Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Grundparagraf §1 när det kommer till MC åkning är väl att för allt i världen, lita inte på andra trafikanter!

Det är ju två sidor i den här disskussionen. Dels att man ska hålla avstånd, ta det lugnt och visa respekt när man möter ett hästekipage på vägen. Och om det är nog alla här överens än om vissa skämtar om det.
Sen är det den sidan av myntet om hästar ens ska få befinna sig i trafiken?

Som du flera ggr sagt så gör säkert de flesta hästtjejjer (å killar) sitt bästa för att undvika trafik och tänker på 1000 saker öfr att göra det säkert. Men likt allt annat är jag 100% säker att det finns hästfolk som är idioter utan konsekvenstänkande. Och det är för att skydda sig från sådana man stiftar vissa lagar. =)

Min åsikt är väl att man måste få göra det man älskar, men om den enda ridning man kan utföra sker på allmän väg kanske man ska ge fan i att ha sin häst just där? Flytta till ett ställe där både hästen och ryttaren passar in bättre?
Att det sen uppstår situationer där man t.ex. rider 100m längs en väg för att komma till t.ex. ett skogsparti är ju ofrånkomligt. Men stör mig som fan på folk som drar ut på hästarna fler km längs asfalterad väg. Det kan ju varken va kul eller skönt för hästen ens? (Och detta skedde trotts att jag är uppväxt rejält på landet, vi råkar bara ha asfaltsväg p.g.a tung trafik)

Det med att lita på ryttaren var främst riktat till att nervösa hästar inte har i trafiken att göra, det är svårt för en utomstående att döma hur hästen är av att passera dem en gång, att den reagerade på ett visst sätt just då behöver inte betyda att den är nervös eller inte trafiksäker, så i den aspekten bör man lita på att ryttaren vet vad det är för häst den ger sig ut i trafiken med. Jag känner åtminstone inte en enda som gärna ens korsar en väg med en häst som är trafikrädd. Sen ska man givetvis inte lita på någon i den aspekten att den håller sig där den är i alla lägen, kan säga att ryttare får lära sig samma sak väldigt tidigt och därav är väl (tyvärr) många dömande även mot trafikanter som sköter sig.

Folk som rider långt efter trafikerade asfaltsvägar känner jag inga så de kan jag inte tala för. Det jag syftat på hela tiden är folk som rider transportsträckor, för att ta sig till lämpliga ridvägar. Det är ytterst få som har möjligheten att ta sig till såna utan att någon gång rida längs med eller korsa en bilväg. Att rida för skojs skull längs vägar kan jag inte tänka mig annat än att det är extremt ytterst få som gör.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det handlar inte om nervösa hästar. Har du själv aldrig varit med om att något oväntat plötsligt dykt upp där du inte annat det, så du instinktivt "hoppat till" för att du blivit skrämd av det? De flesta har nog upplevt det och jag tror inte att det gör alla till nervösa personer. En häst kan vara precis hur trygg som helst, men även den kan hoppa till för oväntade saker på platser där den inte räknar med det. Den stora skillnaden är att hästens hopp i det här läget kan vara betydligt större än människans, och även då riktas lite från det som skrämde, dvs att hästen kan hoppa ut en liten bit i vägen. I de flesta fall rycker bara hästarna till och så är det inget mer med det, men ibland blir det ett hopp. Det är av den anledningen vi önskar att folk håller avstånd, för hur trygg hästen än är kan inte ryttaren på något sätt garantera att hästen aldrig reagerar på nåt.

Det bästa är att helt enkelt lita på att ryttaren har största möjliga kontroll och vet vad det är för häst han/hon sitter på.

Lite kul när du föröker försvara djuret med hur spattigt det är.:rofl

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
och innan någon börjar dissa min text för att jag inte har häst så har jag på den kvinnliga sidan av familjen 3 generationer som inte har något annat intresse i princip med allt vad det innebär i form utav besök i stall osv.

Jag tänker inte dissa den, jag tycker den var vettig. Dock tråkigt att du stöter på många ryttare som inte visar hänsyn tillbaka är riktigt tråkigt, för jag tror och hoppas att de är få. Att stå och bli arg på någon istället för att hålla kontroll på hästen är givetvis inte heller okej, det tjänar ingen på. Jag inbillar mig att de flesta gör vad de kan för att underlätta om de ser någon med en stegrande häst i närheten av vägen, även om de inte har gjort något fel eller orsakat det.

Som jag skrivit tidigare kan det som sagt vara av såna anledningar många verkar otacksamma, för att de har fullt fokus på hästen. En ryttare kan lätt känna om hästen blir spänd i en situation även om det inte syns och då kan det där med att le/vinka få sättas åt sidan och man kanske till och med kan råka rikta en bister min mot föraren trots att den gjort rätt och ryttaren i själva verket är tacksam för det.

De flesta av oss visar hänsyn och gör så gott vi kan, både för att undvika vägar och för att underlätta för både oss själva och andra när vi måste befinna oss på dem. Att det finns rötägg som inte gör det är väl knappast något unikt för ryttargruppen, såna finns överallt och precis som jag antar att de som sköter sig på sin MC inte vill dömas pga att det finns de som inte gör det så vill inte heller skötsamma ryttare dömas.

Sen är det tyvärr så att det är långt ifrån alla som visar hänsyn mot hästar i trafiken, även om jag upplever det bättre nu än när jag var yngre. Så även om det är en självklarhet för många så är det inte det för alla och jag har faktiskt även mött såna som gått in för att skrämma hästarna, vilket definitivt inte är roligt. Det kan räcka med en obehaglig upplevelse för en häst så kan den vara trafikrädd för resten av livet även om den var trygg innan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det handlar ju inte om att ta mer hänsyn än till andra. Passerar jag människor på väg saktar jag in. Varför inte när jag passerar människor på djur?

När jag rider stannar jag vid möte eller om jag ska bli passerad. Jag stannar även om det är gångtrafikanter jag möter. Främst för att jag är medveten om att många är rädda för hästar.

Kör jag om gångtrafikanter med bil eller mc ser jag till att det är gott om plats mellan oss. Vem gillar när någon passerar en för nära?

Hur svårt ska det vara att bara ta hänsyn till varandra oavsett hur vi tar oss fram längs vägarna?

Varför envisas folk med att upprepa det här för mig? Läser ni som skriver det till mig inte mina poster öht? :va

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Lite kul när du föröker försvara djuret med hur spattigt det är.:rofl

Försvara djuret? Jag har aldrig någonsin påstått att en häst är säker i trafiken, det är ju snarare det motsatta jag vill få fram så att folk förstår vikten av att åka sakta och hålla avstånd. Det handlar som sagt inte om att inte skrämma hästarna i första hand, det handlar om att hinna stanna och undvika en olycka OM något händer. Precis som om det stod en älg i vägkanten, i de flesta fall står den väl kvar där när man passerar, men man håller ju ändå ingen högre hastighet än att man hinner stanna OM den skulle springa upp på vägen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Försvara djuret? Jag har aldrig någonsin påstått att en häst är säker i trafiken, det är ju snarare det motsatta jag vill få fram så att folk förstår vikten av att åka sakta och hålla avstånd. Det handlar som sagt inte om att inte skrämma hästarna i första hand, det handlar om att hinna stanna och undvika en olycka OM något händer. Precis som om det stod en älg i vägkanten, i de flesta fall står den väl kvar där när man passerar, men man håller ju ändå ingen högre hastighet än att man hinner stanna OM den skulle springa upp på vägen.

Fast det flera vill få fram är nog om hästar verkligen har i trafiken att göra.

Visst, jämföra med vilda djur är lite kul i sig, med knappast relevant så länge du inte släpat dit älgen i ett koppel.

Nu påstår jag inte att man skall förbjuda hästar på väg, men som hästägare måste man ju fråga sig om om ens har där att göra?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fast det flera vill få fram är nog om hästar verkligen har i trafiken att göra.

Visst, jämföra med vilda djur är lite kul i sig, med knappast relevant så länge du inte släpat dit älgen i ett koppel.

Nu påstår jag inte att man skall förbjuda hästar på väg, men som hästägare måste man ju fråga sig om om ens har där att göra?

Som sagt, jag, och de flesta andra ryttare, undviker det så gott de kan och oftast handlar det om en transportsträcka på max några hundra meter. Det är få som vill rida i trafiken, men de flesta måste för att ta sig till skogen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som sagt, jag, och de flesta andra ryttare, undviker det så gott de kan och oftast handlar det om en transportsträcka på max några hundra meter. Det är få som vill rida i trafiken, men de flesta måste för att ta sig till skogen.

Jag bor på landet, det handlar om flera kilometer till en halvmil för de flesta för att ta sig till accepterade stigar.

Det är en annan sak, hästfolk tror sig ha möjligheten att ta sig fram precis vart dom om vill, alltid, oavsett förhållanden.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Varför envisas folk med att upprepa det här för mig? Läser ni som skriver det till mig inte mina poster öht? :va

Jag uppfattade det som att du trodde de hästburna ville ha mer hänsyn än andra. Jag missade inte att du tar hänsyn.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag bor på landet, det handlar om flera kilometer till en halvmil för de flesta för att ta sig till accepterade stigar.

Det är en annan sak, hästfolk tror sig ha möjligheten att ta sig fram precis vart dom om vill, alltid, oavsett förhållanden.

Inte alla. Men det finns de med dålig koll på allemansrätten, ja.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Precis som om det stod en älg i vägkanten, i de flesta fall står den väl kvar där när man passerar, men man håller ju ändå ingen högre hastighet än att man hinner stanna OM den skulle springa upp på vägen.

Älgarna bor i skogen. De råder över sig själva.
Hästen har den som sitter på den tagit med sig ut i trafiken, alternativt den som inte sitter på den förvarat oaktsamt.

Riskerna är likartade, och det lämpliga förhållningssättet som motortrafikant är alltså analogt.
Däremot skiljer ansvarsfrågan.

Drar man det till sin spets så måste frågan bli hur det kommer sig att hästfolkets hobby (få har brukshäst längre) är så viktig att de automatiskt ska ha rätt att utsätta andra för livsfara för att kunna ägna sig åt den?

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det e ju självklart att man visar hänsyn men om en häst skulle få för sig nått att den sparkar till eller what ever när man lungt kör förbi/ eller för den delen när man står bredvid den "civilt" så att säg då kommer jag personligen att klassa djuret som en samhällsfara dvs som en kamphund som löper amok å avliva den med första bästa tillhygge jag ser. Att hästar räknas in som vilt å att föraren av fordonet e ansvarigt e för eventuella olyckshändelser e ju bajs eg... Skryter inte ryttarna hur jäkla väldresserade deras hästar är? Då ska man likställa en häst med en hund å inte med vilt. Fast jag gillar djur å hästar å så men någonstans ska gränsen dras. Man märker att reglerna gynnar dem som har råd med sånt hära...

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag uppfattade det som att du trodde de hästburna ville ha mer hänsyn än andra. Jag missade inte att du tar hänsyn.

Ah, låt mig förklara mig. JAg har inget emot hästfolk, eller hästar, ens på gemensamma vägar. Det jag har något emot är ett par hundra kilo som utan förvarning kan bli skrämda av att något rör sig i diket och hoppa ut framför en bil, lastbil eller något annat och orsaka olyckor. Något så oberäkneligt hör inte hemma på vägarna.
Jag vet också att alla hästar inte är sådana, ta polisens eller militärens hästar som exempel, som är väldigt stabila och knappt rör på öronen för plötsliga läten eller rörelser.
Stabila hästar som inte riskerar att hoppa ut framför andra trafikanter är inte fråga om respekt direkt... Det är fråga om grundläggande säkerhet. Hästar som blir nervösa och går på tå för rörelser i diket hör inte hemma på allmän väg, helt enkelt för att de är en stor risk.
Hästar och ridning orsakar mer skador och död än någon annan sport i Sverige. JAg har inget emot det alls, alla bör få ta vilka risker de vill med sina egna liv. Andras liv är däremot inget någon bör riskera.
Om den egna hästen är så säker på väg ser jag ingen som helst anledning att vända sig mot det jag säger överhuvudtaget. Man borde väl snarare välkomna en instans där man kan certifiera sin häst så som säker för framfart på väg så att man kan vara säker också?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Älgarna bor i skogen. De råder över sig själva.
Hästen har den som sitter på den tagit med sig ut i trafiken, alternativt den som inte sitter på den förvarat oaktsamt.

Riskerna är likartade, och det lämpliga förhållningssättet som motortrafikant är alltså analogt.
Däremot skiljer ansvarsfrågan.

Drar man det till sin spets så måste frågan bli hur det kommer sig att hästfolkets hobby (få har brukshäst längre) är så viktig att de automatiskt ska ha rätt att utsätta andra för livsfara för att kunna ägna sig åt den?

Absolut, jag har inte påstått att ryttarna inte har något ansvar, men jag och de flesta jag känner gör allt vi kan för att det ska bli så säkert som möjligt. Jag tror för övrigt inte att ryttare utsätter andra för livsfara i större utsträckning än de som åker hoj på allmänna vägar för nöjes skull, faktiskt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Ah, låt mig förklara mig. Jag har inget emot hästfolk, eller hästar, ens på gemensamma vägar. Det jag har något emot är ett par hundra kilo som utan förvarning kan bli skrämda av att något rör sig i diket och hoppa ut framför en bil, lastbil eller något annat och orsaka olyckor. Något så oberäkneligt hör inte hemma på vägarna.
Jag vet också att alla hästar inte är sådana, ta polisens eller militärens hästar som exempel, som är väldigt stabila och knappt rör på öronen för plötsliga läten eller rörelser.
Stabila hästar som inte riskerar att hoppa ut framför andra trafikanter är inte fråga om respekt. Det är fråga om grundläggande säkerhet. Hästar som blir nervösa och går på tå för rörelser i diket hör inte hemma på allmän väg, helt enkelt för att de är en stor risk.
Om den egna hästen är så säker på väg ser jag ingen som helst anledning att vända sig mot det jag säger överhuvudtaget. Man borde väl snarare välkomna en instans där man kan certifiera sin häst så som säker för framfart på väg så att man kan vara säker också?

Att man behöver åtminstone en grundkurs i hur trafiken ser ut tycker jag mest hör till vanligt sunt förnuft. Att släppa ut 12-åringar på det i särklass mest svårkontrollerade fordonet i trafiken helt utan trafikutbildning är totalt ansvarslöst av de som släpper ut dem.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag säger inte att hästfolk är ansvarslöst pack. Vad jag säger är att det inte utkrävs någon form av ansvar, alls.

En farlig motorcyklist gör sig med stor sannolikhet skyldig till vårdslöshet i trafik.
Den som får för sig att rida en travhäst på trafikerad 70-väg är däremot automatiskt INTE vållande till den olycka som kommer att ske.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ah, låt mig förklara mig. Jag har inget emot hästfolk, eller hästar, ens på gemensamma vägar. Det jag har något emot är ett par hundra kilo som utan förvarning kan bli skrämda av att något rör sig i diket och hoppa ut framför en bil, lastbil eller något annat och orsaka olyckor. Något så oberäkneligt hör inte hemma på vägarna.
Stabila hästar som inte riskerar att hoppa ut framför andra trafikanter är inte fråga om respekt. Det är fråga om grundläggande säkerhet. Hästar som blir nervösa och går på tå för rörelser i diket hör inte hemma på allmän väg, helt enkelt för att de är en stor risk.

Att man behöver åtminstone en grundkurs i hur trafiken ser ut tycker jag mest hör till vanligt sunt förnuft. Att släppa ut 12-åringar på det i särklass mest svårkontrollerade fordonet i trafiken helt utan trafikutbildning är totalt ansvarslöst av de som släpper ut dem.

Jag bor i ett väldigt hästtätt område. Här är det sällan ungar är ute på häst utan vuxen med sig.
Ett sådant krav vore rimligt.

Min häst är lugn så länge det inte är kor på vägen. Fler såna kanske :tungan
Leda hästen är ju ett bra alternativ, men ingen garanti för att inget händer.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Det e ju självklart att man visar hänsyn men om en häst skulle få för sig nått att den sparkar till eller what ever när man lungt kör förbi/ eller för den delen när man står bredvid den "civilt" så att säg då kommer jag personligen att klassa djuret som en samhällsfara dvs som en kamphund som löper amok å avliva den med första bästa tillhygge jag ser. Att hästar räknas in som vilt å att föraren av fordonet e ansvarigt e för eventuella olyckshändelser e ju bajs eg... Skryter inte ryttarna hur jäkla väldresserade deras hästar är? Då ska man likställa en häst med en hund å inte med vilt. Fast jag gillar djur å hästar å så men någonstans ska gränsen dras. Man märker att reglerna gynnar dem som har råd med sånt hära...

Alla välbärgade hästägare och sporthojsförare? :hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...