ett fordon som du inte kan stiga av eller stiga på...?

Ah! Du tänker på alla dem som åker på en hoj som är tyngre än dom orkar lyfta upp själva vid en rödljustabbe. Eller...? :7peta

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tänkte prexist samma och började fundera om hestrarna betalar vägskatt?? Annars är det ju bara diket eller skoogen som gäller..

Ja för hästarna sliter säkert jETemycket på vägbanan och släpper ut massor med farliga avgaser. För att inte tala om hur många de är och vilka köer de skapar. :huvet

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ja för hästarna sliter säkert jETemycket på vägbanan och släpper ut massor med farliga avgaser. För att inte tala om hur många de är och vilka köer de skapar. :huvet
Mjo, rent principiellt släpper de faktiskt ut ganska mycket gas i form av växthusgaser t,o,m.
Fast jag tycker om djur så det gör mej inte så mycket :tummenupp

Sen finns det andra faror med Metangas... :D
http://www.youtube.com/watch?v=TRaGcvra2FQ

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ah! Du tänker på alla dem som åker på en hoj som är tyngre än dom orkar lyfta upp själva vid en rödljustabbe. Eller...? :7peta

Jag med kroppslängd över medel, hundra pannor plus och lite adrenalin i kroppen har inga som helst problem med att kasta upp en lagd hoj, om det var det du menade med :7peta...?

Jag tycker inte heller att en ryttare med så stor häst att hon inte kan stiga på/av utan hjälp är jämförbart med småtjejer som råkar lägga sin supertunga Davidsson vid en tabbe. Man måste trots allt förutsätta att dessa småtjejer kan starta, stanna, stiga på och stiga av sin hoj under normala omständigheter. Vilket denna hästkvinna alltså inte kan, enligt egen utsago. Vad gör hon om hon kommer fram till en situation som kräver att hon stiger av sitt fordon, till exempel en trafikolycka...? Rider vidare för att hon inte kan stiga av...? Struntar i sin plikt att hjälpa till vid en nödsituation...?

Min åsikt är att ett sådant fordon inte ska framföras på allmän väg. Att det ändå händer är bara ytterligare ett bevis på många ryttares och hästägares respektlöshet mot andra trafikanter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag med kroppslängd över medel, hundra pannor plus och lite adrenalin i kroppen har inga som helst problem med att kasta upp en lagd hoj, om det var det du menade med :7peta...?

Jag tycker inte heller att en ryttare med så stor häst att hon inte kan stiga på/av utan hjälp är jämförbart med småtjejer som råkar lägga sin supertunga Davidsson vid en tabbe. Man måste trots allt förutsätta att dessa småtjejer kan starta, stanna, stiga på och stiga av sin hoj under normala omständigheter. Vilket denna hästkvinna alltså inte kan, enligt egen utsago. Vad gör hon om hon kommer fram till en situation som kräver att hon stiger av sitt fordon, till exempel en trafikolycka...? Rider vidare för att hon inte kan stiga av...? Struntar i sin plikt att hjälpa till vid en nödsituation...?

Min åsikt är att ett sådant fordon inte ska framföras på allmän väg. Att det ändå händer är bara ytterligare ett bevis på många ryttares och hästägares respektlöshet mot andra trafikanter.

Alltså, av är nog ett litet problem....

Må vara att hon tvingas leda hästen hem efter att hjälpt de nödställda, men det är nog en uppoffring de flesta skulle välja att göra.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mötte två hestar i skogen idag. I EN JÄVLA KURVA! Den ena höll jag på att smälla in i på sidan i arslet då den stod som en vägspärr.

Hade de inte gått åt sidan hade jag smällt in då jag inte vill nita så jag lägger mig ner eller låser bakdäcket och rör upp massa grus så de blir rädda.

Aja, allt gick bra och jag hälsade med handen efter X antal meter då jag fått stabilitet på hojen igen.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hestar får inte framföras på motortrafikled. Hestar får inte heller framföras på en vanlig väg. Kollade med polisen. Pungt.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Hestar får inte framföras på motortrafikled. Hestar får inte heller framföras på en vanlig väg. Kollade med polisen. Pungt.
Ja fast där måste nog Polisen tänkt fel, se länken "RymdBörje" länkade till förut...
https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/

"Allemansrätten – vilka vägar får jag rida eller köra på?
Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen"

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Mötte två hestar i skogen idag. I EN JÄVLA KURVA! Den ena höll jag på att smälla in i på sidan i arslet då den stod som en vägspärr.

Hade de inte gått åt sidan hade jag smällt in då jag inte vill nita så jag lägger mig ner eller låser bakdäcket och rör upp massa grus så de blir rädda.

Aja, allt gick bra och jag hälsade med handen efter X antal meter då jag fått stabilitet på hojen igen.

Var glad att det inte var en parkerad skogsmaskin.......eller en hojbroder på väg åt andra hållet. Alltid risky att åka fort genom böjar när man inte har sikt.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kom igen grabbar. Det roliga började ta slut efter andra inlägget. Visa respekt, Så blir du med respekt bemött tillbaks. Detta, av tusen olika anledningar, jag hoppas ni redan känner till.

Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag körde som en riktig stolle på en landsväg en gång, såg ett par ryttare längre fram -saktade ner och dödade motorn (omtänksamt va?). Susade tyst förbi, dom: :hej:):tuttar :banana :tummenupp osv..

Efter kanske 100m startade jag motorn igen men då med en okontrollerad baktändning...:3freak:huvet Hästarna gick upp på bakbenen, den andre hoppade ner i diket, ryttaren :mad::dummer:va:confused:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Orkar inte läsa hela tråden men vet inte om just detta tagits upp.

För att få en trafiksäker häst måste den oerfarna hästen komma ut och träna på att vara i trafiken. Givetvis ska träningen ske på en trafikfattig väg men alla som kör på vägarna måste likväl visa hänsyn, hjälps vi åt har vi helt enkelt en god förutsättning till en säker trafik ute på vägarna.

Bilar och mc är sällan något problem, värre är det med traktorer och lastbilar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja fast där måste nog Polisen tänkt fel, se länken "RymdBörje" länkade till förut...
https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/

"Allemansrätten – vilka vägar får jag rida eller köra på?
Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen"

Eller?

• Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
  • Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
  • Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs.

Mission impossible! :gnissla

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...