Snabbast - men hur?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
R2 skrev:
Appropå det första som förbjöds, kåpornas utformning, kåpa över framhjulet och jösses vad topphastigheterna skulle stiga.
Gudskelov stoppades det i tid. Annars hade GP-hojarna utvecklats i samma riktning som sidbilarna och tappat all likhet med en motorcykel.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
RedBaron skrev:
Gudskelov stoppades det i tid. Annars hade GP-hojarna utvecklats i samma riktning som sidbilarna och tappat all likhet med en motorcykel.

Vadå? Hur vet du hur en gathoj skulle se ut då? Jag tror dessa skulle likna tävlingshojarna. Vem vet, det kanske kommer. Man får ju automatiskt deformationszoner och det är ju bra :)

Om jag fick konstruera ett tvåhjuligtfordon som ska ta sig runt snabbast möjligt en bana blir det som följer:

Tvåhjulsdiven gasturbinmotor med cvt utväxling, aktiv aerodynamik (mycket), aktivfjädring antispinn abs och allt vad det innebär. Hojen skulle bli mycket lätt och liten. Sittställningen skulle inte vara som idag. Hjulen skulle inte luta med i kurvorna (mindre gyro) samt dessa skulle inte vara centrumlagrade, osv...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skulle inte elmotorn vara det bästa om man fick ta ström utifrån, typ i en slinga i marken? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Axxexs skrev:
Skulle inte elmotorn vara det bästa om man fick ta ström utifrån, typ i en slinga i marken? :)

Perfekt och så lägger man bara ner en slinga så man garanterat inte får några omkörningar och andra trista incidenter....
:D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Tvåtaktaren kommer alltid vara mycket lättare och starkare än den lika stora fyrtaktaren med turbo.

:fakta

Nja, det kommer den nog inte vara, effekten alltså, lättare kommer den vara givetvis. Men i raceutförande kan man överladda sinnessjukt mycket, leker man med 2-2.5 bars övertryck så har du definitivt mer effekt och förmodligen trevligare effektkurva än i tvåtaktaren..
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
sandstream skrev:
Frågan är onekligen mycket intressant och det hade varit kul om någon som var väl insatt i motorer kunde komma med den ultimata konfigurationen istället för att vi spånar om turbos osv.
Att det skulle vara en tvåtaktare är nog en sak som är säker i alla fall.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Boris JR skrev:
Perfekt och så lägger man bara ner en slinga så man garanterat inte får några omkörningar och andra trista incidenter....
:D
nänä så tråkigt kan det inte vara, på varje halva av banan ska det finnas ett sådant kors som finns i bilbanor. annars har ju den som leder fördel :rolleyes:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyteknik skrev:
Tvåtaktaren kommer alltid vara mycket lättare och starkare än den lika stora fyrtaktaren med turbo.

:fakta
Ärligt talat så bryr det mig inte särkskilt mycket att den är lite lättare då man har en mycket mer körbar motor i fyrtaktaren... 2 bars laddtryck borde väl vara en bra bit mer effekt än ur tvåtaktaren?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Olof Eriksson skrev:
Ärligt talat så bryr det mig inte särkskilt mycket att den är lite lättare då man har en mycket mer körbar motor i fyrtaktaren... 2 bars laddtryck borde väl vara en bra bit mer effekt än ur tvåtaktaren?
Och hur körbar tror du fyrtaktaren blir med 2 bars laddtryck?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tror att dagens 6-växlade lådor skulle försvinna väldigt fort iallafall. Löjligt att det fortfarande finns en regel för det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ako skrev:
Vadå? Hur vet du hur en gathoj skulle se ut då? Jag tror dessa skulle likna tävlingshojarna. Vem vet, det kanske kommer. Man får ju automatiskt deformationszoner och det är ju bra :)

Om jag fick konstruera ett tvåhjuligtfordon som ska ta sig runt snabbast möjligt en bana blir det som följer:

Tvåhjulsdiven gasturbinmotor med cvt utväxling, aktiv aerodynamik (mycket), aktivfjädring antispinn abs och allt vad det innebär. Hojen skulle bli mycket lätt och liten. Sittställningen skulle inte vara som idag. Hjulen skulle inte luta med i kurvorna (mindre gyro) samt dessa skulle inte vara centrumlagrade, osv...
Äntligen någon med lite nytänkande och fräscha idéer.
Vad skulle man kunna utveckla för effekt ur en sådan motor och blir det inte varmt som fasen?
Hur kan den bli så lätt med så mycket aktiva saker och elektronik etc.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gustav O skrev:
Äntligen någon med lite nytänkande och fräscha idéer.
Vad skulle man kunna utveckla för effekt ur en sådan motor och blir det inte varmt som fasen?
Hur kan den bli så lätt med så mycket aktiva saker och elektronik etc.

Varmt blir det, kollat på traktorpulling? Där gillar många gasturbiner just för effekten man får ut ur dem gentemot vikten.
Gå inte ivägen för avgasröret eller avloppet :död

Samlar du all elektronik i en box så blir inte boxen speciellt tung, inte värre en en vanlig styrbox i en bil eller hoj. Problemet är väl kanske att samla elektronik, egentligen mjukvaran från många olika tillverkare (motor, stötdämpare, växellåda etc) i en box och få det att fungera.

Låter lite som BMWs carver? Eller vad den kallades, 'motorcykel' med tak och bälte. Tror hjulen alltid har samma lutning på den men 'hojkroppen' lutas i kurvorna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Äntligen någon med lite nytänkande och fräscha idéer.
Vad skulle man kunna utveckla för effekt ur en sådan motor och blir det inte varmt som fasen?
Hur kan den bli så lätt med så mycket aktiva saker och elektronik etc.

Rover försökte bygga gasturbinmotorer till bilar vet jag. Bränsleekonomin är inte den bästa. Lite coolt hade det varit med "Thrust" istället för "Power" i tekniska specarna....:)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som det är idag så är väl inte effekten största problemet. Finns väl redan idag tillverkare som inte tar ut maxeffekten ur deras motorer pga. att hojen blir svårkörd, eller käkar bakdäck. Går ju inte att utnyttja mer effekt i hojarna.

Hörde dom pratade på Eurosport nångång under ett GP att även halvvägs ner för start/mål rakan så har dom fortfarande ett visst hjulspinn.

Man skulle nog sikta in sig på att minska vikten istället, och få hojen mera körbar. Tror det lutar åt en större tvåtaktsmotor. Kanske upp mot 800cc nånstans?

Sen kanske mera strömlinjeformade kåpor, kåpor över framdäcket?
Tractioncontrol, möjlighet att "tuna" hojen från depån under racet, och så mycket elektroniskt skit dom bara kan klämma in... :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
Man skulle nog sikta in sig på att minska vikten istället, och få hojen mera körbar. Tror det lutar åt en större tvåtaktsmotor. Kanske upp mot 800cc nånstans?
:eek: :galen
Vad är det jag läser? Iofs är du inte Sandstream men ändå. :hihi
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gustav O skrev:
:eek: :galen
Vad är det jag läser? Iofs är du inte Sandstream men ändå. :hihi

Äääääh, så illa är det väl inte. Har förresten aldrig påstått att 2-takt är dåligt, eller ute på nåt sätt. 2-taktsmotorn är ju en effektivare konstruktion, och har ju ett högre effekt/vikt förhållande än en 4-taktare, så enkelt är det.

Det är bara det eviga tjatet om 2-takt vs. 4-takt, och att bara 2-takt är "riktig racing" som jag formligen kräks på... :zpy :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
Äääääh, så illa är det väl inte. Har förresten aldrig påstått att 2-takt är dåligt, eller ute på nåt sätt. 2-taktsmotorn är ju en effektivare konstruktion, och har ju ett högre effekt/vikt förhållande än en 4-taktare, så enkelt är det.
Nää så illa är det inte men lite oväntat

Macke skrev:
Det är bara det eviga tjatet om 2-takt vs. 4-takt, och att bara 2-takt är "riktig racing" som jag formligen kräks på... :zpy :D
Vadårå? Det är ju sant. :hihi
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top