Snöskotertråden.

Hon som hyrdeut/guidade oss sa en sak innan vi skulle köra förra året, om ni kör fast backa inte!!

Nån flan missade svängen och gasade rakt ut i djupsnön, ett par andra följde efter och dom som släppde gasen blev sittandes.
Nått smart tyckte det va en bra ide att backa loss :brinnerup
Duktig avhyvling blev det.

För en som inte provat, vad händer då? :va
 
Jag vill inte ha imma eller snö som ligger runt kinderna och kyler ned skallbenet så man tänker som en miniräknare i minusgrader.

crosshjälm och scott VoltageX Therma Max funkar bra

voltagexthermamax.jpg
 
Fick ihop skotern (IQ 440) i söndags, var sent, så vart bara en liten testrunda. Kört totalt 2km denna vinter. :rolleyes:
Men ska bli mer under helgerna framöver. :tummenupp


Är sugen på en Phazer / Nytro. Så nästa skoter blir nog en sådan...

Eller kanske en Rush Retro, den är riktigt fin:

Polaris-800-Rush-Pro-R-retro-action.jpg
 
Fick ihop skotern (IQ 440) i söndags, var sent, så vart bara en liten testrunda. Kört totalt 2km denna vinter. :rolleyes:
Men ska bli mer under helgerna framöver. :tummenupp


Är sugen på en Phazer / Nytro. Så nästa skoter blir nog en sådan...

Eller kanske en Rush Retro, den är riktigt fin:

Polaris-800-Rush-Pro-R-retro-action.jpg

De är balla men är det inte lite väl kort matta på dem?
 
Låter sjukt billigt. Är det inte lite fisigt med 32mm? Jag har fismatta på min och på polarens skoter är det 48mm har vi mätt. En jäkla skillnad i djupsnö.

Du ska ha en Camoplast Backcountry med 44a kammar till XTX:en om du ska ha den som allroundmaskin. Finfin matta.

Du måste dock byta ut drivhjulen till "No-slip" drivhjul annars rappar mattan över.

Har man samma skydd när man kör skoter som på MC (ryggskena, knä, axlar osv?). Crosskydd?

Jag använder aldrig annan skyddsutrustning än hjälm.

Säg det till personerna som årligen som bryter rygg, armar och ben när de dammar in i träd, stenar eller rullar ner för fjällsidor.
Jag vet några stycken som nyktra skadat sig pga bristande skydd.
Snön är garanterat minsta problemet.

Snick-snack.

Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

SÅ! Nu har vi avhandlat synen skydd. Nu snackar vi skotrar i stället.

Kan ni rekommendera en bra hjälm? Ofta vet man inte om det är skoterhjälmar eller bara crosshjälmar.

Köp en öppen hjälm å en facemask.

Själv kör jag Peltors hjälm med inbygda hörselkåpor och en facemask från Scott.

Bra skit.
 
Last edited:
Jag har en fråga gällande skoterkörning: Hur funkar det egentligen med leder och dylikt, får man bara köra på avsedda "vägar" eller är det fritt fram var som helst?:va För så som vädret varit den här vintern är det fan nästan bud på att köpa sig ett billigt gammalt as till skoter och bränna runt lite med när snön är som djupast...:näsblod Lär ju vara den enda skåningen med skoter på hemorten:D Dock undrar jag som sagt hur det funkar rent praktiskt, för det lär ju inte finnas några etablerade leder här nere... Någon som kan svara?
Kan man förresten ta skoterkort här nere? Hur dyrt på ett ungefär?
 
Jag har en fråga gällande skoterkörning: Hur funkar det egentligen med leder och dylikt, får man bara köra på avsedda "vägar" eller är det fritt fram var som helst?:va För så som vädret varit den här vintern är det fan nästan bud på att köpa sig ett billigt gammalt as till skoter och bränna runt lite med när snön är som djupast...:näsblod Lär ju vara den enda skåningen med skoter på hemorten:D Dock undrar jag som sagt hur det funkar rent praktiskt, för det lär ju inte finnas några etablerade leder här nere... Någon som kan svara?
Kan man förresten ta skoterkort här nere? Hur dyrt på ett ungefär?

Man får hålla sig till ledet. sjöar och div friåkningsområden.

För oss utan leder gäller:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
 
Du ska ha en Camoplast Backcountry med 44a kammar till XTX:en om du ska ha den som allroundmaskin. Finfin matta.

Du måste dock byta ut drivhjulen till "No-slip" drivhjul annars rappar mattan över.

Det har jag läst om när du säger det. Hur är det med alla jäkla mått då? Ibland är det tum och ibland mm. Vad är 144" i mm? 365? För det rundas väl säkert av eller någe? :mad:


Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

Det där resonemanget går att översätta rakt av till hojåkning och det har jag sagt i flera år men folk vill tro att man är safe om man har en plastkopp på vardera knä och en pvc-gråsugga som man kan knäcka över knäet, löst hängande på ryggen.

Visst att det är roligare att åka asfalt i läder men det man i första hand dör av är bruten rygg, nacke, inre blödningar och skallskador.
De kan till 0.2% undvikas genom fullgod skyddsutrustning. Men i resterande 99,8% handlar det om att inte träffa ett träd, betongfundament, mötande bil, mm. Dvs köra med huvet och inte över det omständigheterna tillåter.

SÅ nu är jag i alla fall färdig med skyddssnack. Ni som vill älta detta får starta en tråd om "synen på fullgod skyddsutrustning" där ni kan länka till div myndigheter.

Jag vill prata skoter. Gärna med mycket bilder och sådant som får en stackars Sthlmsbo att fundera över sin tillvaro.

[YOUTUBE-ID]3ROm98VssrE&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]G-doRuFMhDo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Vk0FEKoEhPg&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]fp4yH1xrVQk&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Det har jag läst om när du säger det. Hur är det med alla jäkla mått då? Ibland är det tum och ibland mm. Vad är 144" i mm? 365? För det rundas väl säkert av eller någe? :mad:

Ja Precis. XTX:en är 144" eller 365 mm som vi säger i resten av världen.

Den jag nämnde hade jag på min förra Nytro och var mycket nöjd.
 
Snick-snack.

Skydd hjälper föga om du laddar in i ett träd i säg 70 blås eller om du rullar ner för en fjällsida. Skall man köra kross eller eller hoppa och stunta bör man ha skydd annars är de, i princip, värdelösa.

Ja nä, plocka träd i 70blås är väl lite övertro.
Men faktum är att en brutal majoritet av skadorna på snöskoter är armar och ben som åker ur led eller bryts.
Skydden motverkar i stor grad att du bryter en led åt "fel" håll.
Eftersom de fördelar trycket över en större yta så minskar de även risken för ett benbrott, upp till en viss gräns såklart.

Så i fallet rulla ner för fjällsida gäller det alla gånger.
 
Jag kör oftast med hjälm, knäskydd och ryggskydd.

Knäskydden mest för att jag har en förmåga att slå knäna i skotern när det börjar bli lite knöligt på leden och ryggskydd för att hålla fast njurarna samt att det kan ju hjälpa om man skulle råka få träd eller stenkänning.

Teo: Ring till Franssons automek i Umeå och hör om matta och non-slipare till XTX:en, han har sålt jäkligt många såna och hade bra pris på dom grejerna när han försökte lura på mig en XTX iaf.
 
Jag kör oftast med hjälm, knäskydd och ryggskydd.

Knäskydden mest för att jag har en förmåga att slå knäna i skotern när det börjar bli lite knöligt på leden och ryggskydd för att hålla fast njurarna samt att det kan ju hjälpa om man skulle råka få träd eller stenkänning.

Teo: Ring till Franssons automek i Umeå och hör om matta och non-slipare till XTX:en, han har sålt jäkligt många såna och hade bra pris på dom grejerna när han försökte lura på mig en XTX iaf.

Tackar.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top