Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad skulle ni havremoppefuckon göra utan oss med ironhorses --------> HÄR

Borde vara straff på att slarva så med "utrustningen". En lösspringande kötthög utan begrepp om att klara sig själv är ju rena allmänfaran. Kärringen borde få en reprimand för att hon negligerat sin skyldighet att hålla reda på kreaturet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Borde vara straff på att slarva så med "utrustningen". En lösspringande kötthög utan begrepp om att klara sig själv är ju rena allmänfaran. Kärringen borde få en reprimand för att hon negligerat sin skyldighet att hålla reda på kreaturet.

Mjaeh, det skulle krävas riktigt rejäla inhängnader för att hindra ett panikslaget djur från att helt sonika springa rakt igenom. Staketen funkar mest genom att djuren är vana vid att inte gå igenom dem.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mjaeh, det skulle krävas riktigt rejäla inhängnader för att hindra ett panikslaget djur från att helt sonika springa rakt igenom. Staketen funkar mest genom att djuren är vana vid att inte gå igenom dem.

Jag överdriver förstås. Ägaransvar om kräket ställer till skada bör det ändå vara, vid olycka definitivt. Nu ser det ju inte ut så och det jag uttrycker är alltså att betrakta som en åsikt. Det är trots allt ägaren och enkom ägaren som valt att exponera djuret samt omgivningen för risken att konfronteras med ett spattigt nervknippe.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Baserat på X antal passager förbi hästhagar både längs landsvägar och skogsvägar så blir jag fortfarande inte riktig klok på vad i min närvaro som skrämmer en hest mest...

För det allra mesta står de lugnt kvar och mumsar gräs men så är det den där gången på 100 då man på långt håll kan se att en hest (i hagen) ser spänd ut, jag passerar lugnt och förutsägbart och som andra säkert gjort 100ggr men i något skede bestämmer den sej för att jag är ett hot, vänder runt och drar som ett skott.

Ok sånt händer uppenbarligen men den drar med sej de övriga hestarna i hagen och plötsligt skenar 6ton adrenalinstin köttmassa runt som ett inferno där inne..

Tänker att det där var ju jäkligt onödigt men vad kunde jag gjort för att undvika det?

Väntar spänt på svar...

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Baserat på X antal passager förbi hästhagar både längs landsvägar och skogsvägar så blir jag fortfarande inte riktig klok på vad i min närvaro som skrämmer en hest mest...

För det allra mesta står de lugnt kvar och mumsar gräs men så är det den där gången på 100 då man på långt håll kan se att en hest (i hagen) ser spänd ut, jag passerar lugnt och förutsägbart och som andra säkert gjort 100ggr men i något skede bestämmer den sej för att jag är ett hot, vänder runt och drar som ett skott.

Ok sånt händer uppenbarligen men den drar med sej de övriga hestarna i hagen och plötsligt skenar 6ton adrenalinstin köttmassa runt som ett inferno där inne..

Tänker att det där var ju jäkligt onödigt men vad kunde jag gjort för att undvika det?

Inte säkert att Köttmassan var skrämda , ibland springer de bara för att det är kul...

+ :fakta det finns bara plats för ett vattenpass i skallen på'rom ( ibland gäller det ägarna oxå) så de kan stå raktupp :gnissla
osså 2 hjärnceller :
1 = ät cellen (går det framför näbben och äta? Ja/Nej )
2 = fly/springcellen ( måste/vill jag springa? Ja/Nej )

Buell_M2

Buell M2 cyclone
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
1998 Buell M2 cyclone
Fan va alla verkar ha problem med att det finns hästar i trafiken. Om man ser att det finns några andra än en sj i trafiken varför kan man inte visa hänsyn då? Hur skulle ni reagera om ni va ute på en promenad och det skulle komma en raket i 200 knyck förbi er??? Lägg ner nu och svälj eran satans stolthet. Visa respekt eller åk buss! Jag har då inte lyckats pricka någon hästskit när jag har åkt hoj. Kan kanske bero på att jag inte ligger på vägrenen heller när jag kör.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Inte säkert att Köttmassan var skrämda , ibland springer de bara för att det är kul...

+ :fakta det finns bara plats för ett vattenpass i skallen på'rom ( ibland gäller det ägarna oxå) så de kan stå raktupp :gnissla
osså 2 hjärnceller :
1 = ät cellen (går det framför näbben och äta? Ja/Nej )
2 = fly/springcellen ( måste/vill jag springa? Ja/Nej )
Hehe, skön förklaring, jag har förstås inte den blekaste aning i vilken fas de två hjärncellerna befinner sej just när jag råkar stöta på cellinnehavaren men jag inbillar mej iaf att jag ser skillnad på om de nöjesspringer eller är skrämda...
Fast jag vet såklart inte och då faller det mesta av mitt resonemang.....

Jag är själv ruggigt lättskrämd när det dyker upp saker, människor, djur som jag inte förutsett så i viss mån kan jag förstå.

Men stod jag vid en väg dagarna i ända och käkade "hamburgerblommor" skulle jag nog bli rätt blase' på det som passerar, förutsatt att de inte har för vana att dundra igenom inhängnaden och jaga mej....

Fast nu är jag ju inte en hest och vet inte vad som händer när "mina" enda två hjärnceller för inbördeskrig mot varandra så jag tror jag slutar försöka förstå :glömdet :tummenupp

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hehe, skön förklaring, jag har förstås inte den blekaste aning i vilken fas de två hjärncellerna befinner sej just när jag råkar stöta på cellinnehavaren men jag inbillar mej iaf att jag ser skillnad på om de nöjesspringer eller är skrämda...
Fast jag vet såklart inte och då faller det mesta av mitt resonemang.....

Jag är själv ruggigt lättskrämd när det dyker upp saker, människor, djur som jag inte förutsett så i viss mån kan jag förstå.

Men stod jag vid en väg dagarna i ända och käkade "hamburgerblommor" skulle jag nog bli rätt blase' på det som passerar, förutsatt att de inte har för vana att dundra igenom inhängnaden och jaga mej....

Fast nu är jag ju inte en hest och vet inte vad som händer när "mina" enda två hjärnceller för inbördeskrig mot varandra så jag tror jag slutar försöka förstå :glömdet :tummenupp

Den ända Hest jag sett som är användbar, är denna Norska Lasagne ingrediens ( för Norrmän alltså) i en Butik innanför Norska gränsen
:rolleyes:
+ att jag vet att det går åt en skeppslast av pepparrot å ett par flak bira om man skall äta en hel Hest

Bifogat

• how-to-cook-a-hest.jpg
    how-to-cook-a-hest.jpg
    20.4 KB · Visningar: 70

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vanligt förkommande argument skrev:
Ser inte problemet, om hästen inte är trafiksäker ta då för helvete inte ut den i trafiken!

Vilken enkel lösning! Att ingen vågat tänka så radikala tankar ännu. :Bugar You da man!

Det finns nog bara ett tydligare sätt att säga att man inte förstått häst-i-trafikproblematiken, och det är:

"Min häst är trafiksäker"

Ni båda representanter för olika läger står ändå på samma avsats i förståelsetrappan.
Dock skall sägas att jag träffar ytterst få hästmänniskor som lämnat tonåren bakom sig och ändå fortfarande säger något så dumt om sin häst, medans ickehästmänniskor gärna drar samma kort om och om igen, även högt upp i åren.

"Häst" och "Trafiksäker" är två olika storheter som aldrig kan mötas, och den som tror att en häst kan resonera sig fram till vilket som är lämpligast att göra när brevlådestället anfaller kan sätta sig ner och dela en binge havre med kusen - ni är helt klart på samma nivå!

Last edited:

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Hästar har väl i rimlighetens namn inte på trafikerade vägar att göra. Hästen som är ett arv från den tiden då vi inte hade motorfordon kan inte begära att ha samma status i trafiken som moderna fordon har i dagsläget. Man kan inte ursäkta den ena olyckssorten med den andra, men oavsett så hästen ett tämligen nervöst och lättskrämt djur. Risken är stor att något ska hända om hästen blir skrämd av minsta oljud. Hästägarna blir alltid skit sura när man tar upp detta ämnet, men de som kör andra fordon kan råka väldigt illa ut om en häst får frispel på vägen, samt så ersätter ingen försäkring skador orsakade av en häst. Rid i skogen istället.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Betalar hästägare vägskatt för sina djur? :fakta

(Trodde väl inte det, då är det som alla andra fordon som inte betalar vägskatt, inhägnat område):tummenupp

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Då kanske du borde läsa olyckstråden och säga samma sak om alla singel mc-olyckor.
Det finns ett test som man måste klara för att få framföra mc på allmän väg, med tanke på hur du skriver så vet du tydligen inte det men de kallas iaf för körkort.

Nåt sånt finns ej för hästar så min åsikt kvarstår!

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det finns en test som man måste klara för att få framföra mc på allmän väg, med tanke på hur du skriver så vet du tydligen inte det men de kallas iaf för körkort.

Nåt sånt finns ej för hästar så min åsikt kvarstår!

Har aldrig sagt att du inte får ha en åsikt men med tanke på hur många som dör i mc-olyckor just nu så kan man ju fråga sig hur rättvist det testet egentligen är. :va

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har aldrig sagt att du inte får ha en åsikt men med tanke på hur många som dör i mc-olyckor just nu så kan man ju fråga sig hur rättvist det testet egentligen är. :va

Att det skulle vara ett bra/rättvist system är en helt annan fråga.

Har under många år bott nära hästar, även provat att sitta på en häst och vill ändå påstå att man verkligen bör vara säker på att hästen fixar det innan man ger sig ut på vägar bland annan trafik. Sen är hästar givetvis flyktdjur och kan bli skrämda men har man en bra grundträning på hästen så är det skillnad och mindre risk att andra blir skadade.

Mycket hästfolk man träffar på när man är ute på hojen verkar resonera som så att bara för att det är deras rätt att befinna sig på vägen så ska dom göra det oavsett om hästen i fråga klarar av det eller ej.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...