Snöskotertråden.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du verkar inte ha kört el. brötat så mycket skoter?:)
Var det där en förolämpning?
Jag är uppvuxen i Jämtlands djupaste urskogar.
Körde skoter innan jag lärt mej gå.
Hade lärt mej montera isär dem i molekyler och montera ihop dem igen med förbundna ögon, innan jag lärt mej prata.
I hela Jämtland finns inte ett enda dike där jag inte sänkt en skoter, ingen fjälltopp jag inte kört över, ingen sjöis jag inte hållt stumt över, inte ett enda träd, stubbe eller sten jag inte kört på.
Varit tvungen att gräva fram skotern ur bottenlöst puder oftare än jag fyllekräkts efter att ha druckit finkel på en logdans.

Har alltid kört med integral. Har aldrig haft problem med det.

Därför förvånar det mej alltid när folk kör med crosshjälm och klagar, men likförbannat fortsätter med det.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
En sak med snöskotrar är att alla är så fantastikt märkesfanatiska. Svängde förbi en kompis jobb efter jag köpt min.

"Kolla jag har köpt skoter :banana"

En som va där "de dääär e inge skoooter de ä en skiidoo :näsblod"

Annat man hört.

"Yamaha är bra grejer, behöver inte surra dom på släpet, på med 3 spadar snö så kör dom fast sig själva"

"Yamaha: Japanska snö-ankare"

"Han har ju Arctic så han kom ju inte ur garaget idag"

"Vafan här kommer en Polaris, här är inga Polarisar välkomna"

Oftast är det bara märket och modellen man kör, helst just den årsmodellen man har allt annat är bara skrot och fungerar inte. Varför är det så?

Anledningen till att det är på det viset är att alla skotermärken egentligen tillverkar maskiner av fantastiskt dålig kvalitet.

Egentligen är det ju bara yamaha som har hyfsat stabil kvalitet på grejerna men istället ligger dom efter prestandamässigt då det gäller vikt och chassiegenskaper, är ytterst sällsynt att se en yamaha på en tävlingsbana!

Skidoo/Lynx dvs. BRP har väldigt fina maskiner som när dom fungerar går fantastiskt fint, anledningen till att jag kör Lynx är att jag blev alldeles lyrisk då jag fick prova en maskin med PPS-boggie och dämpare som var schimsade och försedda med fjädrar efter min vikt och körstil. Tyvärr så är ju däremot kvaliteten på de lite extremare rotaxmotorerna extremt svajande och dessutom har man haft stora problem med variatorerna de senaste åren vilket framförallt visat sig genom extremt remslitage!

Polaris har också prestandamässigt bra maskiner, nya Rushen har fått mycket lovord från olika håll och av egen erfarenhet vet jag att lössnömaskinerna går extremt bra. Men även här har man kvalitetsproblem liknande rotaxproblemen.

Arctic har gjort en rejäl uppryckning kvalitetsmässigt och är nog egentligen ledande motormässigt om man ser till prestanda. Tyvärr så är kvaliteten på deras maskiner fortfarande inte bättre än konkurrenternas och de stackars ägarna plågas också av extremt höga reservdelspriser.

Trots allt detta säljs det nya maskiner i mängder år efter år, det är ju trots allt så j-vla kul att köra skoter!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Anledningen till att det är på det viset är att alla skotermärken egentligen tillverkar maskiner av fantastiskt dålig kvalitet.

Egentligen är det ju bara yamaha som har hyfsat stabil kvalitet på grejerna men istället ligger dom efter prestandamässigt då det gäller vikt och chassiegenskaper, är ytterst sällsynt att se en yamaha på en tävlingsbana!

Skidoo/Lynx dvs. BRP har väldigt fina maskiner som när dom fungerar går fantastiskt fint, anledningen till att jag kör Lynx är att jag blev alldeles lyrisk då jag fick prova en maskin med PPS-boggie och dämpare som var schimsade och försedda med fjädrar efter min vikt och körstil. Tyvärr så är ju däremot kvaliteten på de lite extremare rotaxmotorerna extremt svajande och dessutom har man haft stora problem med variatorerna de senaste åren vilket framförallt visat sig genom extremt remslitage!

Polaris har också prestandamässigt bra maskiner, nya Rushen har fått mycket lovord från olika håll och av egen erfarenhet vet jag att lössnömaskinerna går extremt bra. Men även här har man kvalitetsproblem liknande rotaxproblemen.

Arctic har gjort en rejäl uppryckning kvalitetsmässigt och är nog egentligen ledande motormässigt om man ser till prestanda. Tyvärr så är kvaliteten på deras maskiner fortfarande inte bättre än konkurrenternas och de stackars ägarna plågas också av extremt höga reservdelspriser.

Trots allt detta säljs det nya maskiner i mängder år efter år, det är ju trots allt så j-vla kul att köra skoter!

Var väl en ganska bra analys. Och det är väl alltid så att jagar man prestanda i olika former blir det belastningar och det i kombination med så låg vikt som möjligt gör att man tullar på kvallen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/article8480611.ab

Kul för honom! :)

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Hade lärt mej montera isär dem i molekyler och montera ihop dem igen med förbundna ögon, innan jag lärt mej prata.
I hela Jämtland finns inte ett enda dike där jag inte sänkt en skoter, ingen fjälltopp jag inte kört över, ingen sjöis jag inte hållt stumt över, inte ett enda träd, stubbe eller sten jag inte kört på.
Varit tvungen att gräva fram skotern ur bottenlöst puder oftare än jag fyllekräkts efter att ha druckit finkel på en logdans.

Därför förvånar det mej alltid när folk kör med crosshjälm och klagar, men likförbannat fortsätter med det.

Ber om ursäkt. Får väl konstatera att smaken är olika. :krama

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE

På tal om ämnet imma så inhandlade jag ett par biltemaglasögon idag i rent studiesyfte. Återkommer med rapport då Lynxen är i drift igen!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av Yamaha Phazer. Har bara provkört på led i skogen men det räckte med 50 meter för att känna att den var helrätt. Skitbra fjädring och körställningen är gudomlig med den smala sadeln som känns mer som en crosshoj än att rida på en ko. Kämpade 10 gånger mer på knölig led med min REV än Phazern, även om min blev mycket bättre efter lite skruvande i boggien. Synd att den är lite undermotoriserad. Hörde nåt om att dom byggt motorn på 2 stycken 250 crossmotorer? Hade dom byggt på 2x450 hade den vart klart intressant.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Jag måste säga att jag är grymt imponerad av Yamaha Phazer. Har bara provkört på led i skogen men det räckte med 50 meter för att känna att den var helrätt. Skitbra fjädring och körställningen är gudomlig med den smala sadeln som känns mer som en crosshoj än att rida på en ko. Kämpade 10 gånger mer på knölig led med min REV än Phazern, även om min blev mycket bättre efter lite skruvande i boggien. Synd att den är lite undermotoriserad. Hörde nåt om att dom byggt motorn på 2 stycken 250 crossmotorer? Hade dom byggt på 2x450 hade den vart klart intressant.

Jag har ägt en Phazer FX i två år och har egentligen ingenting att klaga på motormässigt då jag spöat många tvåtakts 800:eek:r på led med den framförallt för att det är lätt att hitta fäste ut ur kurvorna med den väldigt trevliga motorn.

Men däremot fick jag aldrig nån ordning på den fjädringsmässigt trots flera omschimsningar av både boggiedämpare och framvagn och dessutom hann jag knäcka det mesta i boggien förutom boggieskenorna,

Min nuvarande Lynx med REx chassiet knäcker den maskinen på alla punkter förutom just att Rotaxeländet till motor inte vill hålla ihop!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har ägt en Phazer FX i två år och har egentligen ingenting att klaga på motormässigt då jag spöat många tvåtakts 800:eek:r på led med den framförallt för att det är lätt att hitta fäste ut ur kurvorna med den väldigt trevliga motorn.

Men däremot fick jag aldrig nån ordning på den fjädringsmässigt trots flera omschimsningar av både boggiedämpare och framvagn och dessutom hann jag knäcka det mesta i boggien förutom boggieskenorna,

Min nuvarande Lynx med REx chassiet knäcker den maskinen på alla punkter förutom just att Rotaxeländet till motor inte vill hålla ihop!

Det sämsta är väl egentligen ljudet som är riktigt fattigt. Nytron låter elak men Phazern... :huvet

Alla som har maskiner kan väl lägga upp bilder på dom. Nybörjare som man är vet jag inte vad Lynx med REx chassie är. Ok att google finns men roligare att se era egna.

166887_10150158119228998_716348997_8285726_7353376_n.jpg

163718_10150155353808998_716348997_8242031_8221370_n.jpg

Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Phazern låter ju litegrann som en endurohoj fast med två cylindrar :) Nytron låter ju nästan lika fränt som gamla 4-cylindriga RX.1:an men inte i närheten lika häftigt som Yamahas gamla Vmax 4:a.

Slänger in en en bild på min maskin som den ser ut när den är ihopskruvad!

Bifogat

• DSC01126.jpg
    DSC01126.jpg
    236.3 KB · Visningar: 110

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Efter en helg i Bollnäs var det bara min Polaris som var hel.
Lynx - Läckte soppa och trasig boggiedämpare.
Ski-Doo - Boggieproblem, skruvar som lossnat
Arctic Cat - Blev en 350 av den 700an.
Yamaha - Läckte vatten.
Var första riktiga körningen för mig med den skotern.
Jag stod för alla fastkörningar dock.
Nu vill man ju bara iväg igen...

Kanske kommer upp nån bild...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
RX1an har faktiskt klarat sig bra bortsett från att jag skrotade framvagnen.
Vikten gör den ju klart osmidig, men sålänge man håller stumt och visar vem som bestämmer så tar man sig faktiskt fram helt okej på våra breddgrader.

Var så jävla trött på allt strul med tvitaktare.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Min morbror föreslog idag att vi borde köpa en andra skoter upp till vårt "sommarställe" i Norrland. Är man fler som åker upp kan det vara en fördel. Det står en Yamaha från början av 2000 talet som han köpte dit begagnad för ett par år sedan. Den har det inte varit några problem med. Fick frågan om jag var beredd på att gå in som delägare i den andra skotern. Troligtvis en begagnad Lynx. Ingen sportmodell, även om jag inte skulle ha något emot det personligen. Tydligen har han fått napp på en med känd ägarehistorik för ca 75 000 kr. Är det någon modell som är extra tråkig eller som dras med problem som man bör undvika?

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Min morbror föreslog idag att vi borde köpa en andra skoter upp till vårt "sommarställe" i Norrland. Är man fler som åker upp kan det vara en fördel. Det står en Yamaha från början av 2000 talet som han köpte dit begagnad för ett par år sedan. Den har det inte varit några problem med. Fick frågan om jag var beredd på att gå in som delägare i den andra skotern. Troligtvis en begagnad Lynx. Ingen sportmodell, även om jag inte skulle ha något emot det personligen. Tydligen har han fått napp på en med känd ägarehistorik för ca 75 000 kr. Är det någon modell som är extra tråkig eller som dras med problem som man bör undvika?

Har ju inte stenkoll på alla Lynxmodeller men som regel håller ju de lite mindre extrema motorerna som sitter i touring/arbetsmaskiner mycket bättre. Ta reda på vad det är för modell/motor så kan jag höra mig för lite.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har ju inte stenkoll på alla Lynxmodeller men som regel håller ju de lite mindre extrema motorerna som sitter i touring/arbetsmaskiner mycket bättre. Ta reda på vad det är för modell/motor så kan jag höra mig för lite.

Jag ska höra mig för lite. Får återkomma. Det enda jag vet är att den har ca 85 hk och att man kan höja/vinkla drivbandet så att den inte gräver ner sig när man backar. Kanske standard på nyare skotrar. Har inte alls följt med i utvecklingen på den fronten.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

75? hur mycket åker ni när de är så långt borta?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
RX1an har faktiskt klarat sig bra bortsett från att jag skrotade framvagnen.
Vikten gör den ju klart osmidig, men sålänge man håller stumt och visar vem som bestämmer så tar man sig faktiskt fram helt okej på våra breddgrader.

Var så jävla trött på allt strul med tvitaktare.

Nöjd med RX1:an? Den vart man ju sugen på när den kom. Sen kom Nytron och då vart man sugen på den och när x-tx:en dök upp blev man såld. Eller den blev såld. Till mig.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO