Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Men snälla. kan vi inte bara begrava den här tråden ? :huvet

Du gillar den. Annars hade du ju inte hjälpt till att hålla liv i den. :brynad

Jag hade inte kollat denna tråd på evigheter. Nu när folk började gnälla blev den ju plötsligt intressant igen.
:lol

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
vännen, jag ser fortfarande inget bajs i en kurva? Det är en sekvens i din film där det svänger lite svagt, den högen ligger i kanten..annars bara på rakor där du ser dom på långt avstånd, inte ens i "motorvägsfart" har du problem att undvika dom.
Vi pratade om hästbajs i kurvor så folk kör omkull, vilket jag fortfarande hävdar är så ytterst ovanligt att det bara är fånigt att ta till som argument.

de låg i kurvan innan :) orkar inte klippa i den videon atm för o visa men tro mig, jag fick mig en aha upplevelse när jag kom in i kurvan precis innan racksträckan (en sådan där 90 graders Tajt kanske max 30km/h kurva). men de e ju tur att man har uppsikt, jag kan styra :banana

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag mötte två hästar med ryttare idag. Både hästar med kvinnliga ryttare såg avslappnade och nöjda ut men när jag hälsade så hälsade båda glatt tillbaka! :tummenupp

De måste ha läst denna tråd och också förstått att vi mår bättre när vi är trevliga mot varandra! :krama

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
Nada
Vad ska vi prata om istället då, refleKsvEstar? :gnissla GÅstrajder är borta, ligga lika så, ingen kör längre för fort eller ens på bakhjulet här på sh.. det e bara hEstarna kvar o prata om! :huvet

aha..fan vad skönt att skratta lite:D....vi har hEst också men han är riktigt lugn när alla slags motorfordon ,traktor,skördetröska,moppe,passerar...men när det kommer en tramp cyckel blir det ghost ..ljudet tror jag:confused:

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Jag trodde aaaaldrig att min lilla bön skulle bli så populär?...:angel

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Seriöst? Håller folk på med sånadäringa hästar fortfarande? :va

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har vi några krav på att ryttare kan hantera hästen?

I Trafikförordningen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm hittar jag bara nedanstående.

1 kap. Allmänna bestämmelser
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Motsvarande i UK är mera lättläst... :)

https://www.gov.uk/rules-about-animals-47-to-58/horse-riders-49-to-55

Riding
52
Before you take a horse on to a road, you should

- ensure all tack fits well and is in good condition
- make sure you can control the horse.

Always ride with other, less nervous horses if you think that your horse will be nervous of traffic. Never ride a horse without both a saddle and bridle.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
I Sverige finns det inga som helst krav på varken häst eller ryttare, dom klarar sig dessutom vid ev kollision osv då det alltid är den andra parten som felat pga en gammal lag från 1800 före det frös till is osv.

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
http://www.sydsvenskan.se/lund/hade-jag-varit-hundagare-hade-jag-varit-fly-forbannad/

"– Jag köper inte det snacket. Skit som skit. Det är märkligt att man i dagens samhälle tillåter att gödsel sprids på gångbanor utan att folk städar upp efter sig, säger han."

"– När det regnar bildas en jämn hinna hästskit som täcker hela gången. Det är extremt tradigt när man cyklar."

...och längst ner i den artikel du länkar till står det:
Markku Söderberg, verksamhetschef i Lunds civila ryttarförening, som driver ridhuset på Norra Fäladen, säger:

– Vi plockar upp och städar på gångvägar och ridstigar kring anläggningen ett par gånger i veckan på frivillig basis.

Är det tillräckligt?

– Vi gör det här för att försöka ha goda relationer med människor i omgivningen – inte för att det är vårt formella ansvar eller förpliktelse. Vi gör det av god vilja helt enkelt, så gott vi kan.

Det där uppfattar jag gäller för den absoluta lejonparet av de ridanläggningar som ligger i bebyggelse eller i kanten av bebyggelse: man försöker hålla rent efter sig och sina hästar.
Helt enkelt för att man vill vara kvar och ha bra relationer till de kringboende.

Jag har själv ingått i städpatruller i villakvarter - och fått skäll för det med:
"Nej nej nej - det får du inte ta: det skall jag ha till rosorna!" :tummenupp

Självklart kan man missa en hög, men ärligt; serrijös hästhållare ser till att plocka upp i området man frekventerar. Knappast direkt när det sker, men några gånger i veckan kan vara lämpligt att vara ute och visa flagg. Det är dessutom kul att köra fyrhjuling.
Den som inte gör det bygger problem åt hela hästnäringen - på samma sätt som den som stuntar på fel ställe sabbar för alla andra motorcyklister.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
hästskit.jpg

Vet inte om Jag gillar att passera en sån här " GlidMina" med hojen med bra nerlägg i en kurva ...

Finns det inte katalysator på dom därna hEstarna ,LR iaf en påse/Filter ..

Nu händer ju tydligen detta mer på gångbanor än på Bulten , Men iaf!

:brinnerup

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bevisligen går det att träna fyrbensdriften också :tummenupp (nej det var inga elmoppar)

Var en trevlig show var det:

20141129-223827-1.jpg

20141129-224027.jpg

Filmade så gott som hela denna del av showen men youtube tyckte det var lite jobbigt att få till, får se om jag lyckas fila till det imorrn.

Last edited:
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...