Det handlar inte om nervösa hästar. Har du själv aldrig varit med om att något oväntat plötsligt dykt upp där du inte annat det, så du instinktivt "hoppat till" för att du blivit skrämd av det? De flesta har nog upplevt det och jag tror inte att det gör alla till nervösa personer. En häst kan vara precis hur trygg som helst, men även den kan hoppa till för oväntade saker på platser där den inte räknar med det. Den stora skillnaden är att hästens hopp i det här läget kan vara betydligt större än människans, och även då riktas lite från det som skrämde, dvs att hästen kan hoppa ut en liten bit i vägen. I de flesta fall rycker bara hästarna till och så är det inget mer med det, men ibland blir det ett hopp. Det är av den anledningen vi önskar att folk håller avstånd, för hur trygg hästen än är kan inte ryttaren på något sätt garantera att hästen aldrig reagerar på nåt.
Det bästa är att helt enkelt lita på att ryttaren har största möjliga kontroll och vet vad det är för häst han/hon sitter på.
Om vi nu slutar snacka skit och kommer till kärnpuunkten i det hela
Självklart skall man visa hänsyn till både hestar och ryttare.
Dock är det inte sällan den hänsynen inte visas tillbaks. exempel på detta är när man stannar en bit ifrån för att släppa över ryttare som leder hest över vägen och de stannar och börja snacka med någon i bil mitt på vägen. Ja just det förlåt att jag över huvudtaget existerar det är klart att hela jävla världen skall vänta på er ! var det man ville skrika till dem, och nej hästen var inte helt med på att bilen var ofarlig.
Hestar ÄR flyktdjur dvs minsta lilla rädda så skyggar och rör på sig i en riktning som inte alls var planerad.
Det som gör det extra farligt är att djuret kan göra 90 grader ut i trafiken på ett sätt som i princip inget annat fordon kan. Det handlar alltså inte fråga om "lite" här eller "lite" där.
Fakta är också att det finns många andra trafikanter genom åren som inte har kommit hem efter att ha haft en närkontakt med dessa djur på vägen antingen med ryttare eller helt ensamma för att de rymt.
Vi tillåter inte barnen att traila "hestarna" till dit de skall dels av lättja (vem fan orkar lasta och lossa 2 ggr för att åka 10 minuter) och dels för att de inte får ha körkort ens för moped i många fall. Det pratas om att de vill ha stoppljus för att ungarna inte skall behöva gå över gatan för att det är farligt men de skall rida hestar där. bra tänkt där.
Dock vill jag nog säga att den värsta upplevelsen jag har haft var ute i sorunda när vi var ett gäng som körde
i laglig hastighet genom samhället där jag låg sist och runt kurvan står det en kvinna med häst vid sidan av vägen som båda är helt skogstokiga, hon står o skriker och hytter med den näve hon inte håller den stegrande hesten med, dvs det läggs mer tid och kraft på att stå o skrika och göra situationen värre än det läggs på att lugna ner djuret och se till att det inte blir värre och att djuret inte smiter och riskerar skada på både djur och vem som än kommer efter mig.
Jag kan inte se att någon av de som körde i den gruppen hade gjort något fel vare sig trafikregelmässigt eller att man inte visat hänsyn vid det tillfället. Alla som kör genom sorunda vet att det är smalt på vissa ställen, vilket i detta fallet var problemet, hojar kommer runt en kurva och hest reagerar på det plötsliga uppdykandet. Inget oförklarligt på något vis, men dock så satte det bland annat mig i en verklig fara.
Jag fick lära mig när jag tog körkort för en sisådär 25 år sedan eller så att man har väldigt få rättigheter men väldigt många skyldigheter, att samspelet i trafiken handlar om att kunna vara förutsägbar så att alla andra vet vad jag har för planer blinkers osv hör till den biten. Tyvärr är hestar inte förutsägbara, de är djur och skiter högaktningsfullt i våra trafikregler, likaså gäller i många fall de ryttare som kanske inte ens har körkort för moped. Bara för att man får göra något innebär inte det med automatik att det är en bra ide.
Jag visar hänsyn inte för att någon ber mig på ett forum utan för att det är rätt sak att göra samt att jag vill komma hem i någorlunda det skick jag lämnade i.
och innan någon börjar dissa min text för att jag inte har häst så har jag på den kvinnliga sidan av familjen 3 generationer som inte har något annat intresse i princip med allt vad det innebär i form utav besök i stall osv.