Snöskotertråden.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hon som hyrdeut/guidade oss sa en sak innan vi skulle köra förra året, om ni kör fast backa inte!!

Nån flan missade svängen och gasade rakt ut i djupsnön, ett par andra följde efter och dom som släppde gasen blev sittandes.
Nått smart tyckte det va en bra ide att backa loss :brinnerup
Duktig avhyvling blev det.

För en som inte provat, vad händer då? :va
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag vill inte ha imma eller snö som ligger runt kinderna och kyler ned skallbenet så man tänker som en miniräknare i minusgrader.

crosshjälm och scott VoltageX Therma Max funkar bra

voltagexthermamax.jpg
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Fick ihop skotern (IQ 440) i söndags, var sent, så vart bara en liten testrunda. Kört totalt 2km denna vinter. :rolleyes:
Men ska bli mer under helgerna framöver. :tummenupp


Är sugen på en Phazer / Nytro. Så nästa skoter blir nog en sådan...

Eller kanske en Rush Retro, den är riktigt fin:

Polaris-800-Rush-Pro-R-retro-action.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fick ihop skotern (IQ 440) i söndags, var sent, så vart bara en liten testrunda. Kört totalt 2km denna vinter. :rolleyes:
Men ska bli mer under helgerna framöver. :tummenupp


Är sugen på en Phazer / Nytro. Så nästa skoter blir nog en sådan...

Eller kanske en Rush Retro, den är riktigt fin:

Polaris-800-Rush-Pro-R-retro-action.jpg

De är balla men är det inte lite väl kort matta på dem?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Låter sjukt billigt. Är det inte lite fisigt med 32mm? Jag har fismatta på min och på polarens skoter är det 48mm har vi mätt. En jäkla skillnad i djupsnö.

Du ska ha en Camoplast Backcountry med 44a kammar till XTX:en om du ska ha den som allroundmaskin. Finfin matta.

Du måste dock byta ut drivhjulen till "No-slip" drivhjul annars rappar mattan över.

Har man samma skydd när man kör skoter som på MC (ryggskena, knä, axlar osv?). Crosskydd?

Jag använder aldrig annan skyddsutrustning än hjälm.

Säg det till personerna som årligen som bryter rygg, armar och ben när de dammar in i träd, stenar eller rullar ner för fjällsidor.
Jag vet några stycken som nyktra skadat sig pga bristande skydd.
Snön är garanterat minsta problemet.

Snick-snack.

Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

SÅ! Nu har vi avhandlat synen skydd. Nu snackar vi skotrar i stället.

Kan ni rekommendera en bra hjälm? Ofta vet man inte om det är skoterhjälmar eller bara crosshjälmar.

Köp en öppen hjälm å en facemask.

Själv kör jag Peltors hjälm med inbygda hörselkåpor och en facemask från Scott.

Bra skit.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har en fråga gällande skoterkörning: Hur funkar det egentligen med leder och dylikt, får man bara köra på avsedda "vägar" eller är det fritt fram var som helst?:va För så som vädret varit den här vintern är det fan nästan bud på att köpa sig ett billigt gammalt as till skoter och bränna runt lite med när snön är som djupast...:näsblod Lär ju vara den enda skåningen med skoter på hemorten:D Dock undrar jag som sagt hur det funkar rent praktiskt, för det lär ju inte finnas några etablerade leder här nere... Någon som kan svara?
Kan man förresten ta skoterkort här nere? Hur dyrt på ett ungefär?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har en fråga gällande skoterkörning: Hur funkar det egentligen med leder och dylikt, får man bara köra på avsedda "vägar" eller är det fritt fram var som helst?:va För så som vädret varit den här vintern är det fan nästan bud på att köpa sig ett billigt gammalt as till skoter och bränna runt lite med när snön är som djupast...:näsblod Lär ju vara den enda skåningen med skoter på hemorten:D Dock undrar jag som sagt hur det funkar rent praktiskt, för det lär ju inte finnas några etablerade leder här nere... Någon som kan svara?
Kan man förresten ta skoterkort här nere? Hur dyrt på ett ungefär?

Man får hålla sig till ledet. sjöar och div friåkningsområden.

För oss utan leder gäller:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du ska ha en Camoplast Backcountry med 44a kammar till XTX:en om du ska ha den som allroundmaskin. Finfin matta.

Du måste dock byta ut drivhjulen till "No-slip" drivhjul annars rappar mattan över.

Det har jag läst om när du säger det. Hur är det med alla jäkla mått då? Ibland är det tum och ibland mm. Vad är 144" i mm? 365? För det rundas väl säkert av eller någe? :mad:


Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

Det där resonemanget går att översätta rakt av till hojåkning och det har jag sagt i flera år men folk vill tro att man är safe om man har en plastkopp på vardera knä och en pvc-gråsugga som man kan knäcka över knäet, löst hängande på ryggen.

Visst att det är roligare att åka asfalt i läder men det man i första hand dör av är bruten rygg, nacke, inre blödningar och skallskador.
De kan till 0.2% undvikas genom fullgod skyddsutrustning. Men i resterande 99,8% handlar det om att inte träffa ett träd, betongfundament, mötande bil, mm. Dvs köra med huvet och inte över det omständigheterna tillåter.

SÅ nu är jag i alla fall färdig med skyddssnack. Ni som vill älta detta får starta en tråd om "synen på fullgod skyddsutrustning" där ni kan länka till div myndigheter.

Jag vill prata skoter. Gärna med mycket bilder och sådant som får en stackars Sthlmsbo att fundera över sin tillvaro.

[YOUTUBE-ID]3ROm98VssrE&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]G-doRuFMhDo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Vk0FEKoEhPg&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]fp4yH1xrVQk&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det har jag läst om när du säger det. Hur är det med alla jäkla mått då? Ibland är det tum och ibland mm. Vad är 144" i mm? 365? För det rundas väl säkert av eller någe? :mad:

Ja Precis. XTX:en är 144" eller 365 mm som vi säger i resten av världen.

Den jag nämnde hade jag på min förra Nytro och var mycket nöjd.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Snick-snack.

Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

Ja nä, plocka träd i 70blås är väl lite övertro.
Men faktum är att en brutal majoritet av skadorna på snöskoter är armar och ben som åker ur led eller bryts.
Skydden motverkar i stor grad att du bryter en led åt "fel" håll.
Eftersom de fördelar trycket över en större yta så minskar de även risken för ett benbrott, upp till en viss gräns såklart.

Så i fallet rulla ner för fjällsida gäller det alla gånger.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Jag kör oftast med hjälm, knäskydd och ryggskydd.

Knäskydden mest för att jag har en förmåga att slå knäna i skotern när det börjar bli lite knöligt på leden och ryggskydd för att hålla fast njurarna samt att det kan ju hjälpa om man skulle råka få träd eller stenkänning.

Teo: Ring till Franssons automek i Umeå och hör om matta och non-slipare till XTX:en, han har sålt jäkligt många såna och hade bra pris på dom grejerna när han försökte lura på mig en XTX iaf.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kör oftast med hjälm, knäskydd och ryggskydd.

Knäskydden mest för att jag har en förmåga att slå knäna i skotern när det börjar bli lite knöligt på leden och ryggskydd för att hålla fast njurarna samt att det kan ju hjälpa om man skulle råka få träd eller stenkänning.

Teo: Ring till Franssons automek i Umeå och hör om matta och non-slipare till XTX:en, han har sålt jäkligt många såna och hade bra pris på dom grejerna när han försökte lura på mig en XTX iaf.

Tackar.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top