Storleken är inte det viktigaste, det är meter per sekund samt teknik som gäller
Själv brukar jag sikta på flest minuter i backe per minut i lift men alla är ju olika
Storleken är inte det viktigaste, det är meter per sekund samt teknik som gäller
Han glider rätt fint.
\Masonit
Såg att det där spelats in i Breckenridge. Med det insåg jag också att åren går. När jag besökte Breckenridge var mitt brädintresse som störst och bara ett par år gammalt. Bara för att ge en liten hint om hur länge sedan det är kan jag säga att vi träffade Lidas samt Tomasarna Sandström & Holmström på Detroits flyggplats på vägen dit...
(Med lite hockeyintresse var det stort få stå bredvid dem och ta en bild)..
Under den perioden kunde jag alla brädor mer eller mindre utantill. Längd & mått på varenda modell. På senare år har brädan samlat damm till förmån för skidor som varit mer praktiskt i Alperna när man dragit pulka eller harvat barnbacke med lillkorv..
...med det kommer jag till min egentliga fråga:
Vilka modeller skall man kika på om man vill ha lite roligare i de mindre backarna, utanför parkerna?
Min nuvarande bräda är snart 10 år gammal. Den är fortfarande grym förutsatt att jag kan stå på satan i backar på ett berg med lite utrymme. Den är dock både för lång och för vridstyv för att göra den rolig att leka med i lägre hastigheter.
Hjälp gärna till och tipsa om modeller som kanske har ett par(2-4 år) på nacken som gör det möjligt att fynda på Blocket. Från att ha kunnat varje modell har jag nu inte ens koll på vilka tillverkare som finns bortsett från de gamla överlevande företagen som gjort brädor sedan jag höll på...
Behöver en bräda, ca 150-152 som är relativt mjuk för knappt 75kg korvgubbe. Mjuk tail & nos så man kan leka på plogvallar, små skär och flat...
Nu för tiden finns det rocker och camber. Det låter som du kanske skulle kika på en rocker. Det betyder alltså att den har en svag U-form ungefär, istället för en utdragen W.
Själv brukar jag sikta på flest minuter i backe per minut i lift men alla är ju olika
Bara den enkla ration "tid i liften vs. tid i backen" ger ju en bra fingervisning
(Öppna bild i ny flik)
Drar som sagt till Åre på torsdag morgon med en polare. Han har varit där när man var liten med sin familj, men det var säkerligen tio år sedan. Jag har aldrig varit där.
Han kommer åka skidor, jag åker bräda.
Någon som har bra koll på stället?
Vart hittar man bäst offpist och vilka pister rekommenderas?
Ser på hemsidan (just nu) att det är Lavinrisk 2 på Björnen längst till höger, kanske ska undvikas då, men en får se dag för dag senare.
Däremot funderar jag på en långweekend i alperna. Någon gjort det, och har rekommendationer? Jag har bara varit nere en hel vecka tidigare. Nu tänker jag att jag vill att allting ska vara väldigt tillgängligt med korta avstånd osv.
Däremot funderar jag på en långweekend i alperna. Någon gjort det, och har rekommendationer?
Engelberg. Fint, lungt ställe med grym åkning om det bara kommit lite snö. Oerhört mycket lättillgänglig lössnö om det bara snöat lite.
Den stora fördelen är resan.. Flyg reguljärt till Zürich, ta bagagevagnen ner för rulltrapporna till tågstationen i "källaren". Passa på att ställa klockan efter tåget. Sånär som på ett kort men enkelt tågbyte åker du från flygplatsen in på torget i Engelberg. T&R-biljett köper du ur automat på flygplatsen.
Slå dig ner i en av de nästintill tomma tvåvåningsvagnarna. Är du lite hungrig eller törstig är det bara köpa en öl, macka och en kaffe från serveringsvagnarna som de rullar runt på tåget...
Efter ca timmen stannar tåget i Lucerne där du byter till bergståget. Då alla tåg stannar i samma hall och spåren tar slut där behöver du bara gå till änden av tåget och sedan rulla bort till bergståget. Inga trappor, inget förvirrat spring mellan perrsonger således.
Ytterligare en timme senare rullar du in i Engelberg efter en mäktig resa upp genom bergen.
Flygresa - ca 2.5
Transfer - Ca 2-2.5 med tågbytet.
Har gjort resan tre gånger med lillkorv och fru vilket säger en del om hur ansträngande jag upplever resan. Kan säga att det är jobbigare att bila upp till Sälen.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |