Ja, de borde göra det. Var påväg att köpa en tia, men sen sa han att nian skulel va bättre då tian...gjorde nåt, kommer inte på ordet precis nu.. men de strulade iaf.
Och han har en RS och han vet allting.. Nä men Orginal stiftet Är B10EG iaf
Ja, de borde göra det. Var påväg att köpa en tia, men sen sa han att nian skulel va bättre då tian...gjorde nåt, kommer inte på ordet precis nu.. men de strulade iaf.
Och han har en RS och han vet allting..
Var det ironi?
Jag var iallafall på ejfa motor vid ljungarum och så skulle jag köpa stiftet då.. Så sa ja modell och årsmd. hon bläddrade lite i nån tändstiftsbibel el nåt och sa att det var en tia ja skulle ha. utan v. (dom hade inte det inne iallafall) men när ja skulle köpa kom en kille från verkstan som hade hört när ja pratade me henne. Han sa att ja skulle ta en nia för den skulle vara bättre på nåt sätt (vet inte va de gör för skillnad ens)men tian skulle väl strula eller brukade krångla eller nåt på nåt sätt... Vet inte riktigt va han sa, men en nia blev de iaf
![]()
Skillnaden är värmen på stiftet....Ok hoppas han inte troode det skulle vara till en grässklippare nä men skojja det funkar nog fint med en 9 fast vette fan vad det är för skillnad på en 9 o 10 själv kör jag på en 10 och går perfa
Skillnaden är värmen på stiftet....
Så 10 tål mera värme?
Låter skumt?
9 borde väl tåla mer värme eftersom han verkstadskillen rekommenderade det till mej.![]()
JAg vet inte men 9 är ju mindre än 10 så tänkte att den kanske tål mindre värme
Sviker inte minnet sa han på ejfa att 10 var för hårt och att det lätt sotar igen... kankse?![]()
Den siffran har inget med hårdheten att göra, bara enbart värmen PÅ stiftet. Desto lägre tal, desto varmare - alltså tvärtom mot vad ni spekulerar omSviker inte minnet sa han på ejfa att 10 var för hårt och att det lätt sotar igen... kankse?![]()
enbart värmen PÅ stiftet. Desto lägre tal, desto varmare
Har inget med tåligheten att göra, har med hur snabbt stiftet avleder värmen som kommer från förbränningen. Kallt stift leder snabbt och varmt tvärtom.Så 9 tål mer värme än 10?![]()
Har inget med tåligheten att göra, har med hur snabbt stiftet avleder värmen som kommer från förbränningen. Kallt stift leder snabbt och varmt tvärtom.
I detta fall har du ju en 9:a, det kan göra så du får konstig förbränning, förtändning etc. Till slut kan då själva elektroderna smälta och då går det åt helsike med motorn. Detta tack vare att du har ett lägre värmetal än vad som är rekommenderat...
Så det leder värme snabbare med 10? Ursäkta min inkompotens....
Varför sa verkstadskillen att 9 va bättre än 10 då ?![]()
Kan vara tillräckligt med skillnad, jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn så skulle det inte bero på att jag hade satt i fel saker och vetat om det... Men, det är jag det. Du väljer själv, skulle dock rekommendera dig att köpa en 10:a ist.Han hade nog inga 10r på lagret så ville han nog sälja en 09 till dig för att tjänna pengar när du senare kommer tillbaka med din skurna motor...
![]()
![]()
Nä men varför ingen aning... Men som sagt 9-10 är inte så stor skillnad kanske skulle hänt om du gick från en 10:a till en 5:a
Kan vara tillräckligt med skillnad, jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn så skulle det inte bero på att jag hade satt i fel saker och vetat om det... Men, det är jag det. Du väljer själv, skulle dock rekommendera dig att köpa en 10:a ist.
Exakt jag kör efter vad som står i manualen och vad det står på alla andra 125cc forum... Men som sagt alla gör sitt eget val, men hade nog varit jobbigt om det är så som Persson säger att den kan skära för ett jävla tändstift...
Han hade nog inga 10r på lagret så ville han nog sälja en 09 till dig för att tjänna pengar när du senare kommer tillbaka med din skurna motor...
![]()
![]()
jag skulle inte chansa - men då är jag oftast petnoga med att det ska vara rätt och om det skulle gå åt helsike med motorn.
Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång,
Jag kan kolla på den när ja kommer förbi nästa gång,
1. Iochförsej sant, men jag blandar själv, så det ska nog inte vara någon fara. Och när kollade förra gången var det närmare svart än gyllenbrunt
Oljepumpen slutade fungera för ett år sen typ. Så den har gått max 10 mil på nya cylinder&kolven. Och jag blandar ca 5% nu i början. Så det ska nog inte vara nån risk att den skär.... Hoppas iaf
2. Vad täcker försäkring osv när den skär pga fabrikationsfel? För oljepumpen gick ju sönder, fast garantin borde gått ut för ett bra tag sen? (+5år)
3. Härligt, men tänkte på en sak, den där sakern man kapar i CDI boxen... Vad är det för något material? bara att knipsa av med vad som helst eller behöver man nåt speciellt ?hehe
blandar du för fett kan den väll skita sig också på ett eller annat sätt?
är bättre att köra normal blandning och köra normalt på nya prylar...iaf så jag uppfattat det![]()
1. Det har ingenting med blandningen och göra. Går elektroderna i stiftet sönder spelar det ingen roll om stiftet är tvärsvart eller vitt, kolven kan åka ändå.
2. Du får inget för om oljepumpen pajar.
3. Bara klippa av med en mindre tång, eller skära av den med en vassare kniv. Se till så att de inte nuddar varandra bara.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |