Snöskotertråden.

Du verkar inte ha kört el. brötat så mycket skoter?:)
Var det där en förolämpning?
Jag är uppvuxen i Jämtlands djupaste urskogar.
Körde skoter innan jag lärt mej gå.
Hade lärt mej montera isär dem i molekyler och montera ihop dem igen med förbundna ögon, innan jag lärt mej prata.
I hela Jämtland finns inte ett enda dike där jag inte sänkt en skoter, ingen fjälltopp jag inte kört över, ingen sjöis jag inte hållt stumt över, inte ett enda träd, stubbe eller sten jag inte kört på.
Varit tvungen att gräva fram skotern ur bottenlöst puder oftare än jag fyllekräkts efter att ha druckit finkel på en logdans.

Har alltid kört med integral. Har aldrig haft problem med det.

Därför förvånar det mej alltid när folk kör med crosshjälm och klagar, men likförbannat fortsätter med det.
 
En sak med snöskotrar är att alla är så fantastikt märkesfanatiska. Svängde förbi en kompis jobb efter jag köpt min.

"Kolla jag har köpt skoter :banana"

En som va där "de dääär e inge skoooter de ä en skiidoo :näsblod"

Annat man hört.

"Yamaha är bra grejer, behöver inte surra dom på släpet, på med 3 spadar snö så kör dom fast sig själva"

"Yamaha: Japanska snö-ankare"

"Han har ju Arctic så han kom ju inte ur garaget idag"

"Vafan här kommer en Polaris, här är inga Polarisar välkomna"

Oftast är det bara märket och modellen man kör, helst just den årsmodellen man har allt annat är bara skrot och fungerar inte. Varför är det så?

Anledningen till att det är på det viset är att alla skotermärken egentligen tillverkar maskiner av fantastiskt dålig kvalitet.

Egentligen är det ju bara yamaha som har hyfsat stabil kvalitet på grejerna men istället ligger dom efter prestandamässigt då det gäller vikt och chassiegenskaper, är ytterst sällsynt att se en yamaha på en tävlingsbana!

Skidoo/Lynx dvs. BRP har väldigt fina maskiner som när dom fungerar går fantastiskt fint, anledningen till att jag kör Lynx är att jag blev alldeles lyrisk då jag fick prova en maskin med PPS-boggie och dämpare som var schimsade och försedda med fjädrar efter min vikt och körstil. Tyvärr så är ju däremot kvaliteten på de lite extremare rotaxmotorerna extremt svajande och dessutom har man haft stora problem med variatorerna de senaste åren vilket framförallt visat sig genom extremt remslitage!

Polaris har också prestandamässigt bra maskiner, nya Rushen har fått mycket lovord från olika håll och av egen erfarenhet vet jag att lössnömaskinerna går extremt bra. Men även här har man kvalitetsproblem liknande rotaxproblemen.

Arctic har gjort en rejäl uppryckning kvalitetsmässigt och är nog egentligen ledande motormässigt om man ser till prestanda. Tyvärr så är kvaliteten på deras maskiner fortfarande inte bättre än konkurrenternas och de stackars ägarna plågas också av extremt höga reservdelspriser.

Trots allt detta säljs det nya maskiner i mängder år efter år, det är ju trots allt så j-vla kul att köra skoter!
 
Anledningen till att det är på det viset är att alla skotermärken egentligen tillverkar maskiner av fantastiskt dålig kvalitet.

Egentligen är det ju bara yamaha som har hyfsat stabil kvalitet på grejerna men istället ligger dom efter prestandamässigt då det gäller vikt och chassiegenskaper, är ytterst sällsynt att se en yamaha på en tävlingsbana!

Skidoo/Lynx dvs. BRP har väldigt fina maskiner som när dom fungerar går fantastiskt fint, anledningen till att jag kör Lynx är att jag blev alldeles lyrisk då jag fick prova en maskin med PPS-boggie och dämpare som var schimsade och försedda med fjädrar efter min vikt och körstil. Tyvärr så är ju däremot kvaliteten på de lite extremare rotaxmotorerna extremt svajande och dessutom har man haft stora problem med variatorerna de senaste åren vilket framförallt visat sig genom extremt remslitage!

Polaris har också prestandamässigt bra maskiner, nya Rushen har fått mycket lovord från olika håll och av egen erfarenhet vet jag att lössnömaskinerna går extremt bra. Men även här har man kvalitetsproblem liknande rotaxproblemen.

Arctic har gjort en rejäl uppryckning kvalitetsmässigt och är nog egentligen ledande motormässigt om man ser till prestanda. Tyvärr så är kvaliteten på deras maskiner fortfarande inte bättre än konkurrenternas och de stackars ägarna plågas också av extremt höga reservdelspriser.

Trots allt detta säljs det nya maskiner i mängder år efter år, det är ju trots allt så j-vla kul att köra skoter!

Var väl en ganska bra analys. Och det är väl alltid så att jagar man prestanda i olika former blir det belastningar och det i kombination med så låg vikt som möjligt gör att man tullar på kvallen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/article8480611.ab

Kul för honom! :)
 
Last edited:
Var det där en förolämpning?
Jag är uppvuxen i Jämtlands djupaste urskogar.
Körde skoter innan jag lärt mej gå.
Hade lärt mej montera isär dem i molekyler och montera ihop dem igen med förbundna ögon, innan jag lärt mej prata.
I hela Jämtland finns inte ett enda dike där jag inte sänkt en skoter, ingen fjälltopp jag inte kört över, ingen sjöis jag inte hållt stumt över, inte ett enda träd, stubbe eller sten jag inte kört på.
Varit tvungen att gräva fram skotern ur bottenlöst puder oftare än jag fyllekräkts efter att ha druckit finkel på en logdans.

Har alltid kört med integral. Har aldrig haft problem med det.

Därför förvånar det mej alltid när folk kör med crosshjälm och klagar, men likförbannat fortsätter med det.

Ber om ursäkt. Får väl konstatera att smaken är olika. :krama
 
Var det där en förolämpning?
Jag är uppvuxen i Jämtlands djupaste urskogar.
Körde skoter innan jag lärt mej gå.
Hade lärt mej montera isär dem i molekyler och montera ihop dem igen med förbundna ögon, innan jag lärt mej prata.
I hela Jämtland finns inte ett enda dike där jag inte sänkt en skoter, ingen fjälltopp jag inte kört över, ingen sjöis jag inte hållt stumt över, inte ett enda träd, stubbe eller sten jag inte kört på.
Varit tvungen att gräva fram skotern ur bottenlöst puder oftare än jag fyllekräkts efter att ha druckit finkel på en logdans.

Har alltid kört med integral. Har aldrig haft problem med det.

Därför förvånar det mej alltid när folk kör med crosshjälm och klagar, men likförbannat fortsätter med det.

På tal om ämnet imma så inhandlade jag ett par biltemaglasögon idag i rent studiesyfte. Återkommer med rapport då Lynxen är i drift igen!
 
Egentligen är det ju bara yamaha som har hyfsat stabil kvalitet på grejerna men istället ligger dom efter prestandamässigt då det gäller vikt och chassiegenskaper, är ytterst sällsynt att se en yamaha på en tävlingsbana!

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av Yamaha Phazer. Har bara provkört på led i skogen men det räckte med 50 meter för att känna att den var helrätt. Skitbra fjädring och körställningen är gudomlig med den smala sadeln som känns mer som en crosshoj än att rida på en ko. Kämpade 10 gånger mer på knölig led med min REV än Phazern, även om min blev mycket bättre efter lite skruvande i boggien. Synd att den är lite undermotoriserad. Hörde nåt om att dom byggt motorn på 2 stycken 250 crossmotorer? Hade dom byggt på 2x450 hade den vart klart intressant.
 
Jag måste säga att jag är grymt imponerad av Yamaha Phazer. Har bara provkört på led i skogen men det räckte med 50 meter för att känna att den var helrätt. Skitbra fjädring och körställningen är gudomlig med den smala sadeln som känns mer som en crosshoj än att rida på en ko. Kämpade 10 gånger mer på knölig led med min REV än Phazern, även om min blev mycket bättre efter lite skruvande i boggien. Synd att den är lite undermotoriserad. Hörde nåt om att dom byggt motorn på 2 stycken 250 crossmotorer? Hade dom byggt på 2x450 hade den vart klart intressant.

Jag har ägt en Phazer FX i två år och har egentligen ingenting att klaga på motormässigt då jag spöat många tvåtakts 800:or på led med den framförallt för att det är lätt att hitta fäste ut ur kurvorna med den väldigt trevliga motorn.

Men däremot fick jag aldrig nån ordning på den fjädringsmässigt trots flera omschimsningar av både boggiedämpare och framvagn och dessutom hann jag knäcka det mesta i boggien förutom boggieskenorna,

Min nuvarande Lynx med REx chassiet knäcker den maskinen på alla punkter förutom just att Rotaxeländet till motor inte vill hålla ihop!
 
Jag har ägt en Phazer FX i två år och har egentligen ingenting att klaga på motormässigt då jag spöat många tvåtakts 800:or på led med den framförallt för att det är lätt att hitta fäste ut ur kurvorna med den väldigt trevliga motorn.

Men däremot fick jag aldrig nån ordning på den fjädringsmässigt trots flera omschimsningar av både boggiedämpare och framvagn och dessutom hann jag knäcka det mesta i boggien förutom boggieskenorna,

Min nuvarande Lynx med REx chassiet knäcker den maskinen på alla punkter förutom just att Rotaxeländet till motor inte vill hålla ihop!

Det sämsta är väl egentligen ljudet som är riktigt fattigt. Nytron låter elak men Phazern... :huvet

Alla som har maskiner kan väl lägga upp bilder på dom. Nybörjare som man är vet jag inte vad Lynx med REx chassie är. Ok att google finns men roligare att se era egna.

166887_10150158119228998_716348997_8285726_7353376_n.jpg


163718_10150155353808998_716348997_8242031_8221370_n.jpg
 
Last edited:
Phazern låter ju litegrann som en endurohoj fast med två cylindrar :) Nytron låter ju nästan lika fränt som gamla 4-cylindriga RX.1:an men inte i närheten lika häftigt som Yamahas gamla Vmax 4:a.

Slänger in en en bild på min maskin som den ser ut när den är ihopskruvad!
 

Bifogat

  • DSC01126.jpg
    DSC01126.jpg
    236.3 KB · Visningar: 110
Efter en helg i Bollnäs var det bara min Polaris som var hel.
Lynx - Läckte soppa och trasig boggiedämpare.
Ski-Doo - Boggieproblem, skruvar som lossnat
Arctic Cat - Blev en 350 av den 700an.
Yamaha - Läckte vatten.
Var första riktiga körningen för mig med den skotern.
Jag stod för alla fastkörningar dock.
Nu vill man ju bara iväg igen...


Kanske kommer upp nån bild...
 
RX1an har faktiskt klarat sig bra bortsett från att jag skrotade framvagnen.
Vikten gör den ju klart osmidig, men sålänge man håller stumt och visar vem som bestämmer så tar man sig faktiskt fram helt okej på våra breddgrader.

Var så jävla trött på allt strul med tvitaktare.
 
Skidoo/Lynx dvs. BRP har väldigt fina maskiner som när dom fungerar går fantastiskt fint, anledningen till att jag kör Lynx är att jag blev alldeles lyrisk då jag fick prova en maskin med PPS-boggie och dämpare som var schimsade och försedda med fjädrar efter min vikt och körstil. Tyvärr så är ju däremot kvaliteten på de lite extremare rotaxmotorerna extremt svajande och dessutom har man haft stora problem med variatorerna de senaste åren vilket framförallt visat sig genom extremt remslitage!

Min morbror föreslog idag att vi borde köpa en andra skoter upp till vårt "sommarställe" i Norrland. Är man fler som åker upp kan det vara en fördel. Det står en Yamaha från början av 2000 talet som han köpte dit begagnad för ett par år sedan. Den har det inte varit några problem med. Fick frågan om jag var beredd på att gå in som delägare i den andra skotern. Troligtvis en begagnad Lynx. Ingen sportmodell, även om jag inte skulle ha något emot det personligen. Tydligen har han fått napp på en med känd ägarehistorik för ca 75 000 kr. Är det någon modell som är extra tråkig eller som dras med problem som man bör undvika?
 
Min morbror föreslog idag att vi borde köpa en andra skoter upp till vårt "sommarställe" i Norrland. Är man fler som åker upp kan det vara en fördel. Det står en Yamaha från början av 2000 talet som han köpte dit begagnad för ett par år sedan. Den har det inte varit några problem med. Fick frågan om jag var beredd på att gå in som delägare i den andra skotern. Troligtvis en begagnad Lynx. Ingen sportmodell, även om jag inte skulle ha något emot det personligen. Tydligen har han fått napp på en med känd ägarehistorik för ca 75 000 kr. Är det någon modell som är extra tråkig eller som dras med problem som man bör undvika?

Har ju inte stenkoll på alla Lynxmodeller men som regel håller ju de lite mindre extrema motorerna som sitter i touring/arbetsmaskiner mycket bättre. Ta reda på vad det är för modell/motor så kan jag höra mig för lite.
 
Har ju inte stenkoll på alla Lynxmodeller men som regel håller ju de lite mindre extrema motorerna som sitter i touring/arbetsmaskiner mycket bättre. Ta reda på vad det är för modell/motor så kan jag höra mig för lite.

Jag ska höra mig för lite. Får återkomma. Det enda jag vet är att den har ca 85 hk och att man kan höja/vinkla drivbandet så att den inte gräver ner sig när man backar. Kanske standard på nyare skotrar. Har inte alls följt med i utvecklingen på den fronten.
 
Min morbror föreslog idag att vi borde köpa en andra skoter upp till vårt "sommarställe" i Norrland. Är man fler som åker upp kan det vara en fördel. Det står en Yamaha från början av 2000 talet som han köpte dit begagnad för ett par år sedan. Den har det inte varit några problem med. Fick frågan om jag var beredd på att gå in som delägare i den andra skotern. Troligtvis en begagnad Lynx. Ingen sportmodell, även om jag inte skulle ha något emot det personligen. Tydligen har han fått napp på en med känd ägarehistorik för ca 75 000 kr. Är det någon modell som är extra tråkig eller som dras med problem som man bör undvika?

75? hur mycket åker ni när de är så långt borta?
 
RX1an har faktiskt klarat sig bra bortsett från att jag skrotade framvagnen.
Vikten gör den ju klart osmidig, men sålänge man håller stumt och visar vem som bestämmer så tar man sig faktiskt fram helt okej på våra breddgrader.

Var så jävla trött på allt strul med tvitaktare.

Nöjd med RX1:an? Den vart man ju sugen på när den kom. Sen kom Nytron och då vart man sugen på den och när x-tx:en dök upp blev man såld. Eller den blev såld. Till mig.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top