Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Nått man har märkt genom åren är att det "aaaaaaldrig" är hestekipaget's fel när nått händer..

:fakta
Har en hEst-tomte på jobb som säger samma sak...
Alla andra måste ta hänsyn till att hästen kanske blir rädd för minsta lilla så man måste köra förbi med största möjliga avstånd och lägsta möjliga hastighet.
:glömdet

Håll er i hagen där ni hör hemma för helvet

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tråkig utgång av olyckan. Men som vanligt ställer man sig frågan om ett så pass panik- och flyktbenäget djur verkligen ska vistas ute i trafiken...? Precis som man gör vid den här tiden varje år då denna tråd envisas med att poppa up...

Ja, naturligtvis tråkigt att det gick som det gick och ryttaren i detta fallet verkar ha varit erfaren. Samtidigt, precis som det är märkligt att nervösa och oberäkneliga djur får vistas fritt i trafiken, är det också märkligt att dessa djur får framföras av personer utan krav på ålder eller förkunskaper. Man kan ju tänka sig hur folk hade reagerat om samma regler gällt offroadmotorcyklar?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså jag brukar slå av eller koppla ur när jag passerar, precis som jag gör när det är barn eller vingliga cyklister ute på landsvägarna. Men min uppfattning är att hestfålket är ytterst lättkränkta.

Har varit med om att bli viftad på för att sänka hastigheten när jag rullat på tomgång förbi i 50 på 70 väg till exempel. Jag förstår inte det. Tar man ut en hest på allmän väg där det är 70 km/h - får man inte räkna med just motorfordon som kör i 70? :va

Jag fortsätter att slå av kring havremopparna, men kan inte låta bli att känna att "om du nu har en hest som du inte litar på, varför är du här på vägen då?".

EDIT: Hest på landsväg är lite hestsportens svar på hojåkarnas GSA fullkittad för "Long Way Around" som bara går mellan villan i Lomma och jobbet i Malmö.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man kan ju tänka sig hur folk hade reagerat om samma regler gällt offroadmotorcyklar?

Det är inte rättvist att jämföra en häst med en motorcykel. Motorcykeln börjar inte accelerera helt okontrollerat för att en mus pruttar tvåhundra meter bort. Motorcykeln har fungerande bromsar och fungerande styrning. Motorcykeln har inte en impulsstyrd ECU av en ärtas storlek som kastar av föraren och kastar sig själv nedför ett stup.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inte rättvist att jämföra en häst med en motorcykel. Motorcykeln börjar inte accelerera helt okontrollerat för att en mus pruttar tvåhundra meter bort. Motorcykeln har fungerande bromsar och fungerande styrning. Motorcykeln har inte en impulsstyrd ECU av en ärtas storlek som kastar av föraren och kastar sig själv nedför ett stup.

Nä, men där krävs ju besiktning och körkort. Så det måste ju vara farligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså jag brukar slå av eller koppla ur när jag passerar, precis som jag gör när det är barn eller vingliga cyklister ute på landsvägarna. Men min uppfattning är att hestfålket är ytterst lättkränkta.

Har varit med om att bli viftad på för att sänka hastigheten när jag rullat på tomgång förbi i 50 på 70 väg till exempel. Jag förstår inte det. Tar man ut en hest på allmän väg där det är 70 km/h - får man inte räkna med just motorfordon som kör i 70? :va

Jag fortsätter att slå av kring havremopparna, men kan inte låta bli att känna att "om du nu har en hest som du inte litar på, varför är du här på vägen då?".

EDIT: Hest på landsväg är lite hestsportens svar på hojåkarnas GSA fullkittad för "Long Way Around" som bara går mellan villan i Lomma och jobbet i Malmö.

Nja, nu är det ju som tidigare påpekat så att hEstarna och deras förare var på vägarna före alla andra fordon och har minst lika stor rätt att vistas där, undantaget motortrafikled och motorväg. Oavsett vilken maxhastighet vägen har (70 är MAX tillåten hastighet, inte en hastighet som ovillkorligen skall hållas) så SKALL föraren anpassa farten till omständigheterna, exempelvis sikt, underlag och övriga trafikanter (däribland ryttare, sparkåkare, barn på cykel etc etc). Det kan absolut innebära att man passerar en ryttare/kusk i 6 km/h om hEsten förefaller nervöst lagd...

Så det är bara att tugga i sig, ta hänsyn och vara glad att ryttare och kuskar oftast är kloka nog att undvika rusningstrafik på större vägar. Men det är deras vägar också...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nja, nu är det ju som tidigare påpekat så att hEstarna och deras förare var på vägarna före alla andra fordon och har minst lika stor rätt att vistas där, undantaget motortrafikled och motorväg. Oavsett vilken maxhastighet vägen har (70 är MAX tillåten hastighet, inte en hastighet som ovillkorligen skall hållas) så SKALL föraren anpassa farten till omständigheterna, exempelvis sikt, underlag och övriga trafikanter (däribland ryttare, sparkåkare, barn på cykel etc etc). Det kan absolut innebära att man passerar en ryttare/kusk i 6 km/h om hEsten förefaller nervöst lagd...

Så det är bara att tugga i sig, ta hänsyn och vara glad att ryttare och kuskar oftast är kloka nog att undvika rusningstrafik på större vägar. Men det är deras vägar också...

Vem som var först på vägarna kan väl rimligtvis inte spela någon roll?

Jag skrev inte att 70 ska hållas, jag skev att det var en 70-väg, sluta lägga ord i min mun.

Precis som jag anpassade min hastighet till vad jag bedömde trafiksäkert (vilket det också var, inget skedde öht), är man även ansvarig för att sitt fordon/hest/whatever och framförsel i trafik är anpassad och i skick för vägen man brukar.

Trafik är inte en enmanssport där en trafikantgrupp ska anpassa sig till en annan. Vi måste samarbeta, och minnas att i trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter.

Jag finner det högst olämpligt att rida på en 70 väg med en nervös häst (eller ryttare). Det är ett ansvar jag som medtrafikant inte kan påverka, utan måste förlita mig på att var och en gör en korrekt bedömning.

Du gör det allt för enkelt för dig tycker jag, jobbar du möjligtvis på Trafikverket? :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Jag har aldrig skrämt en HeSt med mig i sadeln! :tummenupp

Men en av mina motorcyklar har gjort det när jag lånade ut den till en kamrat... :rodnar

Men HeStar har lite gemensamt med varvräknare, om man inte förstår hur de fungerar så blir det besvärligare.
Fast förstår man inte det så upplevs det inte som ett problem... :D

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

Har svårt att tro att hEstar var först på asfalterade vägar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om du kollar min länk så höll sig hästen i skogen men tål inte ens cyklister.

Sant.
Men nu var mitt inlägg inget svar på ditt inlägg specifikt utan snarare på de senare inlägg som gäller MC å hest i allmänhet

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det svårt att inte respektera andra trafikanter och deras problem?
Var storsint och ge plats, du kan få ett leende och en vinkning tillbaka, var en bättre människa än ett egomongo. :)

Vill vi/du ha en bra bombarmiljö utan en massa möten med mottrafikanter så kan jag rekommendera bandagar på svenska motorbanor eller kanske en givande resa ner till ringen. :tummenupp

Happy riding out there, oavsett antal hästkrafter. :krama

(och rida på asfaltsträckor med fordonstrafik är inget man gör bara för att djävlas med någon, transportsträckor till närmaste ridväg)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om du kollar min länk så höll sig hästen i skogen men tål inte ens cyklister.

Vi har myndigheter som aktivt försöker stoppa kombinationen av unga män och potenta motorcyklar.

Finns det ens någon liknande debatt kring användandet av dessa vandrande hamburgare...? Hur lämpligt är det att fyrtiofem kilos fjortis-cheyer framför dessa flera hundra kilos köttberg som verkar kunna flippa ur precis när som helst på grund av vad som helst...?

Att springa terränglöpning med en bristfälligt säkrad handgranat i fickan verkar ju vara en minst lika bra ide.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hästar har en oproportionerlig ställning i den svenska trafiken och för att hålla plånboken intakt bör man röra sig försiktigt i närheten av dem. http://www.dagensjuridik.se/2015/04...e-hast-som-dog-agaren-doms-att-betala-725-000

Jag har sanslöst mycket hästar i närheten av skogsdungen där jag sover. Det är bara att inse att de är djur och lika pålitliga som harar, rådjur och vildsvin. Ser man dem slår man av på tempot.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Alla HesTar är inte livsfarliga...

https://www.youtube.com/watch?v=sT2xX_JHSho

Att slå av på tempot är inte alltid rätt! :fakta

För en massa år sedan när vi var några motorcyklister ute på utflykt skrämdes en HeSt av just det. Jag körde min gamla ljudliga SportHoj medans en kamrat körde hundra meter efter mig på en motorcykel som lät som en dämpad dammsugare.
Jag kollade HeSten och dess ryttare och passerade utan problem. Min kamrat, med noll HeSterfarenhet, närmade sig HeSten och slog av på tempot. Då blev det reaktion! :D
Han såg lite skamsen ut när vi stannade senare och han var den enda i sällskapet som skrämt HeSten. :D

Varning! Känsliga personer varnas! Nedanstående klipp innehåller motorcykelljud, högre än från en modärn motorcykel!

https://www.youtube.com/watch?v=udRvbz9c1ak

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Man kan vända på det också, anpassa farten så du har en chans att undvika att få 600kg hamburgare + 45kg hästchey i framlyset om den får spatt. + slippa alla kostnader för att laga hoj, chey och hamburgare.

Hur hade ni passerat en älg som står i vägrenen?
Hästen reagerar ungerfär precis likadant.
Var med dottern och provred en tävlingsponny igår som accar betydlig fortare än de flesta hojar på detta forum och är lika nervös som en mödis på swingersparty.

Vill man ha den i hjälmen?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...