Snabbast - men hur?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
tror att det första de skulle modda var att sätta på fransar på styrändorna och en sissy. Effekten finns ju redan...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Får vara en väldigt liten bana då, räckvidden för blåtand är ca 10 meter om inget är i vägen.

Teoretiskt sett har Bluetooth-tekniken en betydligt längre räckvidd än så. Det som sätter gränsen i praktiken är lagar och förordningar om sändarstyrka, vilka defenitivt skulle omvärderas om man applicerade tekniken på något annat.

Gustav O skrev:
Nej det är inte svårt. Det som är svårt är som sagt att kolla om teamen följer reglementet eftersom de kan koda det de skickar.

Nej, det är inte svårt det heller. Det finns teknik som enkelt kan urskilja tal- från datainformation, även i realtid. Alltså kan styrande organ få indikationer på att något team använder kommunikationsvägarna till något otillbörligt direkt när så sker. Och även om något skulle sätta käppar i hjulen rent tekniskt sett så är det väl bara för FiM att kräva att kommunikationen hela tiden skall avlyssnas och lagras, så att de direkt under tävlingens gång eller i efterhand kan kontrollera om någon har fuskat.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
McB skrev:
Nej, det är inte svårt det heller. Det finns teknik som enkelt kan urskilja tal- från datainformation, även i realtid. Alltså kan styrande organ få indikationer på att något team använder kommunikationsvägarna till något otillbörligt direkt när så sker. Och även om något skulle sätta käppar i hjulen rent tekniskt sett så är det väl bara för FiM att kräva att kommunikationen hela tiden skall avlyssnas och lagras, så att de direkt under tävlingens gång eller i efterhand kan kontrollera om någon har fuskat.

Och ännu enklare att förbjuda radio, IR och liknande kommunikation så behöver ingenting lagras och stökas med i efterhand. Varför göra det jobbigt för sig.

Finns depåskylt för kommunikation till föraren, vill föraren kommunicera har han händer och fötter.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Rolle Rotax skrev:
Och ännu enklare att förbjuda radio, IR och liknande kommunikation så behöver ingenting lagras och stökas med i efterhand. Varför göra det jobbigt för sig.

Diskussionen rörde anledningen till att trådlös kommunikation mellan cykel och depå förbjöds. Läs ett par sidor bakåt så hajar du. :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
McB skrev:
Diskussionen rörde anledningen till att trådlös kommunikation mellan cykel och depå förbjöds. Läs ett par sidor bakåt så hajar du. :)

Har läst hela tråden, och istället för att det faktiskt tekniskt går att utläsa om det är kommunikation eller data så kan man lösa problemet enkelt, förbjud!

Mer kommunikation kommer troligen inte ge bättre race...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Rolle Rotax skrev:
Har läst hela tråden, och istället för att det faktiskt tekniskt går att utläsa om det är kommunikation eller data så kan man lösa problemet enkelt, förbjud!

Mer kommunikation kommer troligen inte ge bättre race...

Varför förbjuda något som skulle förbättra det för teamen? Det vore ju jättebra att hela tiden ha koll på hur hojen mår, och kunna göra justeringar utan att behöva plocka in föraren i depå.

Dessutom handlar tråden om hur en drömserie skulle se ut, utan förbud. Bakåtsträvare där. ;)
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Teoretiskt sett har Bluetooth-tekniken en betydligt längre räckvidd än så. Det som sätter gränsen i praktiken är lagar och förordningar om sändarstyrka, vilka defenitivt skulle omvärderas om man applicerade tekniken på något annat.
Må så vara men de blåtand tillbehör jag haft till mina telefoner suger getpung när det gäller räckvidden.
Blåtand är tänkt för kommunikation på korta avstånd.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Må så vara men de blåtand tillbehör jag haft till mina telefoner suger getpung när det gäller räckvidden.
Blåtand är tänkt för kommunikation på korta avstånd.

Det finns blåtandsprodukter med över 100 meters räckvidd tillgängliga för oss vanliga konsumenter. Anledningen till den korta räckvidden på t.ex. mobiltelefontillbehör är, förutom det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, också strömtillgången. Ett batteri som ska få plats i ett litet headset kan inte leverera oändliga mängder ström, varför sändareffekten måste minskas.

Men hur som helst, tekniken för att ha tvåvägskommunikation mellan motorcykel och depå finns redan. Bluetooth eller ej.
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Det finns blåtandsprodukter med över 100 meters räckvidd tillgängliga för oss vanliga konsumenter. Anledningen till den korta räckvidden på t.ex. mobiltelefontillbehör är, förutom det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, också strömtillgången. Ett batteri som ska få plats i ett litet headset kan inte leverera oändliga mängder ström, varför sändareffekten måste minskas.
Men hur som helst, tekniken för att ha tvåvägskommunikation mellan motorcykel och depå finns redan. Bluetooth eller ej.
I de största formelklasserna har de ju haft kontakt med depån länge så att tekniken finns råder det ingen tvekan om.
Men faktum kvartstår att blåtand togs fram för korta avstånd och vill man sända längre finns det bättre grejer.

Hade det inte varit coolt om kommentatorerna kunde snacka med någon utvald förare per race? :D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Hade det inte varit coolt om kommentatorerna kunde snacka med någon utvald förare per race? :D

I televisionens förlovade land USA är det redan så. Jag vill minnas att jag under mitt nattsudderi någon gång har snubblat in i NASCAR-rejs där kommentatorerna slänger ett par ord med någon förare mitt under pågående tävling.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Victor skrev:
Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
Här finns en del att hämta från en som inte behöver ta hänsyn till vad som är kommersiellt gångbart.

http://www.motoczysz.com/

McB skrev:
I televisionens förlovade land USA är det redan så. Jag vill minnas att jag under mitt nattsudderi någon gång har snubblat in i NASCAR-rejs där kommentatorerna slänger ett par ord med någon förare mitt under pågående tävling.
Också coolt att varje team har en egen radiofrekvens så man kan lyssna på sitt favvoteam under hela tävlingen.

Helt annan nivå där borta på allt som har med publiken att göra. :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
McB skrev:
Men hur som helst, tekniken för att ha tvåvägskommunikation mellan motorcykel och depå finns redan. Bluetooth eller ej.

Steget är ju inte sådär jättelångt till att helt enkelt lämna föraren i depån med en radiosändare att styra hojen med. 80-90 kilo att spara på det juh. :hihi

Angående realtidsjustering av parametrar på hojen så gör det la inte direkt sporten roligare att titta på, såvida inte vi TV-tittare på något sätt kan ta del av vad som justeras och kanske som i Nascar-exemplet kunna höra vad som sägs i de olika teamen. Jag skulle i alla fall tycka att det skulle vara rätt intressant. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Victor skrev:
Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
Som Neutral sa, Michael Czysz har en del fina ideér, innan honom Brittens lösning som iofs förfinade Norman Hossacks lösning som i sig va en uppdaterad lösning av vad Vincent en gång använde.

Personligen så tycker jag att just Czysz är den med visioner för framtiden.

Hade inte Britten gått bort hade mc konstruktionsvärlden sett klart annorlunda ut.
 

Bifogat

  • czysz.jpg
    czysz.jpg
    18.4 KB · Visningar: 56
  • brit-striped.jpg
    brit-striped.jpg
    36.1 KB · Visningar: 79
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
PacMan skrev:
Angående realtidsjustering av parametrar på hojen så gör det la inte direkt sporten roligare att titta på, såvida inte vi TV-tittare på något sätt kan ta del av vad som justeras och kanske som i Nascar-exemplet kunna höra vad som sägs i de olika teamen. Jag skulle i alla fall tycka att det skulle vara rätt intressant. :)

Det allra roligaste vore ändå en webbtjänst där vi TV-tittare kan logga in och själva mickla med hojarna under pågående rejs. :hihi
 

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Avesta
Hoj
ingen än ...
Asfaltbarn skrev:
Det går som du säger att lyckas med tvåtakt, det var ju delvis miljöskäl som stannade utvecklingen för 2t, och tillverkarna skulle ju aldrig nöja sig med att tävla med en hoj som inte enligt dem liknar en produktionshoj. Tex 2t.
Tyvärr. Men Wankel är intressant, mycket kompakt motor som kan placeras mycket lågt i ramen ger ju låg tyngdpunkt, sen att motorn är lätt och ger hööög effekt är ju inte heller faktorer att glömma bort.



Men du/ni glömmer en sak. Alla som tävlar med turbomotorer på hög nivå där det är mycket på/avslag på gasen har Wastefire el liknande för att dem inte ska behöva nån spool up tid att tala om, dvs hålla trycket uppe, det tar plats och vikt (som så många andra tillbehör till en turbo), och hur skulle det se ut i kurvorna om det slog eldkaskader ur röven på hojarna...
Dessutom finns ju effekt så det räcker redan, är man i behov av antispinn brukar man inte va i behov av mer effekt eler hur!?

Wastefire? Antilaggsystem på moderna maskiner är en stor tomgångsmotor och backad tändning. Det tar ingen plats. Sen kan jag hålla med om att effekt redan finns så det räcker och blir över.

Så hur når man snabbare varvtider? Bättre aerodynamik, mindre vikt och bättre fäste skulle jag kunna gissa på. Exakt hur man åstadkommer det lämnar jag till någon annan :)
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Också coolt att varje team har en egen radiofrekvens så man kan lyssna på sitt favvoteam under hela tävlingen.
Helt annan nivå där borta på allt som har med publiken att göra. :tummenupp
Jag hörde hur kommentatorn på något NASCAR-race berättade att publiken kund hyra mottagare och hörlurar för att lyssna på valfritt team = kanon :tummenupp
En "fördel" i NASCAR är de ständiga gulflaggorna och då kan ju förarna slappna av och snacka med kommentatorerna.

Men det vore häftigt med en svärande Sete i direktsändning när han precis har försökt bromsa sent för att komma om Rossi och istället hamnat i gruset :hihi
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top