Snart gäller det

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Köra kan jag, men det mesta bygger på erfarenhet, och det har jag inte ännu, har kört bil några år så lite av det kanske man kan få med sig. Men man får nog börja om på nytt, hoppas bara att jag kommer klara av att inte bli en fartdåre!

Om de e nått ja kan klara me lite tur så är det väl just g-vändningen, men den tycker jag är så onödig så det spelar ingen roll :p visst är det viktigt med balans, men det kan man prova med nån annan metod (så som vv har kommit på och ska ändra på)

[Mr.Schufemtii] skrev:
Jag tog 5 dubbellektioner(har kört cross, moppe). Det enda som jag var orolig över var garagevändningen. Hur du nu ska göra med hyra av hoj vet jag inte, men jag vet att garagevändningen blir olika svår med olika hojar. Jag har prövat göra g-vändningen med en offroadare(dr:en) och en landsväg(er).
Vill bara ge ett tips och säga att med offroadaren så var det bra mycket enklare. Tyngdpunkten ligger på "rätt" ställe.
Hoppas att du klarar uppkörningen på grund av att du KAN köra hoj och inte på ren tur.
Lycka till
//Olle
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
scud skrev:
Nejdå, det är jag medveten om, men ja trodde det var ganska enkelt moment? Bromsprovet är väl enkelt iallafall? Bara knipa hårt, men inte för hårt? Hoppas jag hinner få nåra timmar på manöverbanan nån dag hos körskolan.

Bromsprovet går ut på att du ska göra en SNABB och SÄKER inbromsning.
Håll blicken rakt framåt hela tiden och inte precis framför hojen.
Låser du ett däck är du inte underkänd, bara du släpper på bromsen och fortsätter att bromsa.

Det viktiga är helt enkelt: Göra en snabb säker och kontrollerad inbromsning.
Ser dom att du inte har kontroll när du låser ett däck är det kört, eller så får du försöka igen (om inspektören är jättejättesnäll)

Angående hur du ska sitta osv så ska du klämma ihop genen runt tanken, sittar rakt med raka armar och ha huvet rakt frammåt, inte bra att luta huvet neråt för då vet han ju att du inte ser ordentligt och att du har blicken på fel ställe.

(Fast iofs så är det inte inspektören du ska göra glad, sköter du allt på uppkörningen och sen skiter i det när du har kortet gör du dig en riktig björntjänst)
 
Last edited:

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Tack för alla tips och svar osv, men nu är det som så att jag har tagit en del lektioner sedan jag skrev mitt första inlägg, så jag vill påstå att jag kan klara en uppkörning nu. Det hänger nog på garagevändningen, ska nöta imorgon för att sedan klara uppkörningen på tisdag (förhoppningsvis). Verkligen glad att jag tagit lektionerna, lärt mig massor som jag antagligen inte skulle tänka på om jag bara körde privat. Så jag hoppas att ni håller tummarna för mig på tisdag, har ni några viktiga tips så kom gärna med dem, även om jag kanske redan har fått dem så är det viktigt att komma ihåg också :)
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Tack för att ni alla höll tummarna för mig :yoparty
(jepp, ja klarade uppkörningen idag)
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Thunderbird skrev:
GRATTIS!!!

Berätta mer, vad fick du göra? Vilka moment? Var körde du upp?

/T

Körde upp i barkaby (sthlm)
Först g-vändning, den gick sådär, men inspektören såg väl att jag kunde. Konbana och bromsning gick prickfritt.

Skriver hela listan med saker som är ikryssat på protokollet:
Säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning
Parkering/uppställning
Effektiv bromsning
Körning i villa/bostadsområde
körfältsbyte
signalerad korsning
cirkulationsplats
körning på smal och krokig väg
infart och körning på bred väg
påfart, avfart och körning på motorväg
vändning
oskyddade trafikanter
körning mot mål

Så det var väl bara den jädrans g-vändningen som ja själv tycker var lite si-sådär, men krypköra kan jag annars i trafiken o så.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top