Snart gäller det

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
scud skrev:
Låter kul! :D
16 timmar, så kanske det inte behöver bli så jäkla dyrt ändå, jag studerar å vill därför helst snåla lite.. Körde ni upp privat eller genom skolan?

Jag körde genom skolan. Teorin byxade jag dock helt på egen hand. Började läsa på fredagen och skrev på måndagen. Inga konstigheter där heller.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
mankan skrev:
Jag körde genom skolan. Teorin byxade jag dock helt på egen hand. Började läsa på fredagen och skrev på måndagen. Inga konstigheter där heller.

Som jag då, fick tag i en bok på lördagen, bläddrade igenom på söndagen, skrev på måndagen. Det mesta är ju trafikregler och sunt förnuft..

Well, boka upp lite fler lektioner så borde det gå vägen, 10 dubbellektioner eller nått sånt kanske räcker då. Jag lär ju skriva när det börjar närma sig, så får ni lyckönska mig då om ni känner för det :7peta

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Blev uppkörning genom skolan, eftersom jag tog alla lektioner där och inte hade någon bland familj och vänner som åker hoj så var det absolut enklast så.

10 dubbellektioner borde räcka. Du verkar ju ha tillgång till hoj privat så kan du då ta till dig informationen lärarna ger dig under lektionen och sedan slipa vidare hemma så borde det gå som en dans.

Jag passar på att önska lycka till redan nu om jag skulle missa nästa tråd ;)

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
jo jag har en 500'a.. men har inte nära till asfaltsplätt, så jag får välja på grus eller tjyvåka lite på cykelväg bort till en liten enskild asfaltsväg.. men jag ska öva så gott de går privat.

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Blir alltid facinerad av "sådana som dig" (ta det inte personligt), men vad tror du egentligen?

Att köra upp är inget lotteri där man kanske klarar det om man har tur, fast man har tränat lite/inte alls innan. Trafikinspektörerna gör inget annat på dagarna än att godkänna/underkänna elever, och de är de första att upptäcka att någonting är fel.

Tror du på fullaste allvar att du kan ge dig iväg till en uppkörning utan att ha tränat på konbana, eller att för den delen ha tränat bromsning, med siktet inställt på att klara det?

-------------------------------------------------------------------

JO DET GÅR UTAN ATT GÖRA ETT 12-MÅNADERSPROJEKT AV DET !!!

Själv tog jag 1 st körlektion för att lära mig hur konbanan såg ut och hur
garagesvängen samt inbromsning gick till. Efter det satt jag på hojen
8 timmmar om dagen i 3 dagar och tränade. Körde sedan upp som privatist i Eskilstuna (som jag aldrig varit i förr) och klarade det. Innan detta hade jag
endast kört moped och det var ca 15 år tidigare.
Trafikprovet var inga större problem eftersom jag haft bilkörkort i 20 år... lite
gnäll när det gällde min placering i vägbanan men det gick ju igenom ändå...

Så visst fan går det .. med en massa tur och och lite jävlar anamma så ...
Mitt råd : försök i alla fall ... funkar det inte så anmäl dig på närmaste bilskola eller se till att få tag i en duktig privatlärare.

Lycka till :tummenupp

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
swekat skrev:
Blir alltid facinerad av "sådana som dig" (ta det inte personligt), men vad tror du egentligen?

Att köra upp är inget lotteri där man kanske klarar det om man har tur, fast man har tränat lite/inte alls innan. Trafikinspektörerna gör inget annat på dagarna än att godkänna/underkänna elever, och de är de första att upptäcka att någonting är fel.

Tror du på fullaste allvar att du kan ge dig iväg till en uppkörning utan att ha tränat på konbana, eller att för den delen ha tränat bromsning, med siktet inställt på att klara det?

-------------------------------------------------------------------

JO DET GÅR UTAN ATT GÖRA ETT 12-MÅNADERSPROJEKT AV DET !!!

Själv tog jag 1 st körlektion för att lära mig hur konbanan såg ut och hur
garagesvängen samt inbromsning gick till. Efter det satt jag på hojen
8 timmmar om dagen i 3 dagar och tränade. Körde sedan upp som privatist i Eskilstuna (som jag aldrig varit i förr) och klarade det. Innan detta hade jag
endast kört moped och det var ca 15 år tidigare.
Trafikprovet var inga större problem eftersom jag haft bilkörkort i 20 år... lite
gnäll när det gällde min placering i vägbanan men det gick ju igenom ändå...

Så visst fan går det .. med en massa tur och och lite jävlar anamma så ...
Mitt råd : försök i alla fall ... funkar det inte så anmäl dig på närmaste bilskola eller se till att få tag i en duktig privatlärare.

Lycka till :tummenupp

Problemet är att jag hinner inte öva så mycket innan det är dags denna gång, dessutom är det strul med att skaffa fram en hoj. Min är för lätt för att köra upp på. Och ska jag sätta igång att hyra osv kommer det bli dyrt om ja misslyckas.. ska ta några lektioner till, så kanske jag känner för att chansa sen. Som jag skrivit tidigare har jag aldrig provat konbana eller bromstest..

Hur övade du förresten, satte upp lite saker som koner å körde?

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Busa ,, vad annars ???
scud skrev:
Hur övade du förresten, satte upp lite saker som koner å körde?

Använde saftglas i plast istf koner när jag tränade vilket gjorde att jag
kunde ta svängarna ganska snävt. På uppvärmningsrundan på uppkörningen
så flög varenda kon åt h-e :) .. fick justera lite men sen vär det inga probs.
Får du tag i riktiga koner så är det bra ...

Konbanan och bromsövningarna var relativt enkla (markera bara med fotbromsen), garagesvängen var rörig att få till ... viktigt att man känner
sig säker på den ..... träna träna träna ... och gör det intensivt dagarna
innan uppkörning ! Det finns en del pengar att spara !!!!

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Så här gjorde jag

scud skrev:
Ni har nog alla rätt, jag behövde knäppen på näsan. Jag är nog för ivrig att klara det, och nu när det börjar närma sig uppkörningstid (bokade för nåra månader sedan) vill man ju vara redo. Hur många lektioner kan man tänkas behöva totalt? Jag vet att det är individuellt men något medel borde ju finnas.

Klart man tar till sig, annars skulle man inte fråga. Det tråkiga är bara att nu börjar det bli ont om tid, jobbar mycket och snart börjar plugget igen. Vill klara det innan snön faller :tungan

Skrev teorin i början på maj. Började köra privat nere på banan och övade konbana och garagevändnig. har nog gjort 200 garagevändningar åt varje håll och kört konbana tills jag nästa spyr. Bokade sedan 5 lektioner under en tvåveckors period och hoppades att det skulle räcka. Chansbokade sedan en uppkörningstid privat som låg efter mina lektioner. Körde sedan mina lektioner på skolan samt även privat, mest på banan. Sedan var det bara att köra upp.
Kan tillägga att första gången jag testade bromsprov från 90 var på morgonen uppkörningsdagen, toklåste bakhjulet under princip hela bromsningen och tyckte inte ens att jag känt det. Kändes lagom nervöst när min lärare sa något i stil med. "Ja Ja, jag vet att du kan bromsa, du fixar det på uppkörningen". Rätt nervöst när jag på uppkörningen skall göra bromsprov från 90. Ett tips vad gäller konbanan är att sikta in dig på en tid typ 19 sek. Försök sedan hålla samma tid varje runda utan att känna dig stressad. Ser ganska mycket säkrare ut än att flå runt på 18 sekunder och kanske fota vid vändningen.

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jag tog åtta dubbellektioner (16h) och sen körde jag lite privat två dagar efter den sista lektionen med innan uppkörning. Hade ej haft moped och ingen tidigare mc-vana, dock gedigen trafikvana som yrkesförare.

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Hmm, att det kan skilja sig så mycket.

Själv fick (fick och fick, den har kostat mycket blod, svett och tårar!) lappen i dag. :tomten :D Har aldrig ens suttit på en moppe, har haft B-kort i över tio år, men kör väldigt sällan. för mig blev det över 20 lektioner a´ 80 minuter. Det tog länge innan garagesvängen satt, men har man taskigt balanssinne så har man.

SCUD: hur har det gått, blev det någon uppkörning, eller har du fortsatt på skolan och har Det gått bra?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag bokade om uppkörningen, har tagit 5st dubbellektioner nu, och ska ta 3 eller 4 till hade jag tänkt, 1-2 för att köra lite, och 2 på bana (om nu inte konbanan funkar direkt vilket den säkert inte gör)

Bromsa hade jag inga problem med alls, inte heller att köra slalom. Så kanske kan jag klara konbanan utan allt för mycket slit, då ere bara nöta garagevändning kvar. Så förhoppningsvis klarar jag uppkörningen (31-aug).

Några tips om var man kan hyra hoj i norr-sthlms trakten? Hörde att bmw i solna hyr ut spec. hojjar just för uppkörning, har inte kollat det med dem ännu. Kommer antagligen inte få köra upp via körskolan utan att ta 500 lektioner till.

Grattis till kortet Thunderbird!

Thunderbird skrev:
Hmm, att det kan skilja sig så mycket.
SCUD: hur har det gått, blev det någon uppkörning, eller har du fortsatt på skolan och har Det gått bra?

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Mja, MABI hyrbilar håller väl till i Norrort?

Så du tänker köraupp som privatist?
För min del var det aldrig något alternativ. Såhär i efterhand är jag faktist rätt tacksam över mina två rätt gnälliga (som jag tyckte emellanåt...) lärare. Jag har fått så många tips från dem, som jag tror det skulle ta mig mycket, mycket längre tid att komma på själv både med och utan mc-kompisar.

Någon billig affär blev det ju inte, men däremot en bra utbildning

Ett tips: När ni är ute och kör privat; öva mycket på placering i vägen; kurvteknik

/T

scud skrev:
Jag bokade om uppkörningen, har tagit 5st dubbellektioner nu, och ska ta 3 eller 4 till hade jag tänkt, 1-2 för att köra lite, och 2 på bana (om nu inte konbanan funkar direkt vilket den säkert inte gör)

Bromsa hade jag inga problem med alls, inte heller att köra slalom. Så kanske kan jag klara konbanan utan allt för mycket slit, då ere bara nöta garagevändning kvar. Så förhoppningsvis klarar jag uppkörningen (31-aug).

Några tips om var man kan hyra hoj i norr-sthlms trakten? Hörde att bmw i solna hyr ut spec. hojjar just för uppkörning, har inte kollat det med dem ännu. Kommer antagligen inte få köra upp via körskolan utan att ta 500 lektioner till.

Grattis till kortet Thunderbird!

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Att jag valt att köra upp som privatist ännebär ju inte att jag inte tar några lektioner. De flesta körskolor tror jag försöker sno en på lite extra pengar och kräver några lektioner till. Nu har jag tagit 10st dubbellektioner och tycker att det räcker, lärarn påstår att jag nog behöver några till. Så jag tycker det är värt att göra ett försök, för jag tycker det går bra och läraren anmärker inte särskillt mycket (längre).

Helt klart har det varit värt att ta lektioner, kanske inte behövs så här många men några stycken, för precis som du säger så finns det så mycket saker som man själv antagligen aldrig skulle komma på.

Snart uppkörning, inte gratis när man måste hyra hoj osv.. Men det kostar lika mycket i körskolan. Hoppas bara det ska gå vägen, visst spelar pengarna roll men det är inge pga att det kostar runt 2000kr inkl. lån av hoj att köra upp, utan man har klarat teori A & B på första försöket, uppkörning B första försöket.. Då ska jag klara uppkörningen för A på första också!

Dessutom är säsongen snart slut å jag vill kunna njuta av den korta tid som är kvar (nej, jag tänker inte smacka på dubbdäck och köra i vinter, så säsongen är snart slut för min del). Hur länge kör ni förresten? Till och med oktober funkar väl (om det inte kommer is och snö?)

Thunderbird skrev:
Mja, MABI hyrbilar håller väl till i Norrort?

Så du tänker köraupp som privatist?
För min del var det aldrig något alternativ. Såhär i efterhand är jag faktist rätt tacksam över mina två rätt gnälliga (som jag tyckte emellanåt...) lärare. Jag har fått så många tips från dem, som jag tror det skulle ta mig mycket, mycket längre tid att komma på själv både med och utan mc-kompisar.

Någon billig affär blev det ju inte, men däremot en bra utbildning

Ett tips: När ni är ute och kör privat; öva mycket på placering i vägen; kurvteknik

/T

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Ta det lugnt på uppkörningen bara, så ska det säkert fixa sig.

Gör bara inte som jag gjorde på första uppkörningen, jag tog det FÖR lugnt. Blev kuggad för det... :(

Men det är ju historia nu :D

/T

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
ska försöka, mycket hänger väl även på inspektören?
jag tror att det mesta hänger på den jädrans garagevändninigen. har inte så bra möjligheter att öva själv, har ju en hoj men där den står är det en grusplan, å det är mycket svårare.. åker ja en bit så finns där asfalt.. men då blir de olovligkörning (om nu blå ser mig). Jag tror iofs att de skulle ha förståelse, kör ~200m sakta på en cykelväg så är ja framme på en asfaltsplätt. Tänkte smita dit i helgen och nöta lite. Sen när jag väl hämtat hojjen jag ska köra upp på (hämtar dan innan eftersom kortaste tiden man får hyra är 24h) ska jag nöta ett tag på den med. Bromsa å konbana har jag inte haft nått problem med, gått bra redan från första försöket.

Själva körningen, gäller väl bara att visa att man är beredd och förutser risker etc. Och att man gasar på bestämt efter rondeller och korsningar. Som sagt, tror det hänger mycket på inspektören, e han tjurig blir det svårt. Så måste va trevlig mot han/hon :p

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
scud skrev:
Är det så knepigt? Är ju bara att glida förbi nåra koner? Well, ska försöka få till det via körskolan att åka å öva.

Det är inte så knepigt, men du måste ju göra det på "rätt sätt" så inte kontrollanten misstycker, det är detta som är det svåra.

Lycka till (tror jag)

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Mig veterligen finns det inga kvinnnliga trafikinspektörer på MC-sidan. I varje fall inte i Stockholm.

Däremot en fin blandning av äldre män på BMW-cyklar :D

Glöm inte att öva kurvteknik, att hålla koll så att du inte glömmer att använda/stänga av blinkers.

I min mening ska du inte ta dig till uppkörningen om du inte klarar garagesvängen minst nio gånger av tio. Försök att träna där det är lite ojämn asfalt, så går det lättare på plant underlag. Du behöver den extra säkerheten, de flesta av oss blir ju lite nervösa också, vilket gör att marginalerna minskar.

För mig var det inte den första delen som kändes som det svåra, snarare att hålla koll på sin egen körning och att lita på sig själv när det väl blev dags för körning ute i trafiken. Du kan inte göra annat än ditt bästa, och det är väl inte hela världen om du skulle bomma?

Ställer du kravet på dig själv att du ABSOLUT ska klara på första tror jag också att oddsen blir sämre för att du också ska göra det.

/T

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
mankan skrev:
Jag hade aldrig kört tung MC förut. Började köra 27/8 förra året och klarade kortet 11/9 samma år. 3,5 vecka tog det från det att jag ansökte om lämp till kortet var klarat, så visst finns det hopp för dig! Jag körde totalt 16 timmar på körskolan, ingenting privat.

Det där är ju en bedrift :kär

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Nog kommer man va nervig, det var jag när ja skulle köra upp för bil också, men det gick ju vägen. Måste försöka nöta å nöta så mycket det bara går hela helgen, så ere bara hoppas de går vägen.. Vill så gärna få detta avklarat! Mesta hänger nog på att vara avslappnad och så i armarna, sitta upprätt och nypa med näna, samt hålla blicken rätt. Har iallafall en lektion dagen innan uppkörningen. Ska köra lite och köra lite g-vändning, har fått alla tips 50-ggr redan, kan inte skada att ha nån som skriker om dom en gång till :D

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Jag tog 5 dubbellektioner(har kört cross, moppe). Det enda som jag var orolig över var garagevändningen. Hur du nu ska göra med hyra av hoj vet jag inte, men jag vet att garagevändningen blir olika svår med olika hojar. Jag har prövat göra g-vändningen med en offroadare(dr:en) och en landsväg(er).
Vill bara ge ett tips och säga att med offroadaren så var det bra mycket enklare. Tyngdpunkten ligger på "rätt" ställe.
Hoppas att du klarar uppkörningen på grund av att du KAN köra hoj och inte på ren tur.
Lycka till
//Olle

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll