Snabbast - men hur?

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Problemet är väl inte att effekten inte räcker till. :va Det stora bekymmret är ju som sagt kurvhastigheten.För att få en högre kurvhastighet behövs lägre vikt (och/eller div elektroniska hjälpmedel som aktiv fjädring o.s.v)Eftersom en 2-t utan volymbegränsning har ett bättre vikt-effekt förhållande än 4-t med eller utan överladdning (för att kompensera överladdningen behöver man ju bara gå upp i volym, 2-t motorn blir ändå lättare än en 4-t med en massa turboprylar på)måste ju två taktaren vara det optimala utgångsmaterialet! :yoparty Körbarheten måste ju gå att få till med insprutning, o.s.v.Anledningen till att det inte redan görs är ju att 2-t idag är begränsade till 500cc, och är därför inte konkurenskraftiga jämfört med 4-t som får va nästan dubbelt så stora.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
När ämnet kommer upp så tjatar du ju om 1000cc. Men det är ju det forumet är till för - tjata för döva öron. :4skrika
Det skulle ju blir så mycket roligare med 1000cc och det vet du också :D
 

Öling

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Avesta
Hoj
ingen än ...
Neutral skrev:
Ser inte riktigt relevansen i den sena timmen men du får gärna upplysa mig om det går. Själv tänkte jag t ex på hur extremt lågt geometriskt kompressionsförhållande man får ha för att kunna ladda 2 bar.

Med sprut av kalibern jag misstänker att man har i motogp så kan man mappa in körbarhet även om max laddtryck är högt.

Har man sedan bra sås och fina förbränningsrum så behöver inte kompressionen vara ruggigt låg heller.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sandstream skrev:
Och de kör ifrån allt på en liten gokartbana som Sviestad :hihi
förvisso, men i den här diskussionen kan du inte hänvisa till svenska förares prestationer på svenska banor.

Rossi skulle ju slakta Miinin på sviesta med en 125a....
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Lx3 skrev:
Problemet är väl inte att effekten inte räcker till. :va Det stora bekymmret är ju som sagt kurvhastigheten.För att få en högre kurvhastighet behövs lägre vikt (och/eller div elektroniska hjälpmedel som aktiv fjädring o.s.v)Eftersom en 2-t utan volymbegränsning har ett bättre vikt-effekt förhållande än 4-t med eller utan överladdning (för att kompensera överladdningen behöver man ju bara gå upp i volym, 2-t motorn blir ändå lättare än en 4-t med en massa turboprylar på)måste ju två taktaren vara det optimala utgångsmaterialet! :yoparty Körbarheten måste ju gå att få till med insprutning, o.s.v.Anledningen till att det inte redan görs är ju att 2-t idag är begränsade till 500cc, och är därför inte konkurenskraftiga jämfört med 4-t som får va nästan dubbelt så stora.

Det går som du säger att lyckas med tvåtakt, det var ju delvis miljöskäl som stannade utvecklingen för 2t, och tillverkarna skulle ju aldrig nöja sig med att tävla med en hoj som inte enligt dem liknar en produktionshoj. Tex 2t.
Tyvärr. Men Wankel är intressant, mycket kompakt motor som kan placeras mycket lågt i ramen ger ju låg tyngdpunkt, sen att motorn är lätt och ger hööög effekt är ju inte heller faktorer att glömma bort.

Öling skrev:
Med sprut av kalibern jag misstänker att man har i motogp så kan man mappa in körbarhet även om max laddtryck är högt.

Har man sedan bra sås och fina förbränningsrum så behöver inte kompressionen vara ruggigt låg heller.

Men du/ni glömmer en sak. Alla som tävlar med turbomotorer på hög nivå där det är mycket på/avslag på gasen har Wastefire el liknande för att dem inte ska behöva nån spool up tid att tala om, dvs hålla trycket uppe, det tar plats och vikt (som så många andra tillbehör till en turbo), och hur skulle det se ut i kurvorna om det slog eldkaskader ur röven på hojarna...
Dessutom finns ju effekt så det räcker redan, är man i behov av antispinn brukar man inte va i behov av mer effekt eler hur!?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Eftersom det inte fanns några begränsningar så måste jag hålla med den som nämnde reaktionskraft.

Låg vikt, hög effekt och inga problem med slitage av däck pga att de måste drivas via dem.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Boris JR skrev:
Därför att det är omöjligt att urskilja teamprat med datasignaler till insprutningsboxar etc och vi såg ju hur det blev när man fick köra med datakommunikation i F1. Förbjuder man all radiokommunikation så är det lättare att kolla att det efterlevs.

På vilket sätt är det omöjligt menar du, och vad hände i F1?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gustav O skrev:
Teamen kan kryptera informationen så att man inte kan avkoda den kanske?

Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar, men jag reagerade på det Boris JR skrev, eftersom jag tyckte att problemet han beskriver inte borde vara något problem alls om man t.ex. använder digital teknik, ungefär som i GSM-nätet. Även en mycket billig mikroprocessor är idag mer än tillräckligt snabb för att hålla reda på vad som ska skickas till föraren och från föraren som ljud samtidigt som den talar om för teamet i depån exakt vad motorn håller på med, allt på samma frekvens. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PacMan skrev:
Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar, men jag reagerade på det Boris JR skrev, eftersom jag tyckte att problemet han beskriver inte borde vara något problem alls om man t.ex. använder digital teknik, ungefär som i GSM-nätet. Även en mycket billig mikroprocessor är idag mer än tillräckligt snabb för att hålla reda på vad som ska skickas till föraren och från föraren som ljud samtidigt som den talar om för teamet i depån exakt vad motorn håller på med, allt på samma frekvens. :)
Han menar att man förbjöd det eftersom tävlingsorganisationen/FIM inte kan hålla reda på vilken information som skickas mellan depå och hoj. Man vill undvika att man skickar otillåten info och kan göra jsuteringar som inte är tillåtna, handlar inte om att teampersonal förare inte skulle höra vad de säger utan att man inte vet vad som sker med tekniken.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
PacMan skrev:
Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar, men jag reagerade på det Boris JR skrev, eftersom jag tyckte att problemet han beskriver inte borde vara något problem alls om man t.ex. använder digital teknik, ungefär som i GSM-nätet. Även en mycket billig mikroprocessor är idag mer än tillräckligt snabb för att hålla reda på vad som ska skickas till föraren och från föraren som ljud samtidigt som den talar om för teamet i depån exakt vad motorn håller på med, allt på samma frekvens. :)
Grejen var att de inte bara var intresserade av "vad motorn håller på med" utan även att styra motorn och mycket mer.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Neutral skrev:
Grejen var att de inte bara var intresserade av "vad motorn håller på med" utan även att styra motorn och mycket mer.

Ja det fattar jag, och jag hävdar fortfarande att det inte är något problem att skilja tal från datakommunikation med ett förhållandevis billigt kommunikationssystem.

Gustav O: Ok, då är jag med på vad problematiken är. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PacMan skrev:
Ja det fattar jag, och jag hävdar fortfarande att det inte är något problem att skilja tal från datakommunikation med ett förhållandevis billigt kommunikationssystem.
Nej det är inte svårt. Det som är svårt är som sagt att kolla om teamen följer reglementet eftersom de kan koda det de skickar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Finns det något officiellt dokument med MotoGP-reglementet som vi vanliga kan ta del av? :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top