Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Bäst du säger det till ägarna av rådjuren, älgarna och...nej men vänta här nu... L
Men kom in i matchen!
Hästar är förvisso flyktdjur men räknas ej som vilda djur vilket älgar och rådjur gör!
Jag är djurvän och tycker om hästar men nånstans får man dra gränsen, det är sällan hästarna som är problemet utan dom som sitter på, ungefär som i hojvärlden!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Är ni rädda för lite bajs längs vägarna ute på glesbygden (vanligtvis)? Då har ni inte på dessa vägar att göra med era motorcyklar. Hojåkare har inte ensamrätt till vägnätet. Anpassa körstil och fart till rådande omständigheter. Allmän väg är inte en räserbana. Helt plötsligt springer det ut rådjur eller cyklande barn. Eller hästar. Eller så ligger det rullgrus som någon råkat dra upp på vägen. Många vägar går längs åkermark där traktorer kan dra ut lera på vägen vid av-/påfarter. Många på det här forumet skulle få en chock om ni gav er iväg genom Östeuropa eller andra platser på hoj. Det kliver omkring grisar, får, herrelösa hundar, kossor och annat på vägarna. Man anpassar sig. Här ser vissa det allmänna vägnätet som en räserbana och om man kraschar så är det alltid någon annans fel. -"ÄÄÄÄääääähhhhh, det var bajs på vägen"!! Löjligt. Klart att hästar och ryttare har rätt att vara på vägarna på samma sätt som barn på cykel, mopedister och gångtrafikanter! Eller älgar också för den delen. Att beklaga sig när naturen eller andra fordonslag som t.ex. hästar tränger sig på är löjligt. Korkat och omoget resonemang. Anpassa er eller lämna hojen hemma. Hur svårt ska det vara egentligen?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
:glömdet

Med det tankesättet så hoppas jag att någon låter sin hund bajsa på din trappa varje dag.

Hoppas på du för karma funkar inte så. Eftersom jag inte är ett egoistiskt arsle som många andra så slipper jag mycket sånt skit. Jag tror på respekt gentemot alla andra levande varelser och att alla har lika stor rätt att använda naturen.
Det finns så mycket mer farliga saker som du kan möta i en kurva eller på en väg än en liten bajshög så se till att köra i en hastighet du klarar av istället för en ditt ego tror sig klara av.

Men kom in i matchen!
Hästar är förvisso flyktdjur men räknas ej som vilda djur vilket älgar och rådjur gör!
Jag är djurvän och tycker om hästar men nånstans får man dra gränsen, det är sällan hästarna som är problemet utan dom som sitter på, ungefär som i hojvärlden!

Jag har då aldrig klagat på mc-förare eller bilister när jag varit tvungen att rida på en väg med trafik. Hade jag en häst som inte var trafiksäker så såg jag till att hålla mig i diket eller till och med på andra sidan diket tills hästen vant sig vid trafiken och höga ljud. Däremot så tycker jag att man ska ha respekt oavsett om man sitter på en hoj, häst, i en bil eller på nåt annat fordon eller dylikt.
Jag kör ju själv hoj nu och för mig är det inga problem att ta det lugnt om det kommer någon med häst, hund, barnvagn eller dylikt.
Det är inte min bana jag kör på det är en allmän väg.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det går ju inte att diskutera med hästägare.. Ja, man ska anpassa hastigheten och det gör jag. Har inga problem med hästar på vägen heller, kör ofta runt en av de hästtätaste ställena i Sverige..

Men förfan, städa upp er skit efter er. Vägarna behöver inte bli sämre än vad dom redan är. Hästen är ett husdjur, dom ser man efter och plockar upp efter.

Det är bara löjligt att börja jämföra med älgar, rådjur och andra djur som finns i naturen.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det finns en lag från tiden då hästar användes som allmänt transportmedel som friar föraren från att ta hand om häst bajset... Det finns inget upplockningstvång för hästbajs. Så att jämföra detta med hundar är totalt lönlöst och löjligt. Av vad jag vet finns det inget upplockningstvång för katter heller. Eller för älgar.....

Jisses. Hur svårt ska det vara egentligen??

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det finns en lag från tiden då hästar användes som allmänt transportmedel som friar föraren från att ta hand om häst bajset... Det finns inget upplockningstvång för hästbajs. Så att jämföra detta med hundar är totalt lönlöst och löjligt. Av vad jag vet finns det inget upplockningstvång för katter heller. Eller för älgar.....

Jisses. Hur svårt ska det vara egentligen??

Och nu är den inget allmänt transportmedel längre utan en hobby.

Ja, hur svårt ska det vara egentligen? Plocka upp skiten från hästen :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Och nu är den inget allmänt transportmedel längre utan en hobby.

Ja, hur svårt ska det vara egentligen? Plocka upp skiten från hästen :tummenupp

Men lagen finns kvar. Så att jämföra med hundar funkar inte. Lobba mot politikerna istället. Att protestera på ett hojforum gör absolut ingen som helst skillnad.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Att gnälla över att hästar bajsar är som att gnälla över att hojar tappar styrvikter.

Vänta lite nu... :va

Smagatusk

Guest
Har man för hög fart in i en kurva så är en hästhög det minsta man kan vara orolig för, den är ca 30-50cm "bred" och det kan man ju väja för, om inte så är den mjuk och bara lite klaffsig så det blir ju bara ett litet släpp, Rallynisses uppsladdade grussträng är ju lite mer åt läskiga hållet samt lera från diverse jordbruksredskap.

Om nu bombarmaffian vill ha ren asfalt att leka på så kör då på bana för att slippa allt som andra gör fel eller ta den breda vägen som ligger way off lantlivet.

När jag kör lite mer än aktivt så rekar jag vägen först lite lugnt för att kunna ligga på sen :yoparty

Ja, för inget kan ju ändra sig på en halvtimme. :3freak

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
alltså vem har ens stött på hästskit i en kurva mitt på allmän väg? ryttare och hästar håller sig 99% i vägkanten, inte fan rider man mitt i en kurva på landsväg, det känns mer som att vissa är nedargumenterade och måste ha något fjantigt att gnälla över.
Sen tycker jag att man kan sparka undan hästskit om det är någons uppfart mm, sätt ut en skylt, alternativt släng det på rabatten och se det som gratis gödsel, i byn där jag kommer ifrån kommer folk springandes när det kommer en hög :) antar att det handlar om inställning.

stäng den här skittråden nu..

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
alltså vem har ens stött på hästskit i en kurva mitt på allmän väg? ryttare och hästar håller sig 99% i vägkanten, inte fan rider man mitt i en kurva på landsväg, det känns mer som att vissa är nedargumenterade och måste ha något fjantigt att gnälla över.
Sen tycker jag att man kan sparka undan hästskit om det är någons uppfart mm, sätt ut en skylt, alternativt släng det på rabatten och se det som gratis gödsel, i byn där jag kommer ifrån kommer folk springandes när det kommer en hög :) antar att det handlar om inställning.

stäng den här skittråden nu..

https://www.youtube.com/watch?v=GR6UfTKx-7E

Börja vid ca 2:15. då har jag klippt bort de två första "högarna" som jag passerade några sekunder innan.

Inga moralkakor nu om hastighet. vi säger den visar fel ^^ På-tal om hästbaaaaaajs på LA VÄG :krama

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
https://www.youtube.com/watch?v=GR6UfTKx-7E

Börja vid ca 2:15. då har jag klippt bort de två första "högarna" som jag passerade några sekunder innan.

Inga moralkakor nu om hastighet. vi säger den visar fel ^^ På-tal om hästbaaaaaajs på LA VÄG :krama

vännen, jag ser fortfarande inget bajs i en kurva? Det är en sekvens i din film där det svänger lite svagt, den högen ligger i kanten..annars bara på rakor där du ser dom på långt avstånd, inte ens i "motorvägsfart" har du problem att undvika dom.
Vi pratade om hästbajs i kurvor så folk kör omkull, vilket jag fortfarande hävdar är så ytterst ovanligt att det bara är fånigt att ta till som argument.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Taggarna utåt hos alla hästägare, oväntat. Vad hände med vanligt vett? Är man orsaken till att det kommer av skit på vägrn så ser man till att ta bort det. Ska det vara så svårt?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag började rida 1952 och började köra motorcykel 1963. Så jag har hyfsad erfarenhet av både hojar & hästar.
1. Både hästar & motorcyklar är nuförtiden att betrakta som hobbyfordon. Ok, undantaget polisen som använder båda i arbetet.
2. Både ryttare & hojåkare är tämligen oskyddade och med hög skaderisk. Därför tycker jag att vi ska vara så försiktiga med varandra som vi kan.
3.Ni som inte vill se hästar kan väl köra på motorvägarna där hästar är förbjudna.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras