Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag började rida 1952 och började köra motorcykel 1963. Så jag har hyfsad erfarenhet av både hojar & hästar.
1. Både hästar & motorcyklar är nuförtiden att betrakta som hobbyfordon. Ok, undantaget polisen som använder båda i arbetet.
2. Både ryttare & hojåkare är tämligen oskyddade och med hög skaderisk. Därför tycker jag att vi ska vara så försiktiga med varandra som vi kan.
3.Ni som inte vill se hästar kan väl köra på motorvägarna där hästar är förbjudna.

Bra inlägg.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Alltså jag har åkt häst själv ( synd att kalla det rida, för det innebär ju att man har nån form av samspel med djuret och inte bara krampar sig fast ) så jag vet hur nyckfulla och spattiga dom är.
Har även blivit avkastad några gånger men jag gillar dom ändå.
Det jag däremot kan ha lite synpunkter på är när jag närmar mig en ryttarinna ( oftast ) och antingen saktar ner eller drar in kopplingen och rullar förbi, då ska minsann prinsessan brunkräm både peka finger och vråla: " du ska stanna din jävel "

Inte det minsta samspel där inte.
Och angående hästskit på vägen, jag har ett par gånger fått släpp på hästskit men inte fan letar jag upp närmaste häst och ger den en örfil för det, bara att gilla läget och köra vidare, har man dessutom blicken mer än en meter framför hojen så ser man oftast bajset.

Bara att vara beredd på att föraren av kräket inte har minsta kontroll, precis som så många hojåkare därute.
Och att stänga trådar för att man inte gillar innehållet är ju som att köra GGN med en TL1000R, helfel.

Kram.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Alltså jag har åkt häst själv ( synd att kalla det rida, för det innebär ju att man har nån form av samspel med djuret och inte bara krampar sig fast ) så jag vet hur nyckfulla och spattiga dom är.
Har även blivit avkastad några gånger men jag gillar dom ändå.
Det jag däremot kan ha lite synpunkter på är när jag närmar mig en ryttarinna ( oftast ) och antingen saktar ner eller drar in kopplingen och rullar förbi, då ska minsann prinsessan brunkräm både peka finger och vråla: " du ska stanna din jävel "

Inte det minsta samspel där inte.
Och angående hästskit på vägen, jag har ett par gånger fått släpp på hästskit men inte fan letar jag upp närmaste häst och ger den en örfil för det, bara att gilla läget och köra vidare, har man dessutom blicken mer än en meter framför hojen så ser man oftast bajset.

Bara att vara beredd på att föraren av kräket inte har minsta kontroll, precis som så många hojåkare därute.
Och att stänga trådar för att man inte gillar innehållet är ju som att köra GGN med en TL1000R, helfel.

Kram.

Håller fullständigt med när det gäller samspel! Men där, samspel och hjälpa varandra alltså, är ju vi svenskar vanligtvis inte så lysande tyvärr...:(

Jag är ryttare i sadeln på tvåhjuligt och fyrbent, även om jag är en betydligt bättre motorcyklist, och tycker att vi borde vara vänligare mot varandra istället.

Hur svårt är det att kolla hur hästen beter sig när jag kommer på hoj?

Hur svårt är det att ta reda på hästskiten?

Bara för att det inte är lag kan man väl ändå försöka tänka lite längre?:va

På IoM såg jag en skylt med en häst och motorcykel! Ridstig där motorcyklister och hästar tydligen kan samsas! :tummenupp

Men så är det inte Sverige heller...:rolleyes:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Stäng inte denna tråd!

Den är lysande för att hitta trångsynta ryttare i sadeln! :tungan
Här ska inte stängas nån tråd, det är åtta månader kvar till nästa säsong så nog hinner den bli lite längre alltid :hej

Mmmm, åtta månader, tänk va många trådar vi hinner reta oss på.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här ska inte stängas nån tråd, det är åtta månader kvar till nästa säsong så nog hinner den bli lite längre alltid :hej

Ja, speciellt alla de där "KAn jag tjöra den här håjen på A2?" och en R1...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Vadå nästa säsong? :va Vi kör fortfarande hoj på vänster sida några dagar till! :hej

Även om vi just nu sitter i T-tröja i värmen och dricker ofiltrerad, opastöriserad handpumpad öl av bästa sort...:yoparty

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
At the moment we are Liverpudlians having a off bike day! Seen the Cavern and a statue of a horse down at the docks! (So we are on topic!:D)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vad har vi hojåkare mest problem med...låt oss ta bulten som ett exempel, hästskit på vägen, grus på vägen eller andra hojåkare som inte kan hålla sig på sin sida? Josåatteee

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Jag började rida 1952 och började köra motorcykel 1963. Så jag har hyfsad erfarenhet av både hojar & hästar.
1. Både hästar & motorcyklar är nuförtiden att betrakta som hobbyfordon. Ok, undantaget polisen som använder båda i arbetet.
2. Både ryttare & hojåkare är tämligen oskyddade och med hög skaderisk. Därför tycker jag att vi ska vara så försiktiga med varandra som vi kan.
3.Ni som inte vill se hästar kan väl köra på motorvägarna där hästar är förbjudna.
ååååååååret va 1952 när Hell kom riiiidandes på sin ståååååtliga påle, hej vare gååår, hej vare gååår....i foootokurvan på länsväg 257 skrapades både lem å chaps vid när en omkörning utav en p1800'a, hur ska detta sluuuta.......:musik:musik

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
ååååååååret va 1952 när Hell kom riiiidandes på sin ståååååtliga påle, hej vare gååår, hej vare gååår....i foootokurvan på länsväg 257 skrapades både lem å chaps vid när en omkörning utav en p1800'a, hur ska detta sluuuta.......:musik:musik

Jag har 120 hästar på min hoj. Lite skit är inte ett problem. ;)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har 120 hästar på min hoj.

Det måste vara en sådan där hållbar äventyrSHoj! Ingen av mina SportHojar tål ens en häst på någon av dem utan att gå sönder!:D

Lite skit är inte ett problem. ;)

Jag har inte problem med grus på asfalt heller, men det betyder inte att jag tycker att man ska låta bli att ta bort skit eller grus... Oavsett om det finns lagar och regler som tillåter eller förbjuder... ;)

fortfarande på vänster sida...

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men snälla. kan vi inte bara begrava den här tråden ? :huvet

Vad ska vi prata om istället då, refleKsvEstar? :gnissla GÅstrajder är borta, ligga lika så, ingen kör längre för fort eller ens på bakhjulet här på sh.. det e bara hEstarna kvar o prata om! :huvet

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras