bikerwoman skrev:
Problemet mer er unga (läs 18-25) är att ni tror att man ska kunna ha ett kul och soft jobb i er ålder!! Har själv en 18-åring som gnäller över att han har för lite pengar men inte kan tänka sig att jobba med vad som helst,tex. Mc Donalds etc. Man får fan i mig ta de jobb som finns , även om det är skitjobb tills man samlat på sig tillräckligt med arbetslivserfarenhet!!
Det finns tex. gott om jobb inom vården, men folk är för fina för att vara pottkusk!
Har själv inte varit arbetslös 1 dag i mitt snart 40-åriga liv!
Hårda men sanna ord
Jag pluggade el med löfte om fast anställning, men det blev lågkonjuktur och när jag slutade skolan så fanns det inga eljobb, jag gick hemma i 3 månader innan jag bestämde mig för att ta ett skitjobb istället, hellre ett dåligt betalt skitjobb än att sitta hemma och mögla.
Jag hade skitjobb på fabrik i Gävle under 6 år, packade livsmedel, diskade tomgods, städade, körde förpackningsmaskin & alt i allo, chefen tyckte jag skötte mig så jag fick bättre & bättre uppgifter och fick även gå på livsmedelskurser.
Av en ren slump (fruntimmer) så sökte jag jobb som service ing. på ett företag i Skåne, jag fick jobbet och flyttade 74 mil Söderut på vinst eller förlust.
Dom första 8 åren reste jag jorden runt 200 dagar om året och startade upp livsmedelsfabriker, mina tidigare erfarenheter ifrån mitt gamla "skitjobb" gjorde att jag klarade av i princip allt som behövdes för att lösa alla problem på fältet.
Jag tröttnade på utlandsjobben och bytte tjänst till teknikutbildare, jag höll teknikkurser på engelska i 6 år och just nu så gör jag lite av varje på tekniksidan, har blivit en kontorsråtta med 7-8 koppar kaffe som enda mål.
Om man tar ett skitjobb så lär man sig alltid något, jag säger oftast vad jag tycker men är inte heller rädd att hugga i när det behövs.
Idag är jag glad att jag tog ett skitjobb direkt efter skolan, utan det så hade jag inte gjort det jag gör idag, man behöver arbetslivserfarenhet för att gå vidare i karriären & det får man inte genom att sitta hemma och va kräsen på jobb.
Ta dig i kragen Rudeboy och sök på allt, att flytta till en annan stad öppnar alltid nya möjligheter.
Lycka till
/G.Ubbjävel