Snöskotertråden.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
75? hur mycket åker ni när de är så långt borta?

Om man ska ställa pengarna i relation till hur ofta man utnyttjar grejerna då kan man lika gärna bränna ner hela stället till grunden och låta naturen ta överhand. Det skulle inte ta många år.

En sundare inställning är om man ställer det i relation glädjen man får ut av att ha möjlighet att åka upp ett par vänner eller familjemedlemmar och utnyttja de fantastiskt fina skoterlederna som finns att tillgå. Med två skotrar finns inga ursäkter att inte åka dit under vinterhalvåret.

En tråkig sak man ibland får uppleva när man kommer dit är att något inte fungerar. Av den anledningen kan det vara rätt skönt att köpa en modernare skoter med känd ägarehistorik. Jag har inget emot gamla grejer, tvärt om. Däremot är jag medveten om att det är inte lätt att få tag en äldre välskött skoter för en spottstyver. Precis som med bilar och motorcyklar om man ska dra det till sin spets.

Folk som sitter på en välskött gammal bil, skoter, motorcykel som inte har några dyra reparationer att vänta behåller den. Bruksvärdet är större än förtjänsten. Av det skälet tog vi upp en gammal bil dit efter ett arvsskifte. En gammal Honda Civic från -86 som varit tvättad för hand hela sitt liv. En bra extrabil när man är där uppe. Går igenom besiktningen utan anmärkning år efter år.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Om man ska ställa pengarna i relation till hur ofta man utnyttjar grejerna då kan man lika gärna bränna ner hela stället till grunden och låta naturen ta överhand. Det skulle inte ta många år.

En sundare inställning är om man ställer det i relation glädjen man får ut av att ha möjlighet att åka upp ett par vänner eller familjemedlemmar och utnyttja de fantastiskt fina skoterlederna som finns att tillgå. Med två skotrar finns inga ursäkter att inte åka dit under vinterhalvåret.

En tråkig sak man ibland får uppleva när man kommer dit är att något inte fungerar. Av den anledningen kan det vara rätt skönt att köpa en modernare skoter med känd ägarehistorik. Jag har inget emot gamla grejer, tvärt om. Däremot är jag medveten om att det är inte lätt att få tag en äldre välskött skoter för en spottstyver. Precis som med bilar och motorcyklar om man ska dra det till sin spets.

Folk som sitter på en välskött gammal bil, skoter, motorcykel som inte har några dyra reparationer att vänta behåller den. Bruksvärdet är större än förtjänsten. Av det skälet tog vi upp en gammal bil dit efter ett arvsskifte. En gammal Honda Civic från -86 som varit tvättad för hand hela sitt liv. En bra extrabil när man är där uppe. Går igenom besiktningen utan anmärkning år efter år.

jo men ska den gå 5ggr per år så känns de inte motiverat med dyrare då en "äldre" billigare skoter ger ganska likn körglädje samt håller lika bra bara den är skött.
fast har man pengarna så visst, man får göra som man vill.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nöjd med RX1:an? Den vart man ju sugen på när den kom. Sen kom Nytron och då vart man sugen på den och när x-tx:en dök upp blev man såld. Eller den blev såld. Till mig.

Jodå nog är jag väl nöjd.
Men skulle helt klart vilja byta upp mig till en nytttro.
De hundra extrakilona känns tydligt när man kör fast.
Men jag har blivit på tok för bekväm med en relativt sett servicefri motor och att kläderna inte stinker avgaser så fort man startat skotern för att byta tillbaka till tvåtakt.
Så om det blir nytt i framtiden så blir det fyrtakt.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nöjd med RX1:an? Den vart man ju sugen på när den kom. Sen kom Nytron och då vart man sugen på den och när x-tx:en dök upp blev man såld. Eller den blev såld. Till mig.

De tidiga RX1orna är inget vidare, alls..

De funkar på sjöisen men det är i princip allt de duger till. De efter 2006 är helt OK om än alldeles för tunga för att nyttjas till annat än högfartstouring.

JIXXER

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
gsxr 1000 k7
Jodå nog är jag väl nöjd.
Men skulle helt klart vilja byta upp mig till en nytttro.
De hundra extrakilona känns tydligt när man kör fast.
Men jag har blivit på tok för bekväm med en relativt sett servicefri motor och att kläderna inte stinker avgaser så fort man startat skotern för att byta tillbaka till tvåtakt.
Så om det blir nytt i framtiden så blir det fyrtakt.

Nyton e ju 4-takt..

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
De tidiga RX1orna är inget vidare, alls..

De funkar på sjöisen men det är i princip allt de duger till. De efter 2006 är helt OK om än alldeles för tunga för att nyttjas till annat än högfartstouring.

Jag har en RX1M -03 (visserligen med bredare skidor, extrakylare och monsterstyrhöjare), funkar helt okej som crossover.
Att säga RX1 till en 06a är bara något dumt svensk påhitt.
Det är en Apex.
PunGt.

Edit:
Att säga att de bara duger till högfartstouring är inte helt sant.
Med en lite fräsigare matta och en riktig karl bakom styret så tar man sig fram med en Apex också.
Däremot förstår jag när småkillarna på 65kg beklagar sig över att de är för tunga för att köra vid sidan av leden.

Som sagt:
Full gas och visa vem som bestämmer.
Det funkar.

Lite bredare skidor är dock ett måste. Pinnarna som sitter original är ett skämt.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har en RX1M -03 (visserligen med bredare skidor, extrakylare och monsterstyrhöjare), funkar helt okej som crossover.
Att säga RX1 till en 06a är bara något dumt svensk påhitt.
Det är en Apex.
PunGt.

Nej. Det gör de inte. Och bara det faktum att du tycker det visar hur okunnig du är i ämnet. Förutom att du läst i skoterbrochyren då att RX1 bytt namn till Apex. Duktigt!

Edit:
Att säga att de bara duger till högfartstouring är inte helt sant.
Med en lite fräsigare matta och en riktig karl bakom styret så tar man sig fram med en Apex också.
Däremot förstår jag när småkillarna på 65kg beklagar sig över att de är för tunga för att köra vid sidan av leden.

Som sagt:
Full gas och visa vem som bestämmer.
Det funkar.

Lite bredare skidor är dock ett måste. Pinnarna som sitter original är ett skämt.

En Apex Mountain med överladdning och en duktig förare tar en till oanade höjder. Allt utom just denna setup gör dock att de endast duger till högfartstouring och knappt det.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
En Apex Mountain med överladdning och en duktig förare tar en till oanade höjder. Allt utom just denna setup gör dock att de endast duger till högfartstouring och knappt det.

Nu är du bara fånigt trångsynt.
De är långt ifrån optimala för annat än högfartstouring men de fungerar till annat.

Det är ungefär som att säga att bara renodlade offroadhojjar fungerar vid sidan av vägen.
Man har garanterat roligast på en sådan och tar sig fram bäst, men vet man vad man håller på med så kommer fram även med andra hojjar.

Hittills har inte skotern hindrat mig från att hänga på polarna med både RE-lynxar, REVar och SnoPro-kissar ute i skogarna om vi säger så.

:hej

Edit:
Om okunnig innebär att man bott på ett fjäll (bokstavligen) i tre år och har många hundra mil i ryggen så fair 'nuff.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fan va alla håller på. Något jag nu tidigt lärt mig är att det är jävligt viktigt att vara förståsigpåare och veta vilka skotrar som absolut inte duger till någonting alls trots att det finns 100-tal youtubeklipp på folk som lyckas med både det ena och det andra med dessa pjäser samt att skotrarna de körde med i slednecks 2 var resor sämre på alla punkter.

Jag vet att Nytron är ett as men den funkar kanon att bondocka med och matar på fint upp för branter så jag är nöjd. Kan ändå varken hoppa 60 meter eller göra bakåtvolter.
Har tidigare haft ruskigt kul på 550 familjeskotrar med stjärtvärme och mastodontruta
och det är ju klart att det är lättare med en för ändamålet avsedd maskin men det går.

Hör du mycket turbofnys? Visst den är lite lättad men ändå.

[YOUTUBE-ID]QteFFLU6lhc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fan va alla håller på. Något jag nu tidigt lärt mig är att det är jävligt viktigt att vara förståsigpåare och veta vilka skotrar som absolut inte duger till någonting alls trots att det finns 100-tal youtubeklipp på folk som lyckas med både det ena och det andra med dessa pjäser samt att skotrarna de körde med i slednecks 2 var resor sämre på alla punkter.

Jag vet att Nytron är ett as men den funkar kanon att bondocka med och matar på fint upp för branter så jag är nöjd. Kan ändå varken hoppa 60 meter eller göra bakåtvolter.
Har tidigare haft ruskigt kul på 550 familjeskotrar med stjärtvärme och mastodontruta
och det är ju klart att det är lättare med en för ändamålet avsedd maskin men det går.

Jag håller med. I stugan står det en gammal vikingII:a från 94. Inte optimal på något sätt, tung, osmidig, klen och så vidare. Kul ändå, är det någon skoter som verkar totalt oförstörbar så är det den, den har fått så mycket stryk så hälften vore nog. Håll fullt och burka vååldsamt så går det att boondocka på myrar även med denna, men svängarna blir stoora:)

För några veckor sedan träffade jag en sten som låg och flinade under lössnön, träffen var så hård att jag skallade bort rutan... Tänkte att nu är ingenting rakt längre. Döm om min förvåning när allt är rakt, både bul och sprickfritt.

Per satsad krona, nästan noll i servicekostnad och billig försäkring är det otroligt mycket för pengarna.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nu är du bara fånigt trångsynt.
De är långt ifrån optimala för annat än högfartstouring men de fungerar till annat.

Precis vad jag sade.

Hör du mycket turbofnys? Visst den är lite lättad men ändå.

Det mesta går om man bara vill eller är duktig att köra och jag är inte PRO något märke även om jag uteslutande åkt/ägt Yamaha de sista 15 åren. Märkeslöjlet kan fjunen hålla på med. Sen om det är Ford vs Audi, Apple vs Android eller Yamaha mot Polaris skiter jag i.

Det jag däremot vet är att en RX1 är inte BRA på någonting. Den har inga positiva sidor och det kan jag inte göra något åt men det är en åsikt jag har. Att man sen äger en sådan och är skitnöjd kan jag bara tolka som att man inte har så mycket koll på skotrar i allmänhet. Nytron är också ganska tung men i jämförelse är RX1 en Goldwing och Nytron en Superduke

Att senare APEX som är förlängda och lättade är duktiga klättrare är ingen nyhet. Men det skall vara öppna ytor så att man har fart. För det är inget man bryter runt, hur som helst, nedanför trädgränsen. De överladdade varianterna med herrejössesmatta är oslagbara när det kommer till klättring i fjällsluttningarna.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det mesta går om man bara vill eller är duktig att köra och jag är inte PRO något märke även om jag uteslutande åkt/ägt Yamaha de sista 15 åren. Märkeslöjlet kan fjunen hålla på med. Sen om det är Ford vs Audi, Apple vs Android eller Yamaha mot Polaris skiter jag i.

Det jag däremot vet är att en RX1 är inte BRA på någonting. Den har inga positiva sidor och det kan jag inte göra något åt men det är en åsikt jag har. Att man sen äger en sådan och är skitnöjd kan jag bara tolka som att man inte har så mycket koll på skotrar i allmänhet. Nytron är också ganska tung men i jämförelse är RX1 en Goldwing och Nytron en Superduke

Att senare APEX som är förlängda och lättade är duktiga klättrare är ingen nyhet. Men det skall vara öppna ytor så att man har fart. För det är inget man bryter runt, hur som helst, nedanför trädgränsen. De överladdade varianterna med herrejössesmatta är oslagbara när det kommer till klättring i fjällsluttningarna.

Nu är du sådär fånig igen.
Nej, den är inte optimal för att bröta runt i skogen.
Nej, den är inte totalt värdelös att bröta runt i skogen.

RX1an är med mindre modifikationer inte så totalt värdelös som folk vill få det till.
Har man bara testat en vid fjällsemestern så tacka fan för att det går dåligt. Det är en maskin att lära sig som alla andra.

Jag hatade REV chassiet innerligt i början men sen lärde jag mig hur man skulle köra det.

Som sagt:
Jag har utan problem hängt med polarna bland myrar, träd och bottenlös snö.
En god vän körde då en vanlig kort RX1 och även om det gick lite tungt bitvis så var den inte totalt värdelös på att ta sig fram.

Självklart är det lättare att surfa runt bland träden på en RE-lynx men de är inte snudd på omöjligt med en RX1a. Det går faktiskt _helt okej_ sålänge du matchvikten och vanan inne.

Och jag tycker motorkaraktären i kombination med 51mm kammar och 151" längd är alldeles lagom som crossover.
De där 100 extrakilona är inget större problem bara man är medveten om att de sitter där och vet hur man ska hantera dem.

SRX 700 däremot!
Där har du en skoter som är totalt jävla värdelös på allting annat än högfartstouring.

Last edited:

JIXXER

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
gsxr 1000 k7
Nu är du sådär fånig igen.
Nej, den är inte optimal för att bröta runt i skogen.
Nej, den är inte totalt värdelös att bröta runt i skogen.

RX1an är med mindre modifikationer inte så totalt värdelös som folk vill få det till.
Har man bara testat en vid fjällsemestern så tacka fan för att det går dåligt. Det är en maskin att lära sig som alla andra.

Jag hatade REV chassiet innerligt i början men sen lärde jag mig hur man skulle köra det.

Som sagt:
Jag har utan problem hängt med polarna bland myrar, träd och bottenlös snö.
En god vän körde då en vanlig kort RX1 och även om det gick lite tungt bitvis så var den inte totalt värdelös på att ta sig fram.

Självklart är det lättare att surfa runt bland träden på en RE-lynx men de är inte snudd på omöjligt med en RX1a. Det går faktiskt _helt okej_ sålänge du matchvikten och vanan inne.

Och jag tycker motorkaraktären i kombination med 51mm kammar och 151" längd är alldeles lagom som crossover.
De där 100 extrakilona är inget större problem bara man är medveten om att de sitter där och vet hur man ska hantera dem.

SRX 700 däremot!
Där har du en skoter som är totalt jävla värdelös på allting annat än högfartstouring.

srx orginal e verkligen dåliga i snö men inte me longtravel kit o lite matta då är den riktigt bra! Men som du säger man måste köra skotern ett tag för att hitta tekniken som just gäller för just den. Jag har kört ca 2500 mil skoter o kan inte säga att jag är fullärd än på långa vägar men de gör stor skillnad för när man e ute med kompisar som har djupsnömaskiner o dom inte kommer fram bättre än jag gör på en kort maskin. jag gissar att de e 50-50 skoter/chauför som me mckörning ja blir ju inte ett proffs bara för att ja köper en supersport hoj.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Anledningen till att det är på det viset är att alla skotermärken egentligen tillverkar maskiner av fantastiskt dålig kvalitet.

Arctic har gjort en rejäl uppryckning kvalitetsmässigt och är nog egentligen ledande motormässigt om man ser till prestanda. Tyvärr så är kvaliteten på deras maskiner fortfarande inte bättre än konkurrenternas och de stackars ägarna plågas också av extremt höga reservdelspriser.

Trots allt detta säljs det nya maskiner i mängder år efter år, det är ju trots allt så j-vla kul att köra skoter!

Eh va? Arctic är enda tillverkare som har tre års garanti, samt att dom sedan -03 har färre garantiåtaganden worldwide än Yamaha.

149997_10150106416846000_740130999_8297768_3404851_n.jpg

Min räser

pantera.jpg

mitt gammskrot

Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Eh va? Arctic är enda tillverkare som har tre års garanti, samt att dom sedan -03 har färre garantiåtaganden worldwide än Yamaha.

149997_10150106416846000_740130999_8297768_3404851_n.jpg

Min räser

Är ju det jag skriver, dom har blivit mycket bättre än vad dom varit historiskt och är nu i nivå eller kanske tom. som du påstår något bättre än andra. Hur det är med garantistatistik osv. har jag ingen aning om utan jag grundade mina kanske något förhastade slutsatser mer på hur folk jag känners maskiner har fungerat, nu kör dom flesta AC ägarna jag känner SX:ar på bana och dom lovordar maskinerna men talar inte gärna så högt om reservdelsbudgeten :)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Är ju det jag skriver, dom har blivit mycket bättre än vad dom varit historiskt och är nu i nivå eller kanske tom. som du påstår något bättre än andra. Hur det är med garantistatistik osv. har jag ingen aning om utan jag grundade mina kanske något förhastade slutsatser mer på hur folk jag känners maskiner har fungerat, nu kör dom flesta AC ägarna jag känner SX:ar på bana och dom lovordar maskinerna men talar inte gärna så högt om reservdelsbudgeten :)

Hehe, ja jag är nära bekant med en handlare så därav lite insajd ifårmajtjon. Jag hade en F6:a innan och den var klockren och flera bekanta har åkt F-serien och dom har vart väldigt problemfria maskiner överlag, min nya maskin (bilden) är iaf fullkomligt galen prestanda på, 163hk och 57mm kamhöjd :yoparty

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Hehe, ja jag är nära bekant med en handlare så därav lite insajd ifårmajtjon. Jag hade en F6:a innan och den var klockren och flera bekanta har åkt F-serien och dom har vart väldigt problemfria maskiner överlag, min nya maskin (bilden) är iaf fullkomligt galen prestanda på, 163hk och 57mm kamhöjd :yoparty

Provade en sån där förra vintern, ruskigt rapp och trevlig motor den där 800:an! Känns som en 440 i karaktär men men med betydligt mer skjut..

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog

Jag vet då att åtminstone tidiga F7:eek:rna hade problem med att chassit sprack och att Arctic var tvungen att ta fram ett förstärkningskit (några plåtbitar)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO