Grundparagraf §1 när det kommer till MC åkning är väl att för allt i världen, lita inte på andra trafikanter!
Det är ju två sidor i den här disskussionen. Dels att man ska hålla avstånd, ta det lugnt och visa respekt när man möter ett hästekipage på vägen. Och om det är nog alla här överens än om vissa skämtar om det.
Sen är det den sidan av myntet om hästar ens ska få befinna sig i trafiken?
Som du flera ggr sagt så gör säkert de flesta hästtjejjer (å killar) sitt bästa för att undvika trafik och tänker på 1000 saker öfr att göra det säkert. Men likt allt annat är jag 100% säker att det finns hästfolk som är idioter utan konsekvenstänkande. Och det är för att skydda sig från sådana man stiftar vissa lagar. =)
Min åsikt är väl att man måste få göra det man älskar, men om den enda ridning man kan utföra sker på allmän väg kanske man ska ge fan i att ha sin häst just där? Flytta till ett ställe där både hästen och ryttaren passar in bättre?
Att det sen uppstår situationer där man t.ex. rider 100m längs en väg för att komma till t.ex. ett skogsparti är ju ofrånkomligt. Men stör mig som fan på folk som drar ut på hästarna fler km längs asfalterad väg. Det kan ju varken va kul eller skönt för hästen ens? (Och detta skedde trotts att jag är uppväxt rejält på landet, vi råkar bara ha asfaltsväg p.g.a tung trafik)
Det med att lita på ryttaren var främst riktat till att nervösa hästar inte har i trafiken att göra, det är svårt för en utomstående att döma hur hästen är av att passera dem en gång, att den reagerade på ett visst sätt just då behöver inte betyda att den är nervös eller inte trafiksäker, så i den aspekten bör man lita på att ryttaren vet vad det är för häst den ger sig ut i trafiken med. Jag känner åtminstone inte en enda som gärna ens korsar en väg med en häst som är trafikrädd. Sen ska man givetvis inte lita på någon i den aspekten att den håller sig där den är i alla lägen, kan säga att ryttare får lära sig samma sak väldigt tidigt och därav är väl (tyvärr) många dömande även mot trafikanter som sköter sig.
Folk som rider långt efter trafikerade asfaltsvägar känner jag inga så de kan jag inte tala för. Det jag syftat på hela tiden är folk som rider transportsträckor, för att ta sig till lämpliga ridvägar. Det är ytterst få som har möjligheten att ta sig till såna utan att någon gång rida längs med eller korsa en bilväg. Att rida för skojs skull längs vägar kan jag inte tänka mig annat än att det är extremt ytterst få som gör.