Snart gäller det

BigChief

Hail and kill!
Gick med
21 May 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100
Har väntat som en tok, har lyckast spara ihop många tusen på två månader. Mycket duktigt gjort eftersom jag brukar leva på existens minimum varenda månad, men är det nåt man verkligen vill ha så. På tisdag smäller det, första körlektionen. Ska bli kul som satan.

Jag ska fan ha kortet i år, jag har bestämt mig!

Några bra tips till en extrem amatör? enda jag kört är moppe :yoparty

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
mitt tips är att fixa en uppkörning nu isåf.. det brukar väl vara slut på tiderna redan i maj.

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
kör i mitten av vägen istället för vid kanten :tummenupp
o ta de lugnt när de är blött eller om asfalten är smutsig, grus etc

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
jag ska kanske köra upp nästa vecka, jag har inte alls övat konbana eller att bromsa. Är det viktigt att prova konbana innan? Bromsa har ja tänkt öva lite själv, något man ska tänka på?

Hur ska man förresten ha handen på bromsen när man kör, ska man ha alla fingrar när man kör i stadstrafik?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
scud skrev:
jag ska kanske köra upp nästa vecka, jag har inte alls övat konbana eller att bromsa. Är det viktigt att prova konbana innan? Bromsa har ja tänkt öva lite själv, något man ska tänka på?

Hur ska man förresten ha handen på bromsen när man kör, ska man ha alla fingrar när man kör i stadstrafik?

Har du inte övat på konbana innan så är det hög tid att du börjar träna på det nu, ordentligt. Trust me...

Måste skriva lite mer.

Blir alltid facinerad av "sådana som dig" (ta det inte personligt), men vad tror du egentligen?

Att köra upp är inget lotteri där man kanske klarar det om man har tur, fast man har tränat lite/inte alls innan. Trafikinspektörerna gör inget annat på dagarna än att godkänna/underkänna elever, och de är de första att upptäcka att någonting är fel.

Tror du på fullaste allvar att du kan ge dig iväg till en uppkörning utan att ha tränat på konbana, eller att för den delen ha tränat bromsning, med siktet inställt på att klara det?

Dessutom handlar det om såpass viktiga saker som gäller din överlevnad på MC, så jag kan inte riktigt få in i skallen hur du tänker.

Det finns ju utbildningsplaner på en del trafikskolors hemsida, använd dem för bövelen!

Jag tänker inte önska dig lycka till om du inte har tränat innan, för du är definitift inte mogen för en uppkörning (kan du inte vara om du ställer sådana frågor).

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...

Ja, glöm inte stödhjulen och plåster, och att boka en ny uppkörningstid så snart som möjligt :hihi

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
mankan skrev:
Har du inte övat på konbana innan så är det hög tid att du börjar träna på det nu, ordentligt. Trust me...

Är det så knepigt? Är ju bara att glida förbi nåra koner? Well, ska försöka få till det via körskolan att åka å öva.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
SSB skrev:
Du verkar missat att detta moment går på tid.
Nejdå, det är jag medveten om, men ja trodde det var ganska enkelt moment? Bromsprovet är väl enkelt iallafall? Bara knipa hårt, men inte för hårt? Hoppas jag hinner få nåra timmar på manöverbanan nån dag hos körskolan.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
scud skrev:
Nejdå, det är jag medveten om, men ja trodde det var ganska enkelt moment? Bromsprovet är väl enkelt iallafall? Bara knipa hårt, men inte för hårt? Hoppas jag hinner få nåra timmar på manöverbanan nån dag hos körskolan.

Det är svårare än man kan tro att fixa konbanan på tid eftersom du inte bara skall hinna på 20s(?) utan du skall också göra det på ett kontrollerat sätt. Toktränar du i en vecka och har lite talang så visst kan du hinna lära dig det, men helt oförberedd så kommer det inte att gå. Vinglet och osäkerheten kommer då att lysa igenom vilket trafikinsp. ser och säger "hem och träna igen". Alternativt att du istället tokkör och då ser det inte heller bra ut.

Att bromsa är ju mer än att bara knipa i handtaget. Du skall sitta rätt, titta rätt, knipa rätt med både armar, ben, händer och fötter...och detta samtidigt. Jag vet inte hur du gör nu och vad du kan, men det är upplagt för en ny tråd med "Jag bromsade skitbra, ok, missade några meter, men skitbra, och den jvla sura uppkörnings gubben ###" :)

Som någon annan sade också, de här momenten handlar ju om liv och död för dig (och kanske även andra) ute i trafiken, så skynda långsamt.

Gabor

Guest
scud skrev:

Ä Du på riktigt..?

Har du inte koll på något av det du nämner, skriver du omgående in dig på en körskola.......inget allternativ.

Vakna....

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
tassen skrev:
Ä Du på riktigt..?

Har du inte koll på något av det du nämner, skriver du omgående in dig på en körskola.......inget allternativ.

Vakna....

Jag är redan inskriven, och jag har koll.. bara inte helt 100 på vissa saker.. Ledsen att ja missade att konbanan är så otroligt svår osv.. klart jag hajjar att bromstekniken är jätteviktig, kommer ha nåra lektioner nu innan uppkörningen och då ska jag öva just detta. (ev. skjuter jag upp uppkörningen, så då blir väl du glad)

Ang hur man ska ha handen på bromsen, den frågan la ja till för att de flesta säger olika, men vet någon vad trafikinsp. anser är rätt?? att använda hela handen när man bromsar vet jag, men när och var ska man ligga med handen på bromsen?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
mankan skrev:

Måste skriva lite mer.

Blir alltid facinerad av "sådana som dig" (ta det inte personligt), men vad tror du egentligen?

Att köra upp är inget lotteri där man kanske klarar det om man har tur, fast man har tränat lite/inte alls innan. Trafikinspektörerna gör inget annat på dagarna än att godkänna/underkänna elever, och de är de första att upptäcka att någonting är fel.

Tror du på fullaste allvar att du kan ge dig iväg till en uppkörning utan att ha tränat på konbana, eller att för den delen ha tränat bromsning, med siktet inställt på att klara det?

Dessutom handlar det om såpass viktiga saker som gäller din överlevnad på MC, så jag kan inte riktigt få in i skallen hur du tänker.

Det finns ju utbildningsplaner på en del trafikskolors hemsida, använd dem för bövelen!

Jag tänker inte önska dig lycka till om du inte har tränat innan, för du är definitift inte mogen för en uppkörning (kan du inte vara om du ställer sådana frågor).

Ganska svårt att inte ta det personligt. Konbanan trodde jag var enkel och inte mycket att bry sig om, därför denna inställning. Bromsteknik ska jag öva, men jag trodde det skulle räcka med några dagars övning.

Jag hade inte tänkt gå dit utan att öva bromsteknik, antagligen inte utan att iallafall prova på konbanan.

Ganska otrevligt bemötande men det är väl inte mer än rätt, för jag trodde inte det skulle va så knepigt som ni påstår med konbana och bromsteknik. Nu vet jag bättre, kommer troligtvis boka om uppkörningen och ta fler lektioner.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
scud skrev:
Ganska svårt att inte ta det personligt. Konbanan trodde jag var enkel och inte mycket att bry sig om, därför denna inställning. Bromsteknik ska jag öva, men jag trodde det skulle räcka med några dagars övning.

Jag hade inte tänkt gå dit utan att öva bromsteknik, antagligen inte utan att iallafall prova på konbanan.

Ganska otrevligt bemötande men det är väl inte mer än rätt, för jag trodde inte det skulle va så knepigt som ni påstår med konbana och bromsteknik. Nu vet jag bättre, kommer troligtvis boka om uppkörningen och ta fler lektioner.

Sorry, inte alls min mening att låta otrevlig, men ditt ursprungliga inlägg hade faktiskt en ganska naiv ton - därav att jag knäppte dig lite på näsan. Ser att du tar till dig av vad andra skriver, och önskar dig därför naturligtvis lycka till på din uppkörning! :tummenupp

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Ni har nog alla rätt, jag behövde knäppen på näsan. Jag är nog för ivrig att klara det, och nu när det börjar närma sig uppkörningstid (bokade för nåra månader sedan) vill man ju vara redo. Hur många lektioner kan man tänkas behöva totalt? Jag vet att det är individuellt men något medel borde ju finnas.

Klart man tar till sig, annars skulle man inte fråga. Det tråkiga är bara att nu börjar det bli ont om tid, jobbar mycket och snart börjar plugget igen. Vill klara det innan snön faller :tungan

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
scud skrev:
Ni har nog alla rätt, jag behövde knäppen på näsan. Jag är nog för ivrig att klara det, och nu när det börjar närma sig uppkörningstid (bokade för nåra månader sedan) vill man ju vara redo. Hur många lektioner kan man tänkas behöva totalt? Jag vet att det är individuellt men något medel borde ju finnas.

Klart man tar till sig, annars skulle man inte fråga. Det tråkiga är bara att nu börjar det bli ont om tid, jobbar mycket och snart börjar plugget igen. Vill klara det innan snön faller :tungan

Jag hade aldrig kört tung MC förut. Började köra 27/8 förra året och klarade kortet 11/9 samma år. 3,5 vecka tog det från det att jag ansökte om lämp till kortet var klarat, så visst finns det hopp för dig! Jag körde totalt 16 timmar på körskolan, ingenting privat.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Vill minnas att det var 16 timmar för mig med, ingenting privat. Tog kanske 6 veckor, minns inte exakt. Hade haft B-kort i 8 år eller så innan vilket gjorde att själva trafikdelen var lätt.

Roligaste lektionen på körskolan var en avslutande 3-timmars landsvägslektion. Ledorden var att hastighetskyltarna var rekomendationer, hornen skulle växa ut i pannan och fick man inte hjärtat i halsgropen minst en gång så hade man kört för långsamt. Men givetvis att man inte skulle köra över sin förmåga. Det var "riktig" mc-körning på den lektionen, ut på kurviga vägar och bara köra, träna växla-gas och kurvtagning. Aaaah vad kul det var...sorry för min flashback :D

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
SSB skrev:
Vill minnas att det var 16 timmar för mig med, ingenting privat. Tog kanske 6 veckor, minns inte exakt. Hade haft B-kort i 8 år eller så innan vilket gjorde att själva trafikdelen var lätt.

Roligaste lektionen på körskolan var en avslutande 3-timmars landsvägslektion. Ledorden var att hastighetskyltarna var rekomendationer, hornen skulle växa ut i pannan och fick man inte hjärtat i halsgropen minst en gång så hade man kört för långsamt. Men givetvis att man inte skulle köra över sin förmåga. Det var "riktig" mc-körning på den lektionen, ut på kurviga vägar och bara köra, träna växla-gas och kurvtagning. Aaaah vad kul det var...sorry för min flashback :D

Låter kul! :D
16 timmar, så kanske det inte behöver bli så jäkla dyrt ändå, jag studerar å vill därför helst snåla lite.. Körde ni upp privat eller genom skolan?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024