Snabbast runt Anderstorp?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är inte snabbast :näsblod men tyckte jag var en snabb 2008 eller vad det var med 1.35.8 eller vad det var. Nu för tiden är jag mest rädd för att börja köra, men vill... konstig känsla :D
Galet snabb, vilken hoj gjorde du det på?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Andra regler än de internationella då? Enligt dessa är ju varje banas rekordtid helt enkelt den snabbaste, vilket alltid sker på kvalet (se bild).
View attachment 500964

:va
Ja, tänkte också så? Rainey varvrekord står ju på 1.30.785 (dock på kval), alltså 11 hundradelar under Pellijeffs tid. Antar att Pellijeffs tid är racerekord, så det absoluta varvrekordet verkar fortfarande stå sig. Raineys bästa racetid var 1.31.107 som referens.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ja, tänkte också så? Rainey varvrekord står ju på 1.30.785 (dock på kval), alltså 11 hundradelar under Pellijeffs tid. Antar att Pellijeffs tid är racerekord, så det absoluta varvrekordet verkar fortfarande stå sig. Raineys bästa racetid var 1.31.107 som referens.
Pellijeffs har alltså ”best race lap”, men ”all time lap record” har fortfarande en tvåtaktare utan elektroniska hjälpmedel.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pellijeffs har alltså ”best race lap”, men ”all time lap record” har fortfarande en tvåtaktare utan elektroniska hjälpmedel.
Och framförallt, med 34 år äldre däcksteknik. Har hänt enormt mycket med däcken sen dess. Går såklart bara att spekulera men man undrar ju hur mycket fortare en MotoGP-förare kunnat köra idag än Pellijeffs tid. En sekund? Två?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och framförallt, med 34 år äldre däcksteknik. Har hänt enormt mycket med däcken sen dess. Går såklart bara att spekulera men man undrar ju hur mycket fortare en MotoGP-förare kunnat köra idag än Pellijeffs tid. En sekund? Två?

Betydligt snabbare än så.

Nu lär ingen ha något större intresse i att ta en MotoGP-hoj till en bana som inte finns med på kalendern, men den mest relevanta jämförelsen är nog att titta på tidsskillnaden på någon bana med jämförbar layout och varvtid. Till exempel Misano som ju tar nittio sekunder för en bra MotoGP-hoj. Lägg på två sekunder för de WSB-hojar som nyss var där och ytterligare tre sekunder för en Superstock 1000, som ju de svenska hojarna egentligen är.

Eller jämföra någon bana som har samma layout nu som den hade på 500-tiden. Till exempel Jerez. Då är en MotoGP-hoj anno 2024 ungefär sex sekunder snabbare än de sista 500’orna från 2001 (på nittiosju sekunder varvtid).

Så jag skulle gissa på ungefär fem sekunders skillnad.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...