20 mil är ju vad man kommer med bensin mc så jämfört med en bil är ju det här oerhört mycket bättre, eftersom man kommer ca 80 mil med en bensinbil.
Ja, jo... i teorin kan det ju låta bra med en räckvidd som är i princip samma som motsvarande bensinhoj, men så var det ju det där med laddningen.
Eftersom jag har just den räckvidden idag blir det väldigt lätt att relatera till hur jag tänker med min egen ruttplanering. Har mängder med förplanerade rutter i lite olika kategorier.
En kategori är för när jag bara skall ut och mysköra ett par timmar. Då är kravet att rutten skall ligga inom hojens räckvidd med lite marginal, så att jag inte behöver köra en omväg för att tanka längs vägen och kan ta mig hem utan att behöva köra på ångorna. Den här kategorin hade funkat klockrent för elhojen, iaf där jag bor nu och har nära till roliga vägar, men när jag bodde i stan hade det inte blivit så stor andel kul hojkörning med de begränsningarna eftersom en ansenlig del av räckvidden går åt till transportsträckor bara för att ta sig till/från de roliga vägarna.
En annan kategori är rutter för när man skall ut och köra på riktigt, dvs en halv- eller heldag. De kräver alltid minst en tankning längs vägen och inkluderar oftast stopp vid något trevligt matställe, som i princip aldrig ligger där man tankar. Mycket få, om ens någon, av dessa skulle funka med elhoj utan rejäl omplanering. För det första blir det ett absolut krav på snabbladdning, inte en självklarhet ute på landet långt från samhällen och större vägar. Sen behöver det finnas lediga laddare för inte bara en själv utan också de man kör med om man inte skall behöva minst dubbla tiden man måste stanna för att ladda. 30-60 min är ok förutsatt att man då kan passa på att äta också. Men om det enda som erbjuds vid laddstationerna är typ Burger King eller Circle K:s korvmeny så vetefan... det var kanske inte riktigt den upplevelsen man var ute efter.
Ytterligare en faktor att lägga till är att ifall man kör med en kompis (eller fler) kanske de (eller jag) har ytterligare några mil att köra för att ansluta till varandra och då lär det bli ytterligare ett laddstopp.