Där var jag en kort sväng idag! Gryyyymt mycket bättre snö idag än igår! Du kanske såg mig? 180 bör du nog träna i enkel pist att bara "freestyla". Det är också sjukt mycket enklare om du åker med fel fot fram och hoppar till att landa med rätt fot fram.
View attachment 401300
Hell yeah! Inte bara snön, hoppen/kickers hade mycket bättre/snällare vinkel.
Första förmiddagen vi var där så var blåmarkeringen fullt synlig och slutvinkeln kändes långt förbi 45 grader, alltså skickade en mer uppåt än framåt. Igår låg någonstans kring 45 grader vilken gjorde att man hoppade mer i samma "längd" med landningen än bli skickad långt upp och sedan hårt ner i landningen.
Känner inte igen dig spontant. Polaren har den GoPro vi använt så något material, om något, får vänta (mest för att filma hans tre åring som utvecklade sig som fasen under veckans gång, dock mest på skidor hehe). Men en mobilbild har jag att tillgå för min utstyrsel iaf
(Sista kvällen i Pinkpark i Lindvallen noterade jag en annan kille ha likadan jacka, första gången jag sett någon annan med samma, haft den i tre eller fyra år nu hehe)
(P.S Landningen på småhoppen i Pinkpark var som "halva badkar" och isiga som fasen (lördags kväll iaf) så där hoppade man bara en gång och gjorde inte om misstaget hehe)
180 på platt mark sitter fint, dock fortfarande lite osäker från fel stance till vanlig, har svårt för att initiera ett bra skär för att ha något att få kraft/spin ifrån. Men va fasen, när det ofta bara blir en, max två, veckor på brädan per år så blir merparten av tiden att repetera och lära om sig
Men buttering och tailpress är helt klart mysig underhållning, ända tills man drar i backen för "ingenting"
Tjejen hängde med till Tandådalens junior park och filma lite med mobilen, skulle köra en sista repa och det blev ett bra hopp, en landning med sneskär och då för lite fart till tredje/sista hoppet... Sa att jag kan ju inte avsluta med det, så jag tog en tur i liften igen och lyckades avsluta med tre sköna och bra hopp, ett vanligt och två med grab
Första halvan av förmiddagen blev i Östra Tandådalen (med tjejen), sittliften stängd (hårda vindar), när de startade ankarliften så pajade den, så vi började gå upp för backen (nysnö ju! hehe) så när vi kommit 50 meter (tog sin tid och lite svett) så ser vi att de fick igång den, glida ner igen och sedan njuta av godkänt puder både i och utanför pisten (med risk för hård snö/is-skrap lite då och då)
Älskar min nya bräda för övrigt, har svårt att tänka mig använda den gamla igen, även om man känner av ojämnheter mycket mer/lättare samt antar jag att fötter och knän får ta emot lite mer stryk vid de större hoppen.
När den väl hugger i backen bland alla snurrar, småhopp och 180's så vet man numera att det endast hänger på att man själv tabbat sig, inte väldigt hög men random sneskär som man har lite rädsla för i bakhuvudet på förra brädan.
En sak jag dock stör mig på som jag aldrig varit med om tidigare var att jag under veckans gång fått skruva om bindningarna typ varannan dag minst, speciellt om jag varit i parken.
Märkte först hur hela bakre bindningen gick att vrida 2-3 grader och vid kontroll så hade minst två av skruvarna släpps lite. Dagen efter var samma "problem" med främre och senare igen den bakre...
Har det med brädans flex att göra tro (och i samband med mycket hoppande?)? Eller är det skruvna som börjar bli gamla och sletna?
Lyckades dessutom knäcka "en tredjedel" av hårdplasten på den främre "snörningen" på bakre bindningen, men den har funkat fint hela veckan. Men ska nog passa på att köpa nya nu när säsongen är slut och reaorna finns lite överallt
Jag är riktigt nöjd med mina
Union bindningar.
Haha, skämsvrån för mig. Jag trodde jag ägde ett par märket Union, modell Flux... men det är ju märket Flux och modellen TT30 jag har