Hej till er alla som var i Våler i helgen.
Det här blir nog lite långt kan jag tänka men tröska igenom det och se det som lite kvälls lektyr.
Jag vill och ska försöka sprida lite ljus över några händelser som kanske är oklara för er som deltog eller satt som publik på läktaren vid långsamma chikanen. Jag heter Tomas (medlem i MCK Dalton/Stockholm) och jobbade på postering 1 Alpa dvs. som ”plock” på den nu bort grävda vallen, på inner planen rakt nedanför den långsamma chikanen. Därifrån ”betjänar” vi normalt 3 stycken svängar samtidigt. (På vilken annan bana görs det?!)
Nämligen: post 1 = V svängen efter start-rakan, post 2 = nästa H sväng och
post 5 = den långsamma chikanen.
Men i år ”slapp” vi 2:an tack vare att det fanns fler funktionärer att tillgå.
Under alla år (14 i Våler) med undantag av ett fåtal så har jag fått 1-4 stycken helt nya ”rookies” till plock hjälp varje år. Det betyder upplärning på plats med vad allt det innebär. Man/jag hinner inte lära ut allt det jag kan under de få 10 minuters pauser vi får mellan passen. När cyklar är ”ute” på banan finns det inte utrymme för stå och snacka, det tar för mycket koncentration ifrån en’.
Ni har prio 1 för mig. (Vi kan ju missa något allvarligt).
Det jag gör är att ge de ”nya” en lättare snabb kurs i hur man handskas med motorcyklar, förare (skadade eller ej), berättar om löpvägar till och från, var o vad de ska titta efter, personligt skydd mm. Detta gäller endast de funkisar som kommer att jobba tillsammans med mig. Så att så mycket som möjligt bara ska flyta på. Med andra ord en liten crash-course så att ni förare ska kunna få så bra hjälp som möjligt när ni behöver den. Har jag TUR så får jag samma killar/norrmän nästa dag... Nu hade jag ”nya” plock rookies ALLA dagarna
. Mycke’ energi går åt till info.
Jag kan nog ge dig rätt i några påpekanden men har du tänkt på att den funkisen/arna kan ha varit en ”rookie” på sitt första plock-uppdrag någonsin?
Har du aldrig varit osäker inför något nytt?
Angående rädsla. Det handlar inte om rädsla. Det handlar om försiktighet, överblicka läget, hjälpa till utan att själv komma till skada etc. Ibland tar vissa saker längre tid att utföra. Utan ben har vi svårt att hjälpa andra...
Angående gul flagg. Om alla respekterade gulflaggan (särskilt vid ”kort” flaggning, 1 zon gult, alltså!) så skulle ni nog få lite snabbare bärgningar oavsett till vilken bana ni kom.
Förslag: Om alla som åker in i en gul flaggs situation måste räcka upp vänster arm under hela passeringen av den ”gula zonen” så skulle det vara ett bra kvitto på att ni uppfattat flaggen. Då skulle säkert farten sänkas markant, speciellt om det hade hänt i en chikan. Om det skulle vara genomförbart är en annan sak...
De 2-3 du nämner var nya rookies/ar för den dagen... Och sen är det lite skillnad mellan teori och praktik. Ingen krasch eller avåkning är den andra lik.
Att rescue bilen hann dit före är att den följer efter hela startklungan ett varv runt efter start. Och till postering 1 där ”startkraschen” uppstod är det bara strax över 100 meter. Bilen är lite snabbare än våra ben, ibland. Jag hade tidigare sagt till dem att ta det lite lugnt tills ”damm molnet” har lagt sig OM någonting händer innan de företar sig något – vilket det gjorde...
Dom kunde kanske varit lite snabbare men det är av marginell betydelse enligt mig.
Allt för att ingen av de nya skulle kunna komma i ”kläm”. Jag brukar ha och ta ansvaret för plocket på ”min” postering, så skyll på mig.
MEN som ”gammal ringräv” så räknar jag med möjligheten till en startkrasch inte är helt osannolik med rödflagg som följd. Då vi kan röja under mycket lugnare och säkrare former för oss. Vilket också hände. Hade det bara varit exempelvis 2 cyklar inblandade så hade vi säkerligen röjt bort dem under minuten. Vi har bara mellan 40-50 sekunder på oss att röja innan ”ni” är oss in på livet igen = varvtid minus 6-10sek fram till cykel, minus 5sek till lyft resten av tiden 30-45sek har vi på oss att ta oss bort därifrån.
Detta är ingen regel på något vis men det är MITT sätt att jobba på och MIN vision att det inte ska behöva visas gul flagg mer än ett varv. Och till nästa gång ni närmar er så ska det vara klart. Så sporrar och trimmar jag in ”mina” plockkompisar när vi står på Gelleråsen (Ejes).
Jag vet vilket tillfälle du talar om men vi var för tillfället upptagna med arbete i sandfällan på postering 1 efter startrakan. Jag hade inte personal nog för att kunna jobba på både post 1 och 5 samtidigt. Tyvärr, men stort tack till DU engagerad och hjälpsamma fotograf för din insats.
Under Rookie600 racet var det vid två tillfällen som förare lyckades lägga hojen i chikanen, och cyklarna hamnade oturligt ute på den gröna Ö: n av gräs.
Om ni nu har anmärkningar på att bärgningarna tog lite tid, så beror detta på att det helt enkelt inte riktigt fanns tillräckligt stora luckor mellan de fortfarande tävlande cyklarna, så att man kunde ta sig ut med livet i behåll.
Vi försökte över radion höra oss för om det skulle komma en större lucka. Men ack nej!
Men håll med om att vi hade i alla fall tur med vädret. Nu ska jag tömma skorna på sand!