http://www.sydsvenskan.se/lund/hade-jag-varit-hundagare-hade-jag-varit-fly-forbannad/
"– Jag köper inte det snacket. Skit som skit. Det är märkligt att man i dagens samhälle tillåter att gödsel sprids på gångbanor utan att folk städar upp efter sig, säger han."
"– När det regnar bildas en jämn hinna hästskit som täcker hela gången. Det är extremt tradigt när man cyklar."
...och längst ner i den artikel du länkar till står det:
Markku Söderberg, verksamhetschef i Lunds civila ryttarförening, som driver ridhuset på Norra Fäladen, säger:
– Vi plockar upp och städar på gångvägar och ridstigar kring anläggningen ett par gånger i veckan på frivillig basis.
Är det tillräckligt?
– Vi gör det här för att försöka ha goda relationer med människor i omgivningen – inte för att det är vårt formella ansvar eller förpliktelse. Vi gör det av god vilja helt enkelt, så gott vi kan.
Det där uppfattar jag gäller för den absoluta lejonparet av de ridanläggningar som ligger i bebyggelse eller i kanten av bebyggelse: man försöker hålla rent efter sig och sina hästar.
Helt enkelt för att man vill vara kvar och ha bra relationer till de kringboende.
Jag har själv ingått i städpatruller i villakvarter - och fått skäll för det med:
"Nej nej nej - det får du inte ta: det skall jag ha till rosorna!"
Självklart kan man missa en hög, men ärligt; serrijös hästhållare ser till att plocka upp i området man frekventerar. Knappast direkt när det sker, men några gånger i veckan kan vara lämpligt att vara ute och visa flagg. Det är dessutom kul att köra fyrhjuling.
Den som inte gör det bygger problem åt hela hästnäringen - på samma sätt som den som stuntar på fel ställe sabbar för alla andra motorcyklister.