Tänk om crossförare resonerade likadant.
Det är väl viss skillnad. Ryttare med häst har full rätt att vistas i trafiken. Det finns speciella trafikregler att följa, men rätten finns. Precis som för fotgängare och cyklister, men med skillnaden att man inte får rida på gång/cykelbanor utan faktiskt hänvisas till vägen om man sitter till häst...
Det är väl viss skillnad. Ryttare med häst har full rätt att vistas i trafiken. Det finns speciella trafikregler att följa, men rätten finns. Precis som för fotgängare och cyklister, men med skillnaden att man inte får rida på gång/cykelbanor utan faktiskt hänvisas till vägen om man sitter till häst...
JAg tycker dock det är fel. Hästar borde om de ska få vistas i trafiken krävas att testas om de är säkra i trafiken, precis som alla andra fordon som får det, inte bara pga att de alltid fått göra det. Dessutom borde ryttarna avkrävas en trafikutbildning innan hästarna får föras i trafiken.
Crossen hör inte hemma i trafiken pga att den saknar ett fleratal saker för att vara säker där. Hästen saknar alla de sakerna med, PLUS att den är opålitlig, och det är för hästarna är opålitliga som fordon som trådar som denna öht behöver finnas.
Skall man ta in hesten på hestprovningen varje år då eller?
om man kan ljuga som en häst travar så absolut.
JAg tycker dock det är fel. Hästar borde om de ska få vistas i trafiken krävas att testas om de är säkra i trafiken, precis som alla andra fordon som får det, inte bara pga att de alltid fått göra det. Dessutom borde ryttarna avkrävas en trafikutbildning innan hästarna får föras i trafiken.
Crossen hör inte hemma i trafiken pga att den saknar ett fleratal saker för att vara säker där. Hästen saknar alla de sakerna med, PLUS att den är opålitlig, och det är för hästarna är opålitliga som fordon som trådar som denna öht behöver finnas.
En häst som inte är trafiksäker tar man knappast ut i trafiken och måste man så väljer man med största sannolikhet att leda den biten längs med/över vägen. En ryttare är ganska medveten om riskerna själv och det är inte ett dugg roligt att vistas i trafiken på en otrygg häst. Men en trafiksäker häst är inte säkrare för andra trafikanter, eftersom den fortfarande kan bli rädd för något annat och kasta sig ut i vägen. En häst som är rädd för trafiken kastar sig åtminstone med största sannolikhet åt andra hållet.
Den som är mest utsatt är ändå ryttaren så jag kan lova dig att man tänker både en och två gånger innan man ger sig ut på vägen till häst och ser till att sträckan längs vägen blir så kort som möjligt, samt gör vad man kan för att underlätta för övrig trafik. Jag har väl svårt att tro att så många möter ryttare på vägen så ofta att det blir ett problem att sakta ner lite vid mötet...
Tycker man blir dumförklarad av häst brudarna oavsett vad man gör.
Ibland brukar jag till och med STANNA och STÄNGA AV helt när jag ser att pollen beter sig nervöst, vid ett par såna tillfällen har jag fått LÅÅÅÅÅÅÅÅNGA arga blickar och få gånger glada vinkningar, inget ligg dock.... ännu
Hur fan ska jag veta hur just den här hästen är, ska jag stanna helt eller ska jag bara köra vidare för att den klarar av det men inte att jag står still där och skapar mer obehag för den.
Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...
Om motorcyklister måste ta det försiktigt förbi hästen för att den inte ska bli en fara, så är den ju inte trafiksäker, så, varför ska vi motorcyklister (och alla andra trafikanter) då ta det försiktigt förbi hästarna om det inte är några trafikfarliga hästar på vägarna?
Jag har själv ridit, btw...
Personligen, därför att kraken mer än ofta framförs av ett barn.
Vuxna har jag svårt att acceptera att dom tar ut dom på vägen, det är även de som har den sämsta attityden även när man smyger förbi/stannar.
Tycker det är rätt intressant att man lagligt kan släppa upp en liten unge på en flera hindra kilo närv och släppa ut den i trafiken. Men ser det som ett ypperligt tecken på att många lagar i mångt och mycket är överflödiga.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |