Snabbast - men hur?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Omvändelsen är nära.

Bifogat

• churchsign.jpg
    churchsign.jpg
    15 KB · Visningar: 118

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Macke skrev:
Äääääh, så illa är det väl inte. Har förresten aldrig påstått att 2-takt är dåligt, eller ute på nåt sätt. 2-taktsmotorn är ju en effektivare konstruktion, och har ju ett högre effekt/vikt förhållande än en 4-taktare, så enkelt är det.

Det är bara det eviga tjatet om 2-takt vs. 4-takt, och att bara 2-takt är "riktig racing" som jag formligen kräks på... :zpy :D

Kloka ord. Är nog lite hjärnhinneimflammation hos många. 2takt eller 4takt är lika mycket racing, har varit i alla tider. Sen får man skilja mellan en standardhoj som används till racing eller en räjserhoj.

Rejsa kan man göra med båda, men en hoj du köper som kan registreras är ingen räjshoj!

Just nu finns det mest 2takts räjsinghojar FÖRUTOM motoGP samt Supermono. Men dessa saker brukar ändra sig genom historiens vingslag.

Hur ball är inte Hondas 6 cylindriga 250 4takt? Med megafoner :kocko

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
By the way so var det inget illa menat vare sig mot dig eller Sandstream. :pannkyss
Jaha, nu pratar ni om mig igen :)

Precis som Macke har jag inget emot 2T, bara de som lever på stenåldern och gång på gång ska tjata om sina förbannade 2T-are som är såååå bra och hur bra det hade varit i MotoGP om man fortsatt med 2T, dessa dödsmaskiner som ingen knappt vågade köra, dagens hojar som Gerry Nordström kan köra bla bla bla :trött

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rolle Rotax skrev:
Hur ball är inte Hondas 6 cylindriga 250 4takt? Med megafoner :kocko
Svinball! :Bugar

sandstream skrev:

Precis som Macke har jag inget emot 2T, bara de som lever på stenåldern och gång på gång ska tjata om sina förbannade 2T-are som är såååå bra och hur bra det hade varit i MotoGP om man fortsatt med 2T, dessa dödsmaskiner som ingen knappt vågade köra, dagens hojar som Gerry Nordström kan köra bla bla bla :trött
Det finns nog en del som tycker tjatet om hur Skölden står i vägen för svensk RR, 1000cc i STCC som räddningen etc är ganska tjatigt....... :trött :hihi

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
sandstream skrev:

Wake up mister! När kom fyrtaktaren till? jo på 1800 talet

/JPS

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Det finns nog en del som tycker tjatet om hur Skölden står i vägen för svensk RR, 1000cc i STCC som räddningen etc är ganska tjatigt....... :trött :hihi
Det var väl förra vintern vi diskuterade det och jag nämnde det som hastigast i dag i tråden om Skölden utan att få några vettiga svar men kallar du det för att tjata så...
Jörgen Player Special skrev:
Wake up mister! När kom fyrtaktaren till? jo på 1800 talet
Trodde vi pratade MotoGP :rolleyes:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
sandstream skrev:
Det var väl förra vintern vi diskuterade det och jag nämnde det som hastigast i dag i tråden om Skölden utan att få några vettiga svar men kallar du det för att tjata så...

Där har takterna kommit och gått allt eftersom :)

/J

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
sandstream skrev:

Om det är MotoGP vi pratar om, tidigare kallad 500 så började den med kantarellharvar för att i början på sjuttiotalet gå över till 2takt då de var mer dominanta!

Och sextiotalet eller artonhundratalet är väl samma sak...

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Rolle Rotax skrev:
Om det är MotoGP vi pratar om, tidigare kallad 500 så började den med kantarellharvar för att i början på sjuttiotalet gå över till 2takt då de var mer dominanta!

Och sextiotalet eller artonhundratalet är väl samma sak...

Har ni tänkt på en sak. Minst 20 inlägg om att 2-takt inte är så farligt och inte ett enda ifrån Valmers. :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
När ämnet kommer upp så tjatar du ju om 1000cc. Men det är ju det forumet är till för - tjata för döva öron. :4skrika

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Öling skrev:
Hört talas om tockna där elektroniska insprutningssystem?
Ser inte riktigt relevansen i den sena timmen men du får gärna upplysa mig om det går. Själv tänkte jag t ex på hur extremt lågt geometriskt kompressionsförhållande man får ha för att kunna ladda 2 bar.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Rolle Rotax skrev:
Just nu finns det mest 2takts räjsinghojar FÖRUTOM motoGP samt Supermono. Men dessa saker brukar ändra sig genom historiens vingslag.
Supermoto menar du :tummenupp (ja jag vet vad supermono är)

Samt motocross då. Hur är det i speedway, visst är det fyrtakt där också? Man e ju tondöv.

Jaa du Macke, du kanske skulle köpa dig en riktig fyrtaktsräser, dvs en supermoto :hihi :D :lol

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
Supermoto menar du :tummenupp (ja jag vet vad supermono är)

Samt motocross då. Hur är det i speedway, visst är det fyrtakt där också? Man e ju tondöv.

Jaa du Macke, du kanske skulle köpa dig en riktig fyrtaktsräser, dvs en supermoto :hihi :D :lol
Ska man vara petig är väl inte Supermotohojarna rena racemaskiner dvs det finns hojar med chassie/motor som inte gå ratt registrera utan de flesta kör med ombyggda gatlhomologiserade hojar? :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gustav O skrev:
Ska man vara petig är väl inte Supermotohojarna rena racemaskiner dvs det finns hojar med chassie/motor som inte gå ratt registrera utan de flesta kör med ombyggda gatlhomologiserade hojar? :D
På gatan japp, på racebanorna är det en annan historia :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0