Sniklösningstråden, för oss fattiga.

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
här har ni en riktig sniklösning för o få mer ljud. (inte min hoj).
 

Bifogat

  • muflermod1.jpg
    muflermod1.jpg
    54.3 KB · Visningar: 673

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Rimstripade förra hojen för 3kr. D är vad en rulle isoleringstejp kostar på Ö&B. Finns många färger att välja mellan :D
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Löser den upp plasten eller har jag fått det om bakfoten?
Låter intressant har aldrig hört denna förut!???????? :confused:

Jepp, den löser plasten men som sagt, kemiskt ren aceton är det som gäller.
Vill man inte köpa dyrt ABS-lim kan man ta en gammal kåpa, klippa/rivjärna ner den i småbitar och lösa upp det med aceton. Då har du en användbar massa att laga ål eller sätta fast trasig fästen med.

Hål har jag armerat med lite aluminium nät och sedan lägga på massan/limmet. Nackdelen mot att värma är att det tar längre tid för acetonet att dunsta men enklare att hantera.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Gjorde ny bensintank av en gammal säckpipa ( av bälgen alltså, gjord av kohud).

här har ni en riktig sniklösning för o få mer ljud. (inte min hoj).

Tja tog bort ljuddämparen kostade ingenting :D
 
Last edited:

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
Gjorde ny bensintank av en gammal säckpipa ( av bälgen alltså, gjord av kohud).



Tja tog bort ljuddämparen kostade ingenting :D

När min bensintank gick sönder hadde jag varit glad om jag hadde haft en säckpipa jag fick gå till slakteriet och be att få en urinblåsa att ha som bensintank.Och bensin har jag inte råd med så jag får köra mellan bensinstationerna och tömma slangarna är det en stor bensinstation med många pumpar kan man få halva blåsan full.Olja till oljebyte brukar jag tigga grannens spillolja när han byter olja på sin gräsklippare.
 
Last edited:

Gammalågalen

Med lem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Älta
Hoj
Sucka DR650 vinter-ök, Traja TT600 03
Hållare till Ljuddämpare

Ett tips för er som inte vill pröjsa 700 spänn för en (iofs snygg) färdig hållare från Metisse, Harris eller annan renomerad tillverkare. Dessutom - vad går upp mot att kunna säga: "Jag har gjort den själv!"

Du behöver 2 lagom långa aluminiumrör, 15 och 12 mm, skruvstycke, bågfil, fil, borr och ett nykalibrerat ögonmått. Bilder säger mer än ord:

PS: Ta det lite piano när du plattar till rören i skruvstycket, går det för fort spricker materialet.
 

Bifogat

  • Dämparhållare1a.JPG
    Dämparhållare1a.JPG
    59.3 KB · Visningar: 352
  • Dämparhållare2a.JPG
    Dämparhållare2a.JPG
    74.6 KB · Visningar: 338
  • Dämparhållare3a.JPG
    Dämparhållare3a.JPG
    42.2 KB · Visningar: 236
Last edited:

Solid snake

Guest
3115069 Ett tips för er som inte vill pröjsa 700 spänn för en (iofs snygg) färdig hållare från Metisse, Harris eller annan renomerad tillverkare. Dessutom - vad går upp mot att kunna säga: "Jag har gjort den själv!"

Du behöver 2 lagom långa aluminiumrör, 15 och 12 mm, skruvstycke, bågfil, fil, borr och ett nykalibrerat ögonmått. Bilder säger mer än ord:

PS: Ta det lite piano när du plattar till rören i skruvstycket, går det för fort spricker materialet.
Det där blev snyggt!
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Här är en bild på mina krashpuckar(dörrstopp)pimpade med röd eltejp:D
 

Bifogat

  • 80070c7079170673c4dde5889d3b3b13.jpg
    80070c7079170673c4dde5889d3b3b13.jpg
    50.2 KB · Visningar: 497

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kommit på ett billligt alternativ istället för att pröjsa en massa dyra pengar för krachpuckar. Skateboardhjul :) ska jag vara ärlig trodde jag det var skateboardhjul från början när jag såg krachpuckarna.
Så bara o ta brorsans gamla bräda och skruva dit de nya krachpuckarna :p
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har gjort fler fullösningar än vad jag kan komma ihåg.
(fast aldrig på någon hoj jag själv ägt)

En av de saker som jag är mest nöjd med är när jag lagade startknappen på en hoj med ett häftstift. Det är några år sedan nu och den knappen fungerar fortfarande prima. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
För länge sen glömde jag tanklocket på en tapp.

Jag köpte en apelsin och skruva fast den som nödlösning.

Innan jag hann få det nya tanklocket så hamnade mcen efter en påkörning i mc verkstaden.
Apelsinen var nu 3 veckor gammal men still going strong då ångorna konserverat den.

Gubben i verkstaden fick tuppjuck när han studerade tanklocket närmare.
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Den bästa jag kommer på är hålla fullt...du spar tid + att då behövs inga trim om du kör 1000 av senare modell :) Men ge fan i å klota för det är dyrt... :mattias
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Funderat lite på det där med skateboardljul som kraschpuckar. kanske det inte är rätt gummi/plast för det. skateboardljul ska ju inte vara hala mot asvalt utan få grepp. tror ni det kan skada motorcykeln ännu mera ifall den får grepp och inte glider, eller ska krachpuckarna få stopp på hojjen också? tänkte på att det kanske är bättre att försöka göra krachpuckar av en plastskärbräda eller liknande material.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Funderat lite på det där med skateboardljul som kraschpuckar. kanske det inte är rätt gummi/plast för det. skateboardljul ska ju inte vara hala mot asvalt utan få grepp. tror ni det kan skada motorcykeln ännu mera ifall den får grepp och inte glider, eller ska krachpuckarna få stopp på hojjen också? tänkte på att det kanske är bättre att försöka göra krachpuckar av en plastskärbräda eller liknande material.



så bra grepp är det inte i ett par skateboardhjul... det jag ser som problem är att infästningen kan bli för klen och gå av och hojen förtsätter glida utan kraschpuck. fast har man ihåliga axlar och kör igenom en gängstång så är det nog ingen fara där heller.
 

Dark_Messenger

Guest
Silvertejp & buntband - mångsidigt som f*n. Går att fulmecka det mesta med.

En annan klassiker är sk "dörrstoppp" som vissa använt som kraschisar. Själv har jag använt två lätt modifierade sådanna som distanser till utblåsen på KTM:en när originalen säckade ihop en gång. Funkade utmärkt! Det svåra var att hitta nån form av mutterlösning som inte vibrerade loss så allt släppte igen.. :gnissla Löste det med dubbla sk låsmuttrar.

IKEAs vinkeljärn kan vara bra att ha. De där man alltid får med deras bokhyllor osv som man ändå aldrig använder :tummenupp Spara dessa, funkar utmärkt provisoriskt till miniblinkers etc. Redan färdigborrade hål plus att de är ganska små o smäckra.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top