SNABBT med hjälp med en rs125a !!! :)

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2913848 nej, jag får inte igång den på elstarten, (har ingen kick) :tummenner
sen när ja sprungit igång den och kört en minut typ och sen stänger av den hoppar den igång hur lätt som helst på elstarten,
men står den i 10 minuter eller 20 kankse, så startar den inte efter det. :va
Tjenare, om jag fattat de rätt så går hojen runt på starten men den startar inte. Den startar finfint om man springer igång, de gjorde min med... Min brukade vara sån efter vintern, ett nytt stift och rengjort filter hade nog inte varit fel... Kosstar ju inte mycket o testa :tummenupp Säg till om du behöver mekhjälp, jag kan komma över o kolla lite på grejerna o se om man hittar nått fel, lätt o bli blind när man håller på med samma hoj hela tiden och ser inte uppenbara fel... :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
När du trycker in start knappen så rör sig kolven men den vill inte starta..? Haru prövat med annan bensin, rengjort grejer
 

Heinevik

Guest
Tjenare, om jag fattat de rätt så går hojen runt på starten men den startar inte. Den startar finfint om man springer igång, de gjorde min med... Min brukade vara sån efter vintern, ett nytt stift och rengjort filter hade nog inte varit fel... Kosstar ju inte mycket o testa :tummenupp Säg till om du behöver mekhjälp, jag kan komma över o kolla lite på grejerna o se om man hittar nått fel, lätt o bli blind när man håller på med samma hoj hela tiden och ser inte uppenbara fel... :)



Ja, de skulle vara jättesnällt. Iförsej startar den hyffsat nu, men ingen tomgång och man måste köra på shoke för att den ska gå bra (?) eller iallafall i en 20 min efter man startat den. Så om du har lite tid över så kan ju gärna svänga förbi, jag har ju inte riktigt 100 koll på mc:n än :)

Föressten, hörde att du hade ett sportluftfilter som ni hade försökt sätta på antons räserhoj? :tungan har du de kvar & till salu ? :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Luftskruven ska vara utskruvad 1,1/4 till 2 varv har min på 1,3/4 går riktigt bra när man ger full gas på tomgång så dör den inte även om den är kall
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2914643 Luftskruven ska vara utskruvad 1,1/4 till 2 varv har min på 1,3/4 går riktigt bra när man ger full gas på tomgång så dör den inte även om den är kall
Bra då vet jag det, antar att du menar att den ska va så när den är ostrypt?

Heinevik, jag kan ta med mig filtret men rekomenderar att när du tvättar så sätter du en plastpåse över de, för ja tvättade min hoj me de på och tänkte inte så mycket på det;D Blev runt 4k i reparations kosstnader för mig då, ny nicassilerad cylinder och ny kolv blev de hehe:p Sen måste du ju oftast bestycka om för att den går så snålt annars med öppet filter.
Jaja, jag kan komma förbi imon eftermiddag nån gång kanske, vi kan ju byta växellåds olja, stift och rengöra filter på den... Så får vi se om den går renare sen.. Inte för att oljan skulle göra nått i sig men lika bra o byta allt när man ändå är igång :)
 

Heinevik

Guest
Bra då vet jag det, antar att du menar att den ska va så när den är ostrypt?
aa, den är ostrypt:)

Jaja, jag kan komma förbi imon eftermiddag nån gång kanske, vi kan ju byta växellåds olja, stift och rengöra filter på den... Så får vi se om den går renare sen.. Inte för att oljan skulle göra nått i sig men lika bra o byta allt när man ändå är igång :)

Låter perfa ju. då kommer jag ju lära mej lite oxå, förhoppningsvis :tummenupp haha, men du kan väl dra iväg ett sms eller nåt när du är påväg.
 
Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2915507 aa, den är ostrypt:)



Låter perfa ju. då kommer jag ju lära mej lite oxå, förhoppningsvis :tummenupp haha, men du kan väl dra iväg ett sms eller nåt när du är påväg. 0709246564
Adå jag ringer innan jag drar, måste bara kolla va de är för stift på åket så kan vi dra till shell o köpa ett nytt, hoppas dom har de:p Annars har biltema riktiga stift med har ja för mig...

Edit: Sökte lite och det ska sitta ett BR10EG stift i hojen, tar me mig ett sånt med då...
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag kör med B10EG Annars så är ett B10EG-V bättre fast egv kostar 180 och EG kostar 85
 

Heinevik

Guest
Ojojoj, nu går den som aldrig förr! Tack för meket fille! :pannkyss haha, men nu får de väl bli ett stift med, och så avstrypningen i dendär ducati eller CDI boxen,


letade lite och hittade lite fakta, förstår inte riktigt allt, har ju inte 100 koll på min mc än :tungan , så orkar nån hjälpa & förklara skulle de vara snällt

ja, min rs:a är importerad från tyskland...




Aprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en

Import Aprilia RS 125

------------------------------------------------------------

Har lite viktig fakta om tyskimporterade Aprilia Rs:eek:r

Det är många som går på minan att man har köpt en tyskinporterad Rs för att man tycker det är så mycket billigare i tyskland, det är det oxå.
Men man måste också kolla upp ifall det är någon skillnad på svensksålda och tyskstålda Rs:eek:r. Har själv gått på den tabben att jag köpte en Rs i tyskland.
Var skit nöjd i början men när jag väl ville att den skulle vara urpluggad så fick jag problem.
Dom tysksålda har oftast inte:

En variabel avgasport.
Dom har en mindre förgasare
Och dom har ibland också ett annat avgassystem !

Det är överhuvudtaget inga problem att köpa en tyskinporterad Rs, bara man vet att det finns rätt grejer på den, som dom svensk sålda har !

Lite info om vad som kan va bra att kolla ifall man vill vara på den säkra sidan! :

Cdi-box nummret skall vara: 071 000 09 10 QCA 91

Ljuddämpare/avgassystem nummret : MPB.1 E 11 00 39 (nummret står på den inåtriktade sidan av ljuddämparen!)

Att det är en 28mm Dellorto förgasare

Och att det sitter en variabel avgasport med vajer, solinoid och allting. Solinoiden är en liten guldaktig metal cylinder som sitter brevid batteriet på högersida (under tanken). OBS. Sladden från solinoiden behöver inte vara inkopplad, bara den finns där.


Jag hade en j*vla tur att dom inte hade bytat avgassystem, cdi-box och förgasare på min, utan dom hade bara tagit av den variabla avgasporten och att dom hade bara satt en plugg i början av avgassystemet ( fast den är borta nu :) )

Har nu bytt alla munstycken och tagit bort avgaspluggen (som jag nämde innan) och installerat en Aprilia Rs Original avgasport.




Btw: hittade tändstift här: http://www.danmobility.se/products.asp?c=873136428&n=1686035170
Ett B10EG-V kostade 200 medans ett B10EG kostade 80. Är det värt att köpa B10EG-V då? ger det mer effekt? :va längre uthållighet? eller vad gör det egentligen?


Föressten Fille, vet du hur man bestyckar hojen? Vad är det man kollar då? man kollar ju om den är för snål, men på vadå? Är det olja? för de blandar jag ju... Kanske ska byta munstycke också?



CRED TILL DEN SOM ORKADE LÄSA ALLT ! :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2916562 Kolla in denna länken, avstrypning av CDI-boxen (?) :va

http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm
Det dära skulle man ju faktiskt kolla, vi var ju där nere o grävde lite bland boxarna pga att ducatiboxen inte var fastkruvad.

Jo, när man bestyckar om cykeln heinevik så gör man som så att man gasar ur hojen på 2an elr 3an, sedan när man har fullt varv så slår man på dödarn och släpper av gasen, sammt drar in kopplingen självklart=) Sen så skruvar man ur stiftet och kollar in färgen, det ska vara gyllenbrunt, inte vitt och inte svart... dock när ja kollade på ditt stift så såg jag att den går den allt annat än snålt så att den skulle skära behöver du inte bekymmra dig om :)

Edit: Jag är trött elr nått, glömde ju skriva att om stiftet nu är svart till exempel så byter man neråt i munstycke, är det vitt så byter man uppåt i munstycke (huvudmunstycket i förknasarn vill säga) :)
 
Last edited:

Heinevik

Guest
Det dära skulle man ju faktiskt kolla, vi var ju där nere o grävde lite bland boxarna pga att ducatiboxen inte var fastkruvad.


Jo, men de va ju CDI boxen, ja hittade inte nåt speciellt om ducatiboxen, bara en tråd där de stod att en kille hade klippt av en tråd men att de inte gjorde nån skillnad? :va
kommer med edit och länk till forumet med ducatiboxen snart.

Ja vågar inte ge mej på cdi boxen själv :gnissla rädd att ja kommer förstöra mer än ja kommer göra nytta på den :tungan ... hehe


EDIT!!

LÄNK: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151621&highlight=ducati+box


Men vi snackar om Ducati boxen som sitter typ vid baklycktan...

Ser ut så hära...

dsc00208ie3.jpg


Och om jag tror rätt så är det sladden mellan den röda och den gråa man ska klippa för att få avgasporten att öpna vid 7,800 varv om man får mer effekt vet jag inte


nu har jag testat och klippa av kabeln och det blev ingen skillnad.. mätte för säkerhets skulle när avgasporten öppnade både innan och efter. Båda för klippt kabel och efter så öppnade den vid 8100 rpm ganska exakt:huvet
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jo, men de va ju CDI boxen, ja hittade inte nåt speciellt om ducatiboxen, bara en tråd där de stod att en kille hade klippt av en tråd men att de inte gjorde nån skillnad? :va
kommer med edit och länk till forumet med ducatiboxen snart.

Ja vågar inte ge mej på cdi boxen själv :gnissla rädd att ja kommer förstöra mer än ja kommer göra nytta på den :tungan ... hehe


EDIT!!

LÄNK: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151621&highlight=ducati+box

CDI boxen ju hur lätt som helst bara skrapa bort lite plast tills man kommer till en slags brygga den klipper du så det blir inge kontakt och så är det bara att fyla igen me nå silikon
 

Heinevik

Guest
CDI boxen ju hur lätt som helst bara skrapa bort lite plast tills man kommer till en slags brygga den klipper du så det blir inge kontakt och så är det bara att fyla igen me nå silikon


Vad gör det för skillnad? Eller vad är det man avstryper?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
2917545 Vad gör det för skillnad? Eller vad är det man avstryper?
Alltså de är inte ducatiboxen man ska göra något med, de är ju den andra (cdi-boxen) självklart :) Du länkade själv till sidan som hjälper dig att avstrypa den http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm

Edit: Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång, ska säkert till matte ikväll elr imon...
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Vad gör det för skillnad? Eller vad är det man avstryper?
Du tar bort en strypning mellan 4.5k till 5.5k rpm som är till för att hålla nere bullernivån. Jag själv tog ganska nyligen bort den strypningen, det blev en helt annan cykel som drog jämt från botten till toppen istället för att den segar ner vid dem varven...
Fyllde igen med byggsilikon och lät det torka i något dygn.
 
Last edited:

Heinevik

Guest
Du tar bort en strypning mellan 4.5k till 5.5k rpm som är till för att hålla nere bullernivån. Jag själv tog ganska nyligen bort den strypningen, det blev en helt annan cykel som drog jämt från botten till toppen istället för att den segar ner vid dem varven...
Fyllde igen med byggsilikon och lät det torka i något dygn.


De låter ju fint, men CDI boxen sitter under skjutssadeln va? Läste någonstans på forumet att den fanns vid tanken eller nåt :va ...?

Alltså de är inte ducatiboxen man ska göra något med, de är ju den andra (cdi-boxen) självklart :) Du länkade själv till sidan som hjälper dig att avstrypa den http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm

Edit: Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång, ska säkert till matte ikväll elr imon...



Jo, såklart, men ja läste på en tråd att han hade kapat nån sladd från ducatiboxen.. för att ge mer effekt (?) eller nåt.. :) haha,



Föressten


Ja va inne i stan innan idag och skulle köpa ett stift, som du sa fanns de inte på biltema, och inte heller på cross och endurokompaniet. Åkte då till ejfa som hade EG men inte EG-V och köpte då ett eg (09) eftersom han sa att det bara strular med 10an... så nu har jag satt på det med :)
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
De låter ju fint, men CDI boxen sitter under skjutssadeln va? Läste någonstans på forumet att den fanns vid tanken eller nåt :va ...?
Den sitter under cutsen ja, det sitter ett klistermärke där det står nippon och diverse siffror/versaler på CDI-boxen.
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
De låter ju fint, men CDI boxen sitter under skjutssadeln va? Läste någonstans på forumet att den fanns vid tanken eller nåt :va ...?





Jo, såklart, men ja läste på en tråd att han hade kapat nån sladd från ducatiboxen.. för att ge mer effekt (?) eller nåt.. :) haha,



Föressten


Ja va inne i stan innan idag och skulle köpa ett stift, som du sa fanns de inte på biltema, och inte heller på cross och endurokompaniet. Åkte då till ejfa som hade EG men inte EG-V och köpte då ett eg (09) eftersom han sa att det bara strular med 10an... så nu har jag satt på det med :)

Den sladden i ducatiboxen gör bara att avgasporten öppnar på 7800 istället för 8000 om det ger mer effekt har jag ingen aning om.

Funkar det med ett 09?

www.cmpracing.uk.co är en bra sida dock är dem inte kalar med den men där finns det mesta för en RS
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top