Victor
Shake that ass!
Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
Gustav O skrev:
sandstream skrev:Får vara en väldigt liten bana då, räckvidden för blåtand är ca 10 meter om inget är i vägen.
Gustav O skrev:Nej det är inte svårt. Det som är svårt är som sagt att kolla om teamen följer reglementet eftersom de kan koda det de skickar.
McB skrev:Nej, det är inte svårt det heller. Det finns teknik som enkelt kan urskilja tal- från datainformation, även i realtid. Alltså kan styrande organ få indikationer på att något team använder kommunikationsvägarna till något otillbörligt direkt när så sker. Och även om något skulle sätta käppar i hjulen rent tekniskt sett så är det väl bara för FiM att kräva att kommunikationen hela tiden skall avlyssnas och lagras, så att de direkt under tävlingens gång eller i efterhand kan kontrollera om någon har fuskat.
Gustav O skrev:Det är en förbränninsgmotor som inte har kolvar som går upp och ner utan en eller flera som roterar.
http://rx7.voodoobox.net/infofaq/images/Rotary.gif
http://susning.nu/Wankelmotor
Rolle Rotax skrev:Och ännu enklare att förbjuda radio, IR och liknande kommunikation så behöver ingenting lagras och stökas med i efterhand. Varför göra det jobbigt för sig.
McB skrev:Diskussionen rörde anledningen till att trådlös kommunikation mellan cykel och depå förbjöds. Läs ett par sidor bakåt så hajar du.
Rolle Rotax skrev:Har läst hela tråden, och istället för att det faktiskt tekniskt går att utläsa om det är kommunikation eller data så kan man lösa problemet enkelt, förbjud!
Mer kommunikation kommer troligen inte ge bättre race...
Må så vara men de blåtand tillbehör jag haft till mina telefoner suger getpung när det gäller räckvidden.McB skrev:Teoretiskt sett har Bluetooth-tekniken en betydligt längre räckvidd än så. Det som sätter gränsen i praktiken är lagar och förordningar om sändarstyrka, vilka defenitivt skulle omvärderas om man applicerade tekniken på något annat.
sandstream skrev:Må så vara men de blåtand tillbehör jag haft till mina telefoner suger getpung när det gäller räckvidden.
Blåtand är tänkt för kommunikation på korta avstånd.
I de största formelklasserna har de ju haft kontakt med depån länge så att tekniken finns råder det ingen tvekan om.McB skrev:Det finns blåtandsprodukter med över 100 meters räckvidd tillgängliga för oss vanliga konsumenter. Anledningen till den korta räckvidden på t.ex. mobiltelefontillbehör är, förutom det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, också strömtillgången. Ett batteri som ska få plats i ett litet headset kan inte leverera oändliga mängder ström, varför sändareffekten måste minskas.
Men hur som helst, tekniken för att ha tvåvägskommunikation mellan motorcykel och depå finns redan. Bluetooth eller ej.
sandstream skrev:Hade det inte varit coolt om kommentatorerna kunde snacka med någon utvald förare per race?
Här finns en del att hämta från en som inte behöver ta hänsyn till vad som är kommersiellt gångbart.Victor skrev:Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
Också coolt att varje team har en egen radiofrekvens så man kan lyssna på sitt favvoteam under hela tävlingen.McB skrev:I televisionens förlovade land USA är det redan så. Jag vill minnas att jag under mitt nattsudderi någon gång har snubblat in i NASCAR-rejs där kommentatorerna slänger ett par ord med någon förare mitt under pågående tävling.
McB skrev:Men hur som helst, tekniken för att ha tvåvägskommunikation mellan motorcykel och depå finns redan. Bluetooth eller ej.
Som Neutral sa, Michael Czysz har en del fina ideér, innan honom Brittens lösning som iofs förfinade Norman Hossacks lösning som i sig va en uppdaterad lösning av vad Vincent en gång använde.Victor skrev:Vad tror ni om framgafflar? Skulle de vara kvar som dom ser ut idag eller skulle folk äntligen våga utveckla ett system som skiljer styrning från fjädring?
PacMan skrev:Angående realtidsjustering av parametrar på hojen så gör det la inte direkt sporten roligare att titta på, såvida inte vi TV-tittare på något sätt kan ta del av vad som justeras och kanske som i Nascar-exemplet kunna höra vad som sägs i de olika teamen. Jag skulle i alla fall tycka att det skulle vara rätt intressant.
Asfaltbarn skrev:Det går som du säger att lyckas med tvåtakt, det var ju delvis miljöskäl som stannade utvecklingen för 2t, och tillverkarna skulle ju aldrig nöja sig med att tävla med en hoj som inte enligt dem liknar en produktionshoj. Tex 2t.
Tyvärr. Men Wankel är intressant, mycket kompakt motor som kan placeras mycket lågt i ramen ger ju låg tyngdpunkt, sen att motorn är lätt och ger hööög effekt är ju inte heller faktorer att glömma bort.
Men du/ni glömmer en sak. Alla som tävlar med turbomotorer på hög nivå där det är mycket på/avslag på gasen har Wastefire el liknande för att dem inte ska behöva nån spool up tid att tala om, dvs hålla trycket uppe, det tar plats och vikt (som så många andra tillbehör till en turbo), och hur skulle det se ut i kurvorna om det slog eldkaskader ur röven på hojarna...
Dessutom finns ju effekt så det räcker redan, är man i behov av antispinn brukar man inte va i behov av mer effekt eler hur!?
Jag hörde hur kommentatorn på något NASCAR-race berättade att publiken kund hyra mottagare och hörlurar för att lyssna på valfritt team = kanonNeutral skrev:Också coolt att varje team har en egen radiofrekvens så man kan lyssna på sitt favvoteam under hela tävlingen.
Helt annan nivå där borta på allt som har med publiken att göra.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |