Ägge
Tutlurad
Nått man har märkt genom åren är att det "aaaaaaldrig" är hestekipaget's fel när nått händer..
Har en hEst-tomte på jobb som säger samma sak...Nått man har märkt genom åren är att det "aaaaaaldrig" är hestekipaget's fel när nått händer..
Tråkig utgång av olyckan. Men som vanligt ställer man sig frågan om ett så pass panik- och flyktbenäget djur verkligen ska vistas ute i trafiken...? Precis som man gör vid den här tiden varje år då denna tråd envisas med att poppa up...
Rid i skogen!
Man kan ju tänka sig hur folk hade reagerat om samma regler gällt offroadmotorcyklar?
Det är inte rättvist att jämföra en häst med en motorcykel. Motorcykeln börjar inte accelerera helt okontrollerat för att en mus pruttar tvåhundra meter bort. Motorcykeln har fungerande bromsar och fungerande styrning. Motorcykeln har inte en impulsstyrd ECU av en ärtas storlek som kastar av föraren och kastar sig själv nedför ett stup.
Alltså jag brukar slå av eller koppla ur när jag passerar, precis som jag gör när det är barn eller vingliga cyklister ute på landsvägarna. Men min uppfattning är att hestfålket är ytterst lättkränkta.
Har varit med om att bli viftad på för att sänka hastigheten när jag rullat på tomgång förbi i 50 på 70 väg till exempel. Jag förstår inte det. Tar man ut en hest på allmän väg där det är 70 km/h - får man inte räkna med just motorfordon som kör i 70?
Jag fortsätter att slå av kring havremopparna, men kan inte låta bli att känna att "om du nu har en hest som du inte litar på, varför är du här på vägen då?".
EDIT: Hest på landsväg är lite hestsportens svar på hojåkarnas GSA fullkittad för "Long Way Around" som bara går mellan villan i Lomma och jobbet i Malmö.
Nja, nu är det ju som tidigare påpekat så att hEstarna och deras förare var på vägarna före alla andra fordon och har minst lika stor rätt att vistas där, undantaget motortrafikled och motorväg. Oavsett vilken maxhastighet vägen har (70 är MAX tillåten hastighet, inte en hastighet som ovillkorligen skall hållas) så SKALL föraren anpassa farten till omständigheterna, exempelvis sikt, underlag och övriga trafikanter (däribland ryttare, sparkåkare, barn på cykel etc etc). Det kan absolut innebära att man passerar en ryttare/kusk i 6 km/h om hEsten förefaller nervöst lagd...
Så det är bara att tugga i sig, ta hänsyn och vara glad att ryttare och kuskar oftast är kloka nog att undvika rusningstrafik på större vägar. Men det är deras vägar också...
Nja, nu är det ju som tidigare påpekat så att hEstarna och deras förare var på vägarna före alla andra fordon och har minst lika stor rätt att vistas där, undantaget motortrafikled och motorväg. Oavsett vilken maxhastighet vägen har (70 är MAX tillåten hastighet, inte en hastighet som ovillkorligen skall hållas) så SKALL föraren anpassa farten till omständigheterna, exempelvis sikt, underlag och övriga trafikanter (däribland ryttare, sparkåkare, barn på cykel etc etc). Det kan absolut innebära att man passerar en ryttare/kusk i 6 km/h om hEsten förefaller nervöst lagd...
Så det är bara att tugga i sig, ta hänsyn och vara glad att ryttare och kuskar oftast är kloka nog att undvika rusningstrafik på större vägar. Men det är deras vägar också...
Har svårt att tro att hEstar var först på asfalterade vägar.
Citerar tråden bästa inlägg.
Hindrar inte att jag är försiktig då jag passerar hestar.
Men helst skulle hestar vara i skogen så hade jag sluppit vara försiktig alls.
Om du kollar min länk så höll sig hästen i skogen men tål inte ens cyklister.
Om du kollar min länk så höll sig hästen i skogen men tål inte ens cyklister.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |