Snöskotertråden.

Jag gnäller inte. Bara förvånad över att det inte är hjälmtvång. Verkar puckat. En sån där gör väl närmare 200?

Mja, runt 160 är väl de vanligaste. Jag kan inte gå över 120 innan det börjar flyga kammar. Men de tar sig dit fort.

Men många skoterägare använder dem som nyttofordon.
Skulle vara lite opraktiskt med hjälm i skogsbruket.
De går inte särskilt fort heller.

Jag gnäller inte. Bara förvånad över att det inte är hjälmtvång. Verkar puckat. En sån där gör väl en bra bit över 150 skulle jag tro?

Jo men om en människa har rösträtt måste denne väl få ansvaret att själv sätta på sig en hjälm om denne nu måste hålla full gas i tät granskog?

Om jag ska dra med skotran över vallen på päronens gård för att kolla staketet innan de släpper djuren kommer jag inte krossa skallen. Då vill jag ha pälsmössan på för det är skönt. Ska jag vara kriminell då?

Verkar rimligt att köra atgatt.......... Dvs fulla skydd.
Inte ens hjälmtvång? Det låter korkat.

Hjälm har man för att inte frysa ihjäl. Hålla på kleta på massa skydd ids väl ingen? Känner inte till någon, nykter, som skadat sig pga bristande skydd. Snö är inte som asfalt liksom..

Hjälm har man för att inte frysa ihjäl. Hålla på kleta på massa skydd ids väl ingen? Känner inte till någon, nykter, som skadat sig pga bristande skydd. Snö är inte som asfalt liksom..

Säg det till personerna som årligen som bryter rygg, armar och ben när de dammar in i träd, stenar eller rullar ner för fjällsidor.
Jag vet några stycken som nyktra skadat sig pga bristande skydd.
Snön är garanterat minsta problemet.

Efter att ha hyvlat omkull i djupt jäkla puder 5 gånger och klämt in snö runt hela ansiktet som fast just pga hjälmen kör jag med pälsmössa om jag inte ska damma på.

När jag ska uppåt och köra senare kommer jag köra hjälm men då ska jag köpa en bättre. Samt gogglar som inte immar igen.

Tips på bra skoterhjälmar? Och gogglar?

Jag vill inte ha imma eller snö som ligger runt kinderna och kyler ned skallbenet så man tänker som en miniräknare i minusgrader.

Tips på bra skoterhjälmar? Och gogglar?

Jag vill inte ha imma eller snö som ligger runt kinderna och kyler ned skallbenet så man tänker som en miniräknare i minusgrader.

Chöp en riktig skoterhjälm istället för crosshjälm. Ofta bättre isolerade och designade med snö i åtanke.
Gogglar har jag inte hittat några än som jag är nöjd med själv såatte...

Chöp en riktig skoterhjälm istället för crosshjälm. Ofta bättre isolerade och designade med snö i åtanke.
Gogglar har jag inte hittat några än som jag är nöjd med själv såatte...

Fan. Har ett par Oakley som är grymma förutom att de speglar sig själva i glaset.

Hur hittar man en skoterhjälm då? Tills dess kör jag i pälsmössan. Crosshjälmen var ett helvette att köra i.

Jo men om en människa har rösträtt måste denne väl få ansvaret att själv sätta på sig en hjälm om denne nu måste hålla full gas i tät granskog?

Om jag ska dra med skotran över vallen på päronens gård för att kolla staketet innan de släpper djuren kommer jag inte krossa skallen. Då vill jag ha pälsmössan på för det är skönt. Ska jag vara kriminell då?

Absolut inte. Jag trodde man använde skydd av ren självbevarelsedrift. Om man tex skulle avskaffa hjämtvång för MC skulle jag garanterat fortfarande köra med hjälm. Finns inget alternativ.

Säg det till personerna som årligen som bryter rygg, armar och ben när de dammar in i träd, stenar eller rullar ner för fjällsidor.
Jag vet några stycken som nyktra skadat sig pga bristande skydd.
Snön är garanterat minsta problemet.

Möjligt. Själv känner jag ingen och jag känner betydligt fler som kör skoter än hoj. Har själv kraschat både hoj och skoter på alla sätt möjligt. Det gör ondare med hoj. Självklart är det mindre chans att få ont om man har skydd men man behöver inte överdriva.

Möjligt. Själv känner jag ingen och jag känner betydligt fler som kör skoter än hoj. Har själv kraschat både hoj och skoter på alla sätt möjligt. Det gör ondare med hoj. Självklart är det mindre chans att få ont om man har skydd men man behöver inte överdriva.

Nä för det är förjävla jobbigt att ödsla 5minuter på att dra på sig lite skydd.
:rolleyes:
dainese_gladiator_evo_07.jpg

Exakt. En bålgeting i ögat sen far man i diket.

brorsan hade en goggle som börja imma igen så han prova biltemas..
helnöjd med den :)

de jag känner kör bara hjälm, kanske nån med ryggskydd..
man blir så svettig med täta skydd sen så börjar man frysa..

Last edited:
Testa damma in i en dold sten i 90knutar så du flyger som en vante mellan furorna så kanske du också ändrar uppfattning.

Jag är inte för något hjälm eller skyddstvång.
Däremot anser jag att folk som är ute och lekkör ordentligt utan skydd är dumma i huvudet något jävulskt.
Men det är min åsikt.
Det är inte jag som blir lidande om ni skulle råka knäcka ryggen mot en tall.
In fact, det kanske är bättre om ni gör det utan skydd så ni dör på fläcken och slipper belasta min skattesedel?

Nä för det är förjävla jobbigt att ödsla 5minuter på att dra på sig lite skydd.
:rolleyes:
dainese_gladiator_evo_07.jpg

Jaja, så länge man får välja själv så...
Tror iofs inte fyllona hade tagit på sig skydd även om det var lag på det. Av de 12-13 som dör/år, är ca 8st på fyllan. Om ryggskydd hade räddat de övriga 4 är svårt att säga.

Tror iofs inte fyllona hade tagit på sig skydd även om det var lag på det. Av de 12-13 som dör/år, är ca 8st på fyllan. Om ryggskydd hade räddat de övriga 4 är svårt att säga.

Fyllona som dör är oftast drunkningsolyckor så där hade inte skydd hjälpt.
Om du däremot kollar på skador som inte leder till döden men till allvarliga skador/invalidisering så är verkligheten en annan.

Men som sagt, det är valfritt.

Skit händer när man leker, tenderar gå ganska fort också
[youtube-id]U6YLW63biVo[/youtube-id]

Last edited:
SÅ! Nu har vi avhandlat synen skydd. Nu snackar vi skotrar i stället.

Kan ni rekommendera en bra hjälm? Ofta vet man inte om det är skoterhjälmar eller bara crosshjälmar.

Jag ska köra skoter till helgen!!!
Hyrskoter med 2 gubbar på varje skoter, fullt ös och genomslag i dämpningen på minsta lilla gupp. :banana

Hon som hyrdeut/guidade oss sa en sak innan vi skulle köra förra året, om ni kör fast backa inte!!

Nån flan missade svängen och gasade rakt ut i djupsnön, ett par andra följde efter och dom som släppde gasen blev sittandes.
Nått smart tyckte det va en bra ide att backa loss :brinnerup
Duktig avhyvling blev det.

Förvånad att ingen skadar sej när vi kör, folk som aldrig har hållt i ett styre innan, 3 min genomgång och sen fullt ös.
Fick åka med en jugoslav som aldrig hade kört förra året, gasade så mycket jag kunde så han blev livrädd, sen satt jag och gapade och hetsade honom till att gasa.
Slutade med att vi blev liggandes i ett dike.

Men dra åt-h va kul det är, kan bara tänka mej hur det känns att köra en lätt 150-200 hk skoter :banana :Bugar

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick