SO/NM 2009: Våler

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Krånglar som fan:huvet Men strax så..

Dålig djävla loser-ursäkt!!! Seså, fram till tangentbordet och skriv en ny fin highsiderartikel nu. Vi hårt arbetande lärare behöver något kul att läsa (det är verkligen kul läsning!:Bugar) när vi någon gång emellanåt lyckas sno åt oss fem minuters rast....
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dålig djävla loser-ursäkt!!! Seså, fram till tangentbordet och skriv en ny fin highsiderartikel nu. Vi hårt arbetande lärare behöver något kul att läsa (det är verkligen kul läsning!:Bugar) när vi någon gång emellanåt lyckas sno åt oss fem minuters rast....

Uppe sen länge ju! Gubbe!;);)

Har märkt att många inte trycker på "refresh" eller "f5" när de går in på highsider. Det var några senast på Våler som trodde att jag hade uppdaterat Pro SBK racet först på onsdagen efter race:jisses När det var uppe måndag eftermiddag. Inte lätt att stressa hem från karlskoga, jobba lite extra för att kunna ha lite mat på bordet till sent på natten och sedan göra allt supersnabbt;)

Nu efter våler har jag borrat lite för mycket och är helt uttömd just nu. Mycket kaffe och snus senare har man äntligen fått upp något;)

Edit: Fan va gnällig man låter när man i själva verket lever sin dröm. Eller nästan iallafall, hade kunnat tänka mig att byta skor med Backlund eller Lundh kanske;) Fast då hade jag ju visserligen verkligen saknat "lillrash":D
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har märkt att många inte trycker på "refresh" eller "f5" när de går in på highsider.
[OT]

Det fixar du lätt genom att söka på "html no cache" på Google och lägga in de kodsnuttar som passar.

När ska du fixa så att man kan kommentera artiklarna?
Tror det kan driva extra trafik :)

[/OT]
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
[OT]

Det fixar du lätt genom att söka på "html no cache" på Google och lägga in de kodsnuttar som passar.

När ska du fixa så att man kan kommentera artiklarna?
Tror det kan driva extra trafik :)

[/OT]

Tackar, ska be min datasnubbe fixa det vid nästa tillfälle:tummenupp
 

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Hej till er alla som var i Våler i helgen.
Det här blir nog lite långt kan jag tänka men tröska igenom det och se det som lite kvälls lektyr.
Jag vill och ska försöka sprida lite ljus över några händelser som kanske är oklara för er som deltog eller satt som publik på läktaren vid långsamma chikanen. Jag heter Tomas (medlem i MCK Dalton/Stockholm) och jobbade på postering 1 Alpa dvs. som ”plock” på den nu bort grävda vallen, på inner planen rakt nedanför den långsamma chikanen. Därifrån ”betjänar” vi normalt 3 stycken svängar samtidigt. (På vilken annan bana görs det?!):confused:
Nämligen: post 1 = V svängen efter start-rakan, post 2 = nästa H sväng och
post 5 = den långsamma chikanen.
Men i år ”slapp” vi 2:an tack vare att det fanns fler funktionärer att tillgå.:)
Under alla år (14 i Våler) med undantag av ett fåtal så har jag fått 1-4 stycken helt nya ”rookies” till plock hjälp varje år. Det betyder upplärning på plats med vad allt det innebär. Man/jag hinner inte lära ut allt det jag kan under de få 10 minuters pauser vi får mellan passen. När cyklar är ”ute” på banan finns det inte utrymme för stå och snacka, det tar för mycket koncentration ifrån en’.
Ni har prio 1 för mig. (Vi kan ju missa något allvarligt).
Det jag gör är att ge de ”nya” en lättare snabb kurs i hur man handskas med motorcyklar, förare (skadade eller ej), berättar om löpvägar till och från, var o vad de ska titta efter, personligt skydd mm. Detta gäller endast de funkisar som kommer att jobba tillsammans med mig. Så att så mycket som möjligt bara ska flyta på. Med andra ord en liten crash-course så att ni förare ska kunna få så bra hjälp som möjligt när ni behöver den. Har jag TUR så får jag samma killar/norrmän nästa dag... Nu hade jag ”nya” plock rookies ALLA dagarna:huvet. Mycke’ energi går åt till info.



Jag kan nog ge dig rätt i några påpekanden men har du tänkt på att den funkisen/arna kan ha varit en ”rookie” på sitt första plock-uppdrag någonsin?
Har du aldrig varit osäker inför något nytt?
Angående rädsla. Det handlar inte om rädsla. Det handlar om försiktighet, överblicka läget, hjälpa till utan att själv komma till skada etc. Ibland tar vissa saker längre tid att utföra. Utan ben har vi svårt att hjälpa andra...

Angående gul flagg. Om alla respekterade gulflaggan (särskilt vid ”kort” flaggning, 1 zon gult, alltså!) så skulle ni nog få lite snabbare bärgningar oavsett till vilken bana ni kom.
Förslag: Om alla som åker in i en gul flaggs situation måste räcka upp vänster arm under hela passeringen av den ”gula zonen” så skulle det vara ett bra kvitto på att ni uppfattat flaggen. Då skulle säkert farten sänkas markant, speciellt om det hade hänt i en chikan. Om det skulle vara genomförbart är en annan sak...



De 2-3 du nämner var nya rookies/ar för den dagen... Och sen är det lite skillnad mellan teori och praktik. Ingen krasch eller avåkning är den andra lik.
Att rescue bilen hann dit före är att den följer efter hela startklungan ett varv runt efter start. Och till postering 1 där ”startkraschen” uppstod är det bara strax över 100 meter. Bilen är lite snabbare än våra ben, ibland. Jag hade tidigare sagt till dem att ta det lite lugnt tills ”damm molnet” har lagt sig OM någonting händer innan de företar sig något – vilket det gjorde...:rolleyes: Dom kunde kanske varit lite snabbare men det är av marginell betydelse enligt mig.
Allt för att ingen av de nya skulle kunna komma i ”kläm”. Jag brukar ha och ta ansvaret för plocket på ”min” postering, så skyll på mig.:)
MEN som ”gammal ringräv” så räknar jag med möjligheten till en startkrasch inte är helt osannolik med rödflagg som följd. Då vi kan röja under mycket lugnare och säkrare former för oss. Vilket också hände. Hade det bara varit exempelvis 2 cyklar inblandade så hade vi säkerligen röjt bort dem under minuten. Vi har bara mellan 40-50 sekunder på oss att röja innan ”ni” är oss in på livet igen = varvtid minus 6-10sek fram till cykel, minus 5sek till lyft resten av tiden 30-45sek har vi på oss att ta oss bort därifrån.:D:D:D
Detta är ingen regel på något vis men det är MITT sätt att jobba på och MIN vision att det inte ska behöva visas gul flagg mer än ett varv. Och till nästa gång ni närmar er så ska det vara klart. Så sporrar och trimmar jag in ”mina” plockkompisar när vi står på Gelleråsen (Ejes).



Jag vet vilket tillfälle du talar om men vi var för tillfället upptagna med arbete i sandfällan på postering 1 efter startrakan. Jag hade inte personal nog för att kunna jobba på både post 1 och 5 samtidigt. Tyvärr, men stort tack till DU engagerad och hjälpsamma fotograf för din insats.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Under Rookie600 racet var det vid två tillfällen som förare lyckades lägga hojen i chikanen, och cyklarna hamnade oturligt ute på den gröna Ö: n av gräs.
Om ni nu har anmärkningar på att bärgningarna tog lite tid, så beror detta på att det helt enkelt inte riktigt fanns tillräckligt stora luckor mellan de fortfarande tävlande cyklarna, så att man kunde ta sig ut med livet i behåll.
Vi försökte över radion höra oss för om det skulle komma en större lucka. Men ack nej!:mad:

Men håll med om att vi hade i alla fall tur med vädret. Nu ska jag tömma skorna på sand!:D:D:D

Jag skulle vilja säga,att vi jobbar efter bästa förmåga ALLA funkisar......ibland är det ju så att det är många rookiesar på plocken, så även på min postering (post 2).
Vi får inte glömma bort att hjälpas åt på bästa sätt,både förare o vi funkisar.
Vi står ju där för er säkerhet ( och att det är jäkligt roligt såklart :banana)....och tycker att helgen flöt på rätt ok trots allt :)
Det som är enkelt för oss som jobbat massa år med detta..är att man SER saker o ting INNAN det händer, något som vi försöker att lära våra nya kollegor........men som Tomas säger, det är inte enkelt på de korta pauser man har.

Och vi hade ju faktiskt riktig tur med vädret :tummenupp
Tack till både förare och funktionärer för en bra racehelg.

Väl mött på Gelleråsen, avslutnignstävlingen i Sep
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Uppe sen länge ju! Gubbe!;);)

Har märkt att många inte trycker på "refresh" eller "f5" när de går in på highsider. Det var några senast på Våler som trodde att jag hade uppdaterat Pro SBK racet först på onsdagen efter race:jisses När det var uppe måndag eftermiddag. Inte lätt att stressa hem från karlskoga, jobba lite extra för att kunna ha lite mat på bordet till sent på natten och sedan göra allt supersnabbt;)

Vad är uppe sedan länge??? Inte fan dyker det upp något från söndagens 600-race hur mycket jag än "refreshar"!!!!!!!!:mad:
Ligg nu fan inte och lata dig utan sätt igång!!! Jag vill veta juh!!! Hur det var!!! På rickrickt!:mad::krama
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Tidtagningen hade sin kritik ja, vissa gånger funka det och vissa inte... men utöver detta så hade jag jäkligt skoj och tyckte det fungerade okey. Och i STK600 blev inte Andy Pfieffer diskad pga bromspump, den som satt på hans cykel var standard, fast han hade gallfer skivor på cykeln, detta får han ha i STK600 SM/SO reglemmentet men inte i NM/SO så allt berodde på feltolkningar.


sitter vid en dator som man inte kan läsa pdf er från.
(har kollat i en 5 år gammal bok)

STK600 SM/SO trodde jag iaf åxå förbjöd byte av skivor
kan nån kolla och säga hur det är:tummenupp
http://www.svemo.se/templates/Page.aspx?id=462&epslanguage=sv
 

RobertMaehlum

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Norge
Hoj
Ducati 748R + Aprilia SXV550 + Yamaha R6
TV-sendingen fra SO/NM på Våler 21-23. august 2009:

Del 1
[YOUTUBE-ID]nq9yuQoKGyo[/YOUTUBE-ID]

Del 2
[YOUTUBE-ID]C99NXhUFmjc[/YOUTUBE-ID]

Del 3
[YOUTUBE-ID]VvYClprI-Jo[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top