Snabbast någonsin på Anderstorp?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tror att våra jämförelser är lika korkade hur man än vrider och vänder på det men vi kan väl göra så många jämförelser som möjligt och göra en snitt-tid:pannkyss

Magny cours F1 1.15
Magny cours STK 1000 1.40
=75%
Anderstorp PRO Superbike 1.34
75%=1.10
Men även i den jämförelsen finns ju utrymme för onödig felmaginal genom att jämställa STK1000-VM med Nordic Suberbike.

:va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men även i den jämförelsen finns ju utrymme för onödig felmaginal genom att jämställa STK1000-VM med Nordic Suberbike.

:va

STK1000 är väldigt likt NSBK-reglementet. Inte mycket som skiljer där.

Dessutom är inte STK1000 någon VM-klass heller utan en junior-EM klass (som körs på samma arrangemang som WSBK-racen kör på i Europa)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
STK1000 är väldigt likt NSBK-reglementet. Inte mycket som skiljer där.

Dessutom är inte STK1000 någon VM-klass heller utan en junior-EM klass (som körs på samma arrangemang som WSBK-racen kör på i Europa)
Kanske det. Men det verkar inte vara rätt sätt att få ett tillförlitligt svar på frågan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3215414 Kanske det. Men det verkar inte vara rätt sätt att få ett tillförlitligt svar på frågan.
Kan ju bero på att det är oerhört svårt att göra liknande sifferexcersiser för att få fram spekulativa varvtider. Skillnaden mellan materialet i Pro Superbike och STK1000 är ju mindre än mellan 250 hojarna tex.
 

rg500-man

#85 REC
Gick med
29 Nov 2004
Ort
gnosjö
Hoj
rg500-79,gsxr1000 mfl
Ahhh! Perfekt!
Har du hela racet digitalt? Det vore fränt att ha eftersom jag var där och kikade.

finns ett 20min sammandrag
kvaliten som analog satellit och vhs gav ser man inte ofta idag ...
inläsningen till datorn gjorde ju inte saken bättre

sporthoj ftp:n ??
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Nicklas Cajback var 92% så snabb som Pedrosa på Sachsenring 2006. 92% av Cajbacks tid på Anderstorp 2006 blir 1.30,6.

:fakta

Numbers don´t lie...

Går inte o jämföra sachenring med anderstorp. På Sachenring är moto-gp 2 sek snabbare än 250 och 4sek snabbare än 125, ingen effektbana som anderstorp m.a.o...

Fritt spekulerat tror jag moto-gp skulle köra runt 1,26-1,27 på torpet men det lär vi aldrig få något svar på :huvet
 

sandstream

Guest
Men siffrorna är ju korrekta. Det är ju inte så att jag har bevisbördan här på något vis. Jag presenterar bara siffror. Var och en får göra sina egna värderingar av dessa. Men jag har inte sett några andra/säkrare som visar hur fort F1/MotoGP skulle gå på Anderstorp idag.
Visst, du presenterar bara siffrorna men du verkar inte bry dig om hurvida de verkar troliga eller inte. Att Butter skulle köra runt sin RC212V endast 6/10 snabbare än vad de åkte för 17 år sedan på Anderstorp är inte troligt.

Hur vi än vänder och vrider på det är varje bana unik och jämförelser med andra banor och klasser blir aldrig rätt.
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Men även i den jämförelsen finns ju utrymme för onödig felmaginal genom att jämställa STK1000-VM med Nordic Suberbike.

:va

Både STCC och PRO Superbike är bra på hemmaplan toppförarna har bra material och är snabba speciellt på hemmaplan så helt ute och cycklar är jag inte speciellt om man jämför med dina jämförelser:tungan

Om man jämför fler banor där man har tider från både WTCC/STK 1000 och F! helst banor med något liknande karaktär som Anderstorp och drar en snitt-tid så kanske man skulle komma lite närmare sanningen (eller inte) Men din jämförelse med Sachsenring kan man nog hellre använda sig mot Karlskoga eller Knutstorp istället

En som kan F1 (ingengör) skulle nog kunna ge lite mer input i denna fråga med tanke på torpets karaktär (tex eftersom vissa kurvor är sjukt bankade kanske man inte behöver så mkt downforce och i så fall kan bilen gå fortare rakt fram eller tvärt om jag är inte så insatt i det där)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Visst, du presenterar bara siffrorna men du verkar inte bry dig om hurvida de verkar troliga eller inte. Att Butter skulle köra runt sin RC212V endast 6/10 snabbare än vad de åkte för 17 år sedan på Anderstorp är inte troligt.
Jag håller med om att Pedrosa idag borde vara mer än 1 sekund snabbare runt Anderstorp än vad Rainey var för 17 år sedan.

Men faktum är att Cajback var 95,7% så snabb som Lorenzo när de körde samtidigt på samma bana 2006. Det blir då enkelt att räkna ut Lorenzos teoretiska varvtider på svenska banor (som Cajback förstås har kört). T.ex. borde Lorenzo köra runt Falkenberg på 44,3 sek. När det gäller MotoGP är det möjligen så att skillnaden mellan Cajback och Pedrosa är mindre på Sachsenring än på snabbare banor som t.ex. Anderstorp. Eftersom MotoGP där drar större nytta av sitt effektövertag. Frågan är om Anderstorp är en snabb bana med internationella mått.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ok. Såhär blir det om man räknar med tillgängliga fakta:

Catalunya 2007

250 (Lorenzo)
1.45,1

MotoGP (Rossi)
1.41,8

F1 (Massa)
1.22,7

--------------------------

• 250 (Lorenzo) var 78,7% snabb som F1 (Massa).
• MotopGP (Rossi) var 81,2% snabb som F1 (Massa).
• Nicklas Cajback var 95,7% snabb som 250 (Lorenzo) på Sachsenring 2006.
• Nicklas Cajback var 92% snabb som MotoGP (Pedrosa) på Sachsenring 2006.
• Nicklas Cajback är 74,4% snabb som F1 (Massa).

--------------------------

Anderstorp 2006/2007

250 (Nicklas Cajback)
1.38,48

250 (Lorenzo)
1.34,25 (beräknat enligt ovan)

MotoGP (Pedrosa)
1.30,6 (beräknat enligt ovan)

F1 (Massa)
1.13,27 (beräknat enligt ovan)


Du får nog tänka på att när Cajback satte tiden på Anderstorps SM 2006 duggade det och det var andra träningen i torrt.
Året innan körde Mårtensson 1.37,00 på SM:et och 2004 körde Molina 1.35,52 på EM:et på fredagsträningen. Borde kanske varit bättre att jämföra
med bra tider... På Sachsenring var det kanonväder hela tiden, så de tiderna är jämförbara.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Just sachsenring är väl också den bana som 125 och 250 är närmast motogp i tider.
Anderstorp är en snabb bana, långa kurvor, men trots allt väldigt hög fart i de svängarna, långa rakor och inte särskilt teknisk.
MotoGP borde säkert komma ner på 1.25-26 tider där idag, kanske ännu snabbare.
För att gissa farten på F1, är det nog betydligt bättre att jämföra med WTCC/STCC än mot hojarna.
 

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
växjö
Hoj
ducati
matteövning

jag har inte tid och ork men jag skulle kollat laprecord från en klass och kollat snittfarten på det varvet.Sen matchar ni bara mot resterande banor de kört på runtom i världen under några år för att hitta en bana som ligger nära anderstorp i snittfart på varvet.Detta bör stärka kalkylen ytterligare ngt.
Sen måste ni ju hitta en fordonstyp/klass som matchar den hypotetiska klassens i fråga om acc/toppfart/bromssträcka/kurvhastighet mm.
En rimlig referensklass borde ju i det här fallet vara just gamla gp500-klassen
som ju kört på anderstorp ett flertal ggr.

Förresten, Har inte kung carl (foggy då asså) härjat på anderstorp ????

lycka till!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du får nog tänka på att när Cajback satte tiden på Anderstorps SM 2006 duggade det och det var andra träningen i torrt. Året innan körde Mårtensson 1.37,00 på SM:et och 2004 körde Molina 1.35,52 på EM:et på fredagsträningen. Borde kanske varit bättre att jämföra
med bra tider... På Sachsenring var det kanonväder hela tiden, så de tiderna är jämförbara.
Ok. I så fall och om Cajback kan anses likvärdig med Mårtensson bör Lorenzo köra runt Anderstorp på 1.32,8. Och det verkar väl rimligt?

Lorenzo är i sin tur 3,1% långsammare än Rossi runt en snabb bana som Catalunya (163 km/h i snitt). Detta innebär att Rossi bör köra runt Anderstorp på 1.29,9.

Nu kanske vi börjar komma någonstans...

MotoGP borde säkert komma ner på 1.25-26 tider där idag, kanske ännu snabbare.
Hur kommer du fram till just dessa tider?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ok. I så fall och om Cajback kan anses likvärdig med Mårtensson bör Lorenzo köra runt Anderstorp på 1.32,8. Och det verkar väl rimligt?

Lorenzo är i sin tur 3,1% långsammare än Rossi runt en snabb bana som Catalunya (163 km/h i snitt). Detta innebär att Rossi bör köra runt Anderstorp på 1.29,9.

Nu kanske vi börjar komma någonstans...

Hur kommer du fram till just dessa tider?

Hur jag kom fram till den uppskattningen..
Kocinski körde 34,8 1990 i 250 på mossen. Det är bättre att jämföra Lorenzo med exempelvis molina, molina körde 35.5, och molina brukar i VM vara 3-4 sekunder bakom toppe, 4,2 bakom på estoril exempelvis, ettan i 250 var där ~4 sekunder bakom Nicky som kvalade 1'a. Estoril har nog något lägre snittfart än anderstorp också.
Sen genom att kolla hur mycket varvrekorden gått ner de senaste 17-18 åren som gått sedan 1989-90, på de banor man fortfarande kör på och som inte är ombyggda. Det är ofta mellan 3-5 sekunder som är borta.
Det har plockats både halv och helsekunder i stort sett varje år sen man införde fyrtakten 2002, och även under 90-talet brukade man kapa av någon/några tiondelar per år.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...bättre att jämföra Lorenzo med exempelvis molina, molina körde 35.5, och molina brukar i VM vara 3-4 sekunder bakom toppe, 4,2 bakom på estoril exempelvis, ettan i 250 var där ~4 sekunder bakom Nicky som kvalade 1'a. Estoril har nog något lägre snittfart än anderstorp också.
Hur ser en beräkning av dina siffror ut och vad får du för resultat?

:va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top