SNABBT med hjälp med en rs125a !!! :)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ja, de borde göra det. Var påväg att köpa en tia, men sen sa han att nian skulel va bättre då tian...gjorde nåt, kommer inte på ordet precis nu :va .. men de strulade iaf.

Och han har en RS och han vet allting.. Nä men Orginal stiftet Är B10EG iaf
 

Heinevik

Guest
Och han har en RS och han vet allting..


Var det ironi? :)

Jag var iallafall på ejfa motor vid ljungarum och så skulle jag köpa stiftet då.. Så sa ja modell och årsmd. hon bläddrade lite i nån tändstiftsbibel el nåt och sa att det var en tia ja skulle ha. utan v. (dom hade inte det inne iallafall) men när ja skulle köpa kom en kille från verkstan som hade hört när ja pratade me henne. Han sa att ja skulle ta en nia för den skulle vara bättre på nåt sätt (vet inte va de gör för skillnad ens) :va men tian skulle väl strula eller brukade krångla eller nåt på nåt sätt... Vet inte riktigt va han sa, men en nia blev de iaf :tungan
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Var det ironi? :)

Jag var iallafall på ejfa motor vid ljungarum och så skulle jag köpa stiftet då.. Så sa ja modell och årsmd. hon bläddrade lite i nån tändstiftsbibel el nåt och sa att det var en tia ja skulle ha. utan v. (dom hade inte det inne iallafall) men när ja skulle köpa kom en kille från verkstan som hade hört när ja pratade me henne. Han sa att ja skulle ta en nia för den skulle vara bättre på nåt sätt (vet inte va de gör för skillnad ens) :va men tian skulle väl strula eller brukade krångla eller nåt på nåt sätt... Vet inte riktigt va han sa, men en nia blev de iaf :tungan

Ok hoppas han inte troode det skulle vara till en grässklippare nä men skojja det funkar nog fint med en 9 fast vette fan vad det är för skillnad på en 9 o 10 själv kör jag på en 10 och går perfa
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Sviker inte minnet sa han på ejfa att 10 var för hårt och att det lätt sotar igen... kankse? :gnissla

Okej, men jag vet inte det är ju din hoj men som sagt tror själv inte det är så sotr skillnad på 09 o 10. Själv så går jag efter manualen.:)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Så 9 tål mer värme än 10? :)
Har inget med tåligheten att göra, har med hur snabbt stiftet avleder värmen som kommer från förbränningen. Kallt stift leder snabbt och varmt tvärtom.

I detta fall har du ju en 9:a, det kan göra så du får konstig förbränning, förtändning etc. Till slut kan då själva elektroderna smälta och då går det åt helsike med motorn. Detta tack vare att du har ett lägre värmetal än vad som är rekommenderat...
 

Heinevik

Guest
Har inget med tåligheten att göra, har med hur snabbt stiftet avleder värmen som kommer från förbränningen. Kallt stift leder snabbt och varmt tvärtom.

I detta fall har du ju en 9:a, det kan göra så du får konstig förbränning, förtändning etc. Till slut kan då själva elektroderna smälta och då går det åt helsike med motorn. Detta tack vare att du har ett lägre värmetal än vad som är rekommenderat...


Så det leder värme snabbare med 10? Ursäkta min inkompotens. :huvet ...
Varför sa verkstadskillen att 9 va bättre än 10 då ? :va
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Så det leder värme snabbare med 10? Ursäkta min inkompotens. :huvet ...
Varför sa verkstadskillen att 9 va bättre än 10 då ? :va

Han hade nog inga 10:eek:r på lagret så ville han nog sälja en 09 till dig för att tjänna pengar när du senare kommer tillbaka med din skurna motor...:tungan :D

Nä men varför ingen aning... Men som sagt 9-10 är inte så stor skillnad kanske skulle hänt om du gick från en 10:a till en 5:a
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Han hade nog inga 10:eek:r på lagret så ville han nog sälja en 09 till dig för att tjänna pengar när du senare kommer tillbaka med din skurna motor...:tungan :D

Nä men varför ingen aning... Men som sagt 9-10 är inte så stor skillnad kanske skulle hänt om du gick från en 10:a till en 5:a
Kan vara tillräckligt med skillnad, jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn så skulle det inte bero på att jag hade satt i fel saker och vetat om det... Men, det är jag det. Du väljer själv, skulle dock rekommendera dig att köpa en 10:a ist.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Kan vara tillräckligt med skillnad, jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn så skulle det inte bero på att jag hade satt i fel saker och vetat om det... Men, det är jag det. Du väljer själv, skulle dock rekommendera dig att köpa en 10:a ist.

Exakt jag kör efter vad som står i manualen och vad det står på alla andra 125cc forum... Men som sagt alla gör sitt eget val, men hade nog varit jobbigt om det är så som Persson säger att den kan skära för ett jävla tändstift...
 

Heinevik

Guest
Exakt jag kör efter vad som står i manualen och vad det står på alla andra 125cc forum... Men som sagt alla gör sitt eget val, men hade nog varit jobbigt om det är så som Persson säger att den kan skära för ett jävla tändstift...


Iochförsej sant, men jag blandar själv, så det ska nog inte vara någon fara. Och när kollade förra gången var det närmare svart än gyllenbrunt :)

Oljepumpen slutade fungera för ett år sen typ. Så den har gått max 10 mil på nya cylinder&kolven. Och jag blandar ca 5% nu i början. Så det ska nog inte vara nån risk att den skär. :gnissla ... Hoppas iaf :)

Han hade nog inga 10:eek:r på lagret så ville han nog sälja en 09 till dig för att tjänna pengar när du senare kommer tillbaka med din skurna motor...:tungan :D


Haha, så kan de ju me vara, fast då kommer jag dampa sönder på affären och bränna ner stället? :mad: . hahaha :)

Föressten, ja stod med en 10 i handen och skulle betala, när han kom och sa att ja skulle byta, Hmm, :va ja måste nog ta å åka upp dit och fråga dom. :)

jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn.


Vad täcker försäkring osv när den skär pga fabrikationsfel? För oljepumpen gick ju sönder, fast garantin borde gått ut för ett bra tag sen? (+5år) :tungan

Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång,


Härligt, men tänkte på en sak, den där sakern man kapar i CDI boxen... Vad är det för något material? bara att knipsa av med vad som helst eller behöver man nåt speciellt ? :tungan hehe

Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång,


Härligt, men tänkte på en sak, den där sakern man kapar i CDI boxen... Vad är det för något material? bara att knipsa av med vad som helst eller behöver man nåt speciellt ? :tungan hehe
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
1. Iochförsej sant, men jag blandar själv, så det ska nog inte vara någon fara. Och när kollade förra gången var det närmare svart än gyllenbrunt :)

Oljepumpen slutade fungera för ett år sen typ. Så den har gått max 10 mil på nya cylinder&kolven. Och jag blandar ca 5% nu i början. Så det ska nog inte vara nån risk att den skär. :gnissla ... Hoppas iaf :)

2. Vad täcker försäkring osv när den skär pga fabrikationsfel? För oljepumpen gick ju sönder, fast garantin borde gått ut för ett bra tag sen? (+5år) :tungan

3. Härligt, men tänkte på en sak, den där sakern man kapar i CDI boxen... Vad är det för något material? bara att knipsa av med vad som helst eller behöver man nåt speciellt ? :tungan hehe

1. Det har ingenting med blandningen och göra. Går elektroderna i stiftet sönder spelar det ingen roll om stiftet är tvärsvart eller vitt, kolven kan åka ändå.

2. Du får inget för om oljepumpen pajar.

3. Bara klippa av med en mindre tång, eller skära av den med en vassare kniv. Se till så att de inte nuddar varandra bara.
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
blandar du för fett kan den väll skita sig också på ett eller annat sätt?

är bättre att köra normal blandning och köra normalt på nya prylar...iaf så jag uppfattat det :tungan
 

Heinevik

Guest
blandar du för fett kan den väll skita sig också på ett eller annat sätt?

är bättre att köra normal blandning och köra normalt på nya prylar...iaf så jag uppfattat det :tungan

Klart det är, men stämmer det inte att man ska ha lite fetare blandning när man precis bytt kolv & cylinder?

1. Det har ingenting med blandningen och göra. Går elektroderna i stiftet sönder spelar det ingen roll om stiftet är tvärsvart eller vitt, kolven kan åka ändå.

2. Du får inget för om oljepumpen pajar.

3. Bara klippa av med en mindre tång, eller skära av den med en vassare kniv. Se till så att de inte nuddar varandra bara.


1. Okej, men tror du inte affären kan åka dit på att ha sålt fel sak till mej? :va

2. Aja, det är lite för sent ändå, konstigt, med tanke på att det är ett fabrikationsfel. Eller?

3. Okej, hur får man igen hålet? eller ska man låta det vara? Vad kan man spruta in som inte leder el? Silikon leder inte el va? :)
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top